Zastosowanie schematu dziecięcości w reklamie

master
dc.abstract.enThis study aimed to check whether baby schema used in advertising of a care product can affect its preference. A hair shampoo was selected as a product of this category. Analysis of variance did not confirm the effect of the baby schema on product preference, measured as the following dependent variables: level of encouragement for hair care, willingness to try the product, estimation of the likelihood of purchasing the product, the amount of money subjects would spend on purchasing the product, as well as the overall assessment of the advertisement. It was expected that the graphic manipulation of the baby schema in the images of models advertising the product will cause significant differences in the evaluations of advertisements and the advertised product. The study was conducted in a group of 62 female students aged 18-23 (M = 19.9). In one of the groups, the ads of products with models of low intensity of the baby schema were evaluated, while in the second group the advertisements of the same products were evaluated with the participation of the same models, but with a high degree of the baby schema.pl
dc.abstract.plNiniejsze badanie miało na celu sprawdzenie, czy schemat dziecięcości zastosowany w reklamie produktu służącego do pielęgnacji, może wpływać na jego preferencję. Jako produkt tej kategorii wybrano szampon do włosów. Analiza wariancji nie potwierdziła wpływu schematu dziecięcości na preferencję produktu, mierzoną jako następujące zmienne zależne: stopień zachęty do pielęgnacji, chęć wypróbowania, oszacowanie szansy zakupu, kwota, jaką osoby badane byłyby skłonne przeznaczyć na zakup, a także ogólna ocena reklamy. Spodziewano się, że manipulacja graficzna schematem dziecięcości w wizerunkach modelek reklamujących produkt wywoła istotne różnice w ocenach reklam oraz reklamowanego produktu. Badanie zostało przeprowadzone w grupie 62 studentek w wieku 18-23 lat (M=19,9). W jednej z grup oceniano reklamy produktów z udziałem modelek o niskim nasileniu schematu dziecięcości, w drugiej oceniano reklamy tych samych produktów, z udziałem tych samych modelek, jednak o wysokim nasileniu schematu dziecięcości.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorŚpiewak, Sławomir - 132340 pl
dc.contributor.authorPiątek, Agatapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerŚpiewak, Sławomir - 132340 pl
dc.contributor.reviewerStasiuk, Katarzynapl
dc.date.accessioned2020-07-27T20:21:39Z
dc.date.available2020-07-27T20:21:39Z
dc.date.submitted2018-10-30pl
dc.fieldofstudypsychologia stosowanapl
dc.identifier.apddiploma-127947-179289pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/231767
dc.languagepolpl
dc.subject.enbaby schema, advertising, marketingpl
dc.subject.plschemat dziecięcości, reklama, marketingpl
dc.titleZastosowanie schematu dziecięcości w reklamiepl
dc.title.alternativeThe use of baby schema in advertisingpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This study aimed to check whether baby schema used in advertising of a care product can affect its preference. A hair shampoo was selected as a product of this category. Analysis of variance did not confirm the effect of the baby schema on product preference, measured as the following dependent variables: level of encouragement for hair care, willingness to try the product, estimation of the likelihood of purchasing the product, the amount of money subjects would spend on purchasing the product, as well as the overall assessment of the advertisement. It was expected that the graphic manipulation of the baby schema in the images of models advertising the product will cause significant differences in the evaluations of advertisements and the advertised product. The study was conducted in a group of 62 female students aged 18-23 (M = 19.9). In one of the groups, the ads of products with models of low intensity of the baby schema were evaluated, while in the second group the advertisements of the same products were evaluated with the participation of the same models, but with a high degree of the baby schema.
dc.abstract.plpl
Niniejsze badanie miało na celu sprawdzenie, czy schemat dziecięcości zastosowany w reklamie produktu służącego do pielęgnacji, może wpływać na jego preferencję. Jako produkt tej kategorii wybrano szampon do włosów. Analiza wariancji nie potwierdziła wpływu schematu dziecięcości na preferencję produktu, mierzoną jako następujące zmienne zależne: stopień zachęty do pielęgnacji, chęć wypróbowania, oszacowanie szansy zakupu, kwota, jaką osoby badane byłyby skłonne przeznaczyć na zakup, a także ogólna ocena reklamy. Spodziewano się, że manipulacja graficzna schematem dziecięcości w wizerunkach modelek reklamujących produkt wywoła istotne różnice w ocenach reklam oraz reklamowanego produktu. Badanie zostało przeprowadzone w grupie 62 studentek w wieku 18-23 lat (M=19,9). W jednej z grup oceniano reklamy produktów z udziałem modelek o niskim nasileniu schematu dziecięcości, w drugiej oceniano reklamy tych samych produktów, z udziałem tych samych modelek, jednak o wysokim nasileniu schematu dziecięcości.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Śpiewak, Sławomir - 132340
dc.contributor.authorpl
Piątek, Agata
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Śpiewak, Sławomir - 132340
dc.contributor.reviewerpl
Stasiuk, Katarzyna
dc.date.accessioned
2020-07-27T20:21:39Z
dc.date.available
2020-07-27T20:21:39Z
dc.date.submittedpl
2018-10-30
dc.fieldofstudypl
psychologia stosowana
dc.identifier.apdpl
diploma-127947-179289
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/231767
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
baby schema, advertising, marketing
dc.subject.plpl
schemat dziecięcości, reklama, marketing
dc.titlepl
Zastosowanie schematu dziecięcości w reklamie
dc.title.alternativepl
The use of baby schema in advertising
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available