Harold Pinter's The Birthday Party and Sławomir Mrożek's Tango - The Motif of Rebellion

licenciate
dc.abstract.enThe thesis investigates the motif of rebellion on the basis of two plays, Harold Pinter’s The Birthday Party published for the first time in 1960, and Tango by Sławomir Mrożek which appeared four years later, in 1964. Both plays were classified as those which belong to the new, post-war theatrical trend known as the Theatre of the Absurd which, in fact, was not any organized movement of playwrights. The main focus of the thesis is on different forms of the characters’ revolt including their attitude towards both society and the world which they are surrounded with. What is more, the women’s contribution to the protagonists’ actions and the characters’ motivations behind their revolution and its consequences come under careful scrutiny as well. Last but not least, the study is to answer the question whether rebellion makes any sense in the Theatre of the Absurd.pl
dc.abstract.plNiniejsza praca bada zagadnienie buntu na podstawie dramatu Harold Pintera pod tytułem Urodziny Stanleya, wydanego po raz pierwszy w 1960 roku, oraz Tanga autorstwa Sławomira Mrożka, które z kolei ukazało się cztery lata później, w 1964 roku. Obie sztuki zaliczano do nowego nurtu w dramacie znanego jako Teatr Absurdu, który powstał tuż po II wojnie światowej, do którego należeć mieli de facto w żaden sposób niezrzeszeni ze sobą dramatopisarze. Głównym celem pracy jest analiza różnych form nonkonformizmu biorąc pod uwagę stosunek bohaterów zarówno do społeczeństwa, jak i świata przedstawionego. Ponadto szczegółowo omawiany jest wpływ kobiet na działania głównych bohaterów oraz motywy i konsekwencje buntu tych postaci. Co najważniejsze, praca jest próbą odpowiedzi na pytanie, czy bunt w Teatrze Absurdu ma jakikolwiek sens.pl
dc.affiliationWydział Filologicznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorCuryłło-Klag, Izabela - 127606 pl
dc.contributor.authorSzkurłat, Karolinapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF6pl
dc.contributor.reviewerBazarnik, Katarzyna - 127262 pl
dc.contributor.reviewerCuryłło-Klag, Izabela - 127606 pl
dc.date.accessioned2020-07-27T06:52:33Z
dc.date.available2020-07-27T06:52:33Z
dc.date.submitted2017-07-03pl
dc.fieldofstudyfilologia angielskapl
dc.identifier.apddiploma-114447-196151pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/219826
dc.languageengpl
dc.subject.enPinter, Mrożek, Theatre of the Absurd, rebellionpl
dc.subject.plPinter, Mrożek, Teatr Absurdu, buntpl
dc.titleHarold Pinter's The Birthday Party and Sławomir Mrożek's Tango - The Motif of Rebellionpl
dc.title.alternativeUrodziny Stanleya Harolda Pintera i Tango Sławomira Mrożka - motyw buntupl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The thesis investigates the motif of rebellion on the basis of two plays, Harold Pinter’s The Birthday Party published for the first time in 1960, and Tango by Sławomir Mrożek which appeared four years later, in 1964. Both plays were classified as those which belong to the new, post-war theatrical trend known as the Theatre of the Absurd which, in fact, was not any organized movement of playwrights. The main focus of the thesis is on different forms of the characters’ revolt including their attitude towards both society and the world which they are surrounded with. What is more, the women’s contribution to the protagonists’ actions and the characters’ motivations behind their revolution and its consequences come under careful scrutiny as well. Last but not least, the study is to answer the question whether rebellion makes any sense in the Theatre of the Absurd.
dc.abstract.plpl
Niniejsza praca bada zagadnienie buntu na podstawie dramatu Harold Pintera pod tytułem Urodziny Stanleya, wydanego po raz pierwszy w 1960 roku, oraz Tanga autorstwa Sławomira Mrożka, które z kolei ukazało się cztery lata później, w 1964 roku. Obie sztuki zaliczano do nowego nurtu w dramacie znanego jako Teatr Absurdu, który powstał tuż po II wojnie światowej, do którego należeć mieli de facto w żaden sposób niezrzeszeni ze sobą dramatopisarze. Głównym celem pracy jest analiza różnych form nonkonformizmu biorąc pod uwagę stosunek bohaterów zarówno do społeczeństwa, jak i świata przedstawionego. Ponadto szczegółowo omawiany jest wpływ kobiet na działania głównych bohaterów oraz motywy i konsekwencje buntu tych postaci. Co najważniejsze, praca jest próbą odpowiedzi na pytanie, czy bunt w Teatrze Absurdu ma jakikolwiek sens.
dc.affiliationpl
Wydział Filologiczny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Curyłło-Klag, Izabela - 127606
dc.contributor.authorpl
Szkurłat, Karolina
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF6
dc.contributor.reviewerpl
Bazarnik, Katarzyna - 127262
dc.contributor.reviewerpl
Curyłło-Klag, Izabela - 127606
dc.date.accessioned
2020-07-27T06:52:33Z
dc.date.available
2020-07-27T06:52:33Z
dc.date.submittedpl
2017-07-03
dc.fieldofstudypl
filologia angielska
dc.identifier.apdpl
diploma-114447-196151
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/219826
dc.languagepl
eng
dc.subject.enpl
Pinter, Mrożek, Theatre of the Absurd, rebellion
dc.subject.plpl
Pinter, Mrożek, Teatr Absurdu, bunt
dc.titlepl
Harold Pinter's The Birthday Party and Sławomir Mrożek's Tango - The Motif of Rebellion
dc.title.alternativepl
Urodziny Stanleya Harolda Pintera i Tango Sławomira Mrożka - motyw buntu
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
22
Views per month
Views per city
Fort Collins
3
San Jose
3
Wroclaw
3
Dublin
2
Chuncheon
1
Hong Kong
1
Lipnica Wielka
1
Lodz
1
Lomianki
1
Szczecin
1

No access

No Thumbnail Available