Fenomen „turystyki filmowej” na przykładzie Sandomierza

master
dc.abstract.enThe film-induced tourism is a new form of a cultural tourism which is a growing phenomenon, receiving more and more attention from academia and practitioners all over the world. Recent research suggests that films can make strong influence on tourists decisions and do not only provide short-term tourism revenue but long-term prosperity to the destination. There are many examples of places that have gained fame after being a film set and can be seen in cinemas. New Zealand with “The Lord of the Rings”, London with “Harry Potter” and Albuquerque with “Breaking Bad” series are the best examples of film-induced tourism success. The best polish example is “Father Matthew” TV series. It provided many positive impacts for the city of Sandomierz in terms of economic and cultural values.pl
dc.abstract.plTurystyka filmowa jest nową formą turystyki kulturowej, która staje się coraz bardziej znana i coraz chętniej jest badana przez naukowców z całego świata. Badania pokazują, że krajobraz znany nam z ekranów może wpływać na wybór celu podróży, a nawet się nim stać, przynosząc wiele korzyści krótko- i długoterminowych. Wiele jest przykładów miejsc, które zyskały sławę po tym jak były planem filmowym i można było je zobaczyć na ekranach kin. Nowa Zelandia i filmy z serii „Władca Pierścieni”, Londyn i „Harry Potter” czy Albuquerque i „Breaking Bad” są tego najlepszymi przykładami. W Polsce, najbardziej znany, przykład zjawiska turystyki filmowej wiąże się z serialem „Ojciec Mateusz”. Miejsc akacji filmu rozgrywa się w Sandomierzu, i właśnie to miasto stało się celem licznych podróży turystycznych. Przyczyniło się do rozwoju gospodarczego i kulturalnego Sandomierza.pl
dc.affiliationWydział Geografii i Geologiipl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.areaobszar nauk przyrodniczychpl
dc.areaobszar nauk technicznychpl
dc.contributor.advisorMika, Mirosław - 130592 pl
dc.contributor.authorPasek, Małgorzatapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WGGpl
dc.contributor.reviewerMika, Mirosław - 130592 pl
dc.contributor.reviewerPawlusiński, Robert - 131315 pl
dc.date.accessioned2020-07-25T06:59:44Z
dc.date.available2020-07-25T06:59:44Z
dc.date.submitted2016-10-06pl
dc.fieldofstudyturystykapl
dc.identifier.apddiploma-93672-143208pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/201404
dc.languagepolpl
dc.subject.enfilm tourism, film-induced tourism, cultural tourism, Father Matthew, Sandomierzpl
dc.subject.plturystyka filmowa, turystyka kulturowa, Ojciec Mateusz, Sandomierzpl
dc.titleFenomen „turystyki filmowej” na przykładzie Sandomierzapl
dc.title.alternativeA film-induced tourism phenomenon on example of the city of Sandomierzpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The film-induced tourism is a new form of a cultural tourism which is a growing phenomenon, receiving more and more attention from academia and practitioners all over the world. Recent research suggests that films can make strong influence on tourists decisions and do not only provide short-term tourism revenue but long-term prosperity to the destination. There are many examples of places that have gained fame after being a film set and can be seen in cinemas. New Zealand with “The Lord of the Rings”, London with “Harry Potter” and Albuquerque with “Breaking Bad” series are the best examples of film-induced tourism success. The best polish example is “Father Matthew” TV series. It provided many positive impacts for the city of Sandomierz in terms of economic and cultural values.
dc.abstract.plpl
Turystyka filmowa jest nową formą turystyki kulturowej, która staje się coraz bardziej znana i coraz chętniej jest badana przez naukowców z całego świata. Badania pokazują, że krajobraz znany nam z ekranów może wpływać na wybór celu podróży, a nawet się nim stać, przynosząc wiele korzyści krótko- i długoterminowych. Wiele jest przykładów miejsc, które zyskały sławę po tym jak były planem filmowym i można było je zobaczyć na ekranach kin. Nowa Zelandia i filmy z serii „Władca Pierścieni”, Londyn i „Harry Potter” czy Albuquerque i „Breaking Bad” są tego najlepszymi przykładami. W Polsce, najbardziej znany, przykład zjawiska turystyki filmowej wiąże się z serialem „Ojciec Mateusz”. Miejsc akacji filmu rozgrywa się w Sandomierzu, i właśnie to miasto stało się celem licznych podróży turystycznych. Przyczyniło się do rozwoju gospodarczego i kulturalnego Sandomierza.
dc.affiliationpl
Wydział Geografii i Geologii
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.areapl
obszar nauk przyrodniczych
dc.areapl
obszar nauk technicznych
dc.contributor.advisorpl
Mika, Mirosław - 130592
dc.contributor.authorpl
Pasek, Małgorzata
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WGG
dc.contributor.reviewerpl
Mika, Mirosław - 130592
dc.contributor.reviewerpl
Pawlusiński, Robert - 131315
dc.date.accessioned
2020-07-25T06:59:44Z
dc.date.available
2020-07-25T06:59:44Z
dc.date.submittedpl
2016-10-06
dc.fieldofstudypl
turystyka
dc.identifier.apdpl
diploma-93672-143208
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/201404
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
film tourism, film-induced tourism, cultural tourism, Father Matthew, Sandomierz
dc.subject.plpl
turystyka filmowa, turystyka kulturowa, Ojciec Mateusz, Sandomierz
dc.titlepl
Fenomen „turystyki filmowej” na przykładzie Sandomierza
dc.title.alternativepl
A film-induced tourism phenomenon on example of the city of Sandomierz
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available