Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
An Attempt to Break the Form. Fragmentation, Feminism and a Crisis in the Modern World in Doris Lessing's The Golden Notebook and Rabih Alameddine's I, the Divine
Próba przełamania formy. Fragmentacja, feminizm i kryzys we współczesnym świecie w Złotym Notesie Doris Lessing i I, the Divine Rabiego Alameddine'a
fragmentacja, literatura fragmentaryczna, feminizm, kryzys, Doris Lessing, Rabih Alameddinee
fragmentation, fragmentary writing, feminism, crisis, Doris Lessing, Rabih Alameddine
Celem pracy jest analiza fragmentacji w dwóch powieściach, Złoty notes (1962) Doris Lessing i I, the Divine Rabiego Alameddine’a (2001). Złoty notes składa się z czterech zeszytów, które mają różne funkcje dla Anny Wulf - głównej bohaterki powieści i pisarki z zawodu. Natomiast powieść I, the Divine, nosząca podtytuł “powieść w pierwszych rozdziałach”, jest skomponowana wyłącznie z pierwszych rozdziałów, w których narratorka Sarah Nour el-Din, malarka i początkująca pisarka, stara się opowiedzieć historię swojego pogmatwanego życia, ale nigdy nie udaje jej się przebrnąć dalej niż pierwszy rozdział. Obie kobiety, które dorastały, odpowiednio, w Afryce i na Bliskim Wschodzie, zostały ukształtowane przez swoje traumatyczne doświadczenia, mentalne kryzysy i życie poza tradycyjnymi granicami społeczeństwa. Pierwszy, teoretyczny rozdział pracy dotyczy głównych cech i ewolucji pisarstwa fragmentarycznego w historii. Ta część podkreśla również rolę multimodalności, wizualnych środków stylistycznych i układu graficznego we współczesnej prozie fragmentarycznej. Dwa następne rozdziały skupiają się na analizie obu powieści, omawiając ich różne aspekty takie jak forma i struktura, użycie fragmentacji, a także ich podejście do zagadnienia feminizmu oraz kryzysu we współczesnym świecie. Praca dowodzi, że w każdej powieści użycie fragmentacji wskazuje na korelację pomiędzy formą a treścią dzieła literackiego, a zapis traumy lub kryzysu mentalnego głównych bohaterek jest możliwy dzięki posłużeniu się przez pisarzy fragmentaryczną narracją.
The thesis analyses fragmentation in two novels, The Golden Notebook (1962) by Doris Lessing and I, the Divine by Rabih Alameddine (2001). The Golden Notebook consists of four notebooks which have different functions for Anna Wulf - the novel’s protagonist and a writer by profession. I, The Divine, carrying the subtitle “A Novel in First Chapters”, is composed of exclusively first chapters in which the narrator Sarah Nour el-Din, a painter and a beginning author, attempts to tell the story of her convoluted life, but never manages to go further than the first section. The two women, who grew up, respectively, in Africa and in the Middle East, are shaped by their traumatic experiences, mental crises and life outside the traditional boundaries of society. The first, theoretical chapter of the thesis explores the main features and evolution of fragmentary writing. It also emphasises the role of multimodality, visual devices and graphic layout in contemporary fragmentary fiction. The two subsequent chapters focus on the analysis of the chosen novels by Lessing and Alameddine by discussing various aspects such as their form and structure, the use of fragmentation and their approach towards two important issues such as feminism and the crisis in the modern world. The thesis argues that the use of fragmentation in each novel indicates a correlation between the form and content of the literary work, and, consequently, the trauma or mental breakdown of the protagonist is transmitted by means of the fragmentation of her narrative.
dc.abstract.en | The thesis analyses fragmentation in two novels, The Golden Notebook (1962) by Doris Lessing and I, the Divine by Rabih Alameddine (2001). The Golden Notebook consists of four notebooks which have different functions for Anna Wulf - the novel’s protagonist and a writer by profession. I, The Divine, carrying the subtitle “A Novel in First Chapters”, is composed of exclusively first chapters in which the narrator Sarah Nour el-Din, a painter and a beginning author, attempts to tell the story of her convoluted life, but never manages to go further than the first section. The two women, who grew up, respectively, in Africa and in the Middle East, are shaped by their traumatic experiences, mental crises and life outside the traditional boundaries of society. The first, theoretical chapter of the thesis explores the main features and evolution of fragmentary writing. It also emphasises the role of multimodality, visual devices and graphic layout in contemporary fragmentary fiction. The two subsequent chapters focus on the analysis of the chosen novels by Lessing and Alameddine by discussing various aspects such as their form and structure, the use of fragmentation and their approach towards two important issues such as feminism and the crisis in the modern world. The thesis argues that the use of fragmentation in each novel indicates a correlation between the form and content of the literary work, and, consequently, the trauma or mental breakdown of the protagonist is transmitted by means of the fragmentation of her narrative. | pl |
dc.abstract.pl | Celem pracy jest analiza fragmentacji w dwóch powieściach, Złoty notes (1962) Doris Lessing i I, the Divine Rabiego Alameddine’a (2001). Złoty notes składa się z czterech zeszytów, które mają różne funkcje dla Anny Wulf - głównej bohaterki powieści i pisarki z zawodu. Natomiast powieść I, the Divine, nosząca podtytuł “powieść w pierwszych rozdziałach”, jest skomponowana wyłącznie z pierwszych rozdziałów, w których narratorka Sarah Nour el-Din, malarka i początkująca pisarka, stara się opowiedzieć historię swojego pogmatwanego życia, ale nigdy nie udaje jej się przebrnąć dalej niż pierwszy rozdział. Obie kobiety, które dorastały, odpowiednio, w Afryce i na Bliskim Wschodzie, zostały ukształtowane przez swoje traumatyczne doświadczenia, mentalne kryzysy i życie poza tradycyjnymi granicami społeczeństwa. Pierwszy, teoretyczny rozdział pracy dotyczy głównych cech i ewolucji pisarstwa fragmentarycznego w historii. Ta część podkreśla również rolę multimodalności, wizualnych środków stylistycznych i układu graficznego we współczesnej prozie fragmentarycznej. Dwa następne rozdziały skupiają się na analizie obu powieści, omawiając ich różne aspekty takie jak forma i struktura, użycie fragmentacji, a także ich podejście do zagadnienia feminizmu oraz kryzysu we współczesnym świecie. Praca dowodzi, że w każdej powieści użycie fragmentacji wskazuje na korelację pomiędzy formą a treścią dzieła literackiego, a zapis traumy lub kryzysu mentalnego głównych bohaterek jest możliwy dzięki posłużeniu się przez pisarzy fragmentaryczną narracją. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filologiczny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Kucała, Bożena - 129626 | pl |
dc.contributor.author | Mrowiec, Joanna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF6 | pl |
dc.contributor.reviewer | Kucała, Bożena - 129626 | pl |
dc.contributor.reviewer | Bazarnik, Katarzyna - 127262 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T18:11:25Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T18:11:25Z | |
dc.date.submitted | 2018-07-13 | pl |
dc.fieldofstudy | filologia angielska | pl |
dc.identifier.apd | diploma-125584-175795 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/229768 | |
dc.language | eng | pl |
dc.subject.en | fragmentation, fragmentary writing, feminism, crisis, Doris Lessing, Rabih Alameddine | pl |
dc.subject.pl | fragmentacja, literatura fragmentaryczna, feminizm, kryzys, Doris Lessing, Rabih Alameddinee | pl |
dc.title | An Attempt to Break the Form. Fragmentation, Feminism and a Crisis in the Modern World in Doris Lessing's The Golden Notebook and Rabih Alameddine's I, the Divine | pl |
dc.title.alternative | Próba przełamania formy. Fragmentacja, feminizm i kryzys we współczesnym świecie w Złotym Notesie Doris Lessing i I, the Divine Rabiego Alameddine'a | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |