An Attempt to Break the Form. Fragmentation, Feminism and a Crisis in the Modern World in Doris Lessing's The Golden Notebook and Rabih Alameddine's I, the Divine

master
dc.abstract.enThe thesis analyses fragmentation in two novels, The Golden Notebook (1962) by Doris Lessing and I, the Divine by Rabih Alameddine (2001). The Golden Notebook consists of four notebooks which have different functions for Anna Wulf - the novel’s protagonist and a writer by profession. I, The Divine, carrying the subtitle “A Novel in First Chapters”, is composed of exclusively first chapters in which the narrator Sarah Nour el-Din, a painter and a beginning author, attempts to tell the story of her convoluted life, but never manages to go further than the first section. The two women, who grew up, respectively, in Africa and in the Middle East, are shaped by their traumatic experiences, mental crises and life outside the traditional boundaries of society. The first, theoretical chapter of the thesis explores the main features and evolution of fragmentary writing. It also emphasises the role of multimodality, visual devices and graphic layout in contemporary fragmentary fiction. The two subsequent chapters focus on the analysis of the chosen novels by Lessing and Alameddine by discussing various aspects such as their form and structure, the use of fragmentation and their approach towards two important issues such as feminism and the crisis in the modern world. The thesis argues that the use of fragmentation in each novel indicates a correlation between the form and content of the literary work, and, consequently, the trauma or mental breakdown of the protagonist is transmitted by means of the fragmentation of her narrative.pl
dc.abstract.plCelem pracy jest analiza fragmentacji w dwóch powieściach, Złoty notes (1962) Doris Lessing i I, the Divine Rabiego Alameddine’a (2001). Złoty notes składa się z czterech zeszytów, które mają różne funkcje dla Anny Wulf - głównej bohaterki powieści i pisarki z zawodu. Natomiast powieść I, the Divine, nosząca podtytuł “powieść w pierwszych rozdziałach”, jest skomponowana wyłącznie z pierwszych rozdziałów, w których narratorka Sarah Nour el-Din, malarka i początkująca pisarka, stara się opowiedzieć historię swojego pogmatwanego życia, ale nigdy nie udaje jej się przebrnąć dalej niż pierwszy rozdział. Obie kobiety, które dorastały, odpowiednio, w Afryce i na Bliskim Wschodzie, zostały ukształtowane przez swoje traumatyczne doświadczenia, mentalne kryzysy i życie poza tradycyjnymi granicami społeczeństwa. Pierwszy, teoretyczny rozdział pracy dotyczy głównych cech i ewolucji pisarstwa fragmentarycznego w historii. Ta część podkreśla również rolę multimodalności, wizualnych środków stylistycznych i układu graficznego we współczesnej prozie fragmentarycznej. Dwa następne rozdziały skupiają się na analizie obu powieści, omawiając ich różne aspekty takie jak forma i struktura, użycie fragmentacji, a także ich podejście do zagadnienia feminizmu oraz kryzysu we współczesnym świecie. Praca dowodzi, że w każdej powieści użycie fragmentacji wskazuje na korelację pomiędzy formą a treścią dzieła literackiego, a zapis traumy lub kryzysu mentalnego głównych bohaterek jest możliwy dzięki posłużeniu się przez pisarzy fragmentaryczną narracją.pl
dc.affiliationWydział Filologicznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorKucała, Bożena - 129626 pl
dc.contributor.authorMrowiec, Joannapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF6pl
dc.contributor.reviewerKucała, Bożena - 129626 pl
dc.contributor.reviewerBazarnik, Katarzyna - 127262 pl
dc.date.accessioned2020-07-27T18:11:25Z
dc.date.available2020-07-27T18:11:25Z
dc.date.submitted2018-07-13pl
dc.fieldofstudyfilologia angielskapl
dc.identifier.apddiploma-125584-175795pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/229768
dc.languageengpl
dc.subject.enfragmentation, fragmentary writing, feminism, crisis, Doris Lessing, Rabih Alameddinepl
dc.subject.plfragmentacja, literatura fragmentaryczna, feminizm, kryzys, Doris Lessing, Rabih Alameddineepl
dc.titleAn Attempt to Break the Form. Fragmentation, Feminism and a Crisis in the Modern World in Doris Lessing's The Golden Notebook and Rabih Alameddine's I, the Divinepl
dc.title.alternativePróba przełamania formy. Fragmentacja, feminizm i kryzys we współczesnym świecie w Złotym Notesie Doris Lessing i I, the Divine Rabiego Alameddine'apl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The thesis analyses fragmentation in two novels, The Golden Notebook (1962) by Doris Lessing and I, the Divine by Rabih Alameddine (2001). The Golden Notebook consists of four notebooks which have different functions for Anna Wulf - the novel’s protagonist and a writer by profession. I, The Divine, carrying the subtitle “A Novel in First Chapters”, is composed of exclusively first chapters in which the narrator Sarah Nour el-Din, a painter and a beginning author, attempts to tell the story of her convoluted life, but never manages to go further than the first section. The two women, who grew up, respectively, in Africa and in the Middle East, are shaped by their traumatic experiences, mental crises and life outside the traditional boundaries of society. The first, theoretical chapter of the thesis explores the main features and evolution of fragmentary writing. It also emphasises the role of multimodality, visual devices and graphic layout in contemporary fragmentary fiction. The two subsequent chapters focus on the analysis of the chosen novels by Lessing and Alameddine by discussing various aspects such as their form and structure, the use of fragmentation and their approach towards two important issues such as feminism and the crisis in the modern world. The thesis argues that the use of fragmentation in each novel indicates a correlation between the form and content of the literary work, and, consequently, the trauma or mental breakdown of the protagonist is transmitted by means of the fragmentation of her narrative.
dc.abstract.plpl
Celem pracy jest analiza fragmentacji w dwóch powieściach, Złoty notes (1962) Doris Lessing i I, the Divine Rabiego Alameddine’a (2001). Złoty notes składa się z czterech zeszytów, które mają różne funkcje dla Anny Wulf - głównej bohaterki powieści i pisarki z zawodu. Natomiast powieść I, the Divine, nosząca podtytuł “powieść w pierwszych rozdziałach”, jest skomponowana wyłącznie z pierwszych rozdziałów, w których narratorka Sarah Nour el-Din, malarka i początkująca pisarka, stara się opowiedzieć historię swojego pogmatwanego życia, ale nigdy nie udaje jej się przebrnąć dalej niż pierwszy rozdział. Obie kobiety, które dorastały, odpowiednio, w Afryce i na Bliskim Wschodzie, zostały ukształtowane przez swoje traumatyczne doświadczenia, mentalne kryzysy i życie poza tradycyjnymi granicami społeczeństwa. Pierwszy, teoretyczny rozdział pracy dotyczy głównych cech i ewolucji pisarstwa fragmentarycznego w historii. Ta część podkreśla również rolę multimodalności, wizualnych środków stylistycznych i układu graficznego we współczesnej prozie fragmentarycznej. Dwa następne rozdziały skupiają się na analizie obu powieści, omawiając ich różne aspekty takie jak forma i struktura, użycie fragmentacji, a także ich podejście do zagadnienia feminizmu oraz kryzysu we współczesnym świecie. Praca dowodzi, że w każdej powieści użycie fragmentacji wskazuje na korelację pomiędzy formą a treścią dzieła literackiego, a zapis traumy lub kryzysu mentalnego głównych bohaterek jest możliwy dzięki posłużeniu się przez pisarzy fragmentaryczną narracją.
dc.affiliationpl
Wydział Filologiczny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Kucała, Bożena - 129626
dc.contributor.authorpl
Mrowiec, Joanna
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF6
dc.contributor.reviewerpl
Kucała, Bożena - 129626
dc.contributor.reviewerpl
Bazarnik, Katarzyna - 127262
dc.date.accessioned
2020-07-27T18:11:25Z
dc.date.available
2020-07-27T18:11:25Z
dc.date.submittedpl
2018-07-13
dc.fieldofstudypl
filologia angielska
dc.identifier.apdpl
diploma-125584-175795
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/229768
dc.languagepl
eng
dc.subject.enpl
fragmentation, fragmentary writing, feminism, crisis, Doris Lessing, Rabih Alameddine
dc.subject.plpl
fragmentacja, literatura fragmentaryczna, feminizm, kryzys, Doris Lessing, Rabih Alameddinee
dc.titlepl
An Attempt to Break the Form. Fragmentation, Feminism and a Crisis in the Modern World in Doris Lessing's The Golden Notebook and Rabih Alameddine's I, the Divine
dc.title.alternativepl
Próba przełamania formy. Fragmentacja, feminizm i kryzys we współczesnym świecie w Złotym Notesie Doris Lessing i I, the Divine Rabiego Alameddine'a
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available