Malarstwo ścienne: problematyka konserwacji i ekspozycji na przykładzie wybranych realizacji

licenciate
dc.abstract.enMural painting is one of the oldest forms of art. For centuries, not only methods of its creation but also protection have been developed and improved. From the end of the 19th century, conservation doctrines began to be formed for this type of art. The important voice in this process had Cesare Brandi. The ICOMOS Wall Paintings Charter tries to establish the current shape of current rules. In addition to technical aspects of conservation, it is also important to decide how the paintings should be exhibited. In dependence of priorities, it is possible to emphasize the documentary or aesthetic character of the piece. A varied approach to this topic is presented by conservation projects from Krakow, Czerwińsk, Tum and Jelenia Góra - from leaving the destructed state of a painting to its full reconstruction. A special form of protection for wall painting is its transfer to a new support. A common view of the subject is that it’s a drastic procedure and acceptable only as a last option. However, it is worth considering whether the well proceeded transfer placed in a good environment isn’t the best chance for some wall paintings to survive.pl
dc.abstract.plMalarstwo ścienne jest jedną z najstarszych form sztuki. Przez stulecia wypracowywano i ulepszano nie tylko metody jego tworzenia, ale i ochrony. Od końca XIX wieku zaczęły ugruntowywać się powiązane z tym rodzajem dziedzictwa doktryny konserwatorskie. Szczególnie ważny głos w tym procesie miał Cesare Brandi. Aktualne brzmienie zasad stara się określić karta malarstwa ściennego ICOMOS. Poza zasadami konserwacji technicznej istotne jest też, jak malowidło będzie eksponowane. W zależności od przyjętych priorytetów, można uwydatnić charakter dokumentalny bądź estetyczny dzieła. Zróżnicowane podejście do tej kwestii prezentują realizacje konserwatorskie z Krakowa, Czerwińska, Tumu i Jeleniej Góry - od pozostawienia destruktu po pełną rekonstrukcję.Szczególną formą ochrony malowideł ściennych jest ich transfer na nowe podłoże. Powszechny wydaje się pogląd, że jest to zabieg drastyczny i dopuszczalny tylko w ostateczności. Warto się jednak zastanowić, czy dobrze przeprowadzony i umieszczony w odpowiednim miejscu transfer nie jest w niektórych przypadkach najlepszym wyjściem, pozwalającym na przetrwanie zabytków malarstwa ściennego.pl
dc.affiliationWydział Historycznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorRodzińska-Chorąży, Teresa - 131663 pl
dc.contributor.authorKańka, Joannapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WH3pl
dc.contributor.reviewerRodzińska-Chorąży, Teresa - 131663 pl
dc.contributor.reviewerSzyma, Marcin - 132285 pl
dc.date.accessioned2020-07-27T16:26:46Z
dc.date.available2020-07-27T16:26:46Z
dc.date.submitted2019-07-06pl
dc.fieldofstudyochrona dóbr kulturypl
dc.identifier.apddiploma-123846-195073pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/228170
dc.languagepolpl
dc.subject.enmural painting, wall painting, conservation, restoration, exhibiting, transfer, Cesare Brandi, Tum, Czerwińsk, Faras, history, theorypl
dc.subject.plmalarstwo ścienne, konserwacja, restauracja, ekspozycja, transfer, Cesare Brandi, Tum, Czerwińsk, Faras, historia, teoriapl
dc.titleMalarstwo ścienne: problematyka konserwacji i ekspozycji na przykładzie wybranych realizacjipl
dc.title.alternativeMural Painting: Issues of Conservation and Exhibiting on the Example of Selected Projectspl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Mural painting is one of the oldest forms of art. For centuries, not only methods of its creation but also protection have been developed and improved. From the end of the 19th century, conservation doctrines began to be formed for this type of art. The important voice in this process had Cesare Brandi. The ICOMOS Wall Paintings Charter tries to establish the current shape of current rules. In addition to technical aspects of conservation, it is also important to decide how the paintings should be exhibited. In dependence of priorities, it is possible to emphasize the documentary or aesthetic character of the piece. A varied approach to this topic is presented by conservation projects from Krakow, Czerwińsk, Tum and Jelenia Góra - from leaving the destructed state of a painting to its full reconstruction. A special form of protection for wall painting is its transfer to a new support. A common view of the subject is that it’s a drastic procedure and acceptable only as a last option. However, it is worth considering whether the well proceeded transfer placed in a good environment isn’t the best chance for some wall paintings to survive.
dc.abstract.plpl
Malarstwo ścienne jest jedną z najstarszych form sztuki. Przez stulecia wypracowywano i ulepszano nie tylko metody jego tworzenia, ale i ochrony. Od końca XIX wieku zaczęły ugruntowywać się powiązane z tym rodzajem dziedzictwa doktryny konserwatorskie. Szczególnie ważny głos w tym procesie miał Cesare Brandi. Aktualne brzmienie zasad stara się określić karta malarstwa ściennego ICOMOS. Poza zasadami konserwacji technicznej istotne jest też, jak malowidło będzie eksponowane. W zależności od przyjętych priorytetów, można uwydatnić charakter dokumentalny bądź estetyczny dzieła. Zróżnicowane podejście do tej kwestii prezentują realizacje konserwatorskie z Krakowa, Czerwińska, Tumu i Jeleniej Góry - od pozostawienia destruktu po pełną rekonstrukcję.Szczególną formą ochrony malowideł ściennych jest ich transfer na nowe podłoże. Powszechny wydaje się pogląd, że jest to zabieg drastyczny i dopuszczalny tylko w ostateczności. Warto się jednak zastanowić, czy dobrze przeprowadzony i umieszczony w odpowiednim miejscu transfer nie jest w niektórych przypadkach najlepszym wyjściem, pozwalającym na przetrwanie zabytków malarstwa ściennego.
dc.affiliationpl
Wydział Historyczny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Rodzińska-Chorąży, Teresa - 131663
dc.contributor.authorpl
Kańka, Joanna
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WH3
dc.contributor.reviewerpl
Rodzińska-Chorąży, Teresa - 131663
dc.contributor.reviewerpl
Szyma, Marcin - 132285
dc.date.accessioned
2020-07-27T16:26:46Z
dc.date.available
2020-07-27T16:26:46Z
dc.date.submittedpl
2019-07-06
dc.fieldofstudypl
ochrona dóbr kultury
dc.identifier.apdpl
diploma-123846-195073
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/228170
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
mural painting, wall painting, conservation, restoration, exhibiting, transfer, Cesare Brandi, Tum, Czerwińsk, Faras, history, theory
dc.subject.plpl
malarstwo ścienne, konserwacja, restauracja, ekspozycja, transfer, Cesare Brandi, Tum, Czerwińsk, Faras, historia, teoria
dc.titlepl
Malarstwo ścienne: problematyka konserwacji i ekspozycji na przykładzie wybranych realizacji
dc.title.alternativepl
Mural Painting: Issues of Conservation and Exhibiting on the Example of Selected Projects
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
94
Views per month
Views per city
Krakow
20
Lodz
19
Warsaw
14
Wroclaw
7
Bydgoszcz
3
Dublin
2
Turobin
2
Berlin
1
Bielany Wroclawskie
1
Bratian
1

No access

No Thumbnail Available