Polska adaptacja testu PLAI-2 (Preschool Language Assessment Instrument-Second Edition) Marion Blank, Susan A. Rose i Laury J. Berlin. Badanie pilotażowe

master
dc.abstract.enThe Preschool Language Assessment Instrument–Second Edition (PLAI-2) is a test of children’s discourse abilities, which was based on a model of classroom discourse (Blank, Rose i Berlin, 1978a, 1978b, 2003) that emphasizes the ability of children to respond effectively to the teacher’s use of questions and commands of varying levels of abstraction.This research examined the validity and reliability Polish version of PLAI-2. The sample included 119 children (58 girls and 61 boys), ranging in age from 3;0 to 5;11 (mean=4 years, 6 mounths, SD=10,38 mounths). Ninetheen of them identified as having speech-language disorders.This study showed that the Polish version of PLAI-2 is a valid and reliable measure of discourse skills of the preschool children and Polish children have language and cognitive abilities reguired to effective communication.pl
dc.abstract.plTest PLAI-2 (Preschool Language Assessment Instrument-Second Edition) został skonstruowany przez Marion Blank, Susan A. Rose i Laurę J. Berlin (1978a, 1978b 2003) do oceny sprawności dialogowej dzieci w wieku od 3 lat i 0 miesięcy do 5 lat i 11 miesięcy. Podstawę teoretyczną testu stanowi model dyskursu dydaktycznego, zgodnie z którym wymagania, jakie stawia nauczyciel dziecku można rozpatrywać na czterech poziomach poznawczo-językowej abstrakcji. Celem badania było sprawdzenie czy test PLAI-2 w wersji polskiej jest trafnym i rzetelnym narzędziem do pomiaru sprawności poznawczo-językowych dzieci w sytuacji uczenia się. Badanie przeprowadzono przy pomocy obrazkowej książki testowej, zawierającej 70 zadań zaczerpniętych z wersji oryginalnej i przetłumaczonych na język polski.W badaniu wzięło udział 119 dzieci (58 dziewczynek i 61 chłopców) w wieku 3;0-5;11 (średnia wieku 4 lata 6 miesięcy, odchylenie standardowe 10,38 miesięcy). Wśród nich było 19 dzieci z zaburzeniami w sferze poznawczo-językowej. Ponadto 22 dzieci wykonało test dwukrotnie, a 21 przebadano dodatkowo Obrazkowym Testem Słownikowym Ewy Haman.Uzyskane wyniki wskazują, że PLAI-2 w wersji polskiej jest użytecznym narzędziem do oceny sprawności dialogowej dzieci w wieku przedszkolnym, a polskie dzieci posiadają sprawności poznawczo-językowe umożliwiające efektywne porozumiewanie się w sytuacjach dydaktycznych.pl
dc.affiliationWydział Filozoficznypl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorBiałecka-Pikul, Marta - 127299 pl
dc.contributor.authorNowacka-Leleń, Mariapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF5pl
dc.contributor.reviewerPilecka, Władysława - 131407 pl
dc.contributor.reviewerBiałecka-Pikul, Marta - 127299 pl
dc.date.accessioned2020-07-24T12:19:29Z
dc.date.available2020-07-24T12:19:29Z
dc.date.submitted2012-10-11pl
dc.fieldofstudypsychologiapl
dc.identifier.apddiploma-70940-82510pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/184039
dc.languagepolpl
dc.subject.encompetence communication, discourse ability, abstract languagepl
dc.subject.plkompetencja komunikacyjna, sprawność dialogowa, poznawczo-językowa abstrakcjapl
dc.titlePolska adaptacja testu PLAI-2 (Preschool Language Assessment Instrument-Second Edition) Marion Blank, Susan A. Rose i Laury J. Berlin. Badanie pilotażowepl
dc.title.alternativePolish version of PLAI-2 (Preschool Language Assessment Instrument-Second Edition) Marion Blank, Susan A. Rose i Laury J. Berlin. Pilot studypl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The Preschool Language Assessment Instrument–Second Edition (PLAI-2) is a test of children’s discourse abilities, which was based on a model of classroom discourse (Blank, Rose i Berlin, 1978a, 1978b, 2003) that emphasizes the ability of children to respond effectively to the teacher’s use of questions and commands of varying levels of abstraction.This research examined the validity and reliability Polish version of PLAI-2. The sample included 119 children (58 girls and 61 boys), ranging in age from 3;0 to 5;11 (mean=4 years, 6 mounths, SD=10,38 mounths). Ninetheen of them identified as having speech-language disorders.This study showed that the Polish version of PLAI-2 is a valid and reliable measure of discourse skills of the preschool children and Polish children have language and cognitive abilities reguired to effective communication.
dc.abstract.plpl
Test PLAI-2 (Preschool Language Assessment Instrument-Second Edition) został skonstruowany przez Marion Blank, Susan A. Rose i Laurę J. Berlin (1978a, 1978b 2003) do oceny sprawności dialogowej dzieci w wieku od 3 lat i 0 miesięcy do 5 lat i 11 miesięcy. Podstawę teoretyczną testu stanowi model dyskursu dydaktycznego, zgodnie z którym wymagania, jakie stawia nauczyciel dziecku można rozpatrywać na czterech poziomach poznawczo-językowej abstrakcji. Celem badania było sprawdzenie czy test PLAI-2 w wersji polskiej jest trafnym i rzetelnym narzędziem do pomiaru sprawności poznawczo-językowych dzieci w sytuacji uczenia się. Badanie przeprowadzono przy pomocy obrazkowej książki testowej, zawierającej 70 zadań zaczerpniętych z wersji oryginalnej i przetłumaczonych na język polski.W badaniu wzięło udział 119 dzieci (58 dziewczynek i 61 chłopców) w wieku 3;0-5;11 (średnia wieku 4 lata 6 miesięcy, odchylenie standardowe 10,38 miesięcy). Wśród nich było 19 dzieci z zaburzeniami w sferze poznawczo-językowej. Ponadto 22 dzieci wykonało test dwukrotnie, a 21 przebadano dodatkowo Obrazkowym Testem Słownikowym Ewy Haman.Uzyskane wyniki wskazują, że PLAI-2 w wersji polskiej jest użytecznym narzędziem do oceny sprawności dialogowej dzieci w wieku przedszkolnym, a polskie dzieci posiadają sprawności poznawczo-językowe umożliwiające efektywne porozumiewanie się w sytuacjach dydaktycznych.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Białecka-Pikul, Marta - 127299
dc.contributor.authorpl
Nowacka-Leleń, Maria
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF5
dc.contributor.reviewerpl
Pilecka, Władysława - 131407
dc.contributor.reviewerpl
Białecka-Pikul, Marta - 127299
dc.date.accessioned
2020-07-24T12:19:29Z
dc.date.available
2020-07-24T12:19:29Z
dc.date.submittedpl
2012-10-11
dc.fieldofstudypl
psychologia
dc.identifier.apdpl
diploma-70940-82510
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/184039
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
competence communication, discourse ability, abstract language
dc.subject.plpl
kompetencja komunikacyjna, sprawność dialogowa, poznawczo-językowa abstrakcja
dc.titlepl
Polska adaptacja testu PLAI-2 (Preschool Language Assessment Instrument-Second Edition) Marion Blank, Susan A. Rose i Laury J. Berlin. Badanie pilotażowe
dc.title.alternativepl
Polish version of PLAI-2 (Preschool Language Assessment Instrument-Second Edition) Marion Blank, Susan A. Rose i Laury J. Berlin. Pilot study
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available