Sztuka origami jako metoda wspierania rozwoju małej motoryki dziecka w okresie wczesnoszkolnym

master
dc.abstract.enOrigami is an art form that, when used as a method of working with children, can be highly beneficial for their cognitive, motor, and even social development. The development of a child's motor skills is crucial during the early years of learning, as it influences handwriting, visual-motor coordination, and cognitive growth. The focus of this thesis is the art of origami as a method of supporting fine motor skills development in early school-aged children. Therefore, the key question arises: to what extent is it possible to support the development of fine motor skills in early school-aged children through the use of origami? The aim of this study is to examine the extent to which the origami method can be used to support the development of fine motor skills in early school-aged children. The research was conducted in the form of a pedagogical experiment with third-grade primary school students. After assessing the level of fine motor skills among the students, the experimental group participated in ten meetings based on an original program that incorporated origami method. Post-meetings assessments were conducted to evaluate changes in the children's fine motor skills. Based on the study results, it is not possible to definitively determine the value of the origami method for the development of fine motor skills in children.pl
dc.abstract.plOrigami jest sztuką, która wykorzystana jako metoda pracy z dzieckiem jest bardzo korzystna dla jego rozwoju zarówno poznawczego, jak i ruchowego, a nawet społecznego. Rozwój motoryczny dziecka jest niezwykle ważny w początkowych latach nauki, ponieważ to od tego zależy nauka pisania, koordynacja wzrokowo - ruchowa, a także rozwój poznawczy. Tematem tej pracy jest sztuka origami jako metoda wspierania małej motoryki dziecka w okresie wczesnoszkolnym. Pojawia się więc pytanie na ile przy użyciu origami możliwe jest wspieranie rozwoju motoryki małej u dzieci w wieku wczesnoszkolnym? Celem niniejszej pracy jest sprawdzenie w jakim zakresie, wykorzystując metodę origami, można wspierać rozwój motoryki małej dziecka w wieku wczesnoszkolnym. Badanie zostało przeprowadzone w formie eksperymentu pedagogicznego, zrealizowanego z uczniami klas III szkoły podstawowej. Po sprawdzeniu poziomu motoryki malej uczniów, grupa eksperymentalna wzięła udział w dziesięciu spotkaniach opartych na autorskim programie zajęć, wykorzystujących metodę origami. Po zajęciach ponowiono badania sprawdzające poziom motoryki małej dzieci. Na podstawie wyników badania nie można jednoznacznie stwierdzić, jaką wartość ma metoda origami dla rozwoju motoryki małej dziecka.pl
dc.affiliationUniwersytet Jagielloński w Krakowiepl
dc.contributor.advisorCzerska, Bożena - 127664 pl
dc.contributor.authorKosmal, Katarzynapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/UJKpl
dc.contributor.reviewerCzerska, Bożena - 127664 pl
dc.contributor.reviewerBieszczad, Bogusław - 127331 pl
dc.date.accessioned2023-10-17T21:43:51Z
dc.date.available2023-10-17T21:43:51Z
dc.date.submitted2023-10-11pl
dc.fieldofstudypedagogika szkolna z terapią pedagogicznąpl
dc.identifier.apddiploma-168059-229950pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/321246
dc.languagepolpl
dc.subject.endevelopment of fine motor skills, methods of working with children, origami methodpl
dc.subject.plrozwój motoryki małej, metody pracy z dziećmi, metoda origamipl
dc.titleSztuka origami jako metoda wspierania rozwoju małej motoryki dziecka w okresie wczesnoszkolnympl
dc.title.alternativeThe art of origami as a method of supporting fine motor skills development in early school-aged childrenpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Origami is an art form that, when used as a method of working with children, can be highly beneficial for their cognitive, motor, and even social development. The development of a child's motor skills is crucial during the early years of learning, as it influences handwriting, visual-motor coordination, and cognitive growth. The focus of this thesis is the art of origami as a method of supporting fine motor skills development in early school-aged children. Therefore, the key question arises: to what extent is it possible to support the development of fine motor skills in early school-aged children through the use of origami? The aim of this study is to examine the extent to which the origami method can be used to support the development of fine motor skills in early school-aged children. The research was conducted in the form of a pedagogical experiment with third-grade primary school students. After assessing the level of fine motor skills among the students, the experimental group participated in ten meetings based on an original program that incorporated origami method. Post-meetings assessments were conducted to evaluate changes in the children's fine motor skills. Based on the study results, it is not possible to definitively determine the value of the origami method for the development of fine motor skills in children.
dc.abstract.plpl
Origami jest sztuką, która wykorzystana jako metoda pracy z dzieckiem jest bardzo korzystna dla jego rozwoju zarówno poznawczego, jak i ruchowego, a nawet społecznego. Rozwój motoryczny dziecka jest niezwykle ważny w początkowych latach nauki, ponieważ to od tego zależy nauka pisania, koordynacja wzrokowo - ruchowa, a także rozwój poznawczy. Tematem tej pracy jest sztuka origami jako metoda wspierania małej motoryki dziecka w okresie wczesnoszkolnym. Pojawia się więc pytanie na ile przy użyciu origami możliwe jest wspieranie rozwoju motoryki małej u dzieci w wieku wczesnoszkolnym? Celem niniejszej pracy jest sprawdzenie w jakim zakresie, wykorzystując metodę origami, można wspierać rozwój motoryki małej dziecka w wieku wczesnoszkolnym. Badanie zostało przeprowadzone w formie eksperymentu pedagogicznego, zrealizowanego z uczniami klas III szkoły podstawowej. Po sprawdzeniu poziomu motoryki malej uczniów, grupa eksperymentalna wzięła udział w dziesięciu spotkaniach opartych na autorskim programie zajęć, wykorzystujących metodę origami. Po zajęciach ponowiono badania sprawdzające poziom motoryki małej dzieci. Na podstawie wyników badania nie można jednoznacznie stwierdzić, jaką wartość ma metoda origami dla rozwoju motoryki małej dziecka.
dc.affiliationpl
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
dc.contributor.advisorpl
Czerska, Bożena - 127664
dc.contributor.authorpl
Kosmal, Katarzyna
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/UJK
dc.contributor.reviewerpl
Czerska, Bożena - 127664
dc.contributor.reviewerpl
Bieszczad, Bogusław - 127331
dc.date.accessioned
2023-10-17T21:43:51Z
dc.date.available
2023-10-17T21:43:51Z
dc.date.submittedpl
2023-10-11
dc.fieldofstudypl
pedagogika szkolna z terapią pedagogiczną
dc.identifier.apdpl
diploma-168059-229950
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/321246
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
development of fine motor skills, methods of working with children, origami method
dc.subject.plpl
rozwój motoryki małej, metody pracy z dziećmi, metoda origami
dc.titlepl
Sztuka origami jako metoda wspierania rozwoju małej motoryki dziecka w okresie wczesnoszkolnym
dc.title.alternativepl
The art of origami as a method of supporting fine motor skills development in early school-aged children
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available
Collections