Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Jajouka – baraka dla rock'n'rolla. O wpływach sufizmu na marokańską muzykę ludową i jej związkach z tzw. „world music” na przykładzie muzyki ze wsi Jajouka.
Jajouka - a baraka for rock'n'roll. About the influence of Sufism on moroccan folk music and its connections with the so-called "World music" genre presented on the example of music from the village of Jajouka.
Maroko, muzyka ludowa, muzyka arabska, gnawa, Jajouka, Bou Jeloud
Morocco, folk music, Arabic music, gnawa, Jajouka, Bou Jeloud
Praca ta poświęcona jest przedstawieniu wpływów sufizmu, czy też mistycyzmu muzułmańskiego, na muzykę Maroka. By w pełni zrozumieć złożoność tej kwestii, wpierw przedstawiono historię obecności myśli sufickiej na terenie Maroka oraz jego powiązania z muzyką, która stanowi istotny element obrzędowości mistycyzmu muzułmańskiego. W sposób bardziej pogłębiony przeanalizowany został przypadek muzyki wywodzącej się z niewielkiej wioski położonej w górach Rif na północy Maroka, noszącej nazwę Jajouka (Ğahğūka). Swoje początki wiąże ona bezpośrednio z sufizmem, o czym świadczą zarówno miejscowe podania, jak i praktyki, w których najważniejszą rolę odgrywa specyficzna dla tej wioski muzyka. W wyniku kontaktu z twórcami z Zachodu i ich fascynacji ową muzyką, stała się ona częścią „world music”, zyskując popularność oraz sławę na rynkach i scenach światowych. Praca ta jest po pierwsze próbą odpowiedzi na pytanie o to, jak duży wpływ ma sufizm na muzykę Maroka oraz w jaki sposób przejawiają się owe związki między nimi. Po drugie, posługując się przykładem wioski Jajouka, obrazuje złożoność inspiracji, które składają się na na twórczość artystów, bogactwo podań, legend, które towarzyszą tej niezwykłej muzyce, przeplatanie się praktyk islamskich, sufickich i miejscowych oraz ukaże, jak odkryta została ona przez Zachodnich twórców i przeniosła się ze sfery sacrum w sferę profanum, zajmując ważne miejsce w tzw. „world music”.
This paper is devoted to the presentation of the influence of Sufism, also known as Muslim mysticism, on the music of Morocco. To fully understand the complexity of this issue, the history of presence of Sufi thought in Morocco and its connection with music, which is considered to be an important element of Sufi rites, was presented in the first place. The case of moroccan village called Jajouka (Ğahğūka), situated in Rif mountains in the north of the country, was analyzed in more in-depth manner. Its origins are directly connected with Sufism, as evidenced by both local legends and practices, in which the most important role is played by the music specific to this village. As a result of contact with artists from the West and their fascination with this music, it became a part of the "World music" genre, gaining popularity and fame in world markets and stages. This work is, first of all, an attempt to answer the question of how much Sufism affects Moroccan music and how these relations manifest themselves. Secondly, using the example of the village of Jajouka, it illustrates the complexity of inspirations that make up the work of artists, the richness of legends that accompany this extraordinary music, intertwining Islamic, Sufi and local practices, and how it was discovered by Western creators and moved from the sacred sphere to the sphere of profanum, occupying an important place in the so-called "World music" genre.
dc.abstract.en | This paper is devoted to the presentation of the influence of Sufism, also known as Muslim mysticism, on the music of Morocco. To fully understand the complexity of this issue, the history of presence of Sufi thought in Morocco and its connection with music, which is considered to be an important element of Sufi rites, was presented in the first place. The case of moroccan village called Jajouka (Ğahğūka), situated in Rif mountains in the north of the country, was analyzed in more in-depth manner. Its origins are directly connected with Sufism, as evidenced by both local legends and practices, in which the most important role is played by the music specific to this village. As a result of contact with artists from the West and their fascination with this music, it became a part of the "World music" genre, gaining popularity and fame in world markets and stages. This work is, first of all, an attempt to answer the question of how much Sufism affects Moroccan music and how these relations manifest themselves. Secondly, using the example of the village of Jajouka, it illustrates the complexity of inspirations that make up the work of artists, the richness of legends that accompany this extraordinary music, intertwining Islamic, Sufi and local practices, and how it was discovered by Western creators and moved from the sacred sphere to the sphere of profanum, occupying an important place in the so-called "World music" genre. | pl |
dc.abstract.pl | Praca ta poświęcona jest przedstawieniu wpływów sufizmu, czy też mistycyzmu muzułmańskiego, na muzykę Maroka. By w pełni zrozumieć złożoność tej kwestii, wpierw przedstawiono historię obecności myśli sufickiej na terenie Maroka oraz jego powiązania z muzyką, która stanowi istotny element obrzędowości mistycyzmu muzułmańskiego. W sposób bardziej pogłębiony przeanalizowany został przypadek muzyki wywodzącej się z niewielkiej wioski położonej w górach Rif na północy Maroka, noszącej nazwę Jajouka (Ğahğūka). Swoje początki wiąże ona bezpośrednio z sufizmem, o czym świadczą zarówno miejscowe podania, jak i praktyki, w których najważniejszą rolę odgrywa specyficzna dla tej wioski muzyka. W wyniku kontaktu z twórcami z Zachodu i ich fascynacji ową muzyką, stała się ona częścią „world music”, zyskując popularność oraz sławę na rynkach i scenach światowych. Praca ta jest po pierwsze próbą odpowiedzi na pytanie o to, jak duży wpływ ma sufizm na muzykę Maroka oraz w jaki sposób przejawiają się owe związki między nimi. Po drugie, posługując się przykładem wioski Jajouka, obrazuje złożoność inspiracji, które składają się na na twórczość artystów, bogactwo podań, legend, które towarzyszą tej niezwykłej muzyce, przeplatanie się praktyk islamskich, sufickich i miejscowych oraz ukaże, jak odkryta została ona przez Zachodnich twórców i przeniosła się ze sfery sacrum w sferę profanum, zajmując ważne miejsce w tzw. „world music”. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filologiczny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Gajec, Marcin | pl |
dc.contributor.author | Doniec, Małgorzata | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF6 | pl |
dc.contributor.reviewer | Gajec, Marcin | pl |
dc.contributor.reviewer | Gadomski, Sebastian - 127975 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-28T01:49:45Z | |
dc.date.available | 2020-07-28T01:49:45Z | |
dc.date.submitted | 2019-06-28 | pl |
dc.fieldofstudy | filologia orientalna - arabistyka | pl |
dc.identifier.apd | diploma-134606-210855 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/236804 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Morocco, folk music, Arabic music, gnawa, Jajouka, Bou Jeloud | pl |
dc.subject.pl | Maroko, muzyka ludowa, muzyka arabska, gnawa, Jajouka, Bou Jeloud | pl |
dc.title | Jajouka – baraka dla rock'n'rolla. O wpływach sufizmu na marokańską muzykę ludową i jej związkach z tzw. „world music” na przykładzie muzyki ze wsi Jajouka. | pl |
dc.title.alternative | Jajouka - a baraka for rock'n'roll. About the influence of Sufism on moroccan folk music and its connections with the so-called "World music" genre presented on the example of music from the village of Jajouka. | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |