Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Jedzenie jako amunicja: amerykańskie plakaty propagandowe okresu II wojny światowej a współczesny ruch zero waste
Food as Ammunition: American World War II Propaganda Posters and the Contemporary Zero Waste Movement
propaganda, plakaty, II wojna światowa, Stany Zjednoczone, ruch zero waste, katastrofa klimatyczna
propaganda, posters, World War II, United States, zero waste movement, climate crisis
Praca ma na celu zbadanie związku między amerykańskimi rządowymi plakatami propagandowymi z okresu II wojny światowej a współczesnym nurtem zero waste w Stanach Zjednoczonych. Analiza zbudowana została na podstawie tła historycznego i istoty propagandy a także strategii i motywów wykorzystywanych przez rząd USA w celu mobilizacji społeczeństwa do wspierania działań wojennych. Następnie omówiono zachowania konsumenckie, zwracając uwagę na aspekty świadomości i nawyków żywieniowych. Zaprezentowano także założenia współczesnego ruchu zero waste, który promuje minimalizację odpadów i zrównoważone życie. W końcowym rozdziale pracy dokonano analizy wybranych plakatów propagandowych z okresu II wojny światowej pod kątem ich zgodności lub nieprzystawalności z ideą zero waste. W tym celu przywołano także współczesne grafiki zawierające zbieżne motywy. W interpretacji wykorzystano integralną teorię psychologii Wilbera, koncepcje dotyczące racjonalnych i narzędzi propagandowych oraz irracjonalnych aspektów formowania opinii publicznej. Praca wykazała, że interpretowane plakaty można uznać za inspirację dla współczesnego nurtu zero waste, ponieważ promowały one takie zachowania, jak oszczędzanie żywności, uprawianie własnych warzyw czy recykling. Jednocześnie wskazano na to, że grafiki te miały również odmienne cele i kontekst historyczny niż ruch zero waste, co wpływa na ich odbiór i interpretację.
This work explores the connections between World War II American propaganda posters and the contemporary zero waste movement in the United States. The analysis draws on the historical context and the nature of propaganda, as well as the strategies and motives that the government used to rally society behind the war efforts. Next, the work examines consumer behaviors, focusing on awareness and dietary habits. The work also introduces the principles of the zero waste movement, which advocates for waste reduction and sustainable living. In the last chapter, the work analyzes some propaganda posters from World War II concerning their compatibility or incompatibility with the zero waste idea. To do this, the work also refers to contemporary graphics with similar themes. The interpretation uses Wilber's integral theory of psychology and concepts related to rational and propaganda tools, as well as irrational factors of public opinion formation. The work demonstrates that the posters can serve as inspiration for the zero waste movement, as they encourage behaviors such as food conservation, home gardening, or recycling. However, the work also notes that these posters had different purposes and historical circumstances than the zero waste movement, which influences their perception and interpretation.
dc.abstract.en | This work explores the connections between World War II American propaganda posters and the contemporary zero waste movement in the United States. The analysis draws on the historical context and the nature of propaganda, as well as the strategies and motives that the government used to rally society behind the war efforts. Next, the work examines consumer behaviors, focusing on awareness and dietary habits. The work also introduces the principles of the zero waste movement, which advocates for waste reduction and sustainable living. In the last chapter, the work analyzes some propaganda posters from World War II concerning their compatibility or incompatibility with the zero waste idea. To do this, the work also refers to contemporary graphics with similar themes. The interpretation uses Wilber's integral theory of psychology and concepts related to rational and propaganda tools, as well as irrational factors of public opinion formation. The work demonstrates that the posters can serve as inspiration for the zero waste movement, as they encourage behaviors such as food conservation, home gardening, or recycling. However, the work also notes that these posters had different purposes and historical circumstances than the zero waste movement, which influences their perception and interpretation. | pl |
dc.abstract.pl | Praca ma na celu zbadanie związku między amerykańskimi rządowymi plakatami propagandowymi z okresu II wojny światowej a współczesnym nurtem zero waste w Stanach Zjednoczonych. Analiza zbudowana została na podstawie tła historycznego i istoty propagandy a także strategii i motywów wykorzystywanych przez rząd USA w celu mobilizacji społeczeństwa do wspierania działań wojennych. Następnie omówiono zachowania konsumenckie, zwracając uwagę na aspekty świadomości i nawyków żywieniowych. Zaprezentowano także założenia współczesnego ruchu zero waste, który promuje minimalizację odpadów i zrównoważone życie. W końcowym rozdziale pracy dokonano analizy wybranych plakatów propagandowych z okresu II wojny światowej pod kątem ich zgodności lub nieprzystawalności z ideą zero waste. W tym celu przywołano także współczesne grafiki zawierające zbieżne motywy. W interpretacji wykorzystano integralną teorię psychologii Wilbera, koncepcje dotyczące racjonalnych i narzędzi propagandowych oraz irracjonalnych aspektów formowania opinii publicznej. Praca wykazała, że interpretowane plakaty można uznać za inspirację dla współczesnego nurtu zero waste, ponieważ promowały one takie zachowania, jak oszczędzanie żywności, uprawianie własnych warzyw czy recykling. Jednocześnie wskazano na to, że grafiki te miały również odmienne cele i kontekst historyczny niż ruch zero waste, co wpływa na ich odbiór i interpretację. | pl |
dc.affiliation | Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Kamieński, Łukasz - 101102 | pl |
dc.contributor.author | Regeńczuk, Iga | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WSMP | pl |
dc.contributor.reviewer | Kamieński, Łukasz - 101102 | pl |
dc.contributor.reviewer | Stasiewicz-Bieńkowska, Agnieszka - 185955 | pl |
dc.date.accessioned | 2023-10-16T21:46:10Z | |
dc.date.available | 2023-10-16T21:46:10Z | |
dc.date.submitted | 2023-10-12 | pl |
dc.fieldofstudy | amerykanistyka | pl |
dc.identifier.apd | diploma-170100-262138 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/321087 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | propaganda, posters, World War II, United States, zero waste movement, climate crisis | pl |
dc.subject.pl | propaganda, plakaty, II wojna światowa, Stany Zjednoczone, ruch zero waste, katastrofa klimatyczna | pl |
dc.title | Jedzenie jako amunicja: amerykańskie plakaty propagandowe okresu II wojny światowej a współczesny ruch zero waste | pl |
dc.title.alternative | Food as Ammunition: American World War II Propaganda Posters and the Contemporary Zero Waste Movement | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |