Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Wpływ statusu społecznego modela na wielkość analgezji placebo wywołanej uczeniem się przez obserwację
The influence of model's social status on the magnitude of placebo analgesia induced by social observational learning
analgezja placebo, uczenie się przez obserwację, modeling, cechy modela
placebo analgesia, social observational learning, modeling, model's characteristics
Według teorii społecznego uczenia się, charakterystyki modela, takie jak jego płeć, podobieństwo do obserwatora, atrakcyjność i status społeczny, mają wpływ na skuteczność modelowania zachowań. Nie wszystkie z tych założeń zostały jednak dostatecznie zweryfikowane eksperymentalnie, a co więcej, wyniki niektórych badań wydaja się z nimi być sprzeczne. Celem opisywanych w poniższej pracy badań było zweryfikowanie, czy niezbadana dotychczas cecha modela, jaką jest jego status społeczny, ma wpływ na skuteczność analgezji placebo wywołanej uczeniem się przez obserwację. W tym celu przeprowadzono badanie, w którym osobom badanym w dwóch grupach eksperymentalnych zaprezentowano wideo ukazujące modela o wysokim (grupa pierwsza, WSM) bądź niskim (grupa druga, NSM) statusie społecznym. Model oceniał bodźce bólowe poprzedzone pomarańczowym bądź niebieskim kolorem ekranu, na skali NRS. Na filmach pokazanych połowie badanych, model oceniał bodźce pomarańczowe jako bardziej bolesne (kontrolne), a niebieskie jako mniej bolesne (placebo), zaś na filmach pokazanych drugiej połowie osób – odwrotnie. Następnie osoba badana była poddana takiej samej procedurze badawczej, jak wcześniej model na filmie, podczas której otrzymywała ona 16 bodźców bólowych o takiej samej intensywności i była proszona o ich ocenę. Osobom w grupie kontrolnej nie prezentowano żadnego filmu, były one jedynie poddane samej procedurze testowania, w której oceniały bodźce bólowe poprzedzone kolorem niebieskim lub pomarańczowym wyświetlanym na ekranie. Uzyskane wyniki wskazują, iż w obu grupach eksperymentalnych wywołano efekt placebo, jako iż osoby badane oceniały bodźce poprzedzone kolorem placebo jako niższe niż bodźce poprzedzone kolorem kontrolnym. Ponadto, osoby badane w grupie WSM rzeczywiście wyżej oceniały status społeczny modela niż osoby w grupie NSM, jednakże nie zaobserwowano różnicy w wielkości wywołanej analgezji placebo, która w obu grupach była podobna. Wyniki prezentowanych w tej pracy badań sugerują zatem, iż status społeczny modela nie wpływa na wielkość analgezji placebo wywołanej za pomocą uczenia się przez obserwację.
According to the social learning theory, characteristics of a model, such as sex, similarity to the observer, attractiveness and social status, can influence the effectiveness of learning through observation. However, the effects of these characteristics on modelling have not been empirically verified or previous studies have not supported these theoretical assumptions. The study presented in this thesis aimed at investigating the role of one of the still unexamined factors, i.e., the social status of a model in inducing placebo analgesia through observational learning. The study involved two experimental and one control group. Participants in the experimental groups watched a video showing a model of high (group 1) or low (group 2) status rating the intensity of painful stimuli preceded by orange and blue colours on the NRS scale. Half of the participants, watched the model rating the stimuli preceded by orange colour (control) as more painful than the stimuli preceded by blue colour (placebo). For the other half of the participants, the meaning of the colours was reversed. Subsequently, participants underwent the same procedure as the model on the video; they received 16 stimuli of the same intensity which they were asked to rate. In the control group, participants did not watch a video and they proceeded immediately to the testing phase of experiment, in which they rated the intensity of the stimuli preceded by orange and blue colours. In both experimental groups placebo effect was induced. Moreover, the participants who observed the model of high status, rated his status as higher than those in the group with low status model. However, no difference was observed in the magnitude of placebo analgesia between both experimental groups. Thus, the results indicate that social status of a model does not influence the magnitude of placebo analgesia induced by social observational learning.
dc.abstract.en | According to the social learning theory, characteristics of a model, such as sex, similarity to the observer, attractiveness and social status, can influence the effectiveness of learning through observation. However, the effects of these characteristics on modelling have not been empirically verified or previous studies have not supported these theoretical assumptions. The study presented in this thesis aimed at investigating the role of one of the still unexamined factors, i.e., the social status of a model in inducing placebo analgesia through observational learning. The study involved two experimental and one control group. Participants in the experimental groups watched a video showing a model of high (group 1) or low (group 2) status rating the intensity of painful stimuli preceded by orange and blue colours on the NRS scale. Half of the participants, watched the model rating the stimuli preceded by orange colour (control) as more painful than the stimuli preceded by blue colour (placebo). For the other half of the participants, the meaning of the colours was reversed. Subsequently, participants underwent the same procedure as the model on the video; they received 16 stimuli of the same intensity which they were asked to rate. In the control group, participants did not watch a video and they proceeded immediately to the testing phase of experiment, in which they rated the intensity of the stimuli preceded by orange and blue colours. In both experimental groups placebo effect was induced. Moreover, the participants who observed the model of high status, rated his status as higher than those in the group with low status model. However, no difference was observed in the magnitude of placebo analgesia between both experimental groups. Thus, the results indicate that social status of a model does not influence the magnitude of placebo analgesia induced by social observational learning. | pl |
dc.abstract.pl | Według teorii społecznego uczenia się, charakterystyki modela, takie jak jego płeć, podobieństwo do obserwatora, atrakcyjność i status społeczny, mają wpływ na skuteczność modelowania zachowań. Nie wszystkie z tych założeń zostały jednak dostatecznie zweryfikowane eksperymentalnie, a co więcej, wyniki niektórych badań wydaja się z nimi być sprzeczne. Celem opisywanych w poniższej pracy badań było zweryfikowanie, czy niezbadana dotychczas cecha modela, jaką jest jego status społeczny, ma wpływ na skuteczność analgezji placebo wywołanej uczeniem się przez obserwację. W tym celu przeprowadzono badanie, w którym osobom badanym w dwóch grupach eksperymentalnych zaprezentowano wideo ukazujące modela o wysokim (grupa pierwsza, WSM) bądź niskim (grupa druga, NSM) statusie społecznym. Model oceniał bodźce bólowe poprzedzone pomarańczowym bądź niebieskim kolorem ekranu, na skali NRS. Na filmach pokazanych połowie badanych, model oceniał bodźce pomarańczowe jako bardziej bolesne (kontrolne), a niebieskie jako mniej bolesne (placebo), zaś na filmach pokazanych drugiej połowie osób – odwrotnie. Następnie osoba badana była poddana takiej samej procedurze badawczej, jak wcześniej model na filmie, podczas której otrzymywała ona 16 bodźców bólowych o takiej samej intensywności i była proszona o ich ocenę. Osobom w grupie kontrolnej nie prezentowano żadnego filmu, były one jedynie poddane samej procedurze testowania, w której oceniały bodźce bólowe poprzedzone kolorem niebieskim lub pomarańczowym wyświetlanym na ekranie. Uzyskane wyniki wskazują, iż w obu grupach eksperymentalnych wywołano efekt placebo, jako iż osoby badane oceniały bodźce poprzedzone kolorem placebo jako niższe niż bodźce poprzedzone kolorem kontrolnym. Ponadto, osoby badane w grupie WSM rzeczywiście wyżej oceniały status społeczny modela niż osoby w grupie NSM, jednakże nie zaobserwowano różnicy w wielkości wywołanej analgezji placebo, która w obu grupach była podobna. Wyniki prezentowanych w tej pracy badań sugerują zatem, iż status społeczny modela nie wpływa na wielkość analgezji placebo wywołanej za pomocą uczenia się przez obserwację. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Bąbel, Przemysław - 127263 | pl |
dc.contributor.author | Bieniek, Helena | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Bąbel, Przemysław - 127263 | pl |
dc.contributor.reviewer | Śmieja-Nęcka, Magdalena - 132332 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-28T03:44:29Z | |
dc.date.available | 2020-07-28T03:44:29Z | |
dc.date.submitted | 2019-09-12 | pl |
dc.fieldofstudy | psychologia | pl |
dc.identifier.apd | diploma-136565-193388 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/238468 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | placebo analgesia, social observational learning, modeling, model's characteristics | pl |
dc.subject.pl | analgezja placebo, uczenie się przez obserwację, modeling, cechy modela | pl |
dc.title | Wpływ statusu społecznego modela na wielkość analgezji placebo wywołanej uczeniem się przez obserwację | pl |
dc.title.alternative | The influence of model's social status on the magnitude of placebo analgesia induced by social observational learning | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |