Czego chcą ornamenty?

2015
book section
conference proceedings
dc.abstract.plCzego chcą ornamenty? Dla Adolfa Loosa ewolucja kultury była równoznaczna z usunięciem ornamentu z przedmiotów użytkowych. Według Gottfrieda Sempera ornament rozwijał się w gęstej sieci czynników, od sił natury i zasad piękna formalnego poczynając, poprzez uwarunkowania materiałowo-techniczne oraz dzieje ludzkich rzemiosł i Stoffwechselpriznzip, a na strukturalnym symbolizmie - wyrażaniu konstrukcyjnej lub funkcjonalnej istoty dzieła w formie dekoracyjnej - kończąc. Dla Aloisa Riegla ornament był niezależną od mimetyzmu formą artystycznej wypowiedzi, a więc czymś równym realistycznemu malarstwu czy rzeźbie. Jego rozwój wskazywał nie tylko na stałą potrzebę tworzenia sztuki, ale też na określone zadanie do zrealizowania: było nim dążenie do jak najlepszego wypełnienia płaszczyzny przeznaczonej do dekoracji Celem artysty nie było więc według niego skomplikowane działanie w zgodzie z prawami kosmicznymi, wymogami materiału, idealnego typu i Stoffwechselpriznzip, jak chciał Semper, lecz pokrycie pola obrazowego zespołem stylizowanych motywów i nadanie mu przez to jakiejś struktury. Ernst Gombrich widział rozwiązanie problemu tworzenia i odbioru ornamentów w perspektywie psychologicznej. Heinrich Wölfflin w swej dysertacji doktorskiej Prolegomena do psychologii architektury percepcję form i motywów dekoracyjnych rozpatrywał ze stanowiska wczucia. Od jeszcze innej strony podszedł do zagadnienia ornamentu Wiesław Juszczak. Krytykując właściwie wszystkie wyżej omówione koncepcje wskazywał, że wielka Sztuka zawsze była próbą zmierzenia się z Tajemnicą, że zatem miała wymiar religijny. Człowiek pierwotny zanurzony był w rzeczywistości, która go przerastała. Wszystkie wzory tworzonych naczyń i „ozdób” objawiały mu się jako dane z góry, jako święte dary, których udzielali mu bogowie. Przynależny do owych wytworów ornament był w tej sytuacji emanacją kształtu, funkcji, treści i sensu rzeczy. W okresie archaicznym „zmysł ładu” Gombricha sprzęgnięty był ze „zmysłem tajemnicy”. Czego więc chcą ornamenty? Ich zanurzenie w świecie „archaicznej ontologii” wcale nie wyklucza zasad symetrii, rytmiczności czy sprecyzowanych zasad odczytywania, tak jak religijne postrzeganie świata nie przeczy wrodzonemu ludzkiej psychice „zmysłowi porządku”. Ornamenty z jednej strony rozpatrywać możemy jako efekt zapełnienia płaszczyzny obrazowej, która sama, jak pokazują analizy z kręgu nauki o obrazie (Bildwissenschaft), wykształca się na podłożu (Grund) będącym pustką i chaosem, zamieniającym się w ład wraz ze stawianiem na niej kolejnych znaków. Z drugiej natomiast, jak przekonuje współczesna neuroestetyka, człowiek faktycznie nie jest żadną tabula rasa, lecz organizmem o częściowo wrodzonych, a częściowo nabytych predyspozycjach kognitywnych. Oznacza to, że sposób, w jaki zinterpretujemy wykonane przy użyciu zmysłu porządku ornamenty, pokrywające płaszczyznę zgodnie z jej wewnętrzną logiką, czy więc dostrzeżemy w nich jedynie przedmiot estetycznej kontemplacji, czy znamiona „Tajemnicy”, zależeć będzie od nas. Bowiem każde istotne dzieło sztuki potencjalnie odsłania się na jakąś głębszą rzeczywistość, którą możemy nazwać - jak Semper - kosmicznym porządkiem lub - jak Juszczak - światem „archaicznej ontologii”.pl
dc.affiliationWydział Historyczny : Instytut Historii Sztukipl
dc.conferenceOrnament i dekoracja dzieła sztuki
dc.conference.cityKraków
dc.conference.countryPolska
dc.conference.datefinish2014-11-22
dc.conference.datestart2014-11-20
dc.contributor.authorBałus, Wojciech - 127190 pl
dc.contributor.editorDaranowska-Łukaszewska, Joannapl
dc.contributor.editorBetlej, Andrzej - 127289 pl
dc.contributor.editorDworzak, Agata - 157953 pl
dc.date.accession2016-02-23pl
dc.date.accessioned2016-02-23T18:55:46Z
dc.date.available2016-02-23T18:55:46Z
dc.date.issued2015pl
dc.description.conftypenationalpl
dc.description.physical13-27pl
dc.description.publication1,5pl
dc.identifier.isbn978-83-88341-97-7pl
dc.identifier.urihttp://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/21351
dc.identifier.weblinkhttp://www.ihs.uj.edu.pl/documents/12925174/ca7a8bde-9519-45bc-b745-d842f54753b6pl
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.pubinfoWarszawa : Stowarzyszenie Historyków Sztukipl
dc.rightsDodaję tylko opis bibliograficzny*
dc.rights.licenceBez licencji otwartego dostępu
dc.rights.uri*
dc.subject.plornamentpl
dc.subject.plteoria sztukipl
dc.subject.plnauka o obraziepl
dc.subtypeConferenceProceedingspl
dc.titleCzego chcą ornamenty?pl
dc.title.alternativeWhat ornaments want?pl
dc.title.containerOrnament i dekoracja dzieła sztuki : studia z historii sztukipl
dc.typeBookSectionpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.plpl
Czego chcą ornamenty? Dla Adolfa Loosa ewolucja kultury była równoznaczna z usunięciem ornamentu z przedmiotów użytkowych. Według Gottfrieda Sempera ornament rozwijał się w gęstej sieci czynników, od sił natury i zasad piękna formalnego poczynając, poprzez uwarunkowania materiałowo-techniczne oraz dzieje ludzkich rzemiosł i Stoffwechselpriznzip, a na strukturalnym symbolizmie - wyrażaniu konstrukcyjnej lub funkcjonalnej istoty dzieła w formie dekoracyjnej - kończąc. Dla Aloisa Riegla ornament był niezależną od mimetyzmu formą artystycznej wypowiedzi, a więc czymś równym realistycznemu malarstwu czy rzeźbie. Jego rozwój wskazywał nie tylko na stałą potrzebę tworzenia sztuki, ale też na określone zadanie do zrealizowania: było nim dążenie do jak najlepszego wypełnienia płaszczyzny przeznaczonej do dekoracji Celem artysty nie było więc według niego skomplikowane działanie w zgodzie z prawami kosmicznymi, wymogami materiału, idealnego typu i Stoffwechselpriznzip, jak chciał Semper, lecz pokrycie pola obrazowego zespołem stylizowanych motywów i nadanie mu przez to jakiejś struktury. Ernst Gombrich widział rozwiązanie problemu tworzenia i odbioru ornamentów w perspektywie psychologicznej. Heinrich Wölfflin w swej dysertacji doktorskiej Prolegomena do psychologii architektury percepcję form i motywów dekoracyjnych rozpatrywał ze stanowiska wczucia. Od jeszcze innej strony podszedł do zagadnienia ornamentu Wiesław Juszczak. Krytykując właściwie wszystkie wyżej omówione koncepcje wskazywał, że wielka Sztuka zawsze była próbą zmierzenia się z Tajemnicą, że zatem miała wymiar religijny. Człowiek pierwotny zanurzony był w rzeczywistości, która go przerastała. Wszystkie wzory tworzonych naczyń i „ozdób” objawiały mu się jako dane z góry, jako święte dary, których udzielali mu bogowie. Przynależny do owych wytworów ornament był w tej sytuacji emanacją kształtu, funkcji, treści i sensu rzeczy. W okresie archaicznym „zmysł ładu” Gombricha sprzęgnięty był ze „zmysłem tajemnicy”. Czego więc chcą ornamenty? Ich zanurzenie w świecie „archaicznej ontologii” wcale nie wyklucza zasad symetrii, rytmiczności czy sprecyzowanych zasad odczytywania, tak jak religijne postrzeganie świata nie przeczy wrodzonemu ludzkiej psychice „zmysłowi porządku”. Ornamenty z jednej strony rozpatrywać możemy jako efekt zapełnienia płaszczyzny obrazowej, która sama, jak pokazują analizy z kręgu nauki o obrazie (Bildwissenschaft), wykształca się na podłożu (Grund) będącym pustką i chaosem, zamieniającym się w ład wraz ze stawianiem na niej kolejnych znaków. Z drugiej natomiast, jak przekonuje współczesna neuroestetyka, człowiek faktycznie nie jest żadną tabula rasa, lecz organizmem o częściowo wrodzonych, a częściowo nabytych predyspozycjach kognitywnych. Oznacza to, że sposób, w jaki zinterpretujemy wykonane przy użyciu zmysłu porządku ornamenty, pokrywające płaszczyznę zgodnie z jej wewnętrzną logiką, czy więc dostrzeżemy w nich jedynie przedmiot estetycznej kontemplacji, czy znamiona „Tajemnicy”, zależeć będzie od nas. Bowiem każde istotne dzieło sztuki potencjalnie odsłania się na jakąś głębszą rzeczywistość, którą możemy nazwać - jak Semper - kosmicznym porządkiem lub - jak Juszczak - światem „archaicznej ontologii”.
dc.affiliationpl
Wydział Historyczny : Instytut Historii Sztuki
dc.conference
Ornament i dekoracja dzieła sztuki
dc.conference.city
Kraków
dc.conference.country
Polska
dc.conference.datefinish
2014-11-22
dc.conference.datestart
2014-11-20
dc.contributor.authorpl
Bałus, Wojciech - 127190
dc.contributor.editorpl
Daranowska-Łukaszewska, Joanna
dc.contributor.editorpl
Betlej, Andrzej - 127289
dc.contributor.editorpl
Dworzak, Agata - 157953
dc.date.accessionpl
2016-02-23
dc.date.accessioned
2016-02-23T18:55:46Z
dc.date.available
2016-02-23T18:55:46Z
dc.date.issuedpl
2015
dc.description.conftypepl
national
dc.description.physicalpl
13-27
dc.description.publicationpl
1,5
dc.identifier.isbnpl
978-83-88341-97-7
dc.identifier.uri
http://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/21351
dc.identifier.weblinkpl
http://www.ihs.uj.edu.pl/documents/12925174/ca7a8bde-9519-45bc-b745-d842f54753b6
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.pubinfopl
Warszawa : Stowarzyszenie Historyków Sztuki
dc.rights*
Dodaję tylko opis bibliograficzny
dc.rights.licence
Bez licencji otwartego dostępu
dc.rights.uri*
dc.subject.plpl
ornament
dc.subject.plpl
teoria sztuki
dc.subject.plpl
nauka o obrazie
dc.subtypepl
ConferenceProceedings
dc.titlepl
Czego chcą ornamenty?
dc.title.alternativepl
What ornaments want?
dc.title.containerpl
Ornament i dekoracja dzieła sztuki : studia z historii sztuki
dc.typepl
BookSection
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available