Agresja słowna wśród uczniów starszych klas szkoły podstawowej

master
dc.abstract.enThe keynote of my work is the concept of verbal aggression among children in 5th and 6th grade of primary school. Verbal aggression seems to be an interesting matter as it involves unpredictability and spontaneity of human nature, strong emotions and instincts. What is more verbal aggression is universal for all the cultures. It is worth examining due to its socials aspects and consequences.The aim of my work is to examine the scale and circumstances of verbal aggression among children in 5th and 6th grade primary school. My thesis consists of three main parts – theoretical, methodological and the final analysis of the findings. Theoretical part presents definitions of aggression, classification of aggression - physical and verbal aggression and theories on aggression as an instinct, urge and disposition. Theoretical part also presents linguistic aspect of aggression. Methodological part contains of the aim and purpose of the work along with description of methods and techniques used in analysis of the data. The final analysis of the findings is based on data gathered in survey I have conducted among a group of children in 5th and 6th grade of primary school, The Buss–Perry Aggression Questionnaire for children and Scale of Parental Attitude of Mieczysław Plopa for parents. In the summary, which is the final part of my work, I have presented all necessary conclusions from the analysis of the above data.My findings have clearly indicated that children in 5th and 6th grade of primary school manifest and experience different types of verbal aggression. The most manifested form of verbal aggression is an argument. The group of peers turned out to be using verbal aggression most often. Parents on the other hand do not use aggression as often as peers however they scream on their children, use vulgarisms and argue in front of their children. Parents present mainly positive parental attitude such as accepting attitude and autonomic attitude. Children trust their parents and feel safe at home. However at school their sense of security is lower. It is worth mentioning that girls feel less secure at home and at school than boys. The results of The Buss–Perry Aggression Questionnaire show that the level of physical aggression is higher for boys and the level of hostility is higher for girls.pl
dc.abstract.plTematem mojej pracy jest zjawisko agresji słownej uczniów klas 5 i 6 szkoły podstawowej. Agresja słowna wydaje się być bardzo interesującym obiektem badań, ponieważ wiąże się z pewną nieprzewidywalnością, spontanicznością, silnymi emocjami, instynktem oraz afektem. Co więcej, jest zjawiskiem uniwersalnym dla wszystkich kultur. Celem mojej pracy jest zbadanie skali oraz uwarunkowań agresji słownej wśród uczniów klas 5 i 6 szkoły podstawowej. Praca ta składa się z części teoretycznej, metodologicznej oraz badawczej. W części teoretycznej zaprezentowane zostały różne definicje pojęcia agresji, podział na agresję słowną i fizyczną oraz teorie agresji między innymi agresji jako instynktu, popędu nabytego oraz wyuczonej dyspozycji. Zostało przedstawione również ujęcie lingwistyczne zjawiska.Część metodologiczna zawiera cel i przedmiot badań, a także prezentację metod, technik i narzędzi badawczych. Część badawcza zawiera analizę wyników uzyskanych w badaniach za pomocą skonstruowanego przeze mnie narzędzia badawczego, tj. kwestionariusza ankiety skierowanej do uczniów klas 5 i 6 szkoły podstawowej, Kwestionariusza Agresji A. Buss’a i M. Perry’ego skierowanego do uczniów oraz Skali Postaw Rodzicielskich w opracowaniu Mieczysława Plopy skierowanego do rodziców. Praca zakończona jest podsumowaniem, które zawiera wnioski wynikające z przeprowadzonych badań oraz postulaty dla problematyki pedagogicznej. Po przeprowadzeniu analizy wyników badań stwierdzić mogę, iż uczniowie klas 5 i 6 szkoły podstawowej przejawiają oraz doświadczają różnych form agresji słownej. Najczęściej spotykaną wśród dzieci formą agresji słownej wśród jest kłótnia. Jeżeli chodzi o nadawców agresji słownej to najczęściej są nimi rówieśnicy badanych uczniów. Rodzice rzadko są wskazywani jako nadawcy agresji słownej, stosują oni jednak takie formy agresji jak krzyk, wulgaryzmy oraz kłótnia. Z przeprowadzonych badań wynika, iż rodzice prezentują głównie pozytywne postawy rodzicielskie takie jak postawa akceptująca i autonomiczna, a dzieci mają duże zaufanie do rodziców i czują się bezpiecznie w miejscu zamieszkania. W szkole natomiast poziom poczucia bezpieczeństwa uczniów jest niższy. Warto zaznaczyć również, że dziewczynki czują się mniej bezpiecznie w domu i w szkole niż chłopcy. Z badań nad ogólnym poziomem agresji wynika, że chłopcy przejawiają wyższą skłonność do agresji fizycznej, dziewczynki są natomiast bardziej wrogie.pl
dc.affiliationWydział Filozoficznypl
dc.contributor.advisorBieszczad, Bogusław - 127331 pl
dc.contributor.authorMachnik, Olgapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF5pl
dc.contributor.reviewerWojciechowski, Franciszek - 132694 pl
dc.contributor.reviewerBieszczad, Bogusław - 127331 pl
dc.date.accessioned2020-07-24T06:31:09Z
dc.date.available2020-07-24T06:31:09Z
dc.date.submitted2012-06-27pl
dc.fieldofstudypedagogika społeczno-opiekuńczapl
dc.identifier.apddiploma-65996-62624pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/179499
dc.languagepolpl
dc.subject.enaggression, parental attitude, sense of securitypl
dc.subject.plagresja, poczucie bezpieczeństwa, postawy rodzicielskiepl
dc.titleAgresja słowna wśród uczniów starszych klas szkoły podstawowejpl
dc.title.alternativeVerbal aggression of children in 5th and 6th grade of primary schoolpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The keynote of my work is the concept of verbal aggression among children in 5th and 6th grade of primary school. Verbal aggression seems to be an interesting matter as it involves unpredictability and spontaneity of human nature, strong emotions and instincts. What is more verbal aggression is universal for all the cultures. It is worth examining due to its socials aspects and consequences.The aim of my work is to examine the scale and circumstances of verbal aggression among children in 5th and 6th grade primary school. My thesis consists of three main parts – theoretical, methodological and the final analysis of the findings. Theoretical part presents definitions of aggression, classification of aggression - physical and verbal aggression and theories on aggression as an instinct, urge and disposition. Theoretical part also presents linguistic aspect of aggression. Methodological part contains of the aim and purpose of the work along with description of methods and techniques used in analysis of the data. The final analysis of the findings is based on data gathered in survey I have conducted among a group of children in 5th and 6th grade of primary school, The Buss–Perry Aggression Questionnaire for children and Scale of Parental Attitude of Mieczysław Plopa for parents. In the summary, which is the final part of my work, I have presented all necessary conclusions from the analysis of the above data.My findings have clearly indicated that children in 5th and 6th grade of primary school manifest and experience different types of verbal aggression. The most manifested form of verbal aggression is an argument. The group of peers turned out to be using verbal aggression most often. Parents on the other hand do not use aggression as often as peers however they scream on their children, use vulgarisms and argue in front of their children. Parents present mainly positive parental attitude such as accepting attitude and autonomic attitude. Children trust their parents and feel safe at home. However at school their sense of security is lower. It is worth mentioning that girls feel less secure at home and at school than boys. The results of The Buss–Perry Aggression Questionnaire show that the level of physical aggression is higher for boys and the level of hostility is higher for girls.
dc.abstract.plpl
Tematem mojej pracy jest zjawisko agresji słownej uczniów klas 5 i 6 szkoły podstawowej. Agresja słowna wydaje się być bardzo interesującym obiektem badań, ponieważ wiąże się z pewną nieprzewidywalnością, spontanicznością, silnymi emocjami, instynktem oraz afektem. Co więcej, jest zjawiskiem uniwersalnym dla wszystkich kultur. Celem mojej pracy jest zbadanie skali oraz uwarunkowań agresji słownej wśród uczniów klas 5 i 6 szkoły podstawowej. Praca ta składa się z części teoretycznej, metodologicznej oraz badawczej. W części teoretycznej zaprezentowane zostały różne definicje pojęcia agresji, podział na agresję słowną i fizyczną oraz teorie agresji między innymi agresji jako instynktu, popędu nabytego oraz wyuczonej dyspozycji. Zostało przedstawione również ujęcie lingwistyczne zjawiska.Część metodologiczna zawiera cel i przedmiot badań, a także prezentację metod, technik i narzędzi badawczych. Część badawcza zawiera analizę wyników uzyskanych w badaniach za pomocą skonstruowanego przeze mnie narzędzia badawczego, tj. kwestionariusza ankiety skierowanej do uczniów klas 5 i 6 szkoły podstawowej, Kwestionariusza Agresji A. Buss’a i M. Perry’ego skierowanego do uczniów oraz Skali Postaw Rodzicielskich w opracowaniu Mieczysława Plopy skierowanego do rodziców. Praca zakończona jest podsumowaniem, które zawiera wnioski wynikające z przeprowadzonych badań oraz postulaty dla problematyki pedagogicznej. Po przeprowadzeniu analizy wyników badań stwierdzić mogę, iż uczniowie klas 5 i 6 szkoły podstawowej przejawiają oraz doświadczają różnych form agresji słownej. Najczęściej spotykaną wśród dzieci formą agresji słownej wśród jest kłótnia. Jeżeli chodzi o nadawców agresji słownej to najczęściej są nimi rówieśnicy badanych uczniów. Rodzice rzadko są wskazywani jako nadawcy agresji słownej, stosują oni jednak takie formy agresji jak krzyk, wulgaryzmy oraz kłótnia. Z przeprowadzonych badań wynika, iż rodzice prezentują głównie pozytywne postawy rodzicielskie takie jak postawa akceptująca i autonomiczna, a dzieci mają duże zaufanie do rodziców i czują się bezpiecznie w miejscu zamieszkania. W szkole natomiast poziom poczucia bezpieczeństwa uczniów jest niższy. Warto zaznaczyć również, że dziewczynki czują się mniej bezpiecznie w domu i w szkole niż chłopcy. Z badań nad ogólnym poziomem agresji wynika, że chłopcy przejawiają wyższą skłonność do agresji fizycznej, dziewczynki są natomiast bardziej wrogie.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny
dc.contributor.advisorpl
Bieszczad, Bogusław - 127331
dc.contributor.authorpl
Machnik, Olga
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF5
dc.contributor.reviewerpl
Wojciechowski, Franciszek - 132694
dc.contributor.reviewerpl
Bieszczad, Bogusław - 127331
dc.date.accessioned
2020-07-24T06:31:09Z
dc.date.available
2020-07-24T06:31:09Z
dc.date.submittedpl
2012-06-27
dc.fieldofstudypl
pedagogika społeczno-opiekuńcza
dc.identifier.apdpl
diploma-65996-62624
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/179499
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
aggression, parental attitude, sense of security
dc.subject.plpl
agresja, poczucie bezpieczeństwa, postawy rodzicielskie
dc.titlepl
Agresja słowna wśród uczniów starszych klas szkoły podstawowej
dc.title.alternativepl
Verbal aggression of children in 5th and 6th grade of primary school
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
51
Views per month
Views per city
Warsaw
14
Wroclaw
5
Poznan
4
Dublin
2
Gdansk
2
Olsztyn
2
Aleksandrów Kujawski
1
Bochnia
1
Boguszów-Gorce
1
Bydgoszcz
1

No access

No Thumbnail Available