Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Infotainment w polskiej telewizji informacyjnej. Analiza TVP Info i TVN24
Infotainment in a polish news television. Analysis of TVP Info and TVN24
infotainment, news values, hard, soft, news, television
infotainment, inforozrywka, wartość informacji, TVN24, TVP Info, telewizja
The master’s thesis is an analysis of the phenomenon of infotainment in the two biggest round-the-clock polish news channels – TVP Info and TVN24.In the first chapter, author explains history of mass media in the World, discusses social function of the media. Then analyses separate phases of information constructing in journalism. Considers news selection, ways of building messages and specific language using to creating news.The second chapter is an attempt to closer look at all symptoms of intotainment in the information media - particularly on television. Author begins from origin of ‘infotainment’. He tries to evaluate it next and answer on question, if this positive phenomenon is, or exclusively negative. The most of chapter occupies description of mediumistic operation revealed in which by infotainment: selection of information, structure of information service, news’ building and language procedures. Author answers on question, how important in information channell is the role of profession of journalists and their attitude for recipient of media.Third chapter is an empirical part. Author analyzes all editions of information programs from two main polish information channels – TVP Info and TVN24. Chapter includes in-depth analysis of individual symptom of infotainment in mediumistic areas, which theoretically describes in second chapter. Author diagnoses role played by infotainment by calculating relation hard news/soft news, average value of information according to criteria ‘news values’, as well as use most often taking a stand formula news journalistic. Author tries to recover results on completion in behavior of journalists, their professionalism and for spectator approach.
Praca jest analizą zjawiska inforozrywki w dwóch największych całodobowych kanałach informacyjnych w Polsce – TVP Info i TVN24.W pierwszym rozdziale autor przytacza historię mediów masowych na świecie, omawia społeczne funkcje mediów, oraz dokonuje analizy poszczególnych etapów konstruowania informacji dziennikarskiej. Omawia zarówno selekcję informacji, sposób konstruowania przekazów, jak również aspekt językowy tworzenia newsów.Drugi rozdział to próba przyjrzenia się z bliska wszystkim symptomom inforozrywki w mediach informacyjnych – ze szczególnym skupieniem się na telewizji. Autor zaczyna od genezy pojęcia ‘infotainmentu’. Następnie próbuje go ocenić i odpowiedzieć na pytanie, czy jest to zjawisko pozytywne, czy wyłącznie negatywne. Największą część rozdziału zajmuje opis działań medialnych, w których objawia się infotainment, a więc: dobór informacji, struktura serwisu informacyjnego, formuła newsa i zabiegi językowe. Autor odpowiada na pytanie, w jaki sposób inforozrywka uwidacznia się w zabiegach estetyzacji, zmianie podejścia do zawodu dziennikarza i do odbiorcy mediów.Trzeci rozdział jest częścią empiryczną. Autor analizuje wszystkie wydania programów informacyjnych – Info Dziennik (TVP Info) i Polska i Świat (TVN24), oraz publicystycznych – Minęła dwudziesta (TVP Info) i Czarno na białym (TVN24) emitowane w marcu 2011 r.. Rozdział zawiera dogłębną analizę poszczególnych symptomów inforozrywki w obszarach medialnych, które teoretycznie opisano w 2. rozdziale. Autor diagnozuje rolę odgrywaną przez inforozrywkę obliczając stosunek hard newsów do soft newsów, średnią wartość informacji (według kryteriów ‘news values’), a także najczęściej występujące formuły newsów dziennikarskich. Na podstawie wyników badań najczęściej stosowanych konstrukcji programów, autor odpowiada na pytanie, w jakim stopniu wynikają one z roli funkcji rozrywkowej badanych mediów. Dokonuje również analizy językowej warstwy informacji obu telewizji, a także roli estetyzacji i technologii w tworzeniu przekazów. Na zakończenie autor próbuje odnaleźć skutki inforozrywki w zachowaniu samych dziennikarzy, ich profesjonalizmie i podejściu do widza.
dc.abstract.en | The master’s thesis is an analysis of the phenomenon of infotainment in the two biggest round-the-clock polish news channels – TVP Info and TVN24.In the first chapter, author explains history of mass media in the World, discusses social function of the media. Then analyses separate phases of information constructing in journalism. Considers news selection, ways of building messages and specific language using to creating news.The second chapter is an attempt to closer look at all symptoms of intotainment in the information media - particularly on television. Author begins from origin of ‘infotainment’. He tries to evaluate it next and answer on question, if this positive phenomenon is, or exclusively negative. The most of chapter occupies description of mediumistic operation revealed in which by infotainment: selection of information, structure of information service, news’ building and language procedures. Author answers on question, how important in information channell is the role of profession of journalists and their attitude for recipient of media.Third chapter is an empirical part. Author analyzes all editions of information programs from two main polish information channels – TVP Info and TVN24. Chapter includes in-depth analysis of individual symptom of infotainment in mediumistic areas, which theoretically describes in second chapter. Author diagnoses role played by infotainment by calculating relation hard news/soft news, average value of information according to criteria ‘news values’, as well as use most often taking a stand formula news journalistic. Author tries to recover results on completion in behavior of journalists, their professionalism and for spectator approach. | pl |
dc.abstract.other | Praca jest analizą zjawiska inforozrywki w dwóch największych całodobowych kanałach informacyjnych w Polsce – TVP Info i TVN24.W pierwszym rozdziale autor przytacza historię mediów masowych na świecie, omawia społeczne funkcje mediów, oraz dokonuje analizy poszczególnych etapów konstruowania informacji dziennikarskiej. Omawia zarówno selekcję informacji, sposób konstruowania przekazów, jak również aspekt językowy tworzenia newsów.Drugi rozdział to próba przyjrzenia się z bliska wszystkim symptomom inforozrywki w mediach informacyjnych – ze szczególnym skupieniem się na telewizji. Autor zaczyna od genezy pojęcia ‘infotainmentu’. Następnie próbuje go ocenić i odpowiedzieć na pytanie, czy jest to zjawisko pozytywne, czy wyłącznie negatywne. Największą część rozdziału zajmuje opis działań medialnych, w których objawia się infotainment, a więc: dobór informacji, struktura serwisu informacyjnego, formuła newsa i zabiegi językowe. Autor odpowiada na pytanie, w jaki sposób inforozrywka uwidacznia się w zabiegach estetyzacji, zmianie podejścia do zawodu dziennikarza i do odbiorcy mediów.Trzeci rozdział jest częścią empiryczną. Autor analizuje wszystkie wydania programów informacyjnych – Info Dziennik (TVP Info) i Polska i Świat (TVN24), oraz publicystycznych – Minęła dwudziesta (TVP Info) i Czarno na białym (TVN24) emitowane w marcu 2011 r.. Rozdział zawiera dogłębną analizę poszczególnych symptomów inforozrywki w obszarach medialnych, które teoretycznie opisano w 2. rozdziale. Autor diagnozuje rolę odgrywaną przez inforozrywkę obliczając stosunek hard newsów do soft newsów, średnią wartość informacji (według kryteriów ‘news values’), a także najczęściej występujące formuły newsów dziennikarskich. Na podstawie wyników badań najczęściej stosowanych konstrukcji programów, autor odpowiada na pytanie, w jakim stopniu wynikają one z roli funkcji rozrywkowej badanych mediów. Dokonuje również analizy językowej warstwy informacji obu telewizji, a także roli estetyzacji i technologii w tworzeniu przekazów. Na zakończenie autor próbuje odnaleźć skutki inforozrywki w zachowaniu samych dziennikarzy, ich profesjonalizmie i podejściu do widza. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Magoska, Maria - 130193 | pl |
dc.contributor.author | Tutaj, Mieszko | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Goban-Klas, Tomasz - 100170 | pl |
dc.contributor.reviewer | Magoska, Maria - 130193 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-15T17:42:29Z | |
dc.date.available | 2020-07-15T17:42:29Z | |
dc.date.submitted | 2011-07-15 | pl |
dc.fieldofstudy | dziennikarstwo i komunikacja społeczna | pl |
dc.identifier.apd | diploma-58261-119496 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/172371 | |
dc.subject.en | infotainment, news values, hard, soft, news, television | pl |
dc.subject.other | infotainment, inforozrywka, wartość informacji, TVN24, TVP Info, telewizja | pl |
dc.title | Infotainment w polskiej telewizji informacyjnej. Analiza TVP Info i TVN24 | pl |
dc.title.alternative | Infotainment in a polish news television. Analysis of TVP Info and TVN24 | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |