Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
O kobietach - dla kobiet. Wizerunki kobiet w filmach typu chick flick
About women - for women. The images of women in chick flick films
feminizm, film, teoria filmu, płeć kulturowa
feminism, film, film theory, gender
Praca, w oparciu o feministyczną teorie filmu, porusza tematykę uprzedmiotowienia kobiet na ekranie, ukazywania tradycyjnych ról społecznych oraz traktowania kina jako aparatu ideologii patriarchalnej. Praca skupia się na filmach kierowanych do kobiet i tworzonych z punktu widzenia kobiety, choć niekoniecznie przez kobietę reżyserkę. Na potrzeby analizy filmów przytoczono w pracy teorie trzech istotnych badaczek filmu w ujęciu feministycznym: Laury Mulvey, Claire Johnston oraz Molly Haskell. W pracy zastosowano analizę pięciu filmów typu chick flick: "Śniadanie u Tiffany'ego", "Czułe słówka", "Thelma i Louise", "Fortepian" oraz "Godziny". Analiza filmów kobiecych udowadnia, że nawet w kinie głównego nurtu powstają filmy, które mogą być traktowane jako pole do dyskusji z filmowymi teoriami feministycznymi. Praca porusza również temat wpływu filmów na dominującą ideologię i postrzeganie wizerunków płci w społeczeństwie.
This thesis, based on feminist film theory, raises the subject of women objectifying in films, picturing traditional gender roles and treating cinema as an apperatus of patriarchal ideology. Thesis concentrates on films targeted to female audience and created from women's strandpoint but not necessarily by women authors. For the purpose of film analysis, theories of three crucial feminist film theoreticians were quoted: Laura Mulvey, Claire Johnston and Molly Haskell. Thesis contains analysis of five chick flick films: "Breakfast at Tiffany's", "Terms of Endearment", "Thelma and Louise", "Piano" and "The Hours". Analysis proves that even in the mainstream cinema there are movies that can be treated as a field for discussion with feminist film theories. Thesis also raises the subject of film influence on dominant ideology and perceiving of gender roles in the society.
dc.abstract.en | This thesis, based on feminist film theory, raises the subject of women objectifying in films, picturing traditional gender roles and treating cinema as an apperatus of patriarchal ideology. Thesis concentrates on films targeted to female audience and created from women's strandpoint but not necessarily by women authors. For the purpose of film analysis, theories of three crucial feminist film theoreticians were quoted: Laura Mulvey, Claire Johnston and Molly Haskell. Thesis contains analysis of five chick flick films: "Breakfast at Tiffany's", "Terms of Endearment", "Thelma and Louise", "Piano" and "The Hours". Analysis proves that even in the mainstream cinema there are movies that can be treated as a field for discussion with feminist film theories. Thesis also raises the subject of film influence on dominant ideology and perceiving of gender roles in the society. | pl |
dc.abstract.pl | Praca, w oparciu o feministyczną teorie filmu, porusza tematykę uprzedmiotowienia kobiet na ekranie, ukazywania tradycyjnych ról społecznych oraz traktowania kina jako aparatu ideologii patriarchalnej. Praca skupia się na filmach kierowanych do kobiet i tworzonych z punktu widzenia kobiety, choć niekoniecznie przez kobietę reżyserkę. Na potrzeby analizy filmów przytoczono w pracy teorie trzech istotnych badaczek filmu w ujęciu feministycznym: Laury Mulvey, Claire Johnston oraz Molly Haskell. W pracy zastosowano analizę pięciu filmów typu chick flick: "Śniadanie u Tiffany'ego", "Czułe słówka", "Thelma i Louise", "Fortepian" oraz "Godziny". Analiza filmów kobiecych udowadnia, że nawet w kinie głównego nurtu powstają filmy, które mogą być traktowane jako pole do dyskusji z filmowymi teoriami feministycznymi. Praca porusza również temat wpływu filmów na dominującą ideologię i postrzeganie wizerunków płci w społeczeństwie. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.contributor.advisor | Jagielski, Sebastian - 153563 | pl |
dc.contributor.author | Marska-Maj, Sara | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Jagielski, Sebastian - 153563 | pl |
dc.contributor.reviewer | Radkiewicz, Małgorzata - 101485 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-25T00:48:49Z | |
dc.date.available | 2020-07-25T00:48:49Z | |
dc.date.submitted | 2014-10-07 | pl |
dc.fieldofstudy | filmoznawstwo | pl |
dc.identifier.apd | diploma-87136-152542 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/195713 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | feminism, film, film theory, gender | pl |
dc.subject.pl | feminizm, film, teoria filmu, płeć kulturowa | pl |
dc.title | O kobietach - dla kobiet. Wizerunki kobiet w filmach typu chick flick | pl |
dc.title.alternative | About women - for women. The images of women in chick flick films | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |