La relazione tra l’uomo e la donna ne "Il Disprezzo" di Alberto Moravia e "Le Mépris" di Jean-Luc Godard

licenciate
dc.abstract.enThe subject of my work is Albert Moravia’s novel Il Disprezzo and its adaptation Le Mépris by Jean-Luc Godard. In the introduction I will present the figure of the writer and the themes depicted in his novels. Then, I will introduce the profile of the French director, emphasizing the uniqueness of Le Mépris filmmaking, passing on to the question of adaptation, its challenges and the issue of remaining faithful to the original. The central part of my work (chapters one and two) is devoted to the comparative analysis of both works. Although Jean-Luc Godard’s adaptation is considered by many as unfaithful, I will try to show that he managed to remain committed to the theme of Albert Moravia's novel i.e. a complex relationship between woman and man. I will base my analysis on Linda Hutcheon's theory where remaining faithful to the original is not the most important criterion in evaluating the quality of the adaptation. I will also refer to a well-known André Bazin's essay on "cinema’s impurity" in which the French critic talks about being faithful to the spirit of an adaptive work.pl
dc.abstract.otherL’oggetto della mia tesi breve è il libro Il Disprezzo di Alberto Moravia e il suo adattamento Le Mépris di Jean-Luc Godard. Nella introduzione presenterò la figura di Alberto Moravia e descriverò le tematiche presenti nei suoi romanzi. Successivamente, presenterò la figura di Jean-Luc Godard, sottolineando la singolarità di Le Mépris nel contesto della sua produzione cinematografica, per passare poi al tema dell’adattamento, delle sue sfide e della questione di fedeltà. La parte centrale della mia tesi (capitolo primo e secondo) sarà dedicata all’analisi comparativa delle due opere. Seppure questo adattamento da molti venga considerato infedele, vorrò dimostrare che Jean-Luc Godard è riuscito a rimanere fedele al tema centrale dell’opera moraviana che è la complicata relazione tra l’uomo e la donna. Mi appoggio sulla teoria di Linda Hutcheon, secondo cui la fedeltà alla fonte non è il criterio più importante nel giudizio dell’adattamento, nonché sul celebre saggio sul “cinema impuro” di André Bazin, nel quale il critico francese parla della fedeltà allo spirito dell’opera adattata.pl
dc.abstract.plPrzedmiotem mojej pracy jest powieść Il Disprezzo Alberta Moravii oraz jej adaptacja Le Mépris Jean-Luc Godarda. We wstępie przedstawię postać pisarza oraz tematykę obecną w jego powieściach. Następnie, przedstawię postać francuskiego reżysera, podkreślając wyjątkowość Le Mépris na tle jego twórczości filmowej, przechodząc kolejno do zagadnienia adaptacji, jej wyzwań i problemu wierności względem pierwowzoru. Część centralna mojej pracy (rozdział pierwszy oraz drugi) będzie poświęcona analizie komparatystycznej obydwu dzieł. Pomimo, że ta adaptacja przez wielu jest uznawana jako niewierna, postaram się wykazać, że Jean-Luc Godard zdołał pozostać wierny tematowi przewodniemu powieści Alberta Moravii jakim jest skomplikowana relacja między kobietą i mężczyzną. Będę opierać się o teorię Lindy Hutcheon, według której wierność pierwowzorowi nie jest najważniejszym kryterium w ocenie waloru adaptacji, a także odwołując się do znanego eseju na temat "nieczystego kina” André Bazina, w którym francuski krytyk mówi o wierności duchowi dzieła adaptowanego.pl
dc.affiliationWydział Filologicznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorSurma-Gawłowska, Monika - 132171 pl
dc.contributor.authorDaniec, Patrycjapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF6pl
dc.contributor.reviewerSurma-Gawłowska, Monika - 132171 pl
dc.contributor.reviewerPaleta, Alicja - 145222 pl
dc.date.accessioned2020-07-27T09:25:18Z
dc.date.available2020-07-27T09:25:18Z
dc.date.submitted2017-07-11pl
dc.fieldofstudyfilologia włoskapl
dc.identifier.apddiploma-116870-195565pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/222121
dc.languageitapl
dc.subject.enContempt - Mépris - woman - man - relationship - Alberto Moravia - Jean-Luc Godard - film adaptationpl
dc.subject.otherDisprezzo - Mépris - donna - uomo - relazione - Alberto Moravia - Jean-Luc Godard - adattamento cinematograficopl
dc.subject.plPogarda - Mépris - kobieta - mężczyzna - relacja - Alberto Moravia - Jean-Luc Godard - adaptacja filmowapl
dc.titleLa relazione tra l’uomo e la donna ne "Il Disprezzo" di Alberto Moravia e "Le Mépris" di Jean-Luc Godardpl
dc.title.alternativeRelacja między mężczyzną i kobietą w "Il Disprezzo" Alberta Moravii i "Le Mépris" Jean-Luca Godardapl
dc.title.alternativeThe Relationship between a man and a woman in Alberto Moravia's "Il Disprezzo" and Jean-Luc Godard's "Le Mépris"pl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The subject of my work is Albert Moravia’s novel Il Disprezzo and its adaptation Le Mépris by Jean-Luc Godard. In the introduction I will present the figure of the writer and the themes depicted in his novels. Then, I will introduce the profile of the French director, emphasizing the uniqueness of Le Mépris filmmaking, passing on to the question of adaptation, its challenges and the issue of remaining faithful to the original. The central part of my work (chapters one and two) is devoted to the comparative analysis of both works. Although Jean-Luc Godard’s adaptation is considered by many as unfaithful, I will try to show that he managed to remain committed to the theme of Albert Moravia's novel i.e. a complex relationship between woman and man. I will base my analysis on Linda Hutcheon's theory where remaining faithful to the original is not the most important criterion in evaluating the quality of the adaptation. I will also refer to a well-known André Bazin's essay on "cinema’s impurity" in which the French critic talks about being faithful to the spirit of an adaptive work.
dc.abstract.otherpl
L’oggetto della mia tesi breve è il libro Il Disprezzo di Alberto Moravia e il suo adattamento Le Mépris di Jean-Luc Godard. Nella introduzione presenterò la figura di Alberto Moravia e descriverò le tematiche presenti nei suoi romanzi. Successivamente, presenterò la figura di Jean-Luc Godard, sottolineando la singolarità di Le Mépris nel contesto della sua produzione cinematografica, per passare poi al tema dell’adattamento, delle sue sfide e della questione di fedeltà. La parte centrale della mia tesi (capitolo primo e secondo) sarà dedicata all’analisi comparativa delle due opere. Seppure questo adattamento da molti venga considerato infedele, vorrò dimostrare che Jean-Luc Godard è riuscito a rimanere fedele al tema centrale dell’opera moraviana che è la complicata relazione tra l’uomo e la donna. Mi appoggio sulla teoria di Linda Hutcheon, secondo cui la fedeltà alla fonte non è il criterio più importante nel giudizio dell’adattamento, nonché sul celebre saggio sul “cinema impuro” di André Bazin, nel quale il critico francese parla della fedeltà allo spirito dell’opera adattata.
dc.abstract.plpl
Przedmiotem mojej pracy jest powieść Il Disprezzo Alberta Moravii oraz jej adaptacja Le Mépris Jean-Luc Godarda. We wstępie przedstawię postać pisarza oraz tematykę obecną w jego powieściach. Następnie, przedstawię postać francuskiego reżysera, podkreślając wyjątkowość Le Mépris na tle jego twórczości filmowej, przechodząc kolejno do zagadnienia adaptacji, jej wyzwań i problemu wierności względem pierwowzoru. Część centralna mojej pracy (rozdział pierwszy oraz drugi) będzie poświęcona analizie komparatystycznej obydwu dzieł. Pomimo, że ta adaptacja przez wielu jest uznawana jako niewierna, postaram się wykazać, że Jean-Luc Godard zdołał pozostać wierny tematowi przewodniemu powieści Alberta Moravii jakim jest skomplikowana relacja między kobietą i mężczyzną. Będę opierać się o teorię Lindy Hutcheon, według której wierność pierwowzorowi nie jest najważniejszym kryterium w ocenie waloru adaptacji, a także odwołując się do znanego eseju na temat "nieczystego kina” André Bazina, w którym francuski krytyk mówi o wierności duchowi dzieła adaptowanego.
dc.affiliationpl
Wydział Filologiczny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Surma-Gawłowska, Monika - 132171
dc.contributor.authorpl
Daniec, Patrycja
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF6
dc.contributor.reviewerpl
Surma-Gawłowska, Monika - 132171
dc.contributor.reviewerpl
Paleta, Alicja - 145222
dc.date.accessioned
2020-07-27T09:25:18Z
dc.date.available
2020-07-27T09:25:18Z
dc.date.submittedpl
2017-07-11
dc.fieldofstudypl
filologia włoska
dc.identifier.apdpl
diploma-116870-195565
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/222121
dc.languagepl
ita
dc.subject.enpl
Contempt - Mépris - woman - man - relationship - Alberto Moravia - Jean-Luc Godard - film adaptation
dc.subject.otherpl
Disprezzo - Mépris - donna - uomo - relazione - Alberto Moravia - Jean-Luc Godard - adattamento cinematografico
dc.subject.plpl
Pogarda - Mépris - kobieta - mężczyzna - relacja - Alberto Moravia - Jean-Luc Godard - adaptacja filmowa
dc.titlepl
La relazione tra l’uomo e la donna ne "Il Disprezzo" di Alberto Moravia e "Le Mépris" di Jean-Luc Godard
dc.title.alternativepl
Relacja między mężczyzną i kobietą w "Il Disprezzo" Alberta Moravii i "Le Mépris" Jean-Luca Godarda
dc.title.alternativepl
The Relationship between a man and a woman in Alberto Moravia's "Il Disprezzo" and Jean-Luc Godard's "Le Mépris"
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
31
Views per month
Views per city
Xingtai
10
Bologna
3
Casalecchio di Reno
3
Wroclaw
2
Dublin
1
Durham
1
Hangzhou
1
Lublin
1
Milan
1
Rome
1

No access

No Thumbnail Available