Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Wpływ nadmiaru wyboru na żal podecyzyjny w kontekście decyzji zakupowych
The influence of the excess of choice on the post-decision regret in the context of purchasing decisions
żal podecyzyjny, paradoks wyboru, decyzje konsumenckie, nadmiar wyboru, decydent, dysonans podecyzyjny
post-decision regret, choice paradox, consumer decisions, excess of choice, decision maker, post-decision dissonance
W obecnym świecie ludzie dokonują niezliczonej ilości decyzji, zwłaszcza konsumenckich, ale czy więcej opcji wyboru oznacza, że jest to lepsze? W niniejszej pracy skupiono się na zjawisku paradoksu wyboru i żalu podecyzyjnym, który się z nim łączy. Przedstawiono problemy przed jakimi staje decydent podczas nadmiaru wyboru, w chwili podejmowania decyzji konsumenckich, z którymi decydent ma najczęściej do czynienia. Badanie opisane w pracy dotyczyło żalu podecyzyjnego w kontekście decyzji konsumenckich. Problemem badawczym jest nadmiar wyboru w decyzjach konsumenckich i odpowiedzenie na postawione pytanie czy więcej możliwości wyboru, skutkuje odczuwanym większym żalem podecyzyjnym. Sprawdzano czy ilość produktów do wyboru oraz możliwość dokonania powtórzonego wyboru, mają wpływ na odczuwany żal. Badanie zostało przeprowadzone na czterech grupach, liczbowo podobnie zbliżonych. Dwie grupy zaczynały badanie od wyboru spośród mniejszej ilości produktów, następnie większej. Pozostałe dwie grupy odwrotnie. Dodatkowo grupa pierwsza i druga miała możliwość w drugiej części badania, ponownie wybrać ten sam produkt, co w pierwszej części. Otrzymane wyniki badania nie potwierdziły założenia, że im większa ilość produktów, tym większy żal po podjęciu decyzji. Odczuwany żal (sprawdzony testem t-Studenta) istotny statystycznie pojawiał się w jednej grupie po wyborze z małej ilości produktów oraz w jednej grupie po wyborze z dużej ilości opcji. W dalszych analizach metodą ANOVA wykazano za to, że możliwość wybrania ponownie tego samego produktu w drugiej części badania, miała wpływ na odczuwany żal podecyzyjny w odróżnieniu od grupy, która tej możliwości nie miała.
In today's world, people make countless choices, especially consumer decisions, but does more choice make it better? This master’s thesis focuses on the phenomenon of the choice paradox and the sub-decision grief that is associated with it. The problems faced by the decision-maker during the excess of choice, when making consumer decisions, which the decision-maker most often has to deal with, are presented. The research study described in the master’s thesis concerned post-decision grief in the context of consumer decisions. The research problem is the excess of choice in consumer decisions and the answer to the question whether there are more choices results in greater post-decision regret. It was checked whether the number of products to choose from and the possibility of making a repeated choice had an impact on the perceived regret. The research study was conducted on four groups, numerically similar. Two groups started the research study by choosing from fewer products, then more. The other two groups do the opposite. In addition, the first and second groups had the opportunity in the second part of the study to choose the same product again as in the first part. The obtained results of the research study did not confirm the assumption that the greater the number of products, the greater the regret after making a decision. The perceived grief (checked with the Student's t-test) was statistically significant in one group after choosing from a small number of products and in one group after choosing from a large number of options. In further analyzes, the ANOVA method showed that the possibility of choosing the same product again in the second part of the study had an impact on the perceived post-decision regret, in contrast to the group that did not have this option. However, they showed that the possibility of choosing the same product again in the second part of the study had an impact on the perceived post-decision regret, unlike the group that did not have this option.
dc.abstract.en | In today's world, people make countless choices, especially consumer decisions, but does more choice make it better? This master’s thesis focuses on the phenomenon of the choice paradox and the sub-decision grief that is associated with it. The problems faced by the decision-maker during the excess of choice, when making consumer decisions, which the decision-maker most often has to deal with, are presented. The research study described in the master’s thesis concerned post-decision grief in the context of consumer decisions. The research problem is the excess of choice in consumer decisions and the answer to the question whether there are more choices results in greater post-decision regret. It was checked whether the number of products to choose from and the possibility of making a repeated choice had an impact on the perceived regret. The research study was conducted on four groups, numerically similar. Two groups started the research study by choosing from fewer products, then more. The other two groups do the opposite. In addition, the first and second groups had the opportunity in the second part of the study to choose the same product again as in the first part. The obtained results of the research study did not confirm the assumption that the greater the number of products, the greater the regret after making a decision. The perceived grief (checked with the Student's t-test) was statistically significant in one group after choosing from a small number of products and in one group after choosing from a large number of options. In further analyzes, the ANOVA method showed that the possibility of choosing the same product again in the second part of the study had an impact on the perceived post-decision regret, in contrast to the group that did not have this option. However, they showed that the possibility of choosing the same product again in the second part of the study had an impact on the perceived post-decision regret, unlike the group that did not have this option. | pl |
dc.abstract.pl | W obecnym świecie ludzie dokonują niezliczonej ilości decyzji, zwłaszcza konsumenckich, ale czy więcej opcji wyboru oznacza, że jest to lepsze? W niniejszej pracy skupiono się na zjawisku paradoksu wyboru i żalu podecyzyjnym, który się z nim łączy. Przedstawiono problemy przed jakimi staje decydent podczas nadmiaru wyboru, w chwili podejmowania decyzji konsumenckich, z którymi decydent ma najczęściej do czynienia. Badanie opisane w pracy dotyczyło żalu podecyzyjnego w kontekście decyzji konsumenckich. Problemem badawczym jest nadmiar wyboru w decyzjach konsumenckich i odpowiedzenie na postawione pytanie czy więcej możliwości wyboru, skutkuje odczuwanym większym żalem podecyzyjnym. Sprawdzano czy ilość produktów do wyboru oraz możliwość dokonania powtórzonego wyboru, mają wpływ na odczuwany żal. Badanie zostało przeprowadzone na czterech grupach, liczbowo podobnie zbliżonych. Dwie grupy zaczynały badanie od wyboru spośród mniejszej ilości produktów, następnie większej. Pozostałe dwie grupy odwrotnie. Dodatkowo grupa pierwsza i druga miała możliwość w drugiej części badania, ponownie wybrać ten sam produkt, co w pierwszej części. Otrzymane wyniki badania nie potwierdziły założenia, że im większa ilość produktów, tym większy żal po podjęciu decyzji. Odczuwany żal (sprawdzony testem t-Studenta) istotny statystycznie pojawiał się w jednej grupie po wyborze z małej ilości produktów oraz w jednej grupie po wyborze z dużej ilości opcji. W dalszych analizach metodą ANOVA wykazano za to, że możliwość wybrania ponownie tego samego produktu w drugiej części badania, miała wpływ na odczuwany żal podecyzyjny w odróżnieniu od grupy, która tej możliwości nie miała. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Polak, Mateusz | pl |
dc.contributor.author | Mikulec, Angelika | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Polak, Mateusz | pl |
dc.contributor.reviewer | Kontrymowicz-Ogińska, Halszka - 130256 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-10-22T07:32:34Z | |
dc.date.available | 2020-10-22T07:32:34Z | |
dc.date.submitted | 2020-10-19 | pl |
dc.fieldofstudy | psychologia stosowana | pl |
dc.identifier.apd | diploma-139191-214969 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/250918 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | post-decision regret, choice paradox, consumer decisions, excess of choice, decision maker, post-decision dissonance | pl |
dc.subject.pl | żal podecyzyjny, paradoks wyboru, decyzje konsumenckie, nadmiar wyboru, decydent, dysonans podecyzyjny | pl |
dc.title | Wpływ nadmiaru wyboru na żal podecyzyjny w kontekście decyzji zakupowych | pl |
dc.title.alternative | The influence of the excess of choice on the post-decision regret in the context of purchasing decisions | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |