Efekt piżamy oraz jego wpływ na realistyczne planowanie

master
dc.abstract.enThe “pajama effect” is a term that refers to the potential effect of clothing on human functioning. According to the theory of embodied cognition, it was assumed that pajamas can influence behavior through sensory sensations coming from the body and activation of symbolic patterns related to clothing. Currently, there is a small amount of research on the effects of clothing on feelings and behavior. My work aims to continue the research on the "pajama effect" started by Magdalena Kuryj in 2020 as part of a master's seminar under the supervision of Professor Sławomir Śpiewak. In the presented study, I attempt to answer the question of whether this effect occurs and how it affects the functioning of the individual. In my experiment, students of other majors than psychology were divided into two groups. The experimental group (N = 40) had to perform the first part of the study in pajamas, while the control group (N = 34) had to change into everyday clothes before completing the questionnaire. The first part of the study took place in the morning. It consisted of planning your current day and assessing each of the selected activities in terms of pleasure, effort, importance and likelihood of completing each task. In the second part which took place in the evening, participants had to refer to the activities they had planned in the morning, marking whether they had performed a given activity and re-evaluating each of them in the same categories. It was assumed that people wearing pajamas would be less effective and realistic in planning tasks. None of the hypotheses presented below has been fully confirmed, but despite this, the results of the study may be an inspiration for further research on the "pajama effect".pl
dc.abstract.pl,,Efekt piżamy’’ to termin, który odnosi się do potencjalnego wpływu ubrania na funkcjonowanie człowieka. Zgodnie z teorią ucieleśnionego poznania przyjęto, że piżama może wpływać na zachowanie poprzez sensoryczne odczucia płynące z ciała oraz aktywizację symbolicznych schematów związanych z ubiorem. Obecnie istnieje niewielka liczba badań nad wpływem ubioru na odczucia i zachowanie. Celem mojej pracy jest kontynuacja badań nad ,,efektem piżamy’’ rozpoczętych przez Magdalenę Kuryj w 2020 w ramach seminarium magisterskiego pod kierownictwem profesora Sławomira Śpiewaka. W przedstawionym przeze mnie badaniu podejmuję próbę odpowiedzenia na pytanie, czy efekt ten występuje oraz w jaki sposób wpływa na funkcjonowanie jednostki. W przeprowadzonym przeze mnie eksperymencie studenci innych kierunków niż psychologia zostali podzieleni na dwie grupy. Grupa eksperymentalna (N = 40) miała za zadanie wykonać pierwszą część badania w piżamie natomiast grupa kontrolna (N = 34) przed przystąpieniem do wypełnienia kwestionariusza musiała przebrać się w strój codzienny. Pierwsza część badania odbyła się rano. Polegała na zaplanowaniu swojego aktualnego dnia, ocenie każdej z wybranych czynności pod względem przyjemności, wysiłku, ważności i prawdopodobieństwa wykonania każdego zadania. W drugiej, wieczornej części uczestnicy musieli odnieść się do czynności zaplanowanych przez siebie rano, zaznaczając to, czy wykonali daną czynność oraz ponownie oceniając każdą z nich w tych samych kategoriach. Założono, że osoby ubrane w piżamę będą charakteryzowały się mniejszą efektywnością i realizmem w przypadku planowania zadań. Żadna z przedstawionych poniżej hipotez nie została w pełni potwierdzona, jednak pomimo tego wyniki badania mogą być inspiracją do dalszych badań na ,,efektem piżamy’’.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorŚpiewak, Sławomir - 132340 pl
dc.contributor.authorStasińska, Martynapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerŚpiewak, Sławomir - 132340 pl
dc.contributor.reviewerLipp, Nataliapl
dc.date.accessioned2023-09-12T21:39:04Z
dc.date.available2023-09-12T21:39:04Z
dc.date.submitted2023-09-12pl
dc.fieldofstudypsychologia stosowanapl
dc.identifier.apddiploma-165884-262505pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/318734
dc.languagepolpl
dc.subject.enpajama effect, embodied cognition, enclothed cognitionpl
dc.subject.plefekt piżamy, ubrane poznanie, ucieleśnione poznaniepl
dc.titleEfekt piżamy oraz jego wpływ na realistyczne planowaniepl
dc.title.alternativeThe ,,pajama effect’’ and its impact on realistic planningpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The “pajama effect” is a term that refers to the potential effect of clothing on human functioning. According to the theory of embodied cognition, it was assumed that pajamas can influence behavior through sensory sensations coming from the body and activation of symbolic patterns related to clothing. Currently, there is a small amount of research on the effects of clothing on feelings and behavior. My work aims to continue the research on the "pajama effect" started by Magdalena Kuryj in 2020 as part of a master's seminar under the supervision of Professor Sławomir Śpiewak. In the presented study, I attempt to answer the question of whether this effect occurs and how it affects the functioning of the individual. In my experiment, students of other majors than psychology were divided into two groups. The experimental group (N = 40) had to perform the first part of the study in pajamas, while the control group (N = 34) had to change into everyday clothes before completing the questionnaire. The first part of the study took place in the morning. It consisted of planning your current day and assessing each of the selected activities in terms of pleasure, effort, importance and likelihood of completing each task. In the second part which took place in the evening, participants had to refer to the activities they had planned in the morning, marking whether they had performed a given activity and re-evaluating each of them in the same categories. It was assumed that people wearing pajamas would be less effective and realistic in planning tasks. None of the hypotheses presented below has been fully confirmed, but despite this, the results of the study may be an inspiration for further research on the "pajama effect".
dc.abstract.plpl
,,Efekt piżamy’’ to termin, który odnosi się do potencjalnego wpływu ubrania na funkcjonowanie człowieka. Zgodnie z teorią ucieleśnionego poznania przyjęto, że piżama może wpływać na zachowanie poprzez sensoryczne odczucia płynące z ciała oraz aktywizację symbolicznych schematów związanych z ubiorem. Obecnie istnieje niewielka liczba badań nad wpływem ubioru na odczucia i zachowanie. Celem mojej pracy jest kontynuacja badań nad ,,efektem piżamy’’ rozpoczętych przez Magdalenę Kuryj w 2020 w ramach seminarium magisterskiego pod kierownictwem profesora Sławomira Śpiewaka. W przedstawionym przeze mnie badaniu podejmuję próbę odpowiedzenia na pytanie, czy efekt ten występuje oraz w jaki sposób wpływa na funkcjonowanie jednostki. W przeprowadzonym przeze mnie eksperymencie studenci innych kierunków niż psychologia zostali podzieleni na dwie grupy. Grupa eksperymentalna (N = 40) miała za zadanie wykonać pierwszą część badania w piżamie natomiast grupa kontrolna (N = 34) przed przystąpieniem do wypełnienia kwestionariusza musiała przebrać się w strój codzienny. Pierwsza część badania odbyła się rano. Polegała na zaplanowaniu swojego aktualnego dnia, ocenie każdej z wybranych czynności pod względem przyjemności, wysiłku, ważności i prawdopodobieństwa wykonania każdego zadania. W drugiej, wieczornej części uczestnicy musieli odnieść się do czynności zaplanowanych przez siebie rano, zaznaczając to, czy wykonali daną czynność oraz ponownie oceniając każdą z nich w tych samych kategoriach. Założono, że osoby ubrane w piżamę będą charakteryzowały się mniejszą efektywnością i realizmem w przypadku planowania zadań. Żadna z przedstawionych poniżej hipotez nie została w pełni potwierdzona, jednak pomimo tego wyniki badania mogą być inspiracją do dalszych badań na ,,efektem piżamy’’.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Śpiewak, Sławomir - 132340
dc.contributor.authorpl
Stasińska, Martyna
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Śpiewak, Sławomir - 132340
dc.contributor.reviewerpl
Lipp, Natalia
dc.date.accessioned
2023-09-12T21:39:04Z
dc.date.available
2023-09-12T21:39:04Z
dc.date.submittedpl
2023-09-12
dc.fieldofstudypl
psychologia stosowana
dc.identifier.apdpl
diploma-165884-262505
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/318734
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
pajama effect, embodied cognition, enclothed cognition
dc.subject.plpl
efekt piżamy, ubrane poznanie, ucieleśnione poznanie
dc.titlepl
Efekt piżamy oraz jego wpływ na realistyczne planowanie
dc.title.alternativepl
The ,,pajama effect’’ and its impact on realistic planning
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
24
Views per month
Views per city
Lublin
6
Warsaw
5
Krakow
4
Poznan
2
Katowice
1
Legnica
1
Niepołomice
1
Rzeszów
1
Wroclaw
1
Żywiec
1

No access

No Thumbnail Available
Collections