Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Polubowne metody rozwiązywania sporów w postępowaniu przed organem regulacyjnym
Amicable dispute resolution in the proceedings before the regulatory authority
publiczne prawo gospodarcze, organ regulacyjny, regulator, Prezes URE, Prezes UKE, Prezes UOKiK, alternatywne metody rozwiązywania sporów, ADR, polubowne metody rozwiązywania sporów, postępowanie hybrydowe, postępowanie administracyjne, mediacja, negocjacje
public economic law, regulatory authority, regulator, President of the Office of Electronic Communications , President of Energy Regulatory Office, President of the Office of Competition and Consumer Protection, alterative dispute resolutions, ADR, amicable dispute resolutions, hybrid procedures, administrative proceedings, mediation, negotiations
Praca podejmuje zagadnienie możliwości zastosowania polubownych metod współdziałania z przedsiębiorcą w postępowaniu przed organem regulacyjnym. Zagadnienie omówione zostało w oparciu o analizę charakteru organu administracji publicznej, stosunku prawnego, łączącego go z podmiotem administrowanym oraz pojęcia dyskursu prawnego i sporu opartego na zagadnieniu kompetencji. Następnie przedmiotem rozważań staje się pytanie o ogólnie rozumianą możliwość wprowadzenia polubownych metod w ramy prawa administracyjnego. Należy stwierdzić, iż pozytywna odpowiedź nie jest właściwa we wszystkich obszarach prawa oraz nie dotyczy wszystkich rodzajów organów administracji. Wyjątkiem są organy regulacyjne, które dzięki dużemu zakresowi swobody uznania, autonomii ustrojowej oraz szerokiemu zakresowi przysługujących im instrumentów prawnych tworzą w ramach regulowanych przez siebie rynków środowisko sprzyjające zastosowaniu metod polubownych. Teza ta poparta została analizą obecnie istniejących instytucji polubownych oraz tradycyjnych procedur. Przeprowadzono także hipotetyczne rozważania dotyczące możliwości powiększenia zakresu polubownych metod rozwiązywania sporów w ramach postępowania przed organami regulacyjnymi.
The thesis discusses the possibility of implementing the amicable dispute resolutions, involving the market undertakings, to the proceedings before the regulatory authority. Addressing the issue, the analysis starts from the nature of administrative authorities and has been talked through the legal relationship between the private party and the authority and the structure of practical legal discussion as well as the matter of dispute over authority. Subsequently the question of general possibility of introducing the amicable disputes resolutions to administrative law has been raised. As it has been stated, a positive response could not be given unconditionally in every area of regulation and it does not realtes to every kind of administrative authority. Among them the regulatory authorities have exeptional position, thanks to wide range of discretionary powers, their independence and impartiality of their decisions and breadth of legal instrument that could be used by them, create the favourable environment for implementing the amicable resolutions. That argument has been justified by analysis of 'traditional' procedures and existing institutions that could be considered amicable. Hipotetical considerations on the subject of avaliable options of widening the scope of amicable dispute resolutions in the proceedings before the regulatory authority have been carried out.
dc.abstract.en | The thesis discusses the possibility of implementing the amicable dispute resolutions, involving the market undertakings, to the proceedings before the regulatory authority. Addressing the issue, the analysis starts from the nature of administrative authorities and has been talked through the legal relationship between the private party and the authority and the structure of practical legal discussion as well as the matter of dispute over authority. Subsequently the question of general possibility of introducing the amicable disputes resolutions to administrative law has been raised. As it has been stated, a positive response could not be given unconditionally in every area of regulation and it does not realtes to every kind of administrative authority. Among them the regulatory authorities have exeptional position, thanks to wide range of discretionary powers, their independence and impartiality of their decisions and breadth of legal instrument that could be used by them, create the favourable environment for implementing the amicable resolutions. That argument has been justified by analysis of 'traditional' procedures and existing institutions that could be considered amicable. Hipotetical considerations on the subject of avaliable options of widening the scope of amicable dispute resolutions in the proceedings before the regulatory authority have been carried out. | pl |
dc.abstract.pl | Praca podejmuje zagadnienie możliwości zastosowania polubownych metod współdziałania z przedsiębiorcą w postępowaniu przed organem regulacyjnym. Zagadnienie omówione zostało w oparciu o analizę charakteru organu administracji publicznej, stosunku prawnego, łączącego go z podmiotem administrowanym oraz pojęcia dyskursu prawnego i sporu opartego na zagadnieniu kompetencji. Następnie przedmiotem rozważań staje się pytanie o ogólnie rozumianą możliwość wprowadzenia polubownych metod w ramy prawa administracyjnego. Należy stwierdzić, iż pozytywna odpowiedź nie jest właściwa we wszystkich obszarach prawa oraz nie dotyczy wszystkich rodzajów organów administracji. Wyjątkiem są organy regulacyjne, które dzięki dużemu zakresowi swobody uznania, autonomii ustrojowej oraz szerokiemu zakresowi przysługujących im instrumentów prawnych tworzą w ramach regulowanych przez siebie rynków środowisko sprzyjające zastosowaniu metod polubownych. Teza ta poparta została analizą obecnie istniejących instytucji polubownych oraz tradycyjnych procedur. Przeprowadzono także hipotetyczne rozważania dotyczące możliwości powiększenia zakresu polubownych metod rozwiązywania sporów w ramach postępowania przed organami regulacyjnymi. | pl |
dc.affiliation | Wydział Prawa i Administracji | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Walaszek-Pyzioł, Anna - 132513 | pl |
dc.contributor.author | Kiełczyńska, Agata | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WPA3 | pl |
dc.contributor.reviewer | Długosz, Tomasz - 127731 | pl |
dc.contributor.reviewer | Walaszek-Pyzioł, Anna - 132513 | pl |
dc.contributor.reviewer | Długosz, Tomasz | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-26T16:44:07Z | |
dc.date.available | 2020-07-26T16:44:07Z | |
dc.date.submitted | 2015-10-01 | pl |
dc.fieldofstudy | prawo | pl |
dc.identifier.apd | diploma-99822-111417 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/206971 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | public economic law, regulatory authority, regulator, President of the Office of Electronic Communications , President of Energy Regulatory Office, President of the Office of Competition and Consumer Protection, alterative dispute resolutions, ADR, amicable dispute resolutions, hybrid procedures, administrative proceedings, mediation, negotiations | pl |
dc.subject.pl | publiczne prawo gospodarcze, organ regulacyjny, regulator, Prezes URE, Prezes UKE, Prezes UOKiK, alternatywne metody rozwiązywania sporów, ADR, polubowne metody rozwiązywania sporów, postępowanie hybrydowe, postępowanie administracyjne, mediacja, negocjacje | pl |
dc.title | Polubowne metody rozwiązywania sporów w postępowaniu przed organem regulacyjnym | pl |
dc.title.alternative | Amicable dispute resolution in the proceedings before the regulatory authority | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |