Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Czynniki osobowościowe a prokrastynacja akademicka wśród studentów
Personality Traits and Academic Procrastination Among Students
CECHY OSOBOWOŚCI DEPRESJA PROKRASTYNACJA STUDENCI WIELKA PIĄTKA
BIG FIVE DEPRESSION PERSONALITY TRAITS PROCRASTINATION STUDENTS
Niniejsza praca magisterska bada związek pomiędzy cechami osobowości zawartymi w modelu Wielkiej Piątki a prokrastynacją akademicką wśród studentów. Przeanalizowano wpływ takich cech jak sumienność, neurotyczność, ekstrawersja, ugodowość i otwartość na tendencję do odkładania obowiązków akademickich. W szczególności, praca skupia się na związku między prokrastynacją a obniżonym nastrojem, badając także wpływ depresyjności na ten proces. Badanie przeprowadzono na grupie 66 studentów Uniwersytetu Jagiellońskiego i Akademii Górniczo-Hutniczej (średni wiek 23,42, OS = 1,45 roku; 75,8% kobiet, 24,2% mężczyzn), przy użyciu narzędzi takich jak PPS (Pure Procrastination Scale) i skala depresji Becka. Wyniki wskazują na silny związek między neurotyzmem a prokrastynacją (r=0,33; p=0,007), a także na to, że sumienność jest odwrotnie skorelowana z tendencją do zwlekania (r=0,74; p<0,001). Analiza mediacyjna sugeruje, że stan emocjonalny, w tym depresyjność, pośredniczy w relacjach między cechami osobowości a zachowaniami prokrastynacyjnymi.
This master's thesis investigates the relationship between personality traits from the Big Five model and academic procrastination among students. The analysis focuses on the impact of conscientiousness, neuroticism, extraversion, agreeableness, and openness on the tendency to delay academic tasks. Specifically, the study explores the link between procrastination and mood decline, with a particular emphasis on the role of depressive symptoms. The research was conducted on a group of 66 students from the Jagiellonian University and the AGH University of Science and Technology (average age: 23,42, SD=1.45 year, 75.8% female, 24,2% male), using tools such as the Pure Procrastination Scale (PPS) and Beck's Depression Inventory. The results indicate a strong correlation between neuroticism and procrastination (r =0,33; p=0,007), while conscientiousness is inversely related to the tendency to delay (r=0,74; p<0,001). Mediation analysis suggests that emotional state, including depression, mediates the relationship between personality traits and procrastination behaviors.
dc.abstract.en | This master's thesis investigates the relationship between personality traits from the Big Five model and academic procrastination among students. The analysis focuses on the impact of conscientiousness, neuroticism, extraversion, agreeableness, and openness on the tendency to delay academic tasks. Specifically, the study explores the link between procrastination and mood decline, with a particular emphasis on the role of depressive symptoms. The research was conducted on a group of 66 students from the Jagiellonian University and the AGH University of Science and Technology (average age: 23,42, SD=1.45 year, 75.8% female, 24,2% male), using tools such as the Pure Procrastination Scale (PPS) and Beck's Depression Inventory. The results indicate a strong correlation between neuroticism and procrastination (r =0,33; p=0,007), while conscientiousness is inversely related to the tendency to delay (r=0,74; p<0,001). Mediation analysis suggests that emotional state, including depression, mediates the relationship between personality traits and procrastination behaviors. | pl |
dc.abstract.pl | Niniejsza praca magisterska bada związek pomiędzy cechami osobowości zawartymi w modelu Wielkiej Piątki a prokrastynacją akademicką wśród studentów. Przeanalizowano wpływ takich cech jak sumienność, neurotyczność, ekstrawersja, ugodowość i otwartość na tendencję do odkładania obowiązków akademickich. W szczególności, praca skupia się na związku między prokrastynacją a obniżonym nastrojem, badając także wpływ depresyjności na ten proces. Badanie przeprowadzono na grupie 66 studentów Uniwersytetu Jagiellońskiego i Akademii Górniczo-Hutniczej (średni wiek 23,42, OS = 1,45 roku; 75,8% kobiet, 24,2% mężczyzn), przy użyciu narzędzi takich jak PPS (Pure Procrastination Scale) i skala depresji Becka. Wyniki wskazują na silny związek między neurotyzmem a prokrastynacją (r=0,33; p=0,007), a także na to, że sumienność jest odwrotnie skorelowana z tendencją do zwlekania (r=0,74; p<0,001). Analiza mediacyjna sugeruje, że stan emocjonalny, w tym depresyjność, pośredniczy w relacjach między cechami osobowości a zachowaniami prokrastynacyjnymi. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Kontrymowicz-Ogińska, Halszka - 130256 | pl |
dc.contributor.author | Jakuszkin, Viktoria - USOS211332 | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Kontrymowicz-Ogińska, Halszka - 130256 | pl |
dc.contributor.reviewer | Wontorczyk, Antoni - 132734 | pl |
dc.date.accessioned | 2024-11-04T23:35:53Z | |
dc.date.available | 2024-11-04T23:35:53Z | |
dc.date.createdat | 2024-11-04T23:35:53Z | en |
dc.date.submitted | 2024-10-30 | pl |
dc.fieldofstudy | psychologia | pl |
dc.identifier.apd | diploma-174499-211332 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/459996 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | BIG FIVE DEPRESSION PERSONALITY TRAITS PROCRASTINATION STUDENTS | pl |
dc.subject.pl | CECHY OSOBOWOŚCI DEPRESJA PROKRASTYNACJA STUDENCI WIELKA PIĄTKA | pl |
dc.title | Czynniki osobowościowe a prokrastynacja akademicka wśród studentów | pl |
dc.title.alternative | Personality Traits and Academic Procrastination Among Students | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |