Styl radzenia sobie stresem oraz lęk jako przyczyny opóźniania momentu zakończenia studiów wśród młodych dorosłych .

master
dc.abstract.enThe presented master thesis is contemplating possible reasons of the young adult’s tendency to postpone the moment of completion of university path (defence of a master thesis).The study is based on quantitative research of anxiety, as measured by Stait-Trait Anxiety Inventory (STAI), in polish adaptation by C.D. Spielberger, J. Strelau, M. Tysarczyk and K. Wrześniewski and coping styles in stressful situation, as measured by Coping Inventory for Stressful Situations (CISS) in polish adaptation by J. Strelau, K. Wrześniewski and P. Szczepaniak.Two groups of people were tested – young adults who finished studies (intended as classes and exams during whole university cycle), but have at least 6 months delay on defense of master thesis, therefore – final completion of university and the second group of those who in the last 12 months have completed and finalized university.Establishments of tests have been fully fulfilled. People who are delaying the moment of finalizing studies have demonstrated significantly higher level of anxiety as a trait. Moreover, the results gained in the scales related to coping in stressful situations were significantly different in both groups. People who postpone the completion of studies had higher results in both emotion-focused and avoidance-focused coping style scale, and lower in task–focused coping scale. All results were statistically significant.pl
dc.abstract.plNiniejsza praca rozważa możliwe przyczyny, z powodu których młodzi dorośli mogą mieć tendencje do opóźnienia momentu obrony – oficjalnego zakończenia studiów. Praca badawcza opiera się na badaniach ilościowych lęku, mierzonego za pomocą Inwentarza Stanu i Cechy Lęku STAI, w polskiej adaptacji C.D Spielbergera, J. Strelaua, M. Tysarczyk, i K. Wrześniewskiego oraz stylów radzenia sobie w sytuacjach stresowych mierzonych za pomocą Kwestionariusza Radzenia Sobie w Sytuacjach Stresowych CISS, w polskiej adaptacji J. Strelaua, K. Wrześniewskiego oraz P. Szczepaniaka. Przebadano dwie grupy – grupę badawczą stanowiły osoby, które zakończyły studia (rozumiane jako zajęcia i zaliczenia przedmiotów), ale posiadają co najmniej 6-cio miesięczne opóźnienie w obronie i w ten sposób ostatecznym zamknięciu etapu uniwersyteckiego, oraz grupa kontrolna – osoby, które w przeciągu ostatnich 12 miesięcy, w terminie, zakończyły studia. Różnice ujawniły się we wszystkich mierzonych aspektach. Wykazano, że osoby opóźniające moment zakończenia studiów charakteryzują się wyższym poziomem lęku - cechy. Ponadto, uzyskali wyższe wyniki w skalach badających styl radzenia sobie ze stresem skoncentrowany na unikaniu i emocjach, a niższe – w skali mierzącej styl skoncentrowany na zadaniu. Różnice są istotne statystycznie.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.contributor.advisorWontorczyk, Antoni - 132734 pl
dc.contributor.authorTomalak, Agatapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerWontorczyk, Antoni - 132734 pl
dc.contributor.reviewerNoworol, Czesław - 131075 pl
dc.date.accessioned2020-07-27T02:01:45Z
dc.date.available2020-07-27T02:01:45Z
dc.date.submitted2016-10-25pl
dc.fieldofstudypsychologia stosowanapl
dc.identifier.apddiploma-109336-126727pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/215407
dc.languagepolpl
dc.subject.enStress, coping in stressful situations, anxiety, trait-anxiety, graduating, students.pl
dc.subject.plStres, radzenie sobie ze stresem, lęk, lęk jako cecha, ukończenie studiów, studenci.pl
dc.titleStyl radzenia sobie stresem oraz lęk jako przyczyny opóźniania momentu zakończenia studiów wśród młodych dorosłych .pl
dc.title.alternativeCoping in stressful situations and anxiety as a reason of the delay of the moment of completing the university among the young adults.pl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The presented master thesis is contemplating possible reasons of the young adult’s tendency to postpone the moment of completion of university path (defence of a master thesis).The study is based on quantitative research of anxiety, as measured by Stait-Trait Anxiety Inventory (STAI), in polish adaptation by C.D. Spielberger, J. Strelau, M. Tysarczyk and K. Wrześniewski and coping styles in stressful situation, as measured by Coping Inventory for Stressful Situations (CISS) in polish adaptation by J. Strelau, K. Wrześniewski and P. Szczepaniak.Two groups of people were tested – young adults who finished studies (intended as classes and exams during whole university cycle), but have at least 6 months delay on defense of master thesis, therefore – final completion of university and the second group of those who in the last 12 months have completed and finalized university.Establishments of tests have been fully fulfilled. People who are delaying the moment of finalizing studies have demonstrated significantly higher level of anxiety as a trait. Moreover, the results gained in the scales related to coping in stressful situations were significantly different in both groups. People who postpone the completion of studies had higher results in both emotion-focused and avoidance-focused coping style scale, and lower in task–focused coping scale. All results were statistically significant.
dc.abstract.plpl
Niniejsza praca rozważa możliwe przyczyny, z powodu których młodzi dorośli mogą mieć tendencje do opóźnienia momentu obrony – oficjalnego zakończenia studiów. Praca badawcza opiera się na badaniach ilościowych lęku, mierzonego za pomocą Inwentarza Stanu i Cechy Lęku STAI, w polskiej adaptacji C.D Spielbergera, J. Strelaua, M. Tysarczyk, i K. Wrześniewskiego oraz stylów radzenia sobie w sytuacjach stresowych mierzonych za pomocą Kwestionariusza Radzenia Sobie w Sytuacjach Stresowych CISS, w polskiej adaptacji J. Strelaua, K. Wrześniewskiego oraz P. Szczepaniaka. Przebadano dwie grupy – grupę badawczą stanowiły osoby, które zakończyły studia (rozumiane jako zajęcia i zaliczenia przedmiotów), ale posiadają co najmniej 6-cio miesięczne opóźnienie w obronie i w ten sposób ostatecznym zamknięciu etapu uniwersyteckiego, oraz grupa kontrolna – osoby, które w przeciągu ostatnich 12 miesięcy, w terminie, zakończyły studia. Różnice ujawniły się we wszystkich mierzonych aspektach. Wykazano, że osoby opóźniające moment zakończenia studiów charakteryzują się wyższym poziomem lęku - cechy. Ponadto, uzyskali wyższe wyniki w skalach badających styl radzenia sobie ze stresem skoncentrowany na unikaniu i emocjach, a niższe – w skali mierzącej styl skoncentrowany na zadaniu. Różnice są istotne statystycznie.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.contributor.advisorpl
Wontorczyk, Antoni - 132734
dc.contributor.authorpl
Tomalak, Agata
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Wontorczyk, Antoni - 132734
dc.contributor.reviewerpl
Noworol, Czesław - 131075
dc.date.accessioned
2020-07-27T02:01:45Z
dc.date.available
2020-07-27T02:01:45Z
dc.date.submittedpl
2016-10-25
dc.fieldofstudypl
psychologia stosowana
dc.identifier.apdpl
diploma-109336-126727
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/215407
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Stress, coping in stressful situations, anxiety, trait-anxiety, graduating, students.
dc.subject.plpl
Stres, radzenie sobie ze stresem, lęk, lęk jako cecha, ukończenie studiów, studenci.
dc.titlepl
Styl radzenia sobie stresem oraz lęk jako przyczyny opóźniania momentu zakończenia studiów wśród młodych dorosłych .
dc.title.alternativepl
Coping in stressful situations and anxiety as a reason of the delay of the moment of completing the university among the young adults.
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
194
Views per month
Views per city
Warsaw
54
Wroclaw
18
Krakow
15
Katowice
9
Poznan
9
Dublin
4
Gdansk
4
Lublin
4
Clonee
3
Gdynia
3

No access

No Thumbnail Available