"Teksty poetyckie w dydaktyce języka polskiego jako obcego na poziomie średnio zaawansowanym. Język w działaniu i działanie w języku"

master
dc.abstract.enThe thesis addresses the topic of the relationship between including poetic texts in the process of teaching Polish as a foreign language and the increase of learners' linguistic competence. The purpose of the thesis is to present poem in glottodidactics as an area for engaged language learners to meet with language and carefully observe its functioning, as well as to develop their aesthetic sensitivity, and open a dialogue. Contrary to the popular belief that poetry shows no similarities with everyday communication practice, the thesis focuses on presenting poetic texts as language in action and stimulus for using language.The work consists of three chapters. The first chapter is a theoretical reflection on the ways of including poetry in language teaching. The second chapter contains a presentation and a summary of the didactic materials analysis. The third chapter presents the results of research carried out among learners of Polish as a foreign language along with the propositions of lesson plans.pl
dc.abstract.plPraca odpowiada na pytanie o związek między obecnością tekstów poetyckich w procesie kształcenia a wzrostem kompetencji językowej uczących się języka polskiego jako obcego. Jej celem jest pokazanie wiersza jako przestrzeni dla zaangażowanego spotkania uczących się z językiem oraz pola jego uważnej obserwacji, rozbudzenia możliwości wielorakich, osobistych odczytań, rozwijania wrażliwości estetycznej, i wreszcie propozycji wejścia w dialog, podjęcia refleksji i otwarcia na dyskusję. W opozycji do popularnego przekonania o niejednoznaczności poezji i jej oderwaniu od codziennej praktyki komunikacyjnej, praca skupia się na prezentacji tekstów poetyckich jako języka w działaniu i bodźca do działania językiem. Praca składa się z trzech rozdziałów. Rozdział pierwszy to prezentacja opinii najważniejszych polskich glottodydaktyków na temat roli tekstów poetyckich w nauczaniu języka polskiego jako obcego oraz teoretyczna refleksja nad sposobami ich wykorzystania. Rozdział drugi zawiera omówienie i podsumowanie analizy podręczników, której celem było ustalenie, jak często i w jaki sposób wykorzystywane są w nich teksty poetyckie. W rozdziale trzecim zaprezentowano wyniki badań przeprowadzonych wśród uczących się języka polskiego jako obcego oraz płynące z nich wnioski, a także autorskie propozycje konspektów zajęć.pl
dc.affiliationWydział Polonistykipl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorLipińska, Ewapl
dc.contributor.authorGalica, Justynapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WP4pl
dc.contributor.reviewerBucko, Dominikapl
dc.contributor.reviewerLipińska, Ewapl
dc.date.accessioned2020-07-28T01:57:04Z
dc.date.available2020-07-28T01:57:04Z
dc.date.submitted2019-07-05pl
dc.fieldofstudynauczanie języka polskiego jako obcego i drugiegopl
dc.identifier.apddiploma-134724-175607pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/236915
dc.languagepolpl
dc.subject.enPolish as a foreign language, literature, poetry, linguistic competence, teaching techniques, didactic material preparationpl
dc.subject.pljęzk polski jako obcy, literatura, poezja, kompetencja językowa, techniki nauczania, przygotowanie materiałów dydaktycznychpl
dc.title"Teksty poetyckie w dydaktyce języka polskiego jako obcego na poziomie średnio zaawansowanym. Język w działaniu i działanie w języku"pl
dc.title.alternative"Poetic texts in teaching Polish as a foreign language at an intermediate level: language in action and language as an action"pl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The thesis addresses the topic of the relationship between including poetic texts in the process of teaching Polish as a foreign language and the increase of learners' linguistic competence. The purpose of the thesis is to present poem in glottodidactics as an area for engaged language learners to meet with language and carefully observe its functioning, as well as to develop their aesthetic sensitivity, and open a dialogue. Contrary to the popular belief that poetry shows no similarities with everyday communication practice, the thesis focuses on presenting poetic texts as language in action and stimulus for using language.The work consists of three chapters. The first chapter is a theoretical reflection on the ways of including poetry in language teaching. The second chapter contains a presentation and a summary of the didactic materials analysis. The third chapter presents the results of research carried out among learners of Polish as a foreign language along with the propositions of lesson plans.
dc.abstract.plpl
Praca odpowiada na pytanie o związek między obecnością tekstów poetyckich w procesie kształcenia a wzrostem kompetencji językowej uczących się języka polskiego jako obcego. Jej celem jest pokazanie wiersza jako przestrzeni dla zaangażowanego spotkania uczących się z językiem oraz pola jego uważnej obserwacji, rozbudzenia możliwości wielorakich, osobistych odczytań, rozwijania wrażliwości estetycznej, i wreszcie propozycji wejścia w dialog, podjęcia refleksji i otwarcia na dyskusję. W opozycji do popularnego przekonania o niejednoznaczności poezji i jej oderwaniu od codziennej praktyki komunikacyjnej, praca skupia się na prezentacji tekstów poetyckich jako języka w działaniu i bodźca do działania językiem. Praca składa się z trzech rozdziałów. Rozdział pierwszy to prezentacja opinii najważniejszych polskich glottodydaktyków na temat roli tekstów poetyckich w nauczaniu języka polskiego jako obcego oraz teoretyczna refleksja nad sposobami ich wykorzystania. Rozdział drugi zawiera omówienie i podsumowanie analizy podręczników, której celem było ustalenie, jak często i w jaki sposób wykorzystywane są w nich teksty poetyckie. W rozdziale trzecim zaprezentowano wyniki badań przeprowadzonych wśród uczących się języka polskiego jako obcego oraz płynące z nich wnioski, a także autorskie propozycje konspektów zajęć.
dc.affiliationpl
Wydział Polonistyki
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Lipińska, Ewa
dc.contributor.authorpl
Galica, Justyna
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WP4
dc.contributor.reviewerpl
Bucko, Dominika
dc.contributor.reviewerpl
Lipińska, Ewa
dc.date.accessioned
2020-07-28T01:57:04Z
dc.date.available
2020-07-28T01:57:04Z
dc.date.submittedpl
2019-07-05
dc.fieldofstudypl
nauczanie języka polskiego jako obcego i drugiego
dc.identifier.apdpl
diploma-134724-175607
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/236915
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Polish as a foreign language, literature, poetry, linguistic competence, teaching techniques, didactic material preparation
dc.subject.plpl
jęzk polski jako obcy, literatura, poezja, kompetencja językowa, techniki nauczania, przygotowanie materiałów dydaktycznych
dc.titlepl
"Teksty poetyckie w dydaktyce języka polskiego jako obcego na poziomie średnio zaawansowanym. Język w działaniu i działanie w języku"
dc.title.alternativepl
"Poetic texts in teaching Polish as a foreign language at an intermediate level: language in action and language as an action"
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available