Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
芥川龍之介の『河童』にみられる空想的な世界の分析
Analiza fikcyjnego świata przedstawionego w opowiadaniu „Kappy" Ryūnosuke Akutagawy
An analysis of the fictional world presented in Ryūnosuke Akutagawa's "Kappa"
„Kappy”, Ryūnosuke Akutagawa, Akutagawa, literatura japońska
"Kappa", Ryūnosuke Akutagawa, Akutagawa, Japanese literature
『河童』、芥川龍之介、芥川、日本文学
Tematykę niniejszej pracy stanowi związek pomiędzy życiem Ryūnosuke Akutagawy oraz opowiadaniem „Kappy”, wydanym w roku samobójstwa pisarza (1927). Jej celem jest analiza możliwych powiązań pomiędzy krajem kapp a światem ludzi oraz samym Akutagawą. Pierwszy rozdział poświęcony jest Ryūnosuke Akutagawie. Najpierw ukazuję go jako pisarza, który wstrząsnął światem literackim. Następnie obieram za temat życie Akutagawy oraz wpływ, jaki wywarli na niego ówcześni twórcy, tacy jak na przykład Sōseki Natsume. W drugim rozdziale podejmuję temat tworzenia opowiadania oraz jego cech charakterystycznych. Ponieważ istnieje prawdopodobieństwo, że Akutagawa pisząc „Kappy” zainspirował się „Podróżami Guliwera” Jonathana Swifta, poruszam również kwestię możliwego powiązania pomiędzy tymi dwoma tekstami. Następnie, poprzez próbę odpowiedzi na pytanie, dlaczego bohaterami opowiadania „Kappy” są właśnie kappy, przedstawiam związek pomiędzy samym pisarzem a stworzeniami, z których uczynił bohaterów swojego utworu. Na końcu analizie poddana zostaje natura zależności pomiędzy światem kapp i ludzi, którą można zdefiniować poprzez zetknięcie się głównego bohatera opowiadania (człowieka) z nieznaną mu wcześniej cywilizacją kapp. W trzecim rozdziale zastanawiam się, w jaki sposób problemy fikcyjnego świata stworzonego przez Akutagawę wiążą się z samym pisarzem oraz światem ludzi. Skupiam się głównie na wstydzie, sprawiedliwości, kontroli urodzeń, dziedziczeniu, rodzinie, miłości, cenzurze, kanibalizmie, kapitalizmie monopolistycznym, ocenie dzieł sztuki, prawie oraz samobójstwie. Poprzez oddzielne podjęcie każdego z tych tematów oraz dokładną analizę tekstu, podejmuję próbę dogłębnego odczytania znaczenia utworu. Dzięki przeprowadzeniu powyższego procesu analizy, staram się wyjaśnić, w jaki sposób możliwe jest odniesienie opowiadania do światopoglądu Akutagawy oraz do panujących w tamtym okresie warunków życia. Chociaż kraj kapp jest tylko wytworem fantazji pisarza, to jednak okazuje się, że natura tego świata odzwierciedla naturę świata ludzi, czasami też stanowiąc dla niej kontrast. Podsumowując, zestawiam ze sobą utwór „Kappy”, reprezentujący oddalającą się od tradycyjnych wartości Japonię oraz życie pisarza. W ten sposób odczytuję znaczenie dzieła, przykładając szczególną uwagę do tego, że „Kappy” są opowiadaniem uważanym za ostatni ważniejszy utwór Akutagawy. W wyniku analizy jego problematyki dochodzę do wniosku, że źródłem stworzonego przez pisarza świata jest odczuwany przez niego niepokój wobec ówczesnych warunków życia oraz stwierdzam, że opowiadanie „Kappy” można odebrać jako wyraz światopoglądu autora.
The topic of this thesis is the relation between the life of Ryūnosuke Akutagawa and “Kappa” – his work which was published in the year of his suicide (1927). Its purpose is the analysis of the possible relationship between the writer himself, the human world and the country of kappa. The first chapter is devoted to Ryūnosuke Akutagawa himself. In the beginning, he is presented as a writer who made an impact on the literary world. Subsequently, the author focuses on the life of the writer and his literary influences, like Sōseki Natsume. In the second chapter the creation of “Kappa” and the characteristics of the novel are addressed. Because there is a possibility that “Kappa” was influenced by Jonathan Swift’s “Gulliver’s Travels”, the author also takes up the topic of the possible relation between the two texts. Next, by investigating why the characters in “Kappa” are kappa, not some other creatures, the relationship between the writer and the creature of kappa is described. In the end, the author analyses the nature of the correlation between the world of kappa and the human world, the relation which is represented by the main character’s confrontation with the kappa civilisation, the civilisation which he had not known before. The third chapter contains the issue of “Kappa”. The analysis concerns how the problems of the fictional world created by Akutagawa can be linked to the writer himself and the human world. The author focuses mainly on the embarrassment, justice, birth control, heredity, family, love, censorship, cannibalism, monopoly capitalism, evaluation of works of art and suicide. By the separate analysis of each topic and thorough reading, the author deeply investigates the novel’s meaning. By carrying out the above process of analysis, the author answers in what way it is possible to apply “Kappa” to Akutagawa’s worldview and the circumstances of the time. Even tough, the country of kappa is only the product of the writer’s imagination, its nature is still the reflection of the human world, at times being also its contrast. To sum up, by the comparison of “Kappa”, which represents a departure from traditional Japanese values, and the life of the writer struggling with poor health, the author reads into the meaning of the novel, taking into consideration the fact that “Kappa” is considered to be Akutagawa’s last important work. In the course of the analysis, the author comes to the conclusion that the source of the world which Akutagawa created is the insecurity which he felt towards the circumstances of the time and states that “Kappa” can be read as an expression of the writer’s worldview.
この論考は、芥川龍之介の一生と、作家が自殺した時と同じ1927年に発表された、彼の最後の重要な小説『河童』との関連性について考察するものである。目的としては、小説に描かれる河童の国における状況が、作家自身や人間世界と相対することが可能であるか、分析する。 第一章は、作者をよりよく理解するため芥川龍之介について紹介する。まず、芥川を文学世界を震撼させた作家として検討する。それから、芥川の作家としての生涯と、彼に影響を与えた夏目漱石を含む当時の作家たちを紹介する。 第二章は、『河童』の創造と特徴について述べる。そして、芥川は、スウィフトからインスピレーションを受けた可能性があるため、『河童』と『ガリヴァー旅行記』の関係を取り上げる。次に、芥川の作品においてなぜ河童が登場人物になるか、ということを考えることで、芥川と河童との密接な関係について述べる。最後に、主人公の「僕」が遭遇する河童文明との初めての衝突と、その衝突によって表現される河童と人間世界の関わりについても考察する。 第三章は、河童の国における、様々な問題と、その問題が作家自身や人間文明にどのような影響を与えているのか分析する。問題としては、主に、恥、正義、産児制限、遺伝、家族、恋愛、検閲、共食い、独占資本主義、芸術作品評価、法規と自殺をあげる。それぞれの問題を個別に取り上げ、作品を丁寧に分析、読解することで、『河童』の意味する内容を読みこんでいく。 以上のような考察によって、芥川の世界観や当時の状況は、『河童』という作品において、いかなる方法で表現できるかという問いに答える。空想だといえども河童の国の性質は、人間世界を反映するものでもあり、対立するものでもある。 つまるところに、本論は伝統的な価値観とは異なる『河童』を不健康だった作家の人生と重ね合わせることで、芥川の最期の重要な小説としての意義を読み取る。具体的には、『河童』にみられる多くの問題点を分析することで、その河童の基となったのは、当時の社会状況に対する作者の不安の表れであったと位置づける。そうすることで、『河童』を、作家自身の世界観を表出するものとして読むことが可能になるのではないだろうか。
dc.abstract.en | The topic of this thesis is the relation between the life of Ryūnosuke Akutagawa and “Kappa” – his work which was published in the year of his suicide (1927). Its purpose is the analysis of the possible relationship between the writer himself, the human world and the country of kappa. The first chapter is devoted to Ryūnosuke Akutagawa himself. In the beginning, he is presented as a writer who made an impact on the literary world. Subsequently, the author focuses on the life of the writer and his literary influences, like Sōseki Natsume. In the second chapter the creation of “Kappa” and the characteristics of the novel are addressed. Because there is a possibility that “Kappa” was influenced by Jonathan Swift’s “Gulliver’s Travels”, the author also takes up the topic of the possible relation between the two texts. Next, by investigating why the characters in “Kappa” are kappa, not some other creatures, the relationship between the writer and the creature of kappa is described. In the end, the author analyses the nature of the correlation between the world of kappa and the human world, the relation which is represented by the main character’s confrontation with the kappa civilisation, the civilisation which he had not known before. The third chapter contains the issue of “Kappa”. The analysis concerns how the problems of the fictional world created by Akutagawa can be linked to the writer himself and the human world. The author focuses mainly on the embarrassment, justice, birth control, heredity, family, love, censorship, cannibalism, monopoly capitalism, evaluation of works of art and suicide. By the separate analysis of each topic and thorough reading, the author deeply investigates the novel’s meaning. By carrying out the above process of analysis, the author answers in what way it is possible to apply “Kappa” to Akutagawa’s worldview and the circumstances of the time. Even tough, the country of kappa is only the product of the writer’s imagination, its nature is still the reflection of the human world, at times being also its contrast. To sum up, by the comparison of “Kappa”, which represents a departure from traditional Japanese values, and the life of the writer struggling with poor health, the author reads into the meaning of the novel, taking into consideration the fact that “Kappa” is considered to be Akutagawa’s last important work. In the course of the analysis, the author comes to the conclusion that the source of the world which Akutagawa created is the insecurity which he felt towards the circumstances of the time and states that “Kappa” can be read as an expression of the writer’s worldview. | pl |
dc.abstract.other | この論考は、芥川龍之介の一生と、作家が自殺した時と同じ1927年に発表された、彼の最後の重要な小説『河童』との関連性について考察するものである。目的としては、小説に描かれる河童の国における状況が、作家自身や人間世界と相対することが可能であるか、分析する。 第一章は、作者をよりよく理解するため芥川龍之介について紹介する。まず、芥川を文学世界を震撼させた作家として検討する。それから、芥川の作家としての生涯と、彼に影響を与えた夏目漱石を含む当時の作家たちを紹介する。 第二章は、『河童』の創造と特徴について述べる。そして、芥川は、スウィフトからインスピレーションを受けた可能性があるため、『河童』と『ガリヴァー旅行記』の関係を取り上げる。次に、芥川の作品においてなぜ河童が登場人物になるか、ということを考えることで、芥川と河童との密接な関係について述べる。最後に、主人公の「僕」が遭遇する河童文明との初めての衝突と、その衝突によって表現される河童と人間世界の関わりについても考察する。 第三章は、河童の国における、様々な問題と、その問題が作家自身や人間文明にどのような影響を与えているのか分析する。問題としては、主に、恥、正義、産児制限、遺伝、家族、恋愛、検閲、共食い、独占資本主義、芸術作品評価、法規と自殺をあげる。それぞれの問題を個別に取り上げ、作品を丁寧に分析、読解することで、『河童』の意味する内容を読みこんでいく。 以上のような考察によって、芥川の世界観や当時の状況は、『河童』という作品において、いかなる方法で表現できるかという問いに答える。空想だといえども河童の国の性質は、人間世界を反映するものでもあり、対立するものでもある。 つまるところに、本論は伝統的な価値観とは異なる『河童』を不健康だった作家の人生と重ね合わせることで、芥川の最期の重要な小説としての意義を読み取る。具体的には、『河童』にみられる多くの問題点を分析することで、その河童の基となったのは、当時の社会状況に対する作者の不安の表れであったと位置づける。そうすることで、『河童』を、作家自身の世界観を表出するものとして読むことが可能になるのではないだろうか。 | pl |
dc.abstract.pl | Tematykę niniejszej pracy stanowi związek pomiędzy życiem Ryūnosuke Akutagawy oraz opowiadaniem „Kappy”, wydanym w roku samobójstwa pisarza (1927). Jej celem jest analiza możliwych powiązań pomiędzy krajem kapp a światem ludzi oraz samym Akutagawą. Pierwszy rozdział poświęcony jest Ryūnosuke Akutagawie. Najpierw ukazuję go jako pisarza, który wstrząsnął światem literackim. Następnie obieram za temat życie Akutagawy oraz wpływ, jaki wywarli na niego ówcześni twórcy, tacy jak na przykład Sōseki Natsume. W drugim rozdziale podejmuję temat tworzenia opowiadania oraz jego cech charakterystycznych. Ponieważ istnieje prawdopodobieństwo, że Akutagawa pisząc „Kappy” zainspirował się „Podróżami Guliwera” Jonathana Swifta, poruszam również kwestię możliwego powiązania pomiędzy tymi dwoma tekstami. Następnie, poprzez próbę odpowiedzi na pytanie, dlaczego bohaterami opowiadania „Kappy” są właśnie kappy, przedstawiam związek pomiędzy samym pisarzem a stworzeniami, z których uczynił bohaterów swojego utworu. Na końcu analizie poddana zostaje natura zależności pomiędzy światem kapp i ludzi, którą można zdefiniować poprzez zetknięcie się głównego bohatera opowiadania (człowieka) z nieznaną mu wcześniej cywilizacją kapp. W trzecim rozdziale zastanawiam się, w jaki sposób problemy fikcyjnego świata stworzonego przez Akutagawę wiążą się z samym pisarzem oraz światem ludzi. Skupiam się głównie na wstydzie, sprawiedliwości, kontroli urodzeń, dziedziczeniu, rodzinie, miłości, cenzurze, kanibalizmie, kapitalizmie monopolistycznym, ocenie dzieł sztuki, prawie oraz samobójstwie. Poprzez oddzielne podjęcie każdego z tych tematów oraz dokładną analizę tekstu, podejmuję próbę dogłębnego odczytania znaczenia utworu. Dzięki przeprowadzeniu powyższego procesu analizy, staram się wyjaśnić, w jaki sposób możliwe jest odniesienie opowiadania do światopoglądu Akutagawy oraz do panujących w tamtym okresie warunków życia. Chociaż kraj kapp jest tylko wytworem fantazji pisarza, to jednak okazuje się, że natura tego świata odzwierciedla naturę świata ludzi, czasami też stanowiąc dla niej kontrast. Podsumowując, zestawiam ze sobą utwór „Kappy”, reprezentujący oddalającą się od tradycyjnych wartości Japonię oraz życie pisarza. W ten sposób odczytuję znaczenie dzieła, przykładając szczególną uwagę do tego, że „Kappy” są opowiadaniem uważanym za ostatni ważniejszy utwór Akutagawy. W wyniku analizy jego problematyki dochodzę do wniosku, że źródłem stworzonego przez pisarza świata jest odczuwany przez niego niepokój wobec ówczesnych warunków życia oraz stwierdzam, że opowiadanie „Kappy” można odebrać jako wyraz światopoglądu autora. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filologiczny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Sonoyama, Senri - 185954 | pl |
dc.contributor.author | Matoszko, Monika | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF6 | pl |
dc.contributor.reviewer | Sonoyama, Senri - 185954 | pl |
dc.contributor.reviewer | Huszcza, Romuald - 128362 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T19:36:59Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T19:36:59Z | |
dc.date.submitted | 2018-09-28 | pl |
dc.fieldofstudy | filologia orientalna - japonistyka | pl |
dc.identifier.apd | diploma-127173-160971 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/231078 | |
dc.language | jpn | pl |
dc.subject.en | "Kappa", Ryūnosuke Akutagawa, Akutagawa, Japanese literature | pl |
dc.subject.other | 『河童』、芥川龍之介、芥川、日本文学 | pl |
dc.subject.pl | „Kappy”, Ryūnosuke Akutagawa, Akutagawa, literatura japońska | pl |
dc.title | 芥川龍之介の『河童』にみられる空想的な世界の分析 | pl |
dc.title.alternative | Analiza fikcyjnego świata przedstawionego w opowiadaniu „Kappy" Ryūnosuke Akutagawy | pl |
dc.title.alternative | An analysis of the fictional world presented in Ryūnosuke Akutagawa's "Kappa" | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |