Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Polska adaptacja testu PLAI-2 (Preschool Language Assessment Instrument-Second Edition) Marion Blank, Susan A. Rose i Laury J. Berlin. Badanie pilotażowe
Polish version of PLAI-2 (Preschool Language Assessment Instrument-Second Edition) Marion Blank, Susan A. Rose i Laury J. Berlin. Pilot study
kompetencja komunikacyjna, sprawność dialogowa, poznawczo-językowa abstrakcja
competence communication, discourse ability, abstract language
Test PLAI-2 (Preschool Language Assessment Instrument-Second Edition) został skonstruowany przez Marion Blank, Susan A. Rose i Laurę J. Berlin (1978a, 1978b 2003) do oceny sprawności dialogowej dzieci w wieku od 3 lat i 0 miesięcy do 5 lat i 11 miesięcy. Podstawę teoretyczną testu stanowi model dyskursu dydaktycznego, zgodnie z którym wymagania, jakie stawia nauczyciel dziecku można rozpatrywać na czterech poziomach poznawczo-językowej abstrakcji. Celem badania było sprawdzenie czy test PLAI-2 w wersji polskiej jest trafnym i rzetelnym narzędziem do pomiaru sprawności poznawczo-językowych dzieci w sytuacji uczenia się. Badanie przeprowadzono przy pomocy obrazkowej książki testowej, zawierającej 70 zadań zaczerpniętych z wersji oryginalnej i przetłumaczonych na język polski.W badaniu wzięło udział 119 dzieci (58 dziewczynek i 61 chłopców) w wieku 3;0-5;11 (średnia wieku 4 lata 6 miesięcy, odchylenie standardowe 10,38 miesięcy). Wśród nich było 19 dzieci z zaburzeniami w sferze poznawczo-językowej. Ponadto 22 dzieci wykonało test dwukrotnie, a 21 przebadano dodatkowo Obrazkowym Testem Słownikowym Ewy Haman.Uzyskane wyniki wskazują, że PLAI-2 w wersji polskiej jest użytecznym narzędziem do oceny sprawności dialogowej dzieci w wieku przedszkolnym, a polskie dzieci posiadają sprawności poznawczo-językowe umożliwiające efektywne porozumiewanie się w sytuacjach dydaktycznych.
The Preschool Language Assessment Instrument–Second Edition (PLAI-2) is a test of children’s discourse abilities, which was based on a model of classroom discourse (Blank, Rose i Berlin, 1978a, 1978b, 2003) that emphasizes the ability of children to respond effectively to the teacher’s use of questions and commands of varying levels of abstraction.This research examined the validity and reliability Polish version of PLAI-2. The sample included 119 children (58 girls and 61 boys), ranging in age from 3;0 to 5;11 (mean=4 years, 6 mounths, SD=10,38 mounths). Ninetheen of them identified as having speech-language disorders.This study showed that the Polish version of PLAI-2 is a valid and reliable measure of discourse skills of the preschool children and Polish children have language and cognitive abilities reguired to effective communication.
dc.abstract.en | The Preschool Language Assessment Instrument–Second Edition (PLAI-2) is a test of children’s discourse abilities, which was based on a model of classroom discourse (Blank, Rose i Berlin, 1978a, 1978b, 2003) that emphasizes the ability of children to respond effectively to the teacher’s use of questions and commands of varying levels of abstraction.This research examined the validity and reliability Polish version of PLAI-2. The sample included 119 children (58 girls and 61 boys), ranging in age from 3;0 to 5;11 (mean=4 years, 6 mounths, SD=10,38 mounths). Ninetheen of them identified as having speech-language disorders.This study showed that the Polish version of PLAI-2 is a valid and reliable measure of discourse skills of the preschool children and Polish children have language and cognitive abilities reguired to effective communication. | pl |
dc.abstract.pl | Test PLAI-2 (Preschool Language Assessment Instrument-Second Edition) został skonstruowany przez Marion Blank, Susan A. Rose i Laurę J. Berlin (1978a, 1978b 2003) do oceny sprawności dialogowej dzieci w wieku od 3 lat i 0 miesięcy do 5 lat i 11 miesięcy. Podstawę teoretyczną testu stanowi model dyskursu dydaktycznego, zgodnie z którym wymagania, jakie stawia nauczyciel dziecku można rozpatrywać na czterech poziomach poznawczo-językowej abstrakcji. Celem badania było sprawdzenie czy test PLAI-2 w wersji polskiej jest trafnym i rzetelnym narzędziem do pomiaru sprawności poznawczo-językowych dzieci w sytuacji uczenia się. Badanie przeprowadzono przy pomocy obrazkowej książki testowej, zawierającej 70 zadań zaczerpniętych z wersji oryginalnej i przetłumaczonych na język polski.W badaniu wzięło udział 119 dzieci (58 dziewczynek i 61 chłopców) w wieku 3;0-5;11 (średnia wieku 4 lata 6 miesięcy, odchylenie standardowe 10,38 miesięcy). Wśród nich było 19 dzieci z zaburzeniami w sferze poznawczo-językowej. Ponadto 22 dzieci wykonało test dwukrotnie, a 21 przebadano dodatkowo Obrazkowym Testem Słownikowym Ewy Haman.Uzyskane wyniki wskazują, że PLAI-2 w wersji polskiej jest użytecznym narzędziem do oceny sprawności dialogowej dzieci w wieku przedszkolnym, a polskie dzieci posiadają sprawności poznawczo-językowe umożliwiające efektywne porozumiewanie się w sytuacjach dydaktycznych. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Białecka-Pikul, Marta - 127299 | pl |
dc.contributor.author | Nowacka-Leleń, Maria | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Pilecka, Władysława - 131407 | pl |
dc.contributor.reviewer | Białecka-Pikul, Marta - 127299 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T12:19:29Z | |
dc.date.available | 2020-07-24T12:19:29Z | |
dc.date.submitted | 2012-10-11 | pl |
dc.fieldofstudy | psychologia | pl |
dc.identifier.apd | diploma-70940-82510 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/184039 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | competence communication, discourse ability, abstract language | pl |
dc.subject.pl | kompetencja komunikacyjna, sprawność dialogowa, poznawczo-językowa abstrakcja | pl |
dc.title | Polska adaptacja testu PLAI-2 (Preschool Language Assessment Instrument-Second Edition) Marion Blank, Susan A. Rose i Laury J. Berlin. Badanie pilotażowe | pl |
dc.title.alternative | Polish version of PLAI-2 (Preschool Language Assessment Instrument-Second Edition) Marion Blank, Susan A. Rose i Laury J. Berlin. Pilot study | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |