Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Związek lęku jako stanu i cechy z przetwarzaniem bodźców emocjonalnych przedstawionych za pomocą zadania Stroopa emocjonalnego w dwóch wariantach: słownym oraz twarzowym
The relationship of state and trait anxiety with the processing of affective stimuli based on the Stroop task paradigm: lexical and facial version.
emotional Stroop task; arousal; automatic vigilance; threat; anxiety
zadanie Stroopa emocjonalnego; pobudzenie; zagrożenie; lęk; automatyczna czujność
Celem prezentowanej pracy było zbadanie tendencyjności kierowania uwagi na zagrożenie w zdrowej, niezdiagnozowanej zaburzeniami lękowymi, populacji. Emocjonalny paradygmat Stroopa zastosowano w dwóch wariantach: leksykalnym (słowo-kolor) i twarzowym (słowo-twarz). Postawiono hipotezę, że w leksykalnym zadaniu emocjonalnym Stroopa efekt interferencji emocjonalnej jest modulowany przez podniecenie, a nie walencję. Aby przetestować to założenie, wybrane słowa afektywne były równie pobudzające, jednakże bardziej pobudzające niż neutralne. Uzyskane wyniki nie wykazały efektu pobudzenia w wywoływaniu efektu interferencji emocjonalnej. Drugim zadaniem w badaniu było emocjonalne zadanie Stroopa w wariancie twarzowym. Na twarze przedstawiające emocje smutku, strachu, gniewu i radości zostały nałożone zostały słowa: „smutek”, „gniew”, „strach”, radość” i „XXX”. Otrzymane wyniki potwierdziły hipotezę, zgodnie z którą słowa o negatywnym wydźwięku umieszczone na twarzy wywołują efekt automatycznej czujności, podczas gdy pozytywne słowa i „XXX” takiego efektu nie powodują. Wykazano również tzw. efekt ułatwienia; czasy reakcji były znacznie szybsze podczas prób zgodnych w porównaniu do tych niespójnych. Podsumowując, obecne badanie popiera kategoryczną teorię negatywności i hipotezę o ewolucyjnym zagrożeniu. Wskazuje również na znaczenie doboru materiału leksykalnego, podczas prób naukowej weryfikacji teorii pobudzenia. Wreszcie, celem tej pracy było również zbadanie związku między efektem interferencji emocjonalnej a lękiem jako cechą i stanem. Modele regresji skonstruowane dla obu zadań nie wykazały istotnego związku między tymi zmiennymi.
The purpose of this thesis was to investigate the attentional bias towards threat in a healthy, undiagnosed with anxiety, sample. The emotional Stroop paradigm was used in two variants: lexical (word-colour) and facial (face-word). It has been hypothesized that in the lexical emotional Stroop task, the emotional interference effect is modulated by arousal, not valence. To test this presumption, the affective words selected were equally arousing, yet more arousing than neutral ones. The results obtained revealed no effect of arousal in producing the emotional interference effect. The second task in the study was the face-word emotional Stroop task. The faces depicting emotions of sadness, fear, anger and happiness were presented with Polish equivalents of words “sadness”, “anger”, “fear”, “happiness” and “XXX” being superimposed on the images. The findings confirmed the hypothesis claiming that negatively valenced words placed across the face elicit the effect of automatic vigilance, whereas positive words and non-word “XXX” do not. The Stroop-like facilitation effect has also been demonstrated; the response latencies were significantly faster on the congruent trials as compared to the incongruent ones. Overall, the present study supports the categorical negativity theory and evolutionary threat hypothesis. It also points out the importance of lexical material selection while seeking out to scientifically validate the arousal theory. Lastly, the objective of this thesis was to explore the relationship between the emotional interference effect as well as trait and state anxiety. The regression models constructed for both tasks revealed no significant relationship between those variables.
dc.abstract.en | The purpose of this thesis was to investigate the attentional bias towards threat in a healthy, undiagnosed with anxiety, sample. The emotional Stroop paradigm was used in two variants: lexical (word-colour) and facial (face-word). It has been hypothesized that in the lexical emotional Stroop task, the emotional interference effect is modulated by arousal, not valence. To test this presumption, the affective words selected were equally arousing, yet more arousing than neutral ones. The results obtained revealed no effect of arousal in producing the emotional interference effect. The second task in the study was the face-word emotional Stroop task. The faces depicting emotions of sadness, fear, anger and happiness were presented with Polish equivalents of words “sadness”, “anger”, “fear”, “happiness” and “XXX” being superimposed on the images. The findings confirmed the hypothesis claiming that negatively valenced words placed across the face elicit the effect of automatic vigilance, whereas positive words and non-word “XXX” do not. The Stroop-like facilitation effect has also been demonstrated; the response latencies were significantly faster on the congruent trials as compared to the incongruent ones. Overall, the present study supports the categorical negativity theory and evolutionary threat hypothesis. It also points out the importance of lexical material selection while seeking out to scientifically validate the arousal theory. Lastly, the objective of this thesis was to explore the relationship between the emotional interference effect as well as trait and state anxiety. The regression models constructed for both tasks revealed no significant relationship between those variables. | pl |
dc.abstract.pl | Celem prezentowanej pracy było zbadanie tendencyjności kierowania uwagi na zagrożenie w zdrowej, niezdiagnozowanej zaburzeniami lękowymi, populacji. Emocjonalny paradygmat Stroopa zastosowano w dwóch wariantach: leksykalnym (słowo-kolor) i twarzowym (słowo-twarz). Postawiono hipotezę, że w leksykalnym zadaniu emocjonalnym Stroopa efekt interferencji emocjonalnej jest modulowany przez podniecenie, a nie walencję. Aby przetestować to założenie, wybrane słowa afektywne były równie pobudzające, jednakże bardziej pobudzające niż neutralne. Uzyskane wyniki nie wykazały efektu pobudzenia w wywoływaniu efektu interferencji emocjonalnej. Drugim zadaniem w badaniu było emocjonalne zadanie Stroopa w wariancie twarzowym. Na twarze przedstawiające emocje smutku, strachu, gniewu i radości zostały nałożone zostały słowa: „smutek”, „gniew”, „strach”, radość” i „XXX”. Otrzymane wyniki potwierdziły hipotezę, zgodnie z którą słowa o negatywnym wydźwięku umieszczone na twarzy wywołują efekt automatycznej czujności, podczas gdy pozytywne słowa i „XXX” takiego efektu nie powodują. Wykazano również tzw. efekt ułatwienia; czasy reakcji były znacznie szybsze podczas prób zgodnych w porównaniu do tych niespójnych. Podsumowując, obecne badanie popiera kategoryczną teorię negatywności i hipotezę o ewolucyjnym zagrożeniu. Wskazuje również na znaczenie doboru materiału leksykalnego, podczas prób naukowej weryfikacji teorii pobudzenia. Wreszcie, celem tej pracy było również zbadanie związku między efektem interferencji emocjonalnej a lękiem jako cechą i stanem. Modele regresji skonstruowane dla obu zadań nie wykazały istotnego związku między tymi zmiennymi. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Chuderski, Adam - 200113 | pl |
dc.contributor.author | Kumka, Martyna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Chuderski, Adam - 200113 | pl |
dc.contributor.reviewer | Senderecka, Magdalena | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-28T05:09:05Z | |
dc.date.available | 2020-07-28T05:09:05Z | |
dc.date.submitted | 2019-10-29 | pl |
dc.fieldofstudy | kognitywistyka | pl |
dc.identifier.apd | diploma-138210-249966 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/239780 | |
dc.language | eng | pl |
dc.subject.en | zadanie Stroopa emocjonalnego; pobudzenie; zagrożenie; lęk; automatyczna czujność | pl |
dc.subject.pl | emotional Stroop task; arousal; automatic vigilance; threat; anxiety | pl |
dc.title | Związek lęku jako stanu i cechy z przetwarzaniem bodźców emocjonalnych przedstawionych za pomocą zadania Stroopa emocjonalnego w dwóch wariantach: słownym oraz twarzowym | pl |
dc.title.alternative | The relationship of state and trait anxiety with the processing of affective stimuli based on the Stroop task paradigm: lexical and facial version. | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |