Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Sposoby wyrażania stosunku wobec wegan i wegetarian na portalu Facebook
Ways of expressing attitudes towards vegans and vegetarians on Facebook
wegetarianizm, weganizm, język internetu, ekolingwistyka
vegetarianism, veganism, the language of the internet, ecolinguistics
Diety jarskie, oparte na odrzuceniu produktów odzwierzęcych, zyskują coraz większą popularność i i budzą w społeczeństwie różne nastroje. Z jednej strony kierująca wegetarianami oraz weganami empatia wobec zwierząt, czy chęć ratowania środowiska naturalnego, warta może być podziwu, z drugiej jednak odbierana zostaje często jako nietypowa fanaberia.Praca opiera się na analizie komentarzy zamieszczanych na portalu Facebook, które odnoszą się do wegan oraz wegetarian. Celem niniejszej pracy jest zbadanie sposobu wyrażania stosunku pozytywnego i negatywnego wobec osób niespożywających mięsa. Praca podzielona została na pięć rozdziałów. Pierwszy z nich opisuje język internetu, jego funkcjonowanie oraz najważniejsze zjawiska, jakie za sobą niesie. W drugim opisana zostaje ekolingwistyka, zakres jej badań oraz dyskurs ekologiczny. Trzeci rozdział skupia się na samym zjawisku wegetarianizmu i weganizmu. W kolejnych, analitycznych częściach pracy przytoczone zostają przykłady komentarzy ukazujące najbardziej typowe sposoby wyrażania stosunku wobec wegan i wegetarian. Poza zebranym materiałem badawczym praca bazuje także na opracowaniach.
The plant diets, based on the rejection of zoonotic products, are becoming increasingly popular and evoke different feelings in society. On the one hand, the vegetarian and vegan empathy for animals or the desire to save the environment can be admirable, but on the other hand, it is often perceived as an unusual fad. The work is based on the analysis of the comments posted on Facebook, which refer to vegans and vegetarians. The aim of this work is to examine the ways of expressing both positive and negative attitudes towards people who do not eat meat. The work is divided into five chapters. The first one describes the language of the Internet, its functioning and its most important phenomena. The second chapter describes ecolinguistics, the scope of its research and ecological discourse. Subsequently, the third chapter focuses on vegetarianism and veganism. In the following analytical parts of the work, examples of the comments are given, showing the most typical ways of expressing attitudes towards vegetarians and vegans.In addition to the collected research material, the work is also based on various studies.
dc.abstract.en | The plant diets, based on the rejection of zoonotic products, are becoming increasingly popular and evoke different feelings in society. On the one hand, the vegetarian and vegan empathy for animals or the desire to save the environment can be admirable, but on the other hand, it is often perceived as an unusual fad. The work is based on the analysis of the comments posted on Facebook, which refer to vegans and vegetarians. The aim of this work is to examine the ways of expressing both positive and negative attitudes towards people who do not eat meat. The work is divided into five chapters. The first one describes the language of the Internet, its functioning and its most important phenomena. The second chapter describes ecolinguistics, the scope of its research and ecological discourse. Subsequently, the third chapter focuses on vegetarianism and veganism. In the following analytical parts of the work, examples of the comments are given, showing the most typical ways of expressing attitudes towards vegetarians and vegans.In addition to the collected research material, the work is also based on various studies. | pl |
dc.abstract.pl | Diety jarskie, oparte na odrzuceniu produktów odzwierzęcych, zyskują coraz większą popularność i i budzą w społeczeństwie różne nastroje. Z jednej strony kierująca wegetarianami oraz weganami empatia wobec zwierząt, czy chęć ratowania środowiska naturalnego, warta może być podziwu, z drugiej jednak odbierana zostaje często jako nietypowa fanaberia.Praca opiera się na analizie komentarzy zamieszczanych na portalu Facebook, które odnoszą się do wegan oraz wegetarian. Celem niniejszej pracy jest zbadanie sposobu wyrażania stosunku pozytywnego i negatywnego wobec osób niespożywających mięsa. Praca podzielona została na pięć rozdziałów. Pierwszy z nich opisuje język internetu, jego funkcjonowanie oraz najważniejsze zjawiska, jakie za sobą niesie. W drugim opisana zostaje ekolingwistyka, zakres jej badań oraz dyskurs ekologiczny. Trzeci rozdział skupia się na samym zjawisku wegetarianizmu i weganizmu. W kolejnych, analitycznych częściach pracy przytoczone zostają przykłady komentarzy ukazujące najbardziej typowe sposoby wyrażania stosunku wobec wegan i wegetarian. Poza zebranym materiałem badawczym praca bazuje także na opracowaniach. | pl |
dc.affiliation | Wydział Polonistyki | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Piechnik, Anna - 147045 | pl |
dc.contributor.author | Szczur, Natalia | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WP4 | pl |
dc.contributor.reviewer | Piechnik, Anna - 147045 | pl |
dc.contributor.reviewer | Kubiszyn-Mędrala, Zofia - 129620 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-10-21T19:43:23Z | |
dc.date.available | 2020-10-21T19:43:23Z | |
dc.date.submitted | 2020-09-14 | pl |
dc.fieldofstudy | antropologiczno-kulturowa | pl |
dc.identifier.apd | diploma-145740-246257 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/250627 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | vegetarianism, veganism, the language of the internet, ecolinguistics | pl |
dc.subject.pl | wegetarianizm, weganizm, język internetu, ekolingwistyka | pl |
dc.title | Sposoby wyrażania stosunku wobec wegan i wegetarian na portalu Facebook | pl |
dc.title.alternative | Ways of expressing attitudes towards vegans and vegetarians on Facebook | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |