Innowacja i powtórzenie. Analiza przemian społeczno-kulturowych na przykładzie tworzenia postaci Jamesa Bonda

master
dc.abstract.enThe thesis submits the process of creating the character of James Bond in the context of socio-cultural changes. The source material consists of selected scenes from the James Bond series and marketing campaigns. By analyzing the characters and the plot structure of the films, I define the features of the Bond paradigm and their myth-creating role. Based on the analysis of films with Daniel Craig in the leading role, I present deconstruction of the paradigm. The resulting differences reflect the socio-cultural changes that have taken place during the series of films. I also analyze character building in terms of serialization and the impact of marketing campaigns and film distribution on the viewer.pl
dc.abstract.plPraca przedstawia proces tworzenia postaci Jamesa Bonda w kontekście przemian społeczno-kulturowych. Materiał źródłowy stanowią wybrane sceny z serii filmów o Jamesie Bondzie oraz kampanie marketingowe. Poprzez analizę postaci i struktury fabularnej filmów, wyznaczam cechy paradygmatu bondowskiego oraz ich mitotwórczą rolę. Na podstawie analizy filmów z Danielem Craigiem w roli głównej, prezentuję dekonstrukcje paradygmatu. Powstałe różnice odzwierciedlają zmiany społeczno-kulturowe, jakie zaszły w czasie trwania serii filmów. Analizuję również budowanie postaci pod kątem seryjności oraz wpływu kampanii marketingowych i dystrybucji filmów na widza.pl
dc.affiliationUniwersytet Jagielloński w Krakowiepl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorBal, Ewa - 173706 pl
dc.contributor.authorProkop, Sylwiapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/UJKpl
dc.contributor.reviewerBal, Ewa - 173706 pl
dc.contributor.reviewerBaluch, Wojciech - 127180 pl
dc.date.accessioned2022-10-18T21:34:39Z
dc.date.available2022-10-18T21:34:39Z
dc.date.submitted2022-10-18pl
dc.fieldofstudyperformatykapl
dc.identifier.apddiploma-153296-164854pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/301895
dc.languagepolpl
dc.subject.enJames Bondparadigm of Bondmythserialitypopular culturepl
dc.subject.plJames Bondparadygmat bondowskimitseryjnośćkultura popularnapl
dc.titleInnowacja i powtórzenie. Analiza przemian społeczno-kulturowych na przykładzie tworzenia postaci Jamesa Bondapl
dc.title.alternativeInnovation and repetition. Analysis of socio-cultural changes based on the example of creating the character of James Bondpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The thesis submits the process of creating the character of James Bond in the context of socio-cultural changes. The source material consists of selected scenes from the James Bond series and marketing campaigns. By analyzing the characters and the plot structure of the films, I define the features of the Bond paradigm and their myth-creating role. Based on the analysis of films with Daniel Craig in the leading role, I present deconstruction of the paradigm. The resulting differences reflect the socio-cultural changes that have taken place during the series of films. I also analyze character building in terms of serialization and the impact of marketing campaigns and film distribution on the viewer.
dc.abstract.plpl
Praca przedstawia proces tworzenia postaci Jamesa Bonda w kontekście przemian społeczno-kulturowych. Materiał źródłowy stanowią wybrane sceny z serii filmów o Jamesie Bondzie oraz kampanie marketingowe. Poprzez analizę postaci i struktury fabularnej filmów, wyznaczam cechy paradygmatu bondowskiego oraz ich mitotwórczą rolę. Na podstawie analizy filmów z Danielem Craigiem w roli głównej, prezentuję dekonstrukcje paradygmatu. Powstałe różnice odzwierciedlają zmiany społeczno-kulturowe, jakie zaszły w czasie trwania serii filmów. Analizuję również budowanie postaci pod kątem seryjności oraz wpływu kampanii marketingowych i dystrybucji filmów na widza.
dc.affiliationpl
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Bal, Ewa - 173706
dc.contributor.authorpl
Prokop, Sylwia
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/UJK
dc.contributor.reviewerpl
Bal, Ewa - 173706
dc.contributor.reviewerpl
Baluch, Wojciech - 127180
dc.date.accessioned
2022-10-18T21:34:39Z
dc.date.available
2022-10-18T21:34:39Z
dc.date.submittedpl
2022-10-18
dc.fieldofstudypl
performatyka
dc.identifier.apdpl
diploma-153296-164854
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/301895
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
James Bondparadigm of Bondmythserialitypopular culture
dc.subject.plpl
James Bondparadygmat bondowskimitseryjnośćkultura popularna
dc.titlepl
Innowacja i powtórzenie. Analiza przemian społeczno-kulturowych na przykładzie tworzenia postaci Jamesa Bonda
dc.title.alternativepl
Innovation and repetition. Analysis of socio-cultural changes based on the example of creating the character of James Bond
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
8
Views per month
Views per city
Krakow
3
Lodz
1
Lviv
1
Shanghai
1
Warsaw
1

No access

No Thumbnail Available
Collections