Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Związek między stylem rodzicielskim a teorią umysłu dziecka w wieku 5,5 lat
The relationship between parenting style and the theory of mind of child at the age of 5,5
style rodzicielskie, styl autorytarny, autorytatywny, permisywny, teoria umysłu, interpretacyjna teoria umysłu, dwuznaczność percepcyjna, komunikacyjna, leksykalna
parenting styles, authoritarian, authoritative, permisive style, theory of mind, interpretive theory of mind, perceptual, communication, lexical ambiguity
Celem niniejszego badania było sprawdzenie, czy istnieje związek pomiędzy stylem rodzicielskim a dojrzalszą teorią umysłu dziecka. W celu weryfikacji hipotez przebadano 154 rodziców oraz ich dzieci w wieku 5 i pół lat. Na podstawie teorii stylów rodzicielskich Baumrind wyróżniono trzy główne style: permisywny, autorytarny i autorytatywny, opisane na dwóch wymiarach – responsywności i wymagań i zmierzone na pomocą kwestionariusza Parenting Styles and Dimensions Questionnaire (PSDQ). Dojrzalszą teorię umysłu zbadano zadaniami mierzącymi rozumienie dwuznaczności percepcyjnej, leksykalnej i komunikacyjnej. Analizy wykazały brak istotnych korelacji między stylami rodzicielskimi i dojrzalszą teorią umysłu. Wykazano także brak istotnych różnic statystycznych między teorią umysłu dzieci rodziców autorytarnych i autorytatywnych. Nie wykazano również związków pomiędzy permisywnym stylem rodzicielskim a teorią umysłu dziecka. W dyskusji przestawiono krytyczną analizę wykorzystanych narzędzi pomiarowych.
The aim of this study research was to evaluate the relationship between parenting style of the parent and the child's theory of mind. In order to verify the hypotheses, 154 parents and their children in years of 5 and a half were examined. Basing on Baumrind‟s theory three main parenting styles were distinguished: permissive, authoritarian and authoritative. The levels of these styles were measured by the Parenting Styles and Dimensions Questionnaire (PSDQ) based on the mentioned theory. The theory of mind was examined by tests measuring perceptual, lexical and communication ambiguity. The analysis revealed no significant correlations between the constructs of authoritarian and authoritative parenting styles and theory of mind. Also lack of significant statistical differences between the theory of the mind of children of parents included in the authoritarian and authoritative groups was proved. In the discussion part critical analysis of measurement techniques was led.
dc.abstract.en | The aim of this study research was to evaluate the relationship between parenting style of the parent and the child's theory of mind. In order to verify the hypotheses, 154 parents and their children in years of 5 and a half were examined. Basing on Baumrind‟s theory three main parenting styles were distinguished: permissive, authoritarian and authoritative. The levels of these styles were measured by the Parenting Styles and Dimensions Questionnaire (PSDQ) based on the mentioned theory. The theory of mind was examined by tests measuring perceptual, lexical and communication ambiguity. The analysis revealed no significant correlations between the constructs of authoritarian and authoritative parenting styles and theory of mind. Also lack of significant statistical differences between the theory of the mind of children of parents included in the authoritarian and authoritative groups was proved. In the discussion part critical analysis of measurement techniques was led. | pl |
dc.abstract.pl | Celem niniejszego badania było sprawdzenie, czy istnieje związek pomiędzy stylem rodzicielskim a dojrzalszą teorią umysłu dziecka. W celu weryfikacji hipotez przebadano 154 rodziców oraz ich dzieci w wieku 5 i pół lat. Na podstawie teorii stylów rodzicielskich Baumrind wyróżniono trzy główne style: permisywny, autorytarny i autorytatywny, opisane na dwóch wymiarach – responsywności i wymagań i zmierzone na pomocą kwestionariusza Parenting Styles and Dimensions Questionnaire (PSDQ). Dojrzalszą teorię umysłu zbadano zadaniami mierzącymi rozumienie dwuznaczności percepcyjnej, leksykalnej i komunikacyjnej. Analizy wykazały brak istotnych korelacji między stylami rodzicielskimi i dojrzalszą teorią umysłu. Wykazano także brak istotnych różnic statystycznych między teorią umysłu dzieci rodziców autorytarnych i autorytatywnych. Nie wykazano również związków pomiędzy permisywnym stylem rodzicielskim a teorią umysłu dziecka. W dyskusji przestawiono krytyczną analizę wykorzystanych narzędzi pomiarowych. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Białecka-Pikul, Marta - 127299 | pl |
dc.contributor.author | Nachyła, Aleksandra | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Białecka-Pikul, Marta - 127299 | pl |
dc.contributor.reviewer | Byczewska-Konieczny, Karolina | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-28T02:09:46Z | |
dc.date.available | 2020-07-28T02:09:46Z | |
dc.date.submitted | 2019-07-02 | pl |
dc.fieldofstudy | psychologia | pl |
dc.identifier.apd | diploma-134940-176802 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/237102 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | parenting styles, authoritarian, authoritative, permisive style, theory of mind, interpretive theory of mind, perceptual, communication, lexical ambiguity | pl |
dc.subject.pl | style rodzicielskie, styl autorytarny, autorytatywny, permisywny, teoria umysłu, interpretacyjna teoria umysłu, dwuznaczność percepcyjna, komunikacyjna, leksykalna | pl |
dc.title | Związek między stylem rodzicielskim a teorią umysłu dziecka w wieku 5,5 lat | pl |
dc.title.alternative | The relationship between parenting style and the theory of mind of child at the age of 5,5 | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |