Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Specjalne strefy ekonomiczne w Polsce- aspekty administracyjnoprawne
Special economic zones in Poland- administrative and legal aspects
strefa ekonomiczna , zarządzający, porozumienie administracyjne
economic zone, managing , administrative agreement
Specjalne strefy ekonomiczne w Polsce to twór powstały stosunkowo niedawno, mający na celu ożywienie terenów dotkniętych skutkami wprowadzenia w kraju nowego systemu gospodarczego po 1989 roku. Instytucja ta została oparta i zbudowana na podstawie funkcjonowania specjalnej strefy ekonomicznej działającej w Irlandii, jednak same przepisy określające status specjalnych stref ekonomicznych w Polsce mają charakter autorski i nie są w żaden sposób recypowane z przepisów dotyczących specjalnych stref ekonomicznych w innych krajach. Wprowadzenie w kraju specjalnych stref ekonomicznych związane także było z wypracowaną przez doktrynę prawa administracyjnego koncepcją obszaru specjalnego, która stała się podstawą do utworzenia enklaw prawnych na wydzielonych obszarach kraju, jakimi są specjalne strefy ekonomiczne. Instytucja specjalnych stref ekonomicznych ze względu na wprowadzenie na jej terenie odmiennego reżimu prawnego, niż obowiązujący na pozostałym obszarze kraju dotyczącego przede wszystkim prowadzenia działalności gospodarczej na preferencyjnych zasadach w zakresie prawa podatkowego, stanowi równocześnie atrakcyjny twór w zakresie analizy przepisów prawa publicznego obowiązujących na terenie specjalnych stref ekonomicznych.Praca składa się z pięciu rozdziałów. W pierwszym rozdziale przedstawiono genezę i cele powstawania specjalnych stref ekonomicznych w Polsce, a także w sposób skrótowy przedstawiono koncepcję obszaru specjalnego, wypracowaną w doktrynie prawa administracyjnego oraz dokonano próby wyodrębnienia specjalnych stref ekonomicznych jako obszarów specjalnych o charakterze ekonomicznym wraz z wymienieniem aktów prawnych statuujących funkcjonowanie specjalnych stref ekonomicznych, a które wskazuje na odrębność stref jako obszarów specjalnych. Przy przedstawianiu koncepcji obszaru specjalnego w głównej mierze oparto się na koncepcji ogólnej obszaru specjalnego stworzonej przez Andrzeja Wasilewskiego. W następnych rozdziałach pracy dokonano analizy statusu prawnego specjalnych stref ekonomicznych, funkcjonujących w Polsce. Kolejno zajęto się procedurą ustanowienia specjalnych stref ekonomicznych, wymagającą współdziałania wielu podmiotów, a następnie przyjrzano się sposobowi zarządzania specjalną strefą ekonomiczną. Dokonano scharakteryzowania statusu podmiotu zarządzającego strefą, określono jego zadania z podziałem na własne i zlecone, a także scharakteryzowano porozumienie administracyjne pomiędzy podmiotem zarządzającym strefą, a właściwymi organami administracji publicznej, które jak stwierdzono jest kluczowe w kontekście funkcjonowania specjalnych stref ekonomicznych. Następnie przedstawiono zasady podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej na terenie specjalnych stref ekonomicznych przez przedsiębiorców, przy czym skupiono się głównie na problematyce zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, które uznano za decyzję administracyjną. Dokonano analizy zezwolenia pod kątem jego przedmiotu, sposobu uzyskania, zmiany i cofnięcia zezwolenia, a także kontroli jego wykonywania. Nie omieszkano także, w sposób skrótowy, przedstawić decyzji administracyjnych, które mogą być wydane przedsiębiorcom, a także środków ochrony przedsiębiorców przed decyzjami organów administracji publicznej oddziałującym na nich.
Special economic zones in Poland is a creature formed relatively recently, aiming to revitalize areas affected by the introduction of the country's new economic system after 1989. This institution was based and built on the basis of the functioning of special economic zone operating in Ireland, but the same rules governing the status of special economic zones in Poland are proprietary and are not in any way adopt the provisions of the special economic zones in other countries. Introduction to the country's special economic zones was also associated with the doctrine developed by the administrative law concept of a special area, which became the basis for the creation of legal enclaves on the areas of the country, such as special economic zones. The institution of special economic zones due to the introduction of its territory a different legal regime than that applicable in other areas of the country is primarily concerned with doing business on preferential basis in tax law, is also an attractive solution for the analysis of public law in force in the special economic zones The brief consists of five chapters. The first chapter describes the originsand objectives of the creation of special economic zones in Poland, as well as in summarily presents the concept of a special area, developed in the doctrine of administrative law and an attempt was made to separate the special economic zones as special areas of economic andwith mention of the acts statuujących functioning of special economic zones, which points to distinct areas as special areas. When presenting the concept of a special area is based largely on the concept of total special area created by Andrzej Wasilewski.In the following chapters study analyzes the legal status of special economic zones, which operate in Poland. Sequentially addresses the procedure to establish special economic zones, involving many actors,and then looked at the way the management of special economic zone. Made to characterize the status of a zone administrator are set out his task with the division on its own and commissioned, and also characterized the administrative agreement between the entity managing the zone, and the competent public administration bodies, which as stated is crucial in the context of the functioning of special economic zones. Then presents the principles of making and doing business in special economic zones by businesses, with a focus on issues permits to conduct business in the special economic zone that is considered an administrative decision. The analysis permits for its object, how to obtain, change and withdrawal, and control its execution. Do not fail also, in a brief, present administrative decisions that may be issued to businesses, and measures to protect traders against the decisions of public authorities which affects them.
dc.abstract.en | Special economic zones in Poland is a creature formed relatively recently, aiming to revitalize areas affected by the introduction of the country's new economic system after 1989. This institution was based and built on the basis of the functioning of special economic zone operating in Ireland, but the same rules governing the status of special economic zones in Poland are proprietary and are not in any way adopt the provisions of the special economic zones in other countries. Introduction to the country's special economic zones was also associated with the doctrine developed by the administrative law concept of a special area, which became the basis for the creation of legal enclaves on the areas of the country, such as special economic zones. The institution of special economic zones due to the introduction of its territory a different legal regime than that applicable in other areas of the country is primarily concerned with doing business on preferential basis in tax law, is also an attractive solution for the analysis of public law in force in the special economic zones The brief consists of five chapters. The first chapter describes the originsand objectives of the creation of special economic zones in Poland, as well as in summarily presents the concept of a special area, developed in the doctrine of administrative law and an attempt was made to separate the special economic zones as special areas of economic andwith mention of the acts statuujących functioning of special economic zones, which points to distinct areas as special areas. When presenting the concept of a special area is based largely on the concept of total special area created by Andrzej Wasilewski.In the following chapters study analyzes the legal status of special economic zones, which operate in Poland. Sequentially addresses the procedure to establish special economic zones, involving many actors,and then looked at the way the management of special economic zone. Made to characterize the status of a zone administrator are set out his task with the division on its own and commissioned, and also characterized the administrative agreement between the entity managing the zone, and the competent public administration bodies, which as stated is crucial in the context of the functioning of special economic zones. Then presents the principles of making and doing business in special economic zones by businesses, with a focus on issues permits to conduct business in the special economic zone that is considered an administrative decision. The analysis permits for its object, how to obtain, change and withdrawal, and control its execution. Do not fail also, in a brief, present administrative decisions that may be issued to businesses, and measures to protect traders against the decisions of public authorities which affects them. | pl |
dc.abstract.pl | Specjalne strefy ekonomiczne w Polsce to twór powstały stosunkowo niedawno, mający na celu ożywienie terenów dotkniętych skutkami wprowadzenia w kraju nowego systemu gospodarczego po 1989 roku. Instytucja ta została oparta i zbudowana na podstawie funkcjonowania specjalnej strefy ekonomicznej działającej w Irlandii, jednak same przepisy określające status specjalnych stref ekonomicznych w Polsce mają charakter autorski i nie są w żaden sposób recypowane z przepisów dotyczących specjalnych stref ekonomicznych w innych krajach. Wprowadzenie w kraju specjalnych stref ekonomicznych związane także było z wypracowaną przez doktrynę prawa administracyjnego koncepcją obszaru specjalnego, która stała się podstawą do utworzenia enklaw prawnych na wydzielonych obszarach kraju, jakimi są specjalne strefy ekonomiczne. Instytucja specjalnych stref ekonomicznych ze względu na wprowadzenie na jej terenie odmiennego reżimu prawnego, niż obowiązujący na pozostałym obszarze kraju dotyczącego przede wszystkim prowadzenia działalności gospodarczej na preferencyjnych zasadach w zakresie prawa podatkowego, stanowi równocześnie atrakcyjny twór w zakresie analizy przepisów prawa publicznego obowiązujących na terenie specjalnych stref ekonomicznych.Praca składa się z pięciu rozdziałów. W pierwszym rozdziale przedstawiono genezę i cele powstawania specjalnych stref ekonomicznych w Polsce, a także w sposób skrótowy przedstawiono koncepcję obszaru specjalnego, wypracowaną w doktrynie prawa administracyjnego oraz dokonano próby wyodrębnienia specjalnych stref ekonomicznych jako obszarów specjalnych o charakterze ekonomicznym wraz z wymienieniem aktów prawnych statuujących funkcjonowanie specjalnych stref ekonomicznych, a które wskazuje na odrębność stref jako obszarów specjalnych. Przy przedstawianiu koncepcji obszaru specjalnego w głównej mierze oparto się na koncepcji ogólnej obszaru specjalnego stworzonej przez Andrzeja Wasilewskiego. W następnych rozdziałach pracy dokonano analizy statusu prawnego specjalnych stref ekonomicznych, funkcjonujących w Polsce. Kolejno zajęto się procedurą ustanowienia specjalnych stref ekonomicznych, wymagającą współdziałania wielu podmiotów, a następnie przyjrzano się sposobowi zarządzania specjalną strefą ekonomiczną. Dokonano scharakteryzowania statusu podmiotu zarządzającego strefą, określono jego zadania z podziałem na własne i zlecone, a także scharakteryzowano porozumienie administracyjne pomiędzy podmiotem zarządzającym strefą, a właściwymi organami administracji publicznej, które jak stwierdzono jest kluczowe w kontekście funkcjonowania specjalnych stref ekonomicznych. Następnie przedstawiono zasady podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej na terenie specjalnych stref ekonomicznych przez przedsiębiorców, przy czym skupiono się głównie na problematyce zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, które uznano za decyzję administracyjną. Dokonano analizy zezwolenia pod kątem jego przedmiotu, sposobu uzyskania, zmiany i cofnięcia zezwolenia, a także kontroli jego wykonywania. Nie omieszkano także, w sposób skrótowy, przedstawić decyzji administracyjnych, które mogą być wydane przedsiębiorcom, a także środków ochrony przedsiębiorców przed decyzjami organów administracji publicznej oddziałującym na nich. | pl |
dc.affiliation | Wydział Prawa i Administracji | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Zimmermann, Jan - 132919 | pl |
dc.contributor.author | Kusek, Damian | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WPA3 | pl |
dc.contributor.reviewer | Niżnik-Dobosz, Iwona - 131915 | pl |
dc.contributor.reviewer | Zimmermann, Jan - 132919 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-23T23:36:02Z | |
dc.date.available | 2020-07-23T23:36:02Z | |
dc.date.submitted | 2012-06-27 | pl |
dc.fieldofstudy | prawo | pl |
dc.identifier.apd | diploma-65319-78953 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/178837 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | economic zone, managing , administrative agreement | pl |
dc.subject.pl | strefa ekonomiczna , zarządzający, porozumienie administracyjne | pl |
dc.title | Specjalne strefy ekonomiczne w Polsce- aspekty administracyjnoprawne | pl |
dc.title.alternative | Special economic zones in Poland- administrative and legal aspects | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |