Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Stres i wypalenie zawodowe u nauczycieli dzieci z autyzmem.
Stress and burnout in teachers of children with autism
Autism, stress, burnout, teachers
Autyzm, stres, wypalenie zawodowe, nauczyciele
The aim of the study was to investigate the relationship between the level of stress and burnout syndrome in teachers of autistic children and teachers of healthy children. Three methods were used in the study: The Conservation of Resources (COR)- Evaluation COR- E, The Maslach Burnout Inventory and The PANAS Scale. Two groups of participants were compared: 27 teachers of autistic children and 27 teachers of healthy children.The research revealed that a there isn't a differences in level of stress and burnout between teachers of autistic children and teachers of healthy children.
Celem przedstawionych badań było porównanie stresu oraz syndromu wypalenia się zawodowego u nauczycieli, terapeutów dziećmi z autyzmem oraz nauczycieli dzieci rozwijających się prawidłowo. Badania prowadzono przy użyciu kwestionariuszy: COR Stevana. E Hobfolla, Skali PANAS oraz MBI.Przebadano 54 nauczycieli obojga płci: 27 z nich to pedagodzy specjalni oraz terapeuci pracujący z dziećmi z autyzmem w szkołach specjalnych w Krakowie i Katowicach, natomiast 27 to nauczyciele dzieci rozwijających się prawidłowo wykonujący swoją pracę w różnychmiastach na terenie województwa małopolskiego. Średnia wieku osób badanych wynosiła dla nauczycieli dzieci z autyzmem 37, 81 (SD = 8,03) oraz dla nauczycieli z grupy kontrolnej 40,22 (SD = 7,45).Nie stwierdzono różnic w badanych obszarach między poszczególnymi grupami. Wyniki otrzymane nie osiągnęły poziomu istotności statystycznej. Świadczy to o podobnym poziomie stresu i wypalenia się zawodowego zarówno u nauczycieli dzieci z autyzmem jak i nauczycieli pracujących ze zdrowymi dziećmi.
dc.abstract.en | The aim of the study was to investigate the relationship between the level of stress and burnout syndrome in teachers of autistic children and teachers of healthy children. Three methods were used in the study: The Conservation of Resources (COR)- Evaluation COR- E, The Maslach Burnout Inventory and The PANAS Scale. Two groups of participants were compared: 27 teachers of autistic children and 27 teachers of healthy children.The research revealed that a there isn't a differences in level of stress and burnout between teachers of autistic children and teachers of healthy children. | pl |
dc.abstract.other | Celem przedstawionych badań było porównanie stresu oraz syndromu wypalenia się zawodowego u nauczycieli, terapeutów dziećmi z autyzmem oraz nauczycieli dzieci rozwijających się prawidłowo. Badania prowadzono przy użyciu kwestionariuszy: COR Stevana. E Hobfolla, Skali PANAS oraz MBI.Przebadano 54 nauczycieli obojga płci: 27 z nich to pedagodzy specjalni oraz terapeuci pracujący z dziećmi z autyzmem w szkołach specjalnych w Krakowie i Katowicach, natomiast 27 to nauczyciele dzieci rozwijających się prawidłowo wykonujący swoją pracę w różnychmiastach na terenie województwa małopolskiego. Średnia wieku osób badanych wynosiła dla nauczycieli dzieci z autyzmem 37, 81 (SD = 8,03) oraz dla nauczycieli z grupy kontrolnej 40,22 (SD = 7,45).Nie stwierdzono różnic w badanych obszarach między poszczególnymi grupami. Wyniki otrzymane nie osiągnęły poziomu istotności statystycznej. Świadczy to o podobnym poziomie stresu i wypalenia się zawodowego zarówno u nauczycieli dzieci z autyzmem jak i nauczycieli pracujących ze zdrowymi dziećmi. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Łosiak, Władysław - 130102 | pl |
dc.contributor.author | Kucharska, Joanna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Pilecka, Władysława - 131407 | pl |
dc.contributor.reviewer | Łosiak, Władysław - 130102 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-14T21:04:35Z | |
dc.date.available | 2020-07-14T21:04:35Z | |
dc.date.submitted | 2011-07-06 | pl |
dc.fieldofstudy | psychologia | pl |
dc.identifier.apd | diploma-56677-66428 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/171089 | |
dc.subject.en | Autism, stress, burnout, teachers | pl |
dc.subject.other | Autyzm, stres, wypalenie zawodowe, nauczyciele | pl |
dc.title | Stres i wypalenie zawodowe u nauczycieli dzieci z autyzmem. | pl |
dc.title.alternative | Stress and burnout in teachers of children with autism | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |