Wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży wiejskiej na przykładzie powiatu pleszewskiego

master
dc.abstract.enThe goal of this thesis is to present a process of providing equal educational chances for children and teenagers from rural areas based on the data from the Pleszew County. The following paper is composed of five chapters. Chapter one concentrates on the social policy in relation to levelling educational opportunities for children and teenagers. Chapter two includes a characteristic of the Pleszew County. Chapter three is concerned with social policy and the process of levelling chances in the European Union. Chapter four presents the analysis of the actions undertaken in the Pleszew County to provide equal opportunities for children and teenagers on the basis of two schools and one private company. Chapter five consists of the research part, in which proposed hypothesis has been evaluated through the questionnaires. The results indicate that the levelling of educational opportunities may be successful with a competent teaching staff and a well-equipped facility. What also has been confirmed is the fact that the community and the county play an important role in the process, however, currently actions taken by them are not sufficient.pl
dc.abstract.plCelem pracy jest przedstawienie procesu jakim jest wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży z terenów wiejskich na przykładzie powiatu pleszewskiego. Praca składa się z pięciu rozdziałów. Pierwszy dotyczy polityki społecznej a wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży. Drugi obejmuje charakterystykę powiatu pleszewskiego. Trzeci rozdział dotyczy polityki społecznej i procesu wyrównywania szans w Unii Europejskiej. W czwartym rozdziale dokonano analizy działań podejmowanych przez powiat pleszewski w celu wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży na przykładzie dwóch szkół podstawowych oraz prywatnej firmy. Piąty rozdział to część badawcza, gdzie za pomocą przeprowadzonych ankiet sprawdzono słuszność postawionej tezy. Wyniki badań wskazują, że proces wyrównywania szans edukacyjnych przy dobrze dobranej kadrze pedagogicznej, odpowiednio wyposażonej jednostce jest możliwy do zrealizowania. Potwierdziło się również założenie, że gmina czy powiat odgrywa ważną rolę w tym procesie, jednakże ich aktualne działania nie są wystarczające.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorNoworól, Aleksander - 102113 pl
dc.contributor.authorCierniak, Dariapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerDorczak, Roman - 127750 pl
dc.contributor.reviewerNoworól, Aleksander - 102113 pl
dc.date.accessioned2020-07-25T00:19:06Z
dc.date.available2020-07-25T00:19:06Z
dc.date.submitted2014-06-25pl
dc.fieldofstudyzarządzanie organizacjami publicznymi i obywatelskimipl
dc.identifier.apddiploma-86633-166437pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/195248
dc.languagepolpl
dc.subject.enCHILDREN AND TEENAGERS – EDUCATION – OPERATIONAL PROGRAM HUMAN CAPITAL – RURAL AREAS – EXTRACURRICULAR ACTIVITIESpl
dc.subject.plDZIECI I MŁODZIEŻ - EDUKACJA - PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI - WIEŚ - ZAJĘCIA POZALEKCYJNEpl
dc.titleWyrównywanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży wiejskiej na przykładzie powiatu pleszewskiegopl
dc.title.alternativeThe levelling of educational opportunities for children and teenagers in rural areas on the example of the Pleszew Countypl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The goal of this thesis is to present a process of providing equal educational chances for children and teenagers from rural areas based on the data from the Pleszew County. The following paper is composed of five chapters. Chapter one concentrates on the social policy in relation to levelling educational opportunities for children and teenagers. Chapter two includes a characteristic of the Pleszew County. Chapter three is concerned with social policy and the process of levelling chances in the European Union. Chapter four presents the analysis of the actions undertaken in the Pleszew County to provide equal opportunities for children and teenagers on the basis of two schools and one private company. Chapter five consists of the research part, in which proposed hypothesis has been evaluated through the questionnaires. The results indicate that the levelling of educational opportunities may be successful with a competent teaching staff and a well-equipped facility. What also has been confirmed is the fact that the community and the county play an important role in the process, however, currently actions taken by them are not sufficient.
dc.abstract.plpl
Celem pracy jest przedstawienie procesu jakim jest wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży z terenów wiejskich na przykładzie powiatu pleszewskiego. Praca składa się z pięciu rozdziałów. Pierwszy dotyczy polityki społecznej a wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży. Drugi obejmuje charakterystykę powiatu pleszewskiego. Trzeci rozdział dotyczy polityki społecznej i procesu wyrównywania szans w Unii Europejskiej. W czwartym rozdziale dokonano analizy działań podejmowanych przez powiat pleszewski w celu wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży na przykładzie dwóch szkół podstawowych oraz prywatnej firmy. Piąty rozdział to część badawcza, gdzie za pomocą przeprowadzonych ankiet sprawdzono słuszność postawionej tezy. Wyniki badań wskazują, że proces wyrównywania szans edukacyjnych przy dobrze dobranej kadrze pedagogicznej, odpowiednio wyposażonej jednostce jest możliwy do zrealizowania. Potwierdziło się również założenie, że gmina czy powiat odgrywa ważną rolę w tym procesie, jednakże ich aktualne działania nie są wystarczające.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Noworól, Aleksander - 102113
dc.contributor.authorpl
Cierniak, Daria
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Dorczak, Roman - 127750
dc.contributor.reviewerpl
Noworól, Aleksander - 102113
dc.date.accessioned
2020-07-25T00:19:06Z
dc.date.available
2020-07-25T00:19:06Z
dc.date.submittedpl
2014-06-25
dc.fieldofstudypl
zarządzanie organizacjami publicznymi i obywatelskimi
dc.identifier.apdpl
diploma-86633-166437
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/195248
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
CHILDREN AND TEENAGERS – EDUCATION – OPERATIONAL PROGRAM HUMAN CAPITAL – RURAL AREAS – EXTRACURRICULAR ACTIVITIES
dc.subject.plpl
DZIECI I MŁODZIEŻ - EDUKACJA - PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI - WIEŚ - ZAJĘCIA POZALEKCYJNE
dc.titlepl
Wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży wiejskiej na przykładzie powiatu pleszewskiego
dc.title.alternativepl
The levelling of educational opportunities for children and teenagers in rural areas on the example of the Pleszew County
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
10
Views per month
Views per city
Warsaw
5
Wroclaw
2
Bełchatów
1
Dublin
1
Obora
1

No access

No Thumbnail Available