Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Agresja słowna wśród uczniów starszych klas szkoły podstawowej
Verbal aggression of children in 5th and 6th grade of primary school
agresja, poczucie bezpieczeństwa, postawy rodzicielskie
aggression, parental attitude, sense of security
Tematem mojej pracy jest zjawisko agresji słownej uczniów klas 5 i 6 szkoły podstawowej. Agresja słowna wydaje się być bardzo interesującym obiektem badań, ponieważ wiąże się z pewną nieprzewidywalnością, spontanicznością, silnymi emocjami, instynktem oraz afektem. Co więcej, jest zjawiskiem uniwersalnym dla wszystkich kultur. Celem mojej pracy jest zbadanie skali oraz uwarunkowań agresji słownej wśród uczniów klas 5 i 6 szkoły podstawowej. Praca ta składa się z części teoretycznej, metodologicznej oraz badawczej. W części teoretycznej zaprezentowane zostały różne definicje pojęcia agresji, podział na agresję słowną i fizyczną oraz teorie agresji między innymi agresji jako instynktu, popędu nabytego oraz wyuczonej dyspozycji. Zostało przedstawione również ujęcie lingwistyczne zjawiska.Część metodologiczna zawiera cel i przedmiot badań, a także prezentację metod, technik i narzędzi badawczych. Część badawcza zawiera analizę wyników uzyskanych w badaniach za pomocą skonstruowanego przeze mnie narzędzia badawczego, tj. kwestionariusza ankiety skierowanej do uczniów klas 5 i 6 szkoły podstawowej, Kwestionariusza Agresji A. Buss’a i M. Perry’ego skierowanego do uczniów oraz Skali Postaw Rodzicielskich w opracowaniu Mieczysława Plopy skierowanego do rodziców. Praca zakończona jest podsumowaniem, które zawiera wnioski wynikające z przeprowadzonych badań oraz postulaty dla problematyki pedagogicznej. Po przeprowadzeniu analizy wyników badań stwierdzić mogę, iż uczniowie klas 5 i 6 szkoły podstawowej przejawiają oraz doświadczają różnych form agresji słownej. Najczęściej spotykaną wśród dzieci formą agresji słownej wśród jest kłótnia. Jeżeli chodzi o nadawców agresji słownej to najczęściej są nimi rówieśnicy badanych uczniów. Rodzice rzadko są wskazywani jako nadawcy agresji słownej, stosują oni jednak takie formy agresji jak krzyk, wulgaryzmy oraz kłótnia. Z przeprowadzonych badań wynika, iż rodzice prezentują głównie pozytywne postawy rodzicielskie takie jak postawa akceptująca i autonomiczna, a dzieci mają duże zaufanie do rodziców i czują się bezpiecznie w miejscu zamieszkania. W szkole natomiast poziom poczucia bezpieczeństwa uczniów jest niższy. Warto zaznaczyć również, że dziewczynki czują się mniej bezpiecznie w domu i w szkole niż chłopcy. Z badań nad ogólnym poziomem agresji wynika, że chłopcy przejawiają wyższą skłonność do agresji fizycznej, dziewczynki są natomiast bardziej wrogie.
The keynote of my work is the concept of verbal aggression among children in 5th and 6th grade of primary school. Verbal aggression seems to be an interesting matter as it involves unpredictability and spontaneity of human nature, strong emotions and instincts. What is more verbal aggression is universal for all the cultures. It is worth examining due to its socials aspects and consequences.The aim of my work is to examine the scale and circumstances of verbal aggression among children in 5th and 6th grade primary school. My thesis consists of three main parts – theoretical, methodological and the final analysis of the findings. Theoretical part presents definitions of aggression, classification of aggression - physical and verbal aggression and theories on aggression as an instinct, urge and disposition. Theoretical part also presents linguistic aspect of aggression. Methodological part contains of the aim and purpose of the work along with description of methods and techniques used in analysis of the data. The final analysis of the findings is based on data gathered in survey I have conducted among a group of children in 5th and 6th grade of primary school, The Buss–Perry Aggression Questionnaire for children and Scale of Parental Attitude of Mieczysław Plopa for parents. In the summary, which is the final part of my work, I have presented all necessary conclusions from the analysis of the above data.My findings have clearly indicated that children in 5th and 6th grade of primary school manifest and experience different types of verbal aggression. The most manifested form of verbal aggression is an argument. The group of peers turned out to be using verbal aggression most often. Parents on the other hand do not use aggression as often as peers however they scream on their children, use vulgarisms and argue in front of their children. Parents present mainly positive parental attitude such as accepting attitude and autonomic attitude. Children trust their parents and feel safe at home. However at school their sense of security is lower. It is worth mentioning that girls feel less secure at home and at school than boys. The results of The Buss–Perry Aggression Questionnaire show that the level of physical aggression is higher for boys and the level of hostility is higher for girls.
dc.abstract.en | The keynote of my work is the concept of verbal aggression among children in 5th and 6th grade of primary school. Verbal aggression seems to be an interesting matter as it involves unpredictability and spontaneity of human nature, strong emotions and instincts. What is more verbal aggression is universal for all the cultures. It is worth examining due to its socials aspects and consequences.The aim of my work is to examine the scale and circumstances of verbal aggression among children in 5th and 6th grade primary school. My thesis consists of three main parts – theoretical, methodological and the final analysis of the findings. Theoretical part presents definitions of aggression, classification of aggression - physical and verbal aggression and theories on aggression as an instinct, urge and disposition. Theoretical part also presents linguistic aspect of aggression. Methodological part contains of the aim and purpose of the work along with description of methods and techniques used in analysis of the data. The final analysis of the findings is based on data gathered in survey I have conducted among a group of children in 5th and 6th grade of primary school, The Buss–Perry Aggression Questionnaire for children and Scale of Parental Attitude of Mieczysław Plopa for parents. In the summary, which is the final part of my work, I have presented all necessary conclusions from the analysis of the above data.My findings have clearly indicated that children in 5th and 6th grade of primary school manifest and experience different types of verbal aggression. The most manifested form of verbal aggression is an argument. The group of peers turned out to be using verbal aggression most often. Parents on the other hand do not use aggression as often as peers however they scream on their children, use vulgarisms and argue in front of their children. Parents present mainly positive parental attitude such as accepting attitude and autonomic attitude. Children trust their parents and feel safe at home. However at school their sense of security is lower. It is worth mentioning that girls feel less secure at home and at school than boys. The results of The Buss–Perry Aggression Questionnaire show that the level of physical aggression is higher for boys and the level of hostility is higher for girls. | pl |
dc.abstract.pl | Tematem mojej pracy jest zjawisko agresji słownej uczniów klas 5 i 6 szkoły podstawowej. Agresja słowna wydaje się być bardzo interesującym obiektem badań, ponieważ wiąże się z pewną nieprzewidywalnością, spontanicznością, silnymi emocjami, instynktem oraz afektem. Co więcej, jest zjawiskiem uniwersalnym dla wszystkich kultur. Celem mojej pracy jest zbadanie skali oraz uwarunkowań agresji słownej wśród uczniów klas 5 i 6 szkoły podstawowej. Praca ta składa się z części teoretycznej, metodologicznej oraz badawczej. W części teoretycznej zaprezentowane zostały różne definicje pojęcia agresji, podział na agresję słowną i fizyczną oraz teorie agresji między innymi agresji jako instynktu, popędu nabytego oraz wyuczonej dyspozycji. Zostało przedstawione również ujęcie lingwistyczne zjawiska.Część metodologiczna zawiera cel i przedmiot badań, a także prezentację metod, technik i narzędzi badawczych. Część badawcza zawiera analizę wyników uzyskanych w badaniach za pomocą skonstruowanego przeze mnie narzędzia badawczego, tj. kwestionariusza ankiety skierowanej do uczniów klas 5 i 6 szkoły podstawowej, Kwestionariusza Agresji A. Buss’a i M. Perry’ego skierowanego do uczniów oraz Skali Postaw Rodzicielskich w opracowaniu Mieczysława Plopy skierowanego do rodziców. Praca zakończona jest podsumowaniem, które zawiera wnioski wynikające z przeprowadzonych badań oraz postulaty dla problematyki pedagogicznej. Po przeprowadzeniu analizy wyników badań stwierdzić mogę, iż uczniowie klas 5 i 6 szkoły podstawowej przejawiają oraz doświadczają różnych form agresji słownej. Najczęściej spotykaną wśród dzieci formą agresji słownej wśród jest kłótnia. Jeżeli chodzi o nadawców agresji słownej to najczęściej są nimi rówieśnicy badanych uczniów. Rodzice rzadko są wskazywani jako nadawcy agresji słownej, stosują oni jednak takie formy agresji jak krzyk, wulgaryzmy oraz kłótnia. Z przeprowadzonych badań wynika, iż rodzice prezentują głównie pozytywne postawy rodzicielskie takie jak postawa akceptująca i autonomiczna, a dzieci mają duże zaufanie do rodziców i czują się bezpiecznie w miejscu zamieszkania. W szkole natomiast poziom poczucia bezpieczeństwa uczniów jest niższy. Warto zaznaczyć również, że dziewczynki czują się mniej bezpiecznie w domu i w szkole niż chłopcy. Z badań nad ogólnym poziomem agresji wynika, że chłopcy przejawiają wyższą skłonność do agresji fizycznej, dziewczynki są natomiast bardziej wrogie. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.contributor.advisor | Bieszczad, Bogusław - 127331 | pl |
dc.contributor.author | Machnik, Olga | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Wojciechowski, Franciszek - 132694 | pl |
dc.contributor.reviewer | Bieszczad, Bogusław - 127331 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T06:31:09Z | |
dc.date.available | 2020-07-24T06:31:09Z | |
dc.date.submitted | 2012-06-27 | pl |
dc.fieldofstudy | pedagogika społeczno-opiekuńcza | pl |
dc.identifier.apd | diploma-65996-62624 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/179499 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | aggression, parental attitude, sense of security | pl |
dc.subject.pl | agresja, poczucie bezpieczeństwa, postawy rodzicielskie | pl |
dc.title | Agresja słowna wśród uczniów starszych klas szkoły podstawowej | pl |
dc.title.alternative | Verbal aggression of children in 5th and 6th grade of primary school | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |