Morderca czy bohater? Wizerunek medialny Teda Bundy’ego

licenciate
dc.abstract.enThe concept of media image arose with the advent of the first mass media, which to this day remain the main source of information. Access to such a huge amount of content has created a phenomenon of information noise, which makes it impossible to recognize reliable information. Therefore, using the resulting manipulation techniques, the mass media deliberately change the facts in order to obtain the desired effect. A low level of information noise is natural for humans, but the internet provides too much content. The new phenomenon contributed to the creation of a media image of different people. Serial killers have always frightened residents of different cities and countries, because unlike "ordinary" criminals, arrest them is much more difficult. At the beginning of the 21st century, they began to cause harm indirectly - through the phenomenon of romanticizing the image of a serial killer in mass culture. More and more often they become prototypes of heroes of films and serials. The work was created to clarify whether the media contributed to the mass extinction of this phenomenon.pl
dc.abstract.plPojęcie wizerunku medialnego powstało wraz z pojawieniem pierwszych mediów masowych, które do dziś pozostają głównym źródłem informacji. Dostęp do tak ogromnej liczby treści spowodował zjawisko szumu informacyjnego, uniemożliwiającego rozpoznanie wiarygodnych informacji. W związku z tym, za pomocą powstałych technik manipulacyjnych, media masowe celowo zmieniają fakty, aby uzyskać pożądany efekt. Niewielki poziom szumu informacyjnego jest naturalny dla człowieka, jednak Internet zapewnia zbyt dużą ilość treści. Nowo powstałe zjawisko przyczyniło się do kreowania wizerunku medialnego różnych osób. Seryjni mordercy zawsze przerażali mieszkańców różnych miast i krajów, ponieważ w przeciwieństwie do „zwykłych” przestępców, zatrzymanie ich jest znacznie trudniejsze. Na początku XXI wieku zaczęli wyrządzać krzywdę pośrednio – przez zjawisko romantyzacji wizerunku seryjnego mordercy w kulturze masowej. Coraz częściej stają się oni pierwowzorami bohaterów filmów i seriali. Praca powstała w celu wyjaśnienia tego, czy media przyczynili się do umasowienia tego zjawiska.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorNowak, Krzysztofpl
dc.contributor.authorDerval, Ecaterinapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerNowak, Krzysztofpl
dc.contributor.reviewerMajewska, Małgorzata - 173379 pl
dc.date.accessioned2021-11-17T22:37:51Z
dc.date.available2021-11-17T22:37:51Z
dc.date.submitted2021-09-08pl
dc.fieldofstudydziennikarstwo i komunikacja społecznapl
dc.identifier.apddiploma-147786-256209pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/283943
dc.languagepolpl
dc.subject.enMass media, media image, Ted Bundy, manipulation, serial killer, celebrity, hero, murderer.pl
dc.subject.plMedia masowe, wizerunek medialny, Ted Bundy, manipulacja, seryjny morderca, celebryta, bohater, morderca.pl
dc.titleMorderca czy bohater? Wizerunek medialny Teda Bundy’egopl
dc.title.alternativeMurderer or hero? Ted Bundy's media imagepl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The concept of media image arose with the advent of the first mass media, which to this day remain the main source of information. Access to such a huge amount of content has created a phenomenon of information noise, which makes it impossible to recognize reliable information. Therefore, using the resulting manipulation techniques, the mass media deliberately change the facts in order to obtain the desired effect. A low level of information noise is natural for humans, but the internet provides too much content. The new phenomenon contributed to the creation of a media image of different people. Serial killers have always frightened residents of different cities and countries, because unlike "ordinary" criminals, arrest them is much more difficult. At the beginning of the 21st century, they began to cause harm indirectly - through the phenomenon of romanticizing the image of a serial killer in mass culture. More and more often they become prototypes of heroes of films and serials. The work was created to clarify whether the media contributed to the mass extinction of this phenomenon.
dc.abstract.plpl
Pojęcie wizerunku medialnego powstało wraz z pojawieniem pierwszych mediów masowych, które do dziś pozostają głównym źródłem informacji. Dostęp do tak ogromnej liczby treści spowodował zjawisko szumu informacyjnego, uniemożliwiającego rozpoznanie wiarygodnych informacji. W związku z tym, za pomocą powstałych technik manipulacyjnych, media masowe celowo zmieniają fakty, aby uzyskać pożądany efekt. Niewielki poziom szumu informacyjnego jest naturalny dla człowieka, jednak Internet zapewnia zbyt dużą ilość treści. Nowo powstałe zjawisko przyczyniło się do kreowania wizerunku medialnego różnych osób. Seryjni mordercy zawsze przerażali mieszkańców różnych miast i krajów, ponieważ w przeciwieństwie do „zwykłych” przestępców, zatrzymanie ich jest znacznie trudniejsze. Na początku XXI wieku zaczęli wyrządzać krzywdę pośrednio – przez zjawisko romantyzacji wizerunku seryjnego mordercy w kulturze masowej. Coraz częściej stają się oni pierwowzorami bohaterów filmów i seriali. Praca powstała w celu wyjaśnienia tego, czy media przyczynili się do umasowienia tego zjawiska.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Nowak, Krzysztof
dc.contributor.authorpl
Derval, Ecaterina
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Nowak, Krzysztof
dc.contributor.reviewerpl
Majewska, Małgorzata - 173379
dc.date.accessioned
2021-11-17T22:37:51Z
dc.date.available
2021-11-17T22:37:51Z
dc.date.submittedpl
2021-09-08
dc.fieldofstudypl
dziennikarstwo i komunikacja społeczna
dc.identifier.apdpl
diploma-147786-256209
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/283943
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Mass media, media image, Ted Bundy, manipulation, serial killer, celebrity, hero, murderer.
dc.subject.plpl
Media masowe, wizerunek medialny, Ted Bundy, manipulacja, seryjny morderca, celebryta, bohater, morderca.
dc.titlepl
Morderca czy bohater? Wizerunek medialny Teda Bundy’ego
dc.title.alternativepl
Murderer or hero? Ted Bundy's media image
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
320
Views per month
Views per city
Warsaw
69
Krakow
35
Wroclaw
30
Poznan
23
Lodz
11
Ocieka
11
Katowice
10
Gdansk
9
Szczecin
5
Lublin
4

No access

No Thumbnail Available