Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Malarstwo ścienne: problematyka konserwacji i ekspozycji na przykładzie wybranych realizacji
Mural Painting: Issues of Conservation and Exhibiting on the Example of Selected Projects
malarstwo ścienne, konserwacja, restauracja, ekspozycja, transfer, Cesare Brandi, Tum, Czerwińsk, Faras, historia, teoria
mural painting, wall painting, conservation, restoration, exhibiting, transfer, Cesare Brandi, Tum, Czerwińsk, Faras, history, theory
Malarstwo ścienne jest jedną z najstarszych form sztuki. Przez stulecia wypracowywano i ulepszano nie tylko metody jego tworzenia, ale i ochrony. Od końca XIX wieku zaczęły ugruntowywać się powiązane z tym rodzajem dziedzictwa doktryny konserwatorskie. Szczególnie ważny głos w tym procesie miał Cesare Brandi. Aktualne brzmienie zasad stara się określić karta malarstwa ściennego ICOMOS. Poza zasadami konserwacji technicznej istotne jest też, jak malowidło będzie eksponowane. W zależności od przyjętych priorytetów, można uwydatnić charakter dokumentalny bądź estetyczny dzieła. Zróżnicowane podejście do tej kwestii prezentują realizacje konserwatorskie z Krakowa, Czerwińska, Tumu i Jeleniej Góry - od pozostawienia destruktu po pełną rekonstrukcję.Szczególną formą ochrony malowideł ściennych jest ich transfer na nowe podłoże. Powszechny wydaje się pogląd, że jest to zabieg drastyczny i dopuszczalny tylko w ostateczności. Warto się jednak zastanowić, czy dobrze przeprowadzony i umieszczony w odpowiednim miejscu transfer nie jest w niektórych przypadkach najlepszym wyjściem, pozwalającym na przetrwanie zabytków malarstwa ściennego.
Mural painting is one of the oldest forms of art. For centuries, not only methods of its creation but also protection have been developed and improved. From the end of the 19th century, conservation doctrines began to be formed for this type of art. The important voice in this process had Cesare Brandi. The ICOMOS Wall Paintings Charter tries to establish the current shape of current rules. In addition to technical aspects of conservation, it is also important to decide how the paintings should be exhibited. In dependence of priorities, it is possible to emphasize the documentary or aesthetic character of the piece. A varied approach to this topic is presented by conservation projects from Krakow, Czerwińsk, Tum and Jelenia Góra - from leaving the destructed state of a painting to its full reconstruction. A special form of protection for wall painting is its transfer to a new support. A common view of the subject is that it’s a drastic procedure and acceptable only as a last option. However, it is worth considering whether the well proceeded transfer placed in a good environment isn’t the best chance for some wall paintings to survive.
dc.abstract.en | Mural painting is one of the oldest forms of art. For centuries, not only methods of its creation but also protection have been developed and improved. From the end of the 19th century, conservation doctrines began to be formed for this type of art. The important voice in this process had Cesare Brandi. The ICOMOS Wall Paintings Charter tries to establish the current shape of current rules. In addition to technical aspects of conservation, it is also important to decide how the paintings should be exhibited. In dependence of priorities, it is possible to emphasize the documentary or aesthetic character of the piece. A varied approach to this topic is presented by conservation projects from Krakow, Czerwińsk, Tum and Jelenia Góra - from leaving the destructed state of a painting to its full reconstruction. A special form of protection for wall painting is its transfer to a new support. A common view of the subject is that it’s a drastic procedure and acceptable only as a last option. However, it is worth considering whether the well proceeded transfer placed in a good environment isn’t the best chance for some wall paintings to survive. | pl |
dc.abstract.pl | Malarstwo ścienne jest jedną z najstarszych form sztuki. Przez stulecia wypracowywano i ulepszano nie tylko metody jego tworzenia, ale i ochrony. Od końca XIX wieku zaczęły ugruntowywać się powiązane z tym rodzajem dziedzictwa doktryny konserwatorskie. Szczególnie ważny głos w tym procesie miał Cesare Brandi. Aktualne brzmienie zasad stara się określić karta malarstwa ściennego ICOMOS. Poza zasadami konserwacji technicznej istotne jest też, jak malowidło będzie eksponowane. W zależności od przyjętych priorytetów, można uwydatnić charakter dokumentalny bądź estetyczny dzieła. Zróżnicowane podejście do tej kwestii prezentują realizacje konserwatorskie z Krakowa, Czerwińska, Tumu i Jeleniej Góry - od pozostawienia destruktu po pełną rekonstrukcję.Szczególną formą ochrony malowideł ściennych jest ich transfer na nowe podłoże. Powszechny wydaje się pogląd, że jest to zabieg drastyczny i dopuszczalny tylko w ostateczności. Warto się jednak zastanowić, czy dobrze przeprowadzony i umieszczony w odpowiednim miejscu transfer nie jest w niektórych przypadkach najlepszym wyjściem, pozwalającym na przetrwanie zabytków malarstwa ściennego. | pl |
dc.affiliation | Wydział Historyczny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Rodzińska-Chorąży, Teresa - 131663 | pl |
dc.contributor.author | Kańka, Joanna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WH3 | pl |
dc.contributor.reviewer | Rodzińska-Chorąży, Teresa - 131663 | pl |
dc.contributor.reviewer | Szyma, Marcin - 132285 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T16:26:46Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T16:26:46Z | |
dc.date.submitted | 2019-07-06 | pl |
dc.fieldofstudy | ochrona dóbr kultury | pl |
dc.identifier.apd | diploma-123846-195073 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/228170 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | mural painting, wall painting, conservation, restoration, exhibiting, transfer, Cesare Brandi, Tum, Czerwińsk, Faras, history, theory | pl |
dc.subject.pl | malarstwo ścienne, konserwacja, restauracja, ekspozycja, transfer, Cesare Brandi, Tum, Czerwińsk, Faras, historia, teoria | pl |
dc.title | Malarstwo ścienne: problematyka konserwacji i ekspozycji na przykładzie wybranych realizacji | pl |
dc.title.alternative | Mural Painting: Issues of Conservation and Exhibiting on the Example of Selected Projects | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |