Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Psychologiem się jest, czy się bywa? O obowiązywalności kodeksów etycznych wobec absolwentów psychologii poza granicami roli zawodowej.
etyka w psychologii, etyka zawodowa, dobro drugiego człowieka, tożsamość zawodowa psychologa, kodeksy etyczno-zawodowe
Celem niniejszej pracy jest poszukiwanie odpowiedzi na pytanie o to, czy absolwenci psychologii znajdujący się poza rolą zawodową są zwolnieni z przestrzegania zasad etycznych przewidzianych dla wyuczonego zawodu. Podczas studiów psychologicznych zdobywają oni specyficzną wiedzę i kompetencje służące do poznawania innych ludzi i oddziaływania na nich, wydaje się więc, że również w życiu prywatnym obowiązują ich normy etyczne, bezpośrednio związane ze zdobytą wiedzą. Jednym z celów pracy jest uchwycenie i systematyzacja „zasad etycznych absolwenta psychologii”. Rozdział pierwszy zawiera tło teoretyczne stanowiące punkt wyjścia do podjęcia analiz. Omówiono w nim ważne zagadnienie, jakim jest tożsamość zawodowa psychologa. Dokonano analizy kodeksów etyczno – zawodowych psychologów oraz wybranych aktów prawnych. W rozdziale drugim opisane zostały najważniejsze zasady etyczne charakterystyczne dla tej profesji, czyli troska o dobro drugiego człowieka, poszanowanie praw i godności ludzkiej, kompetencja, uczciwość i solidarność zawodowa. W rozdziale trzecim podjęta została próba sformułowania odpowiedzi na pytanie główne pracy, przy czym kwestią nadrzędną okazała się być postawa absolwenta wobec siebie jako psychologa. Jeśli traktuje on psychologię jako powołanie, to niezależnie od tego, jak potoczą się dalsze losy zawodowe, jest i będzie on psychologiem, a stosując zdobytą wiedzę w życiu prywatnym powinien stosować się do ogólnych zasad kodeksu etycznego zawodu psychologa.
The purpose of this thesis is answering the question whether psychologists not working in the profession are exempted from respecting The psychologists’ ethics codes. It seems that, having acquired specific knowledge and skills, they should be obliged to respect ethical standards related to that knowledge. The first chapter depicts the theoretical background for the issues of professional identity, as well as an analysis of psychologists’ ethics codes and selected law acts. The second chapter describes the most important characteristics of the ethical principles of the profession: the concern for the client welfare, respect for human rights and dignity, competence, integrity and professional responsibility. In the third chapter the attempt is made to formulate author’s own answer to the question posed. If the graduates identify themselves as psychologists, they should follow the general principles of the code of ethics also in their private life.
dc.abstract.en | The purpose of this thesis is answering the question whether psychologists not working in the profession are exempted from respecting The psychologists’ ethics codes. It seems that, having acquired specific knowledge and skills, they should be obliged to respect ethical standards related to that knowledge. The first chapter depicts the theoretical background for the issues of professional identity, as well as an analysis of psychologists’ ethics codes and selected law acts. The second chapter describes the most important characteristics of the ethical principles of the profession: the concern for the client welfare, respect for human rights and dignity, competence, integrity and professional responsibility. In the third chapter the attempt is made to formulate author’s own answer to the question posed. If the graduates identify themselves as psychologists, they should follow the general principles of the code of ethics also in their private life. | pl |
dc.abstract.pl | Celem niniejszej pracy jest poszukiwanie odpowiedzi na pytanie o to, czy absolwenci psychologii znajdujący się poza rolą zawodową są zwolnieni z przestrzegania zasad etycznych przewidzianych dla wyuczonego zawodu. Podczas studiów psychologicznych zdobywają oni specyficzną wiedzę i kompetencje służące do poznawania innych ludzi i oddziaływania na nich, wydaje się więc, że również w życiu prywatnym obowiązują ich normy etyczne, bezpośrednio związane ze zdobytą wiedzą. Jednym z celów pracy jest uchwycenie i systematyzacja „zasad etycznych absolwenta psychologii”. Rozdział pierwszy zawiera tło teoretyczne stanowiące punkt wyjścia do podjęcia analiz. Omówiono w nim ważne zagadnienie, jakim jest tożsamość zawodowa psychologa. Dokonano analizy kodeksów etyczno – zawodowych psychologów oraz wybranych aktów prawnych. W rozdziale drugim opisane zostały najważniejsze zasady etyczne charakterystyczne dla tej profesji, czyli troska o dobro drugiego człowieka, poszanowanie praw i godności ludzkiej, kompetencja, uczciwość i solidarność zawodowa. W rozdziale trzecim podjęta została próba sformułowania odpowiedzi na pytanie główne pracy, przy czym kwestią nadrzędną okazała się być postawa absolwenta wobec siebie jako psychologa. Jeśli traktuje on psychologię jako powołanie, to niezależnie od tego, jak potoczą się dalsze losy zawodowe, jest i będzie on psychologiem, a stosując zdobytą wiedzę w życiu prywatnym powinien stosować się do ogólnych zasad kodeksu etycznego zawodu psychologa. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Sikora, Katarzyna - 131861 | pl |
dc.contributor.author | Pawlińska, Małgorzata | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Dobroczyński, Bartłomiej - 127735 | pl |
dc.contributor.reviewer | Sikora, Katarzyna - 131861 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T20:16:54Z | |
dc.date.available | 2020-07-24T20:16:54Z | |
dc.date.submitted | 2013-10-03 | pl |
dc.fieldofstudy | psychologia | pl |
dc.identifier.apd | diploma-81889-101141 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/191471 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | - | pl |
dc.subject.pl | etyka w psychologii, etyka zawodowa, dobro drugiego człowieka, tożsamość zawodowa psychologa, kodeksy etyczno-zawodowe | pl |
dc.title | Psychologiem się jest, czy się bywa? O obowiązywalności kodeksów etycznych wobec absolwentów psychologii poza granicami roli zawodowej. | pl |
dc.title.alternative | - | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |