O kobietach - dla kobiet. Wizerunki kobiet w filmach typu chick flick

licenciate
dc.abstract.enThis thesis, based on feminist film theory, raises the subject of women objectifying in films, picturing traditional gender roles and treating cinema as an apperatus of patriarchal ideology. Thesis concentrates on films targeted to female audience and created from women's strandpoint but not necessarily by women authors. For the purpose of film analysis, theories of three crucial feminist film theoreticians were quoted: Laura Mulvey, Claire Johnston and Molly Haskell. Thesis contains analysis of five chick flick films: "Breakfast at Tiffany's", "Terms of Endearment", "Thelma and Louise", "Piano" and "The Hours". Analysis proves that even in the mainstream cinema there are movies that can be treated as a field for discussion with feminist film theories. Thesis also raises the subject of film influence on dominant ideology and perceiving of gender roles in the society.pl
dc.abstract.plPraca, w oparciu o feministyczną teorie filmu, porusza tematykę uprzedmiotowienia kobiet na ekranie, ukazywania tradycyjnych ról społecznych oraz traktowania kina jako aparatu ideologii patriarchalnej. Praca skupia się na filmach kierowanych do kobiet i tworzonych z punktu widzenia kobiety, choć niekoniecznie przez kobietę reżyserkę. Na potrzeby analizy filmów przytoczono w pracy teorie trzech istotnych badaczek filmu w ujęciu feministycznym: Laury Mulvey, Claire Johnston oraz Molly Haskell. W pracy zastosowano analizę pięciu filmów typu chick flick: "Śniadanie u Tiffany'ego", "Czułe słówka", "Thelma i Louise", "Fortepian" oraz "Godziny". Analiza filmów kobiecych udowadnia, że nawet w kinie głównego nurtu powstają filmy, które mogą być traktowane jako pole do dyskusji z filmowymi teoriami feministycznymi. Praca porusza również temat wpływu filmów na dominującą ideologię i postrzeganie wizerunków płci w społeczeństwie.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.contributor.advisorJagielski, Sebastian - 153563 pl
dc.contributor.authorMarska-Maj, Sarapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerJagielski, Sebastian - 153563 pl
dc.contributor.reviewerRadkiewicz, Małgorzata - 101485 pl
dc.date.accessioned2020-07-25T00:48:49Z
dc.date.available2020-07-25T00:48:49Z
dc.date.submitted2014-10-07pl
dc.fieldofstudyfilmoznawstwopl
dc.identifier.apddiploma-87136-152542pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/195713
dc.languagepolpl
dc.subject.enfeminism, film, film theory, genderpl
dc.subject.plfeminizm, film, teoria filmu, płeć kulturowapl
dc.titleO kobietach - dla kobiet. Wizerunki kobiet w filmach typu chick flickpl
dc.title.alternativeAbout women - for women. The images of women in chick flick filmspl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This thesis, based on feminist film theory, raises the subject of women objectifying in films, picturing traditional gender roles and treating cinema as an apperatus of patriarchal ideology. Thesis concentrates on films targeted to female audience and created from women's strandpoint but not necessarily by women authors. For the purpose of film analysis, theories of three crucial feminist film theoreticians were quoted: Laura Mulvey, Claire Johnston and Molly Haskell. Thesis contains analysis of five chick flick films: "Breakfast at Tiffany's", "Terms of Endearment", "Thelma and Louise", "Piano" and "The Hours". Analysis proves that even in the mainstream cinema there are movies that can be treated as a field for discussion with feminist film theories. Thesis also raises the subject of film influence on dominant ideology and perceiving of gender roles in the society.
dc.abstract.plpl
Praca, w oparciu o feministyczną teorie filmu, porusza tematykę uprzedmiotowienia kobiet na ekranie, ukazywania tradycyjnych ról społecznych oraz traktowania kina jako aparatu ideologii patriarchalnej. Praca skupia się na filmach kierowanych do kobiet i tworzonych z punktu widzenia kobiety, choć niekoniecznie przez kobietę reżyserkę. Na potrzeby analizy filmów przytoczono w pracy teorie trzech istotnych badaczek filmu w ujęciu feministycznym: Laury Mulvey, Claire Johnston oraz Molly Haskell. W pracy zastosowano analizę pięciu filmów typu chick flick: "Śniadanie u Tiffany'ego", "Czułe słówka", "Thelma i Louise", "Fortepian" oraz "Godziny". Analiza filmów kobiecych udowadnia, że nawet w kinie głównego nurtu powstają filmy, które mogą być traktowane jako pole do dyskusji z filmowymi teoriami feministycznymi. Praca porusza również temat wpływu filmów na dominującą ideologię i postrzeganie wizerunków płci w społeczeństwie.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.contributor.advisorpl
Jagielski, Sebastian - 153563
dc.contributor.authorpl
Marska-Maj, Sara
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Jagielski, Sebastian - 153563
dc.contributor.reviewerpl
Radkiewicz, Małgorzata - 101485
dc.date.accessioned
2020-07-25T00:48:49Z
dc.date.available
2020-07-25T00:48:49Z
dc.date.submittedpl
2014-10-07
dc.fieldofstudypl
filmoznawstwo
dc.identifier.apdpl
diploma-87136-152542
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/195713
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
feminism, film, film theory, gender
dc.subject.plpl
feminizm, film, teoria filmu, płeć kulturowa
dc.titlepl
O kobietach - dla kobiet. Wizerunki kobiet w filmach typu chick flick
dc.title.alternativepl
About women - for women. The images of women in chick flick films
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
92
Views per month
Views per city
Krakow
14
Warsaw
13
Katowice
9
Wroclaw
8
Poznan
7
Lodz
6
Bratislava
4
Gdansk
4
Frankfurt am Main
3
Gdynia
3

No access

No Thumbnail Available