Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Competition-based teaching of English vocabulary
Rola rywalizacji w nauczaniu słownictwa w języku angielskim
grywalizacja, gamifikacja, słownictwo, rywalizacja, gry, szkoła, podstawowa, motywacja, kooperacja, współzawodnictwo, współpraca, metody
games, vocabulary, rivalry, gamification, cooperation, competition, motivation, approach, method, primary, school, Communicative, Language, Teaching, Total, Physical, Response, CLT, TPR, Keller, ARCS, education
W tej pracy omówiony został wpływ rywalizacji na nauczanie słownictwa w języku angielskim pod postacią gier na poziomie szoły podstawowej. Tego rodzaju współzawodnictwo nosi nazwę „grywalizacji” i, w tym przypadku, opiera się na stosowaniu typowych dla gier mechanizmów, takich jak zdobywanie punktów, współpraca czy też pokonywanie wyzwań, w środowisku szkolnym. Służą one przede wszytskim zmotywowaniu uczniów do nauki oraz uromaiceniu nudnych, tudzież rutynowych zajęć lekcyjnych. W części teoretycznej powyższej pracy, w czterech rozdziałach, omówione zostały kolejno nastepujące zagadnienia: definicja i zastosowania gamifikacji w życiu codziennym oraz, co ważniejsze, szkolnictwie; sposób w jaki słownictwo przezentowane jest podczas lekcji oraz jego znaczenie podczas przyswajania obcego języka; rola motywacji, kooperacji i współzawodnictwa w nauczaniu języka, jak i również rola nauczyciela w całym tym procederze oraz metody nauczania znajdujące swe zastosowanie w lekcjach opartych na stosowaniu gamifikacji. W części praktycznej znaleźć można konspekty lekcji, które zostały przeprowadzone przeze mnie w jednej z krakowskich szkół, wraz z ewaluacjami tychże lekcji. Na moich zajęciach uczniowie jednej z klas podzieleni zostali na dwie drużyny: Czerwonych i Zielonych, i poprzez uczestnictwo w wymyślonych przeze mnie grach mogli zdobywać punkty dla swoich zespołów w walce o symboliczne trofeum. W celu głębszej analizy wpływu gamifikacji na umiejętności językowe uczniów oraz ich stosunek do języka angielskiego, zarówno przed jak i po zakończeniu całości projektu przeprowadzone zostały ankiety.Całokształt pracy pozwolił wysnuć pouczające wnioski. Gry oraz rywalizacja są z pewnością w stanie pomóc w nauczaniu oraz utrwalaniu słownictwa. . Korzystając z gier podczas lekcji, nauczyciel na pewno zyska sobie przychylność swoich uczniów i wpłynie to pozytywnie na jego kontakt z nimi. Poprawnie skonstruowane gry przyniosą pożądany efekt, szczególnie, gdy aktywność będzie dla ucznia zabawą, pozytywnym przeżyciem, wtedy emocje jej towarzyszące pomogą przy zapamiętywaniu i odtwarzaniu materiału. Stosowanie grywalizacji jest jednak metodą ryzykowną ze względu na liczbę czynników, które wpływają na jej powodzenie.Przykładowo, nauczyciel musi mieć plan na każdą ewentualność, w przypadku chociażby, gdyby któryś z uczniów posądził innego o oszukiwanie lub uważał, że punkty zostały przydzielone nieuczciwie. W takim przypadku wymaga się od nauczyciela zastosowania efektywnej sztuki dyplomacji i jasnego uzasadnienia podjętej przez niego decyzji. Inne czynniki, takie jak: nastawienie każdego z uczniów względem kolegów/koleżanek i ich relacje, umiejętność akceptacji porażki i ewentualna pyszałkowatość ze strony zwycięzcy, czy zdolność nauczyciela do zaprojektowania gry, która jest zarazem ciekawa, wciągająca i jest dobrym środkiem przekazywania wiedzy. Nauczyciel musi być świadomy tego, że stworzenie gry spełniającej te i inne kryteria, nie jest zadaniem łatwym, a wręcz problemowym i czasochłonnym. Wszystko musi być spójne, logiczne i mieć ustalony system zasad, co w wielu przypadkach na pewno zniechęca nauczyciela, który zwyczajnie nie czuje się na siłach, by przedsięwziąć tak skomplikowany projekt.
This licentiate project serves to research possible aspects of teaching English vocabulary based on competition and analyse the outcome of the lessons to which such form of rivalry has been applied. The theoretical part consists of four chapters. The first chapter elaborates on the concept of gamification, which can be observed in almost all walks of life, how a person might be oblivious to its presence and also focuses on its impacton education. The second chapter focuses strictly on teaching vocabulary: through what means it is presented to a student, how it should be taught and what facets of it a teacher should be aware of. The third chapter addresses the issue of motivation, what it is comprised of and how it influences second language learners. The final chapter presents different approaches and methods that the games can be based on. The practical part consists of my original lessons that were conducted in one of the fifth forms at Władysław Jagiełło Primary School No. 21 in Kraków. Altogether, there were 23 students in the class (13 boys and 10 girls) none of whom were students with special educational needs. The general idea behind the lessons created in this project was to use competitive games to teach and consolidate vocabulary.The class was divided into two teams: the Red Team and the Green Team. Each student drew a lot assigning him or her to one of the teams. The teacher explained the rules which the students had to follow during the competitive lessons. The participants were allowed to create an emblem and choose an appropriate name for their teams. All students could earn points for their respective teams during the classes. The team which gathered most points throughout the lessons won.On the last day of the competition the points were tallied and the ‘winning team’ members received a small trophy marking their victory and the highest grade possible (‘6’) for class activity, whereas the ‘losing team’ members received the second highest mark (‘5’). Every lesson was followed by an evaluation of its course to reflect on its merit, worth and significance. To even better assess the impact of the lessons on the students, surveys were carried out before and after all the lessons.The idea of gamifying lessons at school is, perhaps, quite bold from a teacher’s point of view. It requires much initiative supervision as well as persistence and, all in all, is a difficult hard task. Undoubtedly, if a teacher decides to incorporate games and competition into class, he or she has to take into account the fact that much creativity is required to forge a compatible blend of fun and essential education. Moreover, the vocabulary itself is the foundation of every language, and its extensive acquisition is the key to mastering a foreign tongue. A teacher has to be well-versed in possibly all techniques of presenting vocabulary available, since activities have to vary to maintain students’ attention. It is fundamental, as well, to always set a game or an activity in context, as it will significantly speed up the assimilation of language. Also, a teacher is advised to use existing models and strategies for teaching language developed by experts in the field of pedagogy due to their highly beneficial impact on a lesson. A good educator should make students realise the importance of knowing a language in today’s world. Competition itself is unquestionably one of the greatest triggers of motivation, especially when it is friendly. Additionally, cooperation of students in games is great for creating bonds with peers based on mutual understanding, empathy and ability to reach a compromise. In my opinion, the advantages of competition and cooperation outweigh the possible disadvantages that may re-surface in practice. The language that can be used in the future career development or relations is as important as the social, communication or problem solving skills developed in-game.
dc.abstract.en | This licentiate project serves to research possible aspects of teaching English vocabulary based on competition and analyse the outcome of the lessons to which such form of rivalry has been applied. The theoretical part consists of four chapters. The first chapter elaborates on the concept of gamification, which can be observed in almost all walks of life, how a person might be oblivious to its presence and also focuses on its impacton education. The second chapter focuses strictly on teaching vocabulary: through what means it is presented to a student, how it should be taught and what facets of it a teacher should be aware of. The third chapter addresses the issue of motivation, what it is comprised of and how it influences second language learners. The final chapter presents different approaches and methods that the games can be based on. The practical part consists of my original lessons that were conducted in one of the fifth forms at Władysław Jagiełło Primary School No. 21 in Kraków. Altogether, there were 23 students in the class (13 boys and 10 girls) none of whom were students with special educational needs. The general idea behind the lessons created in this project was to use competitive games to teach and consolidate vocabulary.The class was divided into two teams: the Red Team and the Green Team. Each student drew a lot assigning him or her to one of the teams. The teacher explained the rules which the students had to follow during the competitive lessons. The participants were allowed to create an emblem and choose an appropriate name for their teams. All students could earn points for their respective teams during the classes. The team which gathered most points throughout the lessons won.On the last day of the competition the points were tallied and the ‘winning team’ members received a small trophy marking their victory and the highest grade possible (‘6’) for class activity, whereas the ‘losing team’ members received the second highest mark (‘5’). Every lesson was followed by an evaluation of its course to reflect on its merit, worth and significance. To even better assess the impact of the lessons on the students, surveys were carried out before and after all the lessons.The idea of gamifying lessons at school is, perhaps, quite bold from a teacher’s point of view. It requires much initiative supervision as well as persistence and, all in all, is a difficult hard task. Undoubtedly, if a teacher decides to incorporate games and competition into class, he or she has to take into account the fact that much creativity is required to forge a compatible blend of fun and essential education. Moreover, the vocabulary itself is the foundation of every language, and its extensive acquisition is the key to mastering a foreign tongue. A teacher has to be well-versed in possibly all techniques of presenting vocabulary available, since activities have to vary to maintain students’ attention. It is fundamental, as well, to always set a game or an activity in context, as it will significantly speed up the assimilation of language. Also, a teacher is advised to use existing models and strategies for teaching language developed by experts in the field of pedagogy due to their highly beneficial impact on a lesson. A good educator should make students realise the importance of knowing a language in today’s world. Competition itself is unquestionably one of the greatest triggers of motivation, especially when it is friendly. Additionally, cooperation of students in games is great for creating bonds with peers based on mutual understanding, empathy and ability to reach a compromise. In my opinion, the advantages of competition and cooperation outweigh the possible disadvantages that may re-surface in practice. The language that can be used in the future career development or relations is as important as the social, communication or problem solving skills developed in-game. | pl |
dc.abstract.pl | W tej pracy omówiony został wpływ rywalizacji na nauczanie słownictwa w języku angielskim pod postacią gier na poziomie szoły podstawowej. Tego rodzaju współzawodnictwo nosi nazwę „grywalizacji” i, w tym przypadku, opiera się na stosowaniu typowych dla gier mechanizmów, takich jak zdobywanie punktów, współpraca czy też pokonywanie wyzwań, w środowisku szkolnym. Służą one przede wszytskim zmotywowaniu uczniów do nauki oraz uromaiceniu nudnych, tudzież rutynowych zajęć lekcyjnych. W części teoretycznej powyższej pracy, w czterech rozdziałach, omówione zostały kolejno nastepujące zagadnienia: definicja i zastosowania gamifikacji w życiu codziennym oraz, co ważniejsze, szkolnictwie; sposób w jaki słownictwo przezentowane jest podczas lekcji oraz jego znaczenie podczas przyswajania obcego języka; rola motywacji, kooperacji i współzawodnictwa w nauczaniu języka, jak i również rola nauczyciela w całym tym procederze oraz metody nauczania znajdujące swe zastosowanie w lekcjach opartych na stosowaniu gamifikacji. W części praktycznej znaleźć można konspekty lekcji, które zostały przeprowadzone przeze mnie w jednej z krakowskich szkół, wraz z ewaluacjami tychże lekcji. Na moich zajęciach uczniowie jednej z klas podzieleni zostali na dwie drużyny: Czerwonych i Zielonych, i poprzez uczestnictwo w wymyślonych przeze mnie grach mogli zdobywać punkty dla swoich zespołów w walce o symboliczne trofeum. W celu głębszej analizy wpływu gamifikacji na umiejętności językowe uczniów oraz ich stosunek do języka angielskiego, zarówno przed jak i po zakończeniu całości projektu przeprowadzone zostały ankiety.Całokształt pracy pozwolił wysnuć pouczające wnioski. Gry oraz rywalizacja są z pewnością w stanie pomóc w nauczaniu oraz utrwalaniu słownictwa. . Korzystając z gier podczas lekcji, nauczyciel na pewno zyska sobie przychylność swoich uczniów i wpłynie to pozytywnie na jego kontakt z nimi. Poprawnie skonstruowane gry przyniosą pożądany efekt, szczególnie, gdy aktywność będzie dla ucznia zabawą, pozytywnym przeżyciem, wtedy emocje jej towarzyszące pomogą przy zapamiętywaniu i odtwarzaniu materiału. Stosowanie grywalizacji jest jednak metodą ryzykowną ze względu na liczbę czynników, które wpływają na jej powodzenie.Przykładowo, nauczyciel musi mieć plan na każdą ewentualność, w przypadku chociażby, gdyby któryś z uczniów posądził innego o oszukiwanie lub uważał, że punkty zostały przydzielone nieuczciwie. W takim przypadku wymaga się od nauczyciela zastosowania efektywnej sztuki dyplomacji i jasnego uzasadnienia podjętej przez niego decyzji. Inne czynniki, takie jak: nastawienie każdego z uczniów względem kolegów/koleżanek i ich relacje, umiejętność akceptacji porażki i ewentualna pyszałkowatość ze strony zwycięzcy, czy zdolność nauczyciela do zaprojektowania gry, która jest zarazem ciekawa, wciągająca i jest dobrym środkiem przekazywania wiedzy. Nauczyciel musi być świadomy tego, że stworzenie gry spełniającej te i inne kryteria, nie jest zadaniem łatwym, a wręcz problemowym i czasochłonnym. Wszystko musi być spójne, logiczne i mieć ustalony system zasad, co w wielu przypadkach na pewno zniechęca nauczyciela, który zwyczajnie nie czuje się na siłach, by przedsięwziąć tak skomplikowany projekt. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filologiczny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Szczyrbak, Magdalena - 127656 | pl |
dc.contributor.author | Pyteraf, Szymon | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF6 | pl |
dc.contributor.reviewer | Szczyrbak, Magdalena - 127656 | pl |
dc.contributor.reviewer | Jaroszek, Marcin - 128482 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-26T15:00:49Z | |
dc.date.available | 2020-07-26T15:00:49Z | |
dc.date.submitted | 2015-07-01 | pl |
dc.fieldofstudy | filologia angielska z językiem niemieckim | pl |
dc.identifier.apd | diploma-98025-163942 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/205377 | |
dc.language | eng | pl |
dc.subject.en | games, vocabulary, rivalry, gamification, cooperation, competition, motivation, approach, method, primary, school, Communicative, Language, Teaching, Total, Physical, Response, CLT, TPR, Keller, ARCS, education | pl |
dc.subject.pl | grywalizacja, gamifikacja, słownictwo, rywalizacja, gry, szkoła, podstawowa, motywacja, kooperacja, współzawodnictwo, współpraca, metody | pl |
dc.title | Competition-based teaching of English vocabulary | pl |
dc.title.alternative | Rola rywalizacji w nauczaniu słownictwa w języku angielskim | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |