Jajouka – baraka dla rock'n'rolla. O wpływach sufizmu na marokańską muzykę ludową i jej związkach z tzw. „world music” na przykładzie muzyki ze wsi Jajouka.

licenciate
dc.abstract.enThis paper is devoted to the presentation of the influence of Sufism, also known as Muslim mysticism, on the music of Morocco. To fully understand the complexity of this issue, the history of presence of Sufi thought in Morocco and its connection with music, which is considered to be an important element of Sufi rites, was presented in the first place. The case of moroccan village called Jajouka (Ğahğūka), situated in Rif mountains in the north of the country, was analyzed in more in-depth manner. Its origins are directly connected with Sufism, as evidenced by both local legends and practices, in which the most important role is played by the music specific to this village. As a result of contact with artists from the West and their fascination with this music, it became a part of the "World music" genre, gaining popularity and fame in world markets and stages. This work is, first of all, an attempt to answer the question of how much Sufism affects Moroccan music and how these relations manifest themselves. Secondly, using the example of the village of Jajouka, it illustrates the complexity of inspirations that make up the work of artists, the richness of legends that accompany this extraordinary music, intertwining Islamic, Sufi and local practices, and how it was discovered by Western creators and moved from the sacred sphere to the sphere of profanum, occupying an important place in the so-called "World music" genre.pl
dc.abstract.plPraca ta poświęcona jest przedstawieniu wpływów sufizmu, czy też mistycyzmu muzułmańskiego, na muzykę Maroka. By w pełni zrozumieć złożoność tej kwestii, wpierw przedstawiono historię obecności myśli sufickiej na terenie Maroka oraz jego powiązania z muzyką, która stanowi istotny element obrzędowości mistycyzmu muzułmańskiego. W sposób bardziej pogłębiony przeanalizowany został przypadek muzyki wywodzącej się z niewielkiej wioski położonej w górach Rif na północy Maroka, noszącej nazwę Jajouka (Ğahğūka). Swoje początki wiąże ona bezpośrednio z sufizmem, o czym świadczą zarówno miejscowe podania, jak i praktyki, w których najważniejszą rolę odgrywa specyficzna dla tej wioski muzyka. W wyniku kontaktu z twórcami z Zachodu i ich fascynacji ową muzyką, stała się ona częścią „world music”, zyskując popularność oraz sławę na rynkach i scenach światowych. Praca ta jest po pierwsze próbą odpowiedzi na pytanie o to, jak duży wpływ ma sufizm na muzykę Maroka oraz w jaki sposób przejawiają się owe związki między nimi. Po drugie, posługując się przykładem wioski Jajouka, obrazuje złożoność inspiracji, które składają się na na twórczość artystów, bogactwo podań, legend, które towarzyszą tej niezwykłej muzyce, przeplatanie się praktyk islamskich, sufickich i miejscowych oraz ukaże, jak odkryta została ona przez Zachodnich twórców i przeniosła się ze sfery sacrum w sferę profanum, zajmując ważne miejsce w tzw. „world music”.pl
dc.affiliationWydział Filologicznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorGajec, Marcinpl
dc.contributor.authorDoniec, Małgorzatapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF6pl
dc.contributor.reviewerGajec, Marcinpl
dc.contributor.reviewerGadomski, Sebastian - 127975 pl
dc.date.accessioned2020-07-28T01:49:45Z
dc.date.available2020-07-28T01:49:45Z
dc.date.submitted2019-06-28pl
dc.fieldofstudyfilologia orientalna - arabistykapl
dc.identifier.apddiploma-134606-210855pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/236804
dc.languagepolpl
dc.subject.enMorocco, folk music, Arabic music, gnawa, Jajouka, Bou Jeloudpl
dc.subject.plMaroko, muzyka ludowa, muzyka arabska, gnawa, Jajouka, Bou Jeloudpl
dc.titleJajouka – baraka dla rock'n'rolla. O wpływach sufizmu na marokańską muzykę ludową i jej związkach z tzw. „world music” na przykładzie muzyki ze wsi Jajouka.pl
dc.title.alternativeJajouka - a baraka for rock'n'roll. About the influence of Sufism on moroccan folk music and its connections with the so-called "World music" genre presented on the example of music from the village of Jajouka.pl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This paper is devoted to the presentation of the influence of Sufism, also known as Muslim mysticism, on the music of Morocco. To fully understand the complexity of this issue, the history of presence of Sufi thought in Morocco and its connection with music, which is considered to be an important element of Sufi rites, was presented in the first place. The case of moroccan village called Jajouka (Ğahğūka), situated in Rif mountains in the north of the country, was analyzed in more in-depth manner. Its origins are directly connected with Sufism, as evidenced by both local legends and practices, in which the most important role is played by the music specific to this village. As a result of contact with artists from the West and their fascination with this music, it became a part of the "World music" genre, gaining popularity and fame in world markets and stages. This work is, first of all, an attempt to answer the question of how much Sufism affects Moroccan music and how these relations manifest themselves. Secondly, using the example of the village of Jajouka, it illustrates the complexity of inspirations that make up the work of artists, the richness of legends that accompany this extraordinary music, intertwining Islamic, Sufi and local practices, and how it was discovered by Western creators and moved from the sacred sphere to the sphere of profanum, occupying an important place in the so-called "World music" genre.
dc.abstract.plpl
Praca ta poświęcona jest przedstawieniu wpływów sufizmu, czy też mistycyzmu muzułmańskiego, na muzykę Maroka. By w pełni zrozumieć złożoność tej kwestii, wpierw przedstawiono historię obecności myśli sufickiej na terenie Maroka oraz jego powiązania z muzyką, która stanowi istotny element obrzędowości mistycyzmu muzułmańskiego. W sposób bardziej pogłębiony przeanalizowany został przypadek muzyki wywodzącej się z niewielkiej wioski położonej w górach Rif na północy Maroka, noszącej nazwę Jajouka (Ğahğūka). Swoje początki wiąże ona bezpośrednio z sufizmem, o czym świadczą zarówno miejscowe podania, jak i praktyki, w których najważniejszą rolę odgrywa specyficzna dla tej wioski muzyka. W wyniku kontaktu z twórcami z Zachodu i ich fascynacji ową muzyką, stała się ona częścią „world music”, zyskując popularność oraz sławę na rynkach i scenach światowych. Praca ta jest po pierwsze próbą odpowiedzi na pytanie o to, jak duży wpływ ma sufizm na muzykę Maroka oraz w jaki sposób przejawiają się owe związki między nimi. Po drugie, posługując się przykładem wioski Jajouka, obrazuje złożoność inspiracji, które składają się na na twórczość artystów, bogactwo podań, legend, które towarzyszą tej niezwykłej muzyce, przeplatanie się praktyk islamskich, sufickich i miejscowych oraz ukaże, jak odkryta została ona przez Zachodnich twórców i przeniosła się ze sfery sacrum w sferę profanum, zajmując ważne miejsce w tzw. „world music”.
dc.affiliationpl
Wydział Filologiczny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Gajec, Marcin
dc.contributor.authorpl
Doniec, Małgorzata
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF6
dc.contributor.reviewerpl
Gajec, Marcin
dc.contributor.reviewerpl
Gadomski, Sebastian - 127975
dc.date.accessioned
2020-07-28T01:49:45Z
dc.date.available
2020-07-28T01:49:45Z
dc.date.submittedpl
2019-06-28
dc.fieldofstudypl
filologia orientalna - arabistyka
dc.identifier.apdpl
diploma-134606-210855
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/236804
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Morocco, folk music, Arabic music, gnawa, Jajouka, Bou Jeloud
dc.subject.plpl
Maroko, muzyka ludowa, muzyka arabska, gnawa, Jajouka, Bou Jeloud
dc.titlepl
Jajouka – baraka dla rock'n'rolla. O wpływach sufizmu na marokańską muzykę ludową i jej związkach z tzw. „world music” na przykładzie muzyki ze wsi Jajouka.
dc.title.alternativepl
Jajouka - a baraka for rock'n'roll. About the influence of Sufism on moroccan folk music and its connections with the so-called "World music" genre presented on the example of music from the village of Jajouka.
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available