Rodzinne uwarunkowania orientacji życiowych uczniów gimnazjum

master
dc.abstract.enThe topic of the thesis was: “ Family determinants of junior high school students’ life orientations”. The aim of the thesis, included in the discussion, was to achieve the research results concerning the father’s and mother’s preferable upbringing styles that diversify the youth’s life orientation. The intended aim of the thesis has been achieved in 90 per cent. It has been proved that specific upbringing styles influence the respondents in their choice of the life track they want to follow. Nevertheless, the classification of the parents into individual upbringing styles has not been obvious. The above mentioned difficulty was due to the lack of the distinct boundaries among the examined styles which included democratic, autocratic, liberal loving and liberal non-loving. After the thorough analysis of the collected materials, the research hypothesis proved to be correct, that is the way of upbringing , the atmosphere and the family structure are the crucial elements taking part in the process of molding young people, who after finishing a certain stage in their education, are forced to make a decision concerning their further lot. At this point I would like to express my heartfelt thanks to all people who were supporting me in the process of writing the thesis as well as to the Headmaster of Gimnazjum School in Krempachy who enabled me to perform the research at the school grounds.pl
dc.abstract.plTematem pracy były: Rodzinne uwarunkowania orientacji życiowych uczniów gimnazjum. W powyższych rozważaniach założonym celem pracy było uzyskanie wyników badań odnoszących się do preferowanych stylów wychowawczych ojca i matki różnicujących orientacje życiowe młodzieży. Zamierzony cel tejże pracy został osiągnięty w 90%. Mianowicie udowodniono wpływ poszczególnych stylów wychowawczych na wybór drogi życiowej respondentów, aczkolwiek zaklasyfikowanie rodziców do poszczególnych stylów wychowawczych nie było oczywistą czynnością. Gdyż brak było wyraźnych granic pomiędzy rozpatrywanymi stylami: demokratycznym, autokratycznym, liberalnym kochającym oraz liberalnym niekochającym. Po wnikliwej analizie całości zebranego materiału można zdecydowanie potwierdzić wysuniętą hipotezę badawczą, a więc sposób wychowania, atmosfera i struktura rodzinna to elementy niezwykle istotne, ważne i biorące udział w formowaniu młodego człowieka, który kończąc pewny etap swej edukacji zmuszony jest decydować o dalszym losie. W tym miejscu pragnę podziękować wszystkim, którzy nieustannie wspierali mnie w pisaniu tejże pracy oraz dyrekcji gimnazjum w Krempachach za umożliwienie przeprowadzenia badań na terenie szkoły.pl
dc.affiliationWydział Filozoficznypl
dc.contributor.advisorBieszczad, Bogusław - 127331 pl
dc.contributor.authorWajsak, Lucynapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF5pl
dc.contributor.reviewerWojciechowski, Franciszek - 132694 pl
dc.contributor.reviewerBieszczad, Bogusław - 127331 pl
dc.date.accessioned2020-07-24T15:59:58Z
dc.date.available2020-07-24T15:59:58Z
dc.date.submitted2013-06-28pl
dc.fieldofstudypedagogika społeczno-opiekuńczapl
dc.identifier.apddiploma-74649-151152pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/187477
dc.languagepolpl
dc.subject.envital orientation\nfamily\neducational styles\nparent posturespl
dc.subject.plorientacje życiowerodzinastyle wychowawczepostawy rodzicielskiepl
dc.titleRodzinne uwarunkowania orientacji życiowych uczniów gimnazjumpl
dc.title.alternativeFamily determinants of junior high school students' life orientationspl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The topic of the thesis was: “ Family determinants of junior high school students’ life orientations”. The aim of the thesis, included in the discussion, was to achieve the research results concerning the father’s and mother’s preferable upbringing styles that diversify the youth’s life orientation. The intended aim of the thesis has been achieved in 90 per cent. It has been proved that specific upbringing styles influence the respondents in their choice of the life track they want to follow. Nevertheless, the classification of the parents into individual upbringing styles has not been obvious. The above mentioned difficulty was due to the lack of the distinct boundaries among the examined styles which included democratic, autocratic, liberal loving and liberal non-loving. After the thorough analysis of the collected materials, the research hypothesis proved to be correct, that is the way of upbringing , the atmosphere and the family structure are the crucial elements taking part in the process of molding young people, who after finishing a certain stage in their education, are forced to make a decision concerning their further lot. At this point I would like to express my heartfelt thanks to all people who were supporting me in the process of writing the thesis as well as to the Headmaster of Gimnazjum School in Krempachy who enabled me to perform the research at the school grounds.
dc.abstract.plpl
Tematem pracy były: Rodzinne uwarunkowania orientacji życiowych uczniów gimnazjum. W powyższych rozważaniach założonym celem pracy było uzyskanie wyników badań odnoszących się do preferowanych stylów wychowawczych ojca i matki różnicujących orientacje życiowe młodzieży. Zamierzony cel tejże pracy został osiągnięty w 90%. Mianowicie udowodniono wpływ poszczególnych stylów wychowawczych na wybór drogi życiowej respondentów, aczkolwiek zaklasyfikowanie rodziców do poszczególnych stylów wychowawczych nie było oczywistą czynnością. Gdyż brak było wyraźnych granic pomiędzy rozpatrywanymi stylami: demokratycznym, autokratycznym, liberalnym kochającym oraz liberalnym niekochającym. Po wnikliwej analizie całości zebranego materiału można zdecydowanie potwierdzić wysuniętą hipotezę badawczą, a więc sposób wychowania, atmosfera i struktura rodzinna to elementy niezwykle istotne, ważne i biorące udział w formowaniu młodego człowieka, który kończąc pewny etap swej edukacji zmuszony jest decydować o dalszym losie. W tym miejscu pragnę podziękować wszystkim, którzy nieustannie wspierali mnie w pisaniu tejże pracy oraz dyrekcji gimnazjum w Krempachach za umożliwienie przeprowadzenia badań na terenie szkoły.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny
dc.contributor.advisorpl
Bieszczad, Bogusław - 127331
dc.contributor.authorpl
Wajsak, Lucyna
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF5
dc.contributor.reviewerpl
Wojciechowski, Franciszek - 132694
dc.contributor.reviewerpl
Bieszczad, Bogusław - 127331
dc.date.accessioned
2020-07-24T15:59:58Z
dc.date.available
2020-07-24T15:59:58Z
dc.date.submittedpl
2013-06-28
dc.fieldofstudypl
pedagogika społeczno-opiekuńcza
dc.identifier.apdpl
diploma-74649-151152
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/187477
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
vital orientation\nfamily\neducational styles\nparent postures
dc.subject.plpl
orientacje życiowerodzinastyle wychowawczepostawy rodzicielskie
dc.titlepl
Rodzinne uwarunkowania orientacji życiowych uczniów gimnazjum
dc.title.alternativepl
Family determinants of junior high school students' life orientations
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available