Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Celebryta w talk-show, jednak dziennikarz w wywiadzie. Analiza świadomości gatunkowej gwiazdy mediów - przypadek Kuby Wojewódzkiego
A celebrity on a talk show, but a journalist in an interview. Analysis of genre realizations of a media star - the case of Kuba Wojewódzki
Rozmowa, wywiad, świadomość, kompetencje, dziennikarstwo, Kuba Wojewódzki, Piotr Kędzierski, WojewódzkiKędzierski, Onet Audio, Onet.
Conversation, journalistic interview, realization, consciousness, skills, journalism, Kuba Wojewódzki, Piotr Kędzierski, WojewódzkiKędzierski, Onet Audio, Onet.
Nie da się wyprowadzić jednoznacznej definicji dziennikarstwa jako zawodu, przyczyną są zróżnicowane specjalizacje w tym zakresie. Najbardziej ogólnie można spojrzeć na zawód z perspektywy: gromadzenia, przetwarzania i przekazywania informacji. Zatem dziennikarz to, innymi słowy, pośrednik i w tym momencie głównym problemem pozostaje umiejscowienie granicy. Jednak każda systematyzacja wymaga klucza. Według mnie najbardziej rozsądnym działaniem jest badanie świadomości i kompetencji dziennikarskich. Żeby jednak bardziej pochylić się nad profesją, Magdalena Ślawska sprecyzowała dość ogólne narzędzie, o badanie świadomości i kompetencji gatunkowej dziennikarzy. Do badań świadomości gatunkowej dziennikarza Kuby Wojewódzkiego, posłużył mi cykl rozmów współtworzonych w duecie z Piotrem Kędzierskim, mających swój początek w internetowym radiu młodzieżowym Newonce, kontynuowanych na neutralnym tle, w ramach współpracy z portalem Onet Audio. W myśl mistrzyni gatunku Teresy Torańskiej, dla której rozmowa była wywiadem kompletnym, analizuję cechy wskazujące na jakość i świadomość działań. Format półtoragodzinnych rozmów na żywo, nadawanych w każdy poniedziałkowy wieczór, nie jest jednak przypadkowy. O tej porze odbiorca może zwolnić i oddać się interpretacji nadawanej treści. Zapisy audycji publikowane są w formie podcastów na wielu platformach streamingowych, umożliwia to słuchaczom ponowne odtworzenie interesujących fragmentów lub odsłuchanie ich o innej porze. Dziennikarstwo to służba publiczna, która ma prawo funkcjonować wyłącznie na podstawie audytorium, dlatego świadomość tego, dla jakiej grupy się tworzy, jest najistotniejsza. Odbiorca musi czuć się dostrzeżony. Format radiowy jest dla słuchacza ograniczający, ponieważ odbiera mu to, co widzialne. Dziennikarze działający w obrębie dźwięku muszą zadbać o przekazanie całokształtu atmosfery. Mistrzowska metoda wspomnianej już przeze mnie Torańskiej, podkreśla umiejętność przekazania atmosfery. Skoro wiem, że rozmowy WojewódzkiKędzierski biją rekordy popularności, w jaki sposób prowadzący dbają o swoje audytorium? Zakładam, że muszą mieć sposób na to, by odbiorca nie czuł się pominięty. Roland Barthes zajmujący się retoryką obrazu (Barthes, Camera Lucida, 1980), skupił się na ułomnościach przekazu wizualnego. Jedno z pytań wyjściowych, które towarzyszyło jego badaniom, zakłada przekaz językowy stojący za obrazem. W celu identyfikacji interakcji między znakiem a uczuciami wyróżnił sześć procedur konotacyjnych, które mają nadać fotografii narracyjny wymiar. Jego rozważania zainspirowały mnie do podobnej analizy przekazu dźwiękowego, dlatego też w oparciu o procedury badacza sporządziłam autorskie narzędzie, w którego skład wchodzą: schematyzacja, demaskacja, detal, wartościowanie, estetyzacja oraz sekwencja. Celem mojej pracy jest analiza działalności dziennikarskiej Kuby Wojewódzkiego, ze szczególnym uwzględnieniem świadomości gatunkowej oraz świadomości ułomności formatu, na przykładzie rozmów w duecie z Piotrem Kędzierskim, w ramach audycji portalu Onet Audio – WojewódzkiKędzierski. Dodatkowo wskazuję świadomość wykraczania poza formę określaną przez gatunek dziennikarski, jakim jest wywiad. Ponadto dokonuję oceny, opisu i interpretacji postaw dziennikarskich prowadzących oraz zajmuję się częstotliwością poruszanych tematów.
It is impossible to create a clearly definition of journalism as a profession, the main reason is the different specializations in this field. The most general way to look at the profession is from the perspective of collecting, processing and transmitting information. In other words a journalist is an intermediary, and the main problem at this point is where to place the boundary. However, every systematization needs a key. In my opinion, the most reasonable action is to analysis journalistic awareness and competence. Magdalena Ślawska concrete this tool as researching the awareness of the use of journalistic genres. To research I used a series of conversations co-created in a duet with Piotr Kędzierski, which had their beginning in the online youth radio Newonce, continued on a more neutral background, as part of cooperation with the Onet Audio portal. According to the master of the genre, Teresa Torańska, for whom the conversation was a complete interview, I analyze the features that indicate the quality and awareness of actions. However, the format of one and a half hour long live conversations, broadcast every Monday evening, is not accidental. At this time, the recipient can slow down and devote themselves to the interpretation of the broadcast content. Recordings of the broadcasts are published in the form of podcasts on many streaming platforms, which allows listeners to replay interesting fragments or listen to them at a different time. Journalism is a public service that can function only on the basis of the audience. The awareness of what group it is created for is the most important. The recipient must feel noticed. The radio format is limiting for the listener, because it takes away what is visible. Journalists must ensure that the whole atmosphere is conveyed. The masterful method of Torańska, mentioned above, emphasizes the ability to convey the atmosphere. Since I know that WojewódzkiKędzierski conversations are breaking popularity records, how do the hosts take care of their audience? I assume they must have a method for the recipient not to feel left out. Roland Barthes, interested with the rhetoric of the image (Barthes, Camera Lucida, 1980), focused on the shortcomings of the visual message. One of the questions that accompanied his research assumes the linguistic message behind the image. To identify the interaction between a sign and feelings, he distinguished six connotation procedures that are supposed to give the photograph a narrative dimension. His considerations inspired me to perform a similar analysis of the sound transfer, which is why, based on the researcher's procedures, I developed an original tool consisting of: schematization, unmasking, detail, valuation, aestheticization and sequence. The purpose of my work is to analyze Kuba Wojewódzki's journalistic activity, with particular emphasis on genre awareness and awareness of the format's imperfections, on the example of conversations in a duet with Piotr Kędzierski, as part of the broadcast of the Onet Audio portal - WojewódzkiKędzierski. I point to a conscious departure beyond the form of the journalistic genre. I evaluate, describe and interpret the journalistic attitudes of the presenters and check-up the frequency of the topics covered.
dc.abstract.en | It is impossible to create a clearly definition of journalism as a profession, the main reason is the different specializations in this field. The most general way to look at the profession is from the perspective of collecting, processing and transmitting information. In other words a journalist is an intermediary, and the main problem at this point is where to place the boundary. However, every systematization needs a key. In my opinion, the most reasonable action is to analysis journalistic awareness and competence. Magdalena Ślawska concrete this tool as researching the awareness of the use of journalistic genres. To research I used a series of conversations co-created in a duet with Piotr Kędzierski, which had their beginning in the online youth radio Newonce, continued on a more neutral background, as part of cooperation with the Onet Audio portal. According to the master of the genre, Teresa Torańska, for whom the conversation was a complete interview, I analyze the features that indicate the quality and awareness of actions. However, the format of one and a half hour long live conversations, broadcast every Monday evening, is not accidental. At this time, the recipient can slow down and devote themselves to the interpretation of the broadcast content. Recordings of the broadcasts are published in the form of podcasts on many streaming platforms, which allows listeners to replay interesting fragments or listen to them at a different time. Journalism is a public service that can function only on the basis of the audience. The awareness of what group it is created for is the most important. The recipient must feel noticed. The radio format is limiting for the listener, because it takes away what is visible. Journalists must ensure that the whole atmosphere is conveyed. The masterful method of Torańska, mentioned above, emphasizes the ability to convey the atmosphere. Since I know that WojewódzkiKędzierski conversations are breaking popularity records, how do the hosts take care of their audience? I assume they must have a method for the recipient not to feel left out. Roland Barthes, interested with the rhetoric of the image (Barthes, Camera Lucida, 1980), focused on the shortcomings of the visual message. One of the questions that accompanied his research assumes the linguistic message behind the image. To identify the interaction between a sign and feelings, he distinguished six connotation procedures that are supposed to give the photograph a narrative dimension. His considerations inspired me to perform a similar analysis of the sound transfer, which is why, based on the researcher's procedures, I developed an original tool consisting of: schematization, unmasking, detail, valuation, aestheticization and sequence. The purpose of my work is to analyze Kuba Wojewódzki's journalistic activity, with particular emphasis on genre awareness and awareness of the format's imperfections, on the example of conversations in a duet with Piotr Kędzierski, as part of the broadcast of the Onet Audio portal - WojewódzkiKędzierski. I point to a conscious departure beyond the form of the journalistic genre. I evaluate, describe and interpret the journalistic attitudes of the presenters and check-up the frequency of the topics covered. | pl |
dc.abstract.pl | Nie da się wyprowadzić jednoznacznej definicji dziennikarstwa jako zawodu, przyczyną są zróżnicowane specjalizacje w tym zakresie. Najbardziej ogólnie można spojrzeć na zawód z perspektywy: gromadzenia, przetwarzania i przekazywania informacji. Zatem dziennikarz to, innymi słowy, pośrednik i w tym momencie głównym problemem pozostaje umiejscowienie granicy. Jednak każda systematyzacja wymaga klucza. Według mnie najbardziej rozsądnym działaniem jest badanie świadomości i kompetencji dziennikarskich. Żeby jednak bardziej pochylić się nad profesją, Magdalena Ślawska sprecyzowała dość ogólne narzędzie, o badanie świadomości i kompetencji gatunkowej dziennikarzy. Do badań świadomości gatunkowej dziennikarza Kuby Wojewódzkiego, posłużył mi cykl rozmów współtworzonych w duecie z Piotrem Kędzierskim, mających swój początek w internetowym radiu młodzieżowym Newonce, kontynuowanych na neutralnym tle, w ramach współpracy z portalem Onet Audio. W myśl mistrzyni gatunku Teresy Torańskiej, dla której rozmowa była wywiadem kompletnym, analizuję cechy wskazujące na jakość i świadomość działań. Format półtoragodzinnych rozmów na żywo, nadawanych w każdy poniedziałkowy wieczór, nie jest jednak przypadkowy. O tej porze odbiorca może zwolnić i oddać się interpretacji nadawanej treści. Zapisy audycji publikowane są w formie podcastów na wielu platformach streamingowych, umożliwia to słuchaczom ponowne odtworzenie interesujących fragmentów lub odsłuchanie ich o innej porze. Dziennikarstwo to służba publiczna, która ma prawo funkcjonować wyłącznie na podstawie audytorium, dlatego świadomość tego, dla jakiej grupy się tworzy, jest najistotniejsza. Odbiorca musi czuć się dostrzeżony. Format radiowy jest dla słuchacza ograniczający, ponieważ odbiera mu to, co widzialne. Dziennikarze działający w obrębie dźwięku muszą zadbać o przekazanie całokształtu atmosfery. Mistrzowska metoda wspomnianej już przeze mnie Torańskiej, podkreśla umiejętność przekazania atmosfery. Skoro wiem, że rozmowy WojewódzkiKędzierski biją rekordy popularności, w jaki sposób prowadzący dbają o swoje audytorium? Zakładam, że muszą mieć sposób na to, by odbiorca nie czuł się pominięty. Roland Barthes zajmujący się retoryką obrazu (Barthes, Camera Lucida, 1980), skupił się na ułomnościach przekazu wizualnego. Jedno z pytań wyjściowych, które towarzyszyło jego badaniom, zakłada przekaz językowy stojący za obrazem. W celu identyfikacji interakcji między znakiem a uczuciami wyróżnił sześć procedur konotacyjnych, które mają nadać fotografii narracyjny wymiar. Jego rozważania zainspirowały mnie do podobnej analizy przekazu dźwiękowego, dlatego też w oparciu o procedury badacza sporządziłam autorskie narzędzie, w którego skład wchodzą: schematyzacja, demaskacja, detal, wartościowanie, estetyzacja oraz sekwencja. Celem mojej pracy jest analiza działalności dziennikarskiej Kuby Wojewódzkiego, ze szczególnym uwzględnieniem świadomości gatunkowej oraz świadomości ułomności formatu, na przykładzie rozmów w duecie z Piotrem Kędzierskim, w ramach audycji portalu Onet Audio – WojewódzkiKędzierski. Dodatkowo wskazuję świadomość wykraczania poza formę określaną przez gatunek dziennikarski, jakim jest wywiad. Ponadto dokonuję oceny, opisu i interpretacji postaw dziennikarskich prowadzących oraz zajmuję się częstotliwością poruszanych tematów. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Płaneta, Paweł - 131448 | pl |
dc.contributor.author | Polak, Daria | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Zweiffel, Maciej | pl |
dc.contributor.reviewer | Płaneta, Paweł - 131448 | pl |
dc.date.accessioned | 2023-07-10T21:53:14Z | |
dc.date.available | 2023-07-10T21:53:14Z | |
dc.date.submitted | 2023-07-10 | pl |
dc.fieldofstudy | dziennikarstwo i komunikacja społeczna | pl |
dc.identifier.apd | diploma-166093-292575 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/315201 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Conversation, journalistic interview, realization, consciousness, skills, journalism, Kuba Wojewódzki, Piotr Kędzierski, WojewódzkiKędzierski, Onet Audio, Onet. | pl |
dc.subject.pl | Rozmowa, wywiad, świadomość, kompetencje, dziennikarstwo, Kuba Wojewódzki, Piotr Kędzierski, WojewódzkiKędzierski, Onet Audio, Onet. | pl |
dc.title | Celebryta w talk-show, jednak dziennikarz w wywiadzie. Analiza świadomości gatunkowej gwiazdy mediów - przypadek Kuby Wojewódzkiego | pl |
dc.title.alternative | A celebrity on a talk show, but a journalist in an interview. Analysis of genre realizations of a media star - the case of Kuba Wojewódzki | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |