Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
"Teksty poetyckie w dydaktyce języka polskiego jako obcego na poziomie średnio zaawansowanym. Język w działaniu i działanie w języku"
"Poetic texts in teaching Polish as a foreign language at an intermediate level: language in action and language as an action"
jęzk polski jako obcy, literatura, poezja, kompetencja językowa, techniki nauczania, przygotowanie materiałów dydaktycznych
Polish as a foreign language, literature, poetry, linguistic competence, teaching techniques, didactic material preparation
Praca odpowiada na pytanie o związek między obecnością tekstów poetyckich w procesie kształcenia a wzrostem kompetencji językowej uczących się języka polskiego jako obcego. Jej celem jest pokazanie wiersza jako przestrzeni dla zaangażowanego spotkania uczących się z językiem oraz pola jego uważnej obserwacji, rozbudzenia możliwości wielorakich, osobistych odczytań, rozwijania wrażliwości estetycznej, i wreszcie propozycji wejścia w dialog, podjęcia refleksji i otwarcia na dyskusję. W opozycji do popularnego przekonania o niejednoznaczności poezji i jej oderwaniu od codziennej praktyki komunikacyjnej, praca skupia się na prezentacji tekstów poetyckich jako języka w działaniu i bodźca do działania językiem. Praca składa się z trzech rozdziałów. Rozdział pierwszy to prezentacja opinii najważniejszych polskich glottodydaktyków na temat roli tekstów poetyckich w nauczaniu języka polskiego jako obcego oraz teoretyczna refleksja nad sposobami ich wykorzystania. Rozdział drugi zawiera omówienie i podsumowanie analizy podręczników, której celem było ustalenie, jak często i w jaki sposób wykorzystywane są w nich teksty poetyckie. W rozdziale trzecim zaprezentowano wyniki badań przeprowadzonych wśród uczących się języka polskiego jako obcego oraz płynące z nich wnioski, a także autorskie propozycje konspektów zajęć.
The thesis addresses the topic of the relationship between including poetic texts in the process of teaching Polish as a foreign language and the increase of learners' linguistic competence. The purpose of the thesis is to present poem in glottodidactics as an area for engaged language learners to meet with language and carefully observe its functioning, as well as to develop their aesthetic sensitivity, and open a dialogue. Contrary to the popular belief that poetry shows no similarities with everyday communication practice, the thesis focuses on presenting poetic texts as language in action and stimulus for using language.The work consists of three chapters. The first chapter is a theoretical reflection on the ways of including poetry in language teaching. The second chapter contains a presentation and a summary of the didactic materials analysis. The third chapter presents the results of research carried out among learners of Polish as a foreign language along with the propositions of lesson plans.
dc.abstract.en | The thesis addresses the topic of the relationship between including poetic texts in the process of teaching Polish as a foreign language and the increase of learners' linguistic competence. The purpose of the thesis is to present poem in glottodidactics as an area for engaged language learners to meet with language and carefully observe its functioning, as well as to develop their aesthetic sensitivity, and open a dialogue. Contrary to the popular belief that poetry shows no similarities with everyday communication practice, the thesis focuses on presenting poetic texts as language in action and stimulus for using language.The work consists of three chapters. The first chapter is a theoretical reflection on the ways of including poetry in language teaching. The second chapter contains a presentation and a summary of the didactic materials analysis. The third chapter presents the results of research carried out among learners of Polish as a foreign language along with the propositions of lesson plans. | pl |
dc.abstract.pl | Praca odpowiada na pytanie o związek między obecnością tekstów poetyckich w procesie kształcenia a wzrostem kompetencji językowej uczących się języka polskiego jako obcego. Jej celem jest pokazanie wiersza jako przestrzeni dla zaangażowanego spotkania uczących się z językiem oraz pola jego uważnej obserwacji, rozbudzenia możliwości wielorakich, osobistych odczytań, rozwijania wrażliwości estetycznej, i wreszcie propozycji wejścia w dialog, podjęcia refleksji i otwarcia na dyskusję. W opozycji do popularnego przekonania o niejednoznaczności poezji i jej oderwaniu od codziennej praktyki komunikacyjnej, praca skupia się na prezentacji tekstów poetyckich jako języka w działaniu i bodźca do działania językiem. Praca składa się z trzech rozdziałów. Rozdział pierwszy to prezentacja opinii najważniejszych polskich glottodydaktyków na temat roli tekstów poetyckich w nauczaniu języka polskiego jako obcego oraz teoretyczna refleksja nad sposobami ich wykorzystania. Rozdział drugi zawiera omówienie i podsumowanie analizy podręczników, której celem było ustalenie, jak często i w jaki sposób wykorzystywane są w nich teksty poetyckie. W rozdziale trzecim zaprezentowano wyniki badań przeprowadzonych wśród uczących się języka polskiego jako obcego oraz płynące z nich wnioski, a także autorskie propozycje konspektów zajęć. | pl |
dc.affiliation | Wydział Polonistyki | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Lipińska, Ewa | pl |
dc.contributor.author | Galica, Justyna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WP4 | pl |
dc.contributor.reviewer | Bucko, Dominika | pl |
dc.contributor.reviewer | Lipińska, Ewa | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-28T01:57:04Z | |
dc.date.available | 2020-07-28T01:57:04Z | |
dc.date.submitted | 2019-07-05 | pl |
dc.fieldofstudy | nauczanie języka polskiego jako obcego i drugiego | pl |
dc.identifier.apd | diploma-134724-175607 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/236915 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Polish as a foreign language, literature, poetry, linguistic competence, teaching techniques, didactic material preparation | pl |
dc.subject.pl | jęzk polski jako obcy, literatura, poezja, kompetencja językowa, techniki nauczania, przygotowanie materiałów dydaktycznych | pl |
dc.title | "Teksty poetyckie w dydaktyce języka polskiego jako obcego na poziomie średnio zaawansowanym. Język w działaniu i działanie w języku" | pl |
dc.title.alternative | "Poetic texts in teaching Polish as a foreign language at an intermediate level: language in action and language as an action" | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |