Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Polityki neutralności Szwecji i Finlandii po zakończeniu zimnej wojny w kontekście zagrożenia bezpieczeństwa międzynarodowego ze strony Federacji Rosyjskiej
The policies of neutrality of Sweden and Finland after the Cold War in context of Russian Federation's threat to international security
Szwecja, Finlandia, Federacja Rosyjska, NATO, neutralność, polityka neutralności, polityka obronna, akcesja do NATO, Skandynawia, konflikt w Donbasie
Sweden, Finland, Russian Federation, NATO, neutrality, policy of neutrality, defence policy, joining NATO, Scandinavia, war in Donbass
Swoją pracę magisterską zdecydowałem się poświęcić zagadnieniu polityk neutralności Szwecji oraz Finlandii po zakończeniu zimnej wojny. Zagadnieniu temu przyglądam się w kontekście zagrożenia dla bezpieczeństwa międzynarodowego płynącego ze strony federacji Rosyjskiej, a szczególnie w kontekście rosyjskiej agresji na Ukrainie. Tym, co w szczególnym stopniu jest przedmiotem mojego zainteresowania badawczego, jest odpowiedź na pytanie, czy Szwecja i Finlandia będą kontynuowały swoje polityki neutralności, czy też porzucą je i wstąpią do NATO. Zarówno w Szwecji, jak i w Finlandii w ostatnich latach toczą się burzliwe debaty - zarówno wśród polityków, jak i wśród społeczeństwa - dotyczące utrzymywania polityki neutralności. Według jednej strony tej debaty Federacja Rosyjska nie odważy się na zaatakowanie krajów członkowskich Unii Europejskiej, szczególnie tak pokojowo nastawionych jak Szwecja i Finlandia, w związku z czym nie ma przesłanek, aby do NATO wstępować. Podkreślana jest także duża wartość polityki neutralności i przywiązanie do niej, a także to, że konflikty zbrojne toczą się z dala od granic Szwecji i Finlandii. Istnieje także pogląd alternatywny, prezentowany przez wielu wpływowych ludzi zarówno w Szwecji, jak i w Finlandii. Zgodnie z tym poglądem czas polityki neutralności przeminął i powinna ona zostać zażegnana, jako polityka będąca spadkiem po zimnej wojnie, obecnie bezużytecznym, szczególnie w kontekście trwającej cały czas rosyjskiej agresji. Zgodnie z tym poglądem utrzymywanie polityki neutralności jest bezcelowe i jest potencjalnym zagrożeniem bezpieczeństwa narodowego.Pierwszy rozdział mojej pracy poświęciłem zagadnieniom teoretycznym, takim jak definiowanie neutralności, polityki neutralności, polityki obronnej. W pierwszym rozdziale przyglądam się także kwestii redefinicji pojęcia neutralności po zakończeniu zimnej wojny. W rozdziale drugim analizie poddaję polityki neutralności Szwecji oraz Finlandii - staram się przybliżyć historię ich polityk neutralności, zmiany w tych politykach po zakończeniu zimnej wojny, a także kwestię udziału tych dwóch krajów w międzynarodowych operacjach pokojowych. Rozdział trzeci jest z kolei analizą polityk obronnych Szwecji i Finlandii. W czwartym (i zarazem ostatnim) rozdziale przyglądam się relacjom Szwecji i Finlandii z NATO - przedmiotem mojej analizy jest aktualna sytuacja bezpieczeństwa w Europie, ramy współpracy Szwecja i Finlandii z NATO oraz perspektywa przystąpienia tych dwóch krajów do NATO.Na koniec swojej pracy magisterskiej staram się dokonać prognozy dalszych posunięć Władimira Putina, ale również (i przede wszystkim) dalsze posunięcia Szwecji i Finlandii, szczególnie w kontekście przystąpienia do NATO.
I decided to dedicate my Master’s thesis to the issue of Swedish and Finnish policy of neutrality after the Cold War. My Master’s thesis will concentrate on this issue especially in context of the Russian aggression on Ukraine. What interests me most, is the following question: will Sweden and Finland stick to theirs’ policy of neutrality or maybe rather – what is actually quite probable – they will abandon this policy and join NATO?In both countries – Sweden and Finland – we can observe a vibrant discussion on the matter of maintaining the policy of the neutrality. Some politicians and experts say, that Russia will not dare to attack EU member countries, especially peaceful ones – such as Sweden and Finland – and therefore there is no need to join NATO. Same experts and politicians say in addition, that their policy of neutrality is a big value, and there is no reason to annihilate it due to the temporary conflict far away from their borders. There is also an alternative point of view – many influential people in both Sweden and Finland are certain that the age of neutrality should be gone. They say that neutrality is a policy inherited after cold war period and nowadays is useless, especially when Russian aggression goes on and on. They think that maintaining theirs’ neutrality is unreasonable and is a potential threat to the national security.First chapter of my Master’s thesis is dedicated to theoretical matters, such as defining neutrality, policy of neutrality, defence policy and the redefinition of neutrality after the end of the Cold War. In second chapter I analyse the neutrality of Sweden and Finland – it is an insight on the history of theirs’ policies of neutrality and changes in these policies after the Cold War. Third chapter is dedicated to defence policies of Sweden and Finland. Fourth (last) chapter is dedicated to relations between Sweden, Finland and NATO – in this chapter I analyse the current security situation in Europe, the framework of relations between Sweden, Finland and NATO and perspectives on joining NATO by Sweden and Finland.At the end of my Master’s thesis I try to predict future steps of Vladimir Putin, but also (and mainly) the future steps of Sweden and Finland, especially in context of joining NATO.
dc.abstract.en | I decided to dedicate my Master’s thesis to the issue of Swedish and Finnish policy of neutrality after the Cold War. My Master’s thesis will concentrate on this issue especially in context of the Russian aggression on Ukraine. What interests me most, is the following question: will Sweden and Finland stick to theirs’ policy of neutrality or maybe rather – what is actually quite probable – they will abandon this policy and join NATO?In both countries – Sweden and Finland – we can observe a vibrant discussion on the matter of maintaining the policy of the neutrality. Some politicians and experts say, that Russia will not dare to attack EU member countries, especially peaceful ones – such as Sweden and Finland – and therefore there is no need to join NATO. Same experts and politicians say in addition, that their policy of neutrality is a big value, and there is no reason to annihilate it due to the temporary conflict far away from their borders. There is also an alternative point of view – many influential people in both Sweden and Finland are certain that the age of neutrality should be gone. They say that neutrality is a policy inherited after cold war period and nowadays is useless, especially when Russian aggression goes on and on. They think that maintaining theirs’ neutrality is unreasonable and is a potential threat to the national security.First chapter of my Master’s thesis is dedicated to theoretical matters, such as defining neutrality, policy of neutrality, defence policy and the redefinition of neutrality after the end of the Cold War. In second chapter I analyse the neutrality of Sweden and Finland – it is an insight on the history of theirs’ policies of neutrality and changes in these policies after the Cold War. Third chapter is dedicated to defence policies of Sweden and Finland. Fourth (last) chapter is dedicated to relations between Sweden, Finland and NATO – in this chapter I analyse the current security situation in Europe, the framework of relations between Sweden, Finland and NATO and perspectives on joining NATO by Sweden and Finland.At the end of my Master’s thesis I try to predict future steps of Vladimir Putin, but also (and mainly) the future steps of Sweden and Finland, especially in context of joining NATO. | pl |
dc.abstract.pl | Swoją pracę magisterską zdecydowałem się poświęcić zagadnieniu polityk neutralności Szwecji oraz Finlandii po zakończeniu zimnej wojny. Zagadnieniu temu przyglądam się w kontekście zagrożenia dla bezpieczeństwa międzynarodowego płynącego ze strony federacji Rosyjskiej, a szczególnie w kontekście rosyjskiej agresji na Ukrainie. Tym, co w szczególnym stopniu jest przedmiotem mojego zainteresowania badawczego, jest odpowiedź na pytanie, czy Szwecja i Finlandia będą kontynuowały swoje polityki neutralności, czy też porzucą je i wstąpią do NATO. Zarówno w Szwecji, jak i w Finlandii w ostatnich latach toczą się burzliwe debaty - zarówno wśród polityków, jak i wśród społeczeństwa - dotyczące utrzymywania polityki neutralności. Według jednej strony tej debaty Federacja Rosyjska nie odważy się na zaatakowanie krajów członkowskich Unii Europejskiej, szczególnie tak pokojowo nastawionych jak Szwecja i Finlandia, w związku z czym nie ma przesłanek, aby do NATO wstępować. Podkreślana jest także duża wartość polityki neutralności i przywiązanie do niej, a także to, że konflikty zbrojne toczą się z dala od granic Szwecji i Finlandii. Istnieje także pogląd alternatywny, prezentowany przez wielu wpływowych ludzi zarówno w Szwecji, jak i w Finlandii. Zgodnie z tym poglądem czas polityki neutralności przeminął i powinna ona zostać zażegnana, jako polityka będąca spadkiem po zimnej wojnie, obecnie bezużytecznym, szczególnie w kontekście trwającej cały czas rosyjskiej agresji. Zgodnie z tym poglądem utrzymywanie polityki neutralności jest bezcelowe i jest potencjalnym zagrożeniem bezpieczeństwa narodowego.Pierwszy rozdział mojej pracy poświęciłem zagadnieniom teoretycznym, takim jak definiowanie neutralności, polityki neutralności, polityki obronnej. W pierwszym rozdziale przyglądam się także kwestii redefinicji pojęcia neutralności po zakończeniu zimnej wojny. W rozdziale drugim analizie poddaję polityki neutralności Szwecji oraz Finlandii - staram się przybliżyć historię ich polityk neutralności, zmiany w tych politykach po zakończeniu zimnej wojny, a także kwestię udziału tych dwóch krajów w międzynarodowych operacjach pokojowych. Rozdział trzeci jest z kolei analizą polityk obronnych Szwecji i Finlandii. W czwartym (i zarazem ostatnim) rozdziale przyglądam się relacjom Szwecji i Finlandii z NATO - przedmiotem mojej analizy jest aktualna sytuacja bezpieczeństwa w Europie, ramy współpracy Szwecja i Finlandii z NATO oraz perspektywa przystąpienia tych dwóch krajów do NATO.Na koniec swojej pracy magisterskiej staram się dokonać prognozy dalszych posunięć Władimira Putina, ale również (i przede wszystkim) dalsze posunięcia Szwecji i Finlandii, szczególnie w kontekście przystąpienia do NATO. | pl |
dc.affiliation | Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Głogowski, Aleksander - 128073 | pl |
dc.contributor.author | Illg, Grzegorz | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WSMP | pl |
dc.contributor.reviewer | Bajor, Piotr | pl |
dc.contributor.reviewer | Głogowski, Aleksander - 128073 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T03:09:38Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T03:09:38Z | |
dc.date.submitted | 2016-10-18 | pl |
dc.fieldofstudy | studia strategiczne | pl |
dc.identifier.apd | diploma-110460-131607 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/216458 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Sweden, Finland, Russian Federation, NATO, neutrality, policy of neutrality, defence policy, joining NATO, Scandinavia, war in Donbass | pl |
dc.subject.pl | Szwecja, Finlandia, Federacja Rosyjska, NATO, neutralność, polityka neutralności, polityka obronna, akcesja do NATO, Skandynawia, konflikt w Donbasie | pl |
dc.title | Polityki neutralności Szwecji i Finlandii po zakończeniu zimnej wojny w kontekście zagrożenia bezpieczeństwa międzynarodowego ze strony Federacji Rosyjskiej | pl |
dc.title.alternative | The policies of neutrality of Sweden and Finland after the Cold War in context of Russian Federation's threat to international security | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |