Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Styl radzenia sobie stresem oraz lęk jako przyczyny opóźniania momentu zakończenia studiów wśród młodych dorosłych .
Coping in stressful situations and anxiety as a reason of the delay of the moment of completing the university among the young adults.
Stres, radzenie sobie ze stresem, lęk, lęk jako cecha, ukończenie studiów, studenci.
Stress, coping in stressful situations, anxiety, trait-anxiety, graduating, students.
Niniejsza praca rozważa możliwe przyczyny, z powodu których młodzi dorośli mogą mieć tendencje do opóźnienia momentu obrony – oficjalnego zakończenia studiów. Praca badawcza opiera się na badaniach ilościowych lęku, mierzonego za pomocą Inwentarza Stanu i Cechy Lęku STAI, w polskiej adaptacji C.D Spielbergera, J. Strelaua, M. Tysarczyk, i K. Wrześniewskiego oraz stylów radzenia sobie w sytuacjach stresowych mierzonych za pomocą Kwestionariusza Radzenia Sobie w Sytuacjach Stresowych CISS, w polskiej adaptacji J. Strelaua, K. Wrześniewskiego oraz P. Szczepaniaka. Przebadano dwie grupy – grupę badawczą stanowiły osoby, które zakończyły studia (rozumiane jako zajęcia i zaliczenia przedmiotów), ale posiadają co najmniej 6-cio miesięczne opóźnienie w obronie i w ten sposób ostatecznym zamknięciu etapu uniwersyteckiego, oraz grupa kontrolna – osoby, które w przeciągu ostatnich 12 miesięcy, w terminie, zakończyły studia. Różnice ujawniły się we wszystkich mierzonych aspektach. Wykazano, że osoby opóźniające moment zakończenia studiów charakteryzują się wyższym poziomem lęku - cechy. Ponadto, uzyskali wyższe wyniki w skalach badających styl radzenia sobie ze stresem skoncentrowany na unikaniu i emocjach, a niższe – w skali mierzącej styl skoncentrowany na zadaniu. Różnice są istotne statystycznie.
The presented master thesis is contemplating possible reasons of the young adult’s tendency to postpone the moment of completion of university path (defence of a master thesis).The study is based on quantitative research of anxiety, as measured by Stait-Trait Anxiety Inventory (STAI), in polish adaptation by C.D. Spielberger, J. Strelau, M. Tysarczyk and K. Wrześniewski and coping styles in stressful situation, as measured by Coping Inventory for Stressful Situations (CISS) in polish adaptation by J. Strelau, K. Wrześniewski and P. Szczepaniak.Two groups of people were tested – young adults who finished studies (intended as classes and exams during whole university cycle), but have at least 6 months delay on defense of master thesis, therefore – final completion of university and the second group of those who in the last 12 months have completed and finalized university.Establishments of tests have been fully fulfilled. People who are delaying the moment of finalizing studies have demonstrated significantly higher level of anxiety as a trait. Moreover, the results gained in the scales related to coping in stressful situations were significantly different in both groups. People who postpone the completion of studies had higher results in both emotion-focused and avoidance-focused coping style scale, and lower in task–focused coping scale. All results were statistically significant.
dc.abstract.en | The presented master thesis is contemplating possible reasons of the young adult’s tendency to postpone the moment of completion of university path (defence of a master thesis).The study is based on quantitative research of anxiety, as measured by Stait-Trait Anxiety Inventory (STAI), in polish adaptation by C.D. Spielberger, J. Strelau, M. Tysarczyk and K. Wrześniewski and coping styles in stressful situation, as measured by Coping Inventory for Stressful Situations (CISS) in polish adaptation by J. Strelau, K. Wrześniewski and P. Szczepaniak.Two groups of people were tested – young adults who finished studies (intended as classes and exams during whole university cycle), but have at least 6 months delay on defense of master thesis, therefore – final completion of university and the second group of those who in the last 12 months have completed and finalized university.Establishments of tests have been fully fulfilled. People who are delaying the moment of finalizing studies have demonstrated significantly higher level of anxiety as a trait. Moreover, the results gained in the scales related to coping in stressful situations were significantly different in both groups. People who postpone the completion of studies had higher results in both emotion-focused and avoidance-focused coping style scale, and lower in task–focused coping scale. All results were statistically significant. | pl |
dc.abstract.pl | Niniejsza praca rozważa możliwe przyczyny, z powodu których młodzi dorośli mogą mieć tendencje do opóźnienia momentu obrony – oficjalnego zakończenia studiów. Praca badawcza opiera się na badaniach ilościowych lęku, mierzonego za pomocą Inwentarza Stanu i Cechy Lęku STAI, w polskiej adaptacji C.D Spielbergera, J. Strelaua, M. Tysarczyk, i K. Wrześniewskiego oraz stylów radzenia sobie w sytuacjach stresowych mierzonych za pomocą Kwestionariusza Radzenia Sobie w Sytuacjach Stresowych CISS, w polskiej adaptacji J. Strelaua, K. Wrześniewskiego oraz P. Szczepaniaka. Przebadano dwie grupy – grupę badawczą stanowiły osoby, które zakończyły studia (rozumiane jako zajęcia i zaliczenia przedmiotów), ale posiadają co najmniej 6-cio miesięczne opóźnienie w obronie i w ten sposób ostatecznym zamknięciu etapu uniwersyteckiego, oraz grupa kontrolna – osoby, które w przeciągu ostatnich 12 miesięcy, w terminie, zakończyły studia. Różnice ujawniły się we wszystkich mierzonych aspektach. Wykazano, że osoby opóźniające moment zakończenia studiów charakteryzują się wyższym poziomem lęku - cechy. Ponadto, uzyskali wyższe wyniki w skalach badających styl radzenia sobie ze stresem skoncentrowany na unikaniu i emocjach, a niższe – w skali mierzącej styl skoncentrowany na zadaniu. Różnice są istotne statystycznie. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.contributor.advisor | Wontorczyk, Antoni - 132734 | pl |
dc.contributor.author | Tomalak, Agata | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Wontorczyk, Antoni - 132734 | pl |
dc.contributor.reviewer | Noworol, Czesław - 131075 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T02:01:45Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T02:01:45Z | |
dc.date.submitted | 2016-10-25 | pl |
dc.fieldofstudy | psychologia stosowana | pl |
dc.identifier.apd | diploma-109336-126727 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/215407 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Stress, coping in stressful situations, anxiety, trait-anxiety, graduating, students. | pl |
dc.subject.pl | Stres, radzenie sobie ze stresem, lęk, lęk jako cecha, ukończenie studiów, studenci. | pl |
dc.title | Styl radzenia sobie stresem oraz lęk jako przyczyny opóźniania momentu zakończenia studiów wśród młodych dorosłych . | pl |
dc.title.alternative | Coping in stressful situations and anxiety as a reason of the delay of the moment of completing the university among the young adults. | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |