Strategie wizualne jako formy przedłużenia pamięci w twórczości Virginii Woolf

2014
journal article
article
dc.abstract.enThe article is dedicated to chosen examples of visual strategies used by Virginia Woolf, which functioned in her work as forms of memory revival of her loved ones and inevitably passing past. Based on the sources the author hypothesizes that in her reform of literary techniques Woolf was inspired by the visual arts and that they were associated with her desire to perpetuate the passage of time and root her memory in the wider context. On the basis of selected examples the author analyses so-called visualized subjects, which are figures by which Woolf visualized her lost loved ones in her books. The essential question of the article is: how the memory is converted into an image and then reconstructed using the language and in the language itself? Key concepts used by the author include Paul Ricoeur's reflections on memory, Hans Belting's anthropology of image and Gilles Deleuze's time crystals. The author concludes that Woolf deals with the death of her parents or brother, Thoby Stephen, by specific imaging, which takes place with help and inspiration of the visual arts. Visualized subjects are therefore projections of Woolf's memory, thanks to which she kept a metaphysical relationship with her lost past.pl
dc.abstract.plArtykuł poświęcony jest wybranym przykładom strategii wizualnych stosowanych przez Virginię Woolf, pełniących w jej twórczości funkcję form przedłużenia pamięci o własnych bliskich i mijającej nieuchronnie przeszłości. W odniesieniu do źródeł autor stawia hipotezę, że pisarka inspirowała się sztukami wizualnymi w przeprowadzanej przez siebie reformie technik literackich, które związane były z pragnieniem utrwalenia upływającego czasu i zakorzenienia własnej pamięci w szerzej rozumianym kontekście. Na podstawie wybranych przykładów przeprowadzona zostaje analiza tak zwanych podmiotów wizualizowanych, a wiec figur, za pośrednictwem których pisarka wizualizowała w swoich książkach własnych bliskich. Zasadnicze pytanie, na jakie próbuje odpowiedzieć autor, brzmi więc: w jaki sposób pamięć zostaje przekształcona w obraz, a następnie zrekonstruowana za pomocą języka i w języku samym w sobie? Kluczowe koncepcje wykorzystane przez autora to między innymi refleksje Paula Ricoeura o referncjalnym wymiarze pamięci, antropologia obrazu Hansa Beltinga, a także kryształy czasu Gilles'a Deleuze'a. Autor dochodzi do wniosku, że ze śmiercią między innymi swoich rodziców oraz brata Thoby'ego Stephena pisarka rozlicza się w swoich książkach za pomocą specyficznego obrazowania, które odbywało się dzięki pomocy i inspiracji sztukami wizualnymi. Podmioty wizualne są u Woolf projekcjami pamięci, dzięki którym pisarka zachowywała metafizyczną więź z utraconą przeszłością.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.contributor.authorKowalski, Adrian D. - 114970 pl
dc.date.accession2016-04-27pl
dc.date.accessioned2016-05-11T11:11:30Z
dc.date.available2016-05-11T11:11:30Z
dc.date.issued2014pl
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s. 29-30pl
dc.description.number9 (2)pl
dc.description.physical7-30pl
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.eissn2082-9469pl
dc.identifier.issn2299-1638pl
dc.identifier.urihttp://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/25451
dc.identifier.weblinkhttp://www.doktoranci.uj.edu.pl/documents/1167150/11d092ed-8481-49dd-b7c4-6594b1778abc#page=7pl
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne 3.0 Polska*
dc.rights.licenceCC-BY-NC
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/pl/legalcode*
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.enVirginia Woolfpl
dc.subject.enmodernismpl
dc.subject.encinematographypl
dc.subject.enmemorypl
dc.subject.envisual strategiespl
dc.subject.enimagepl
dc.subject.plVirginia Woolfpl
dc.subject.plmodernizmpl
dc.subject.plkinematografiapl
dc.subject.plpamięćpl
dc.subject.plstrategie wizualnepl
dc.subject.plobrazpl
dc.subtypeArticlepl
dc.titleStrategie wizualne jako formy przedłużenia pamięci w twórczości Virginii Woolfpl
dc.title.alternativeVisual strategies as a form of memory revival in the works of Virginia Woolfpl
dc.title.journalZeszyty Naukowe Towarzystwa Doktorantów Uniwersytetu Jagiellońskiego. Nauki Humanistycznepl
dc.typeJournalArticlepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The article is dedicated to chosen examples of visual strategies used by Virginia Woolf, which functioned in her work as forms of memory revival of her loved ones and inevitably passing past. Based on the sources the author hypothesizes that in her reform of literary techniques Woolf was inspired by the visual arts and that they were associated with her desire to perpetuate the passage of time and root her memory in the wider context. On the basis of selected examples the author analyses so-called visualized subjects, which are figures by which Woolf visualized her lost loved ones in her books. The essential question of the article is: how the memory is converted into an image and then reconstructed using the language and in the language itself? Key concepts used by the author include Paul Ricoeur's reflections on memory, Hans Belting's anthropology of image and Gilles Deleuze's time crystals. The author concludes that Woolf deals with the death of her parents or brother, Thoby Stephen, by specific imaging, which takes place with help and inspiration of the visual arts. Visualized subjects are therefore projections of Woolf's memory, thanks to which she kept a metaphysical relationship with her lost past.
dc.abstract.plpl
Artykuł poświęcony jest wybranym przykładom strategii wizualnych stosowanych przez Virginię Woolf, pełniących w jej twórczości funkcję form przedłużenia pamięci o własnych bliskich i mijającej nieuchronnie przeszłości. W odniesieniu do źródeł autor stawia hipotezę, że pisarka inspirowała się sztukami wizualnymi w przeprowadzanej przez siebie reformie technik literackich, które związane były z pragnieniem utrwalenia upływającego czasu i zakorzenienia własnej pamięci w szerzej rozumianym kontekście. Na podstawie wybranych przykładów przeprowadzona zostaje analiza tak zwanych podmiotów wizualizowanych, a wiec figur, za pośrednictwem których pisarka wizualizowała w swoich książkach własnych bliskich. Zasadnicze pytanie, na jakie próbuje odpowiedzieć autor, brzmi więc: w jaki sposób pamięć zostaje przekształcona w obraz, a następnie zrekonstruowana za pomocą języka i w języku samym w sobie? Kluczowe koncepcje wykorzystane przez autora to między innymi refleksje Paula Ricoeura o referncjalnym wymiarze pamięci, antropologia obrazu Hansa Beltinga, a także kryształy czasu Gilles'a Deleuze'a. Autor dochodzi do wniosku, że ze śmiercią między innymi swoich rodziców oraz brata Thoby'ego Stephena pisarka rozlicza się w swoich książkach za pomocą specyficznego obrazowania, które odbywało się dzięki pomocy i inspiracji sztukami wizualnymi. Podmioty wizualne są u Woolf projekcjami pamięci, dzięki którym pisarka zachowywała metafizyczną więź z utraconą przeszłością.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.contributor.authorpl
Kowalski, Adrian D. - 114970
dc.date.accessionpl
2016-04-27
dc.date.accessioned
2016-05-11T11:11:30Z
dc.date.available
2016-05-11T11:11:30Z
dc.date.issuedpl
2014
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additionalpl
Bibliogr. s. 29-30
dc.description.numberpl
9 (2)
dc.description.physicalpl
7-30
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.eissnpl
2082-9469
dc.identifier.issnpl
2299-1638
dc.identifier.uri
http://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/25451
dc.identifier.weblinkpl
http://www.doktoranci.uj.edu.pl/documents/1167150/11d092ed-8481-49dd-b7c4-6594b1778abc#page=7
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.rights*
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne 3.0 Polska
dc.rights.licence
CC-BY-NC
dc.rights.uri*
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/pl/legalcode
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.enpl
Virginia Woolf
dc.subject.enpl
modernism
dc.subject.enpl
cinematography
dc.subject.enpl
memory
dc.subject.enpl
visual strategies
dc.subject.enpl
image
dc.subject.plpl
Virginia Woolf
dc.subject.plpl
modernizm
dc.subject.plpl
kinematografia
dc.subject.plpl
pamięć
dc.subject.plpl
strategie wizualne
dc.subject.plpl
obraz
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Strategie wizualne jako formy przedłużenia pamięci w twórczości Virginii Woolf
dc.title.alternativepl
Visual strategies as a form of memory revival in the works of Virginia Woolf
dc.title.journalpl
Zeszyty Naukowe Towarzystwa Doktorantów Uniwersytetu Jagiellońskiego. Nauki Humanistyczne
dc.typepl
JournalArticle
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
10
Views per month
Views per city
Ashburn
5
Gmina Zabierzów
2
San Jose
1
Warsaw
1
Downloads
kowalski_strategie_wizualne_jako_formy_przedluzenia_pamieci.pdf
82
kowalski_strategie_wizualne_jako_formy_przedluzenia_pamieci.odt
7