Kompetencje zdrowotne, uzależnienie od Internetu i poglądy spiskowe a przestrzeganie zachowań prewencyjnych w czasie pandemii przez graczy komputerowych.

master
dc.abstract.enIntroduction: The modern popularity of the Internet poses a risk of negative health effects, such as addiction. Time spent on digital activity during the COVID-19 pandemic was associated with exposure to disinformation , of which conspiracy beliefs appear to be an important manifestation. Appropriate preventive measures were implemented to limit the spread of coronavirus.Aim of the study: The main aim of the study was to determine the association between adherence to preventive measures against COVID-19 and health literacy, Internet addiction, and conspiracy beliefs among computer gamers.Material and methods: The analysis was based on data obtained from a questionnaire survey completed by 257 adults who were the members of the private Facebook group "Gamers are Us!". The survey was conducted using a computer-based web-based interviewing. The Gaming Addiction Rating Scale (GAS-BRIEF) was used to measure computer game addiction (GA). Health literacy (HL) were assessed using the European Health Literacy Survey Questionnaire (HLS-EU-Q-16), while e-health literacy (eHL) were assessed using the Polish Version of the e-Helath Literacy Scale (e-HEALS). Conspiracy beliefs (CB), on the other hand, were assessed with the COVID-19 Conspiracy Beliefs Scale (C19CBS), and preventive measures (PM) with an ad hoc scale. Data was analysed by using: the Whitney U-Mann test, the Kruskalla Wallis test, the rho-Spearman correlation coefficient, and the multiple linear regression model for PM as the dependent variable. A significance level of p<0.05 was chosen as a cut-off value. Results: Men accounted for 77% of the survey participants. The mean age (standard deviation, SD) of the gamers was 22.1 (4.9) years. Mean score (SD): PM - 20.41 (7.1), GA - 17.63 (5.27), HL - 12.00 (3.29), e-HL - 29.68 (5.9), CB - 17.88 (8.0). There was a significant negative correlation between GA and PM (ro=-0.14, p=0.02). A multivariate linear regression model showed that those with inadequate levels of HL were less likely to adhere to PM (B coefficient (B)=-2.75, 95% confidence interval (95%CI): -5.3 - -0.16, p=0.036), those with indeterminate levels of HL were also less likely to adhere to PM (B=-2.53, 95%CI: -4.73 - -0.18, p=0.030). CB were associated with lower adherence to PM (B=-0.35, 95%CI: -0.45 - -0.25, p<0.001). Use of the Internet for more than 8 hours per day prompted less frequent adherence to PM (B= -2.28, 95%: -4.36 - -0.22, p=0.030. In addition, more frequent adherence to PM was observed in women than in men, in those with higher than secondary education and in students than in employee.Conclusions: After adjusting for socio-demographic variables, HL, eHL, CB and Internet use, no effect of GA on PM was observed. Interestingly, eHL were also not associated with adherence to PM. Undoubtedly, higher levels of HL and shorter duration of Internet use, however, encourage adherence to PM.pl
dc.abstract.plWstęp: Współczesna popularność Internetu stanowi ryzyko wystąpienia negatywnych skutków zdrowotnych w tym uzależnienia. Wydłużony czas spędzony na aktywnościach cyfrowych podczas pandemii COVID-19 wywoływał narażenie na dezinformacje, której znaczącym przejawem wydają się być przekonania spiskowe. Wśród wdrożonych działań ukierunkowanych na ograniczenie rozprzestrzeniania się koronawiursa były odpowiednie zachowania prewencyjne.Cel: Głównym celem badania było określenie związku pomiędzy przestrzeganiem zachowań prewencyjnych przeciwko COVID-19 a kompetencjami zdrowotnymi, uzależnieniem od Internetu oraz poglądami spiskowymi wśród graczy komputerowych.Materiał i metody: Analiza została oparta na danych uzyskanych z badania kwestionariuszowego przeprowadzonego wśród 257 dorosłych uczestników prywatnej grupy na Facebooku „Gracze to My!”. Badanie zostało przeprowadzone techniką wywiadu internetowego wspomaganego komputerowo (CAWI). Do zbadania uzależnienia od gier komputerowych (UGK) zastosowano Skalę Oceny Uzależnienia od Gier Komputerowych (GAS-BRIEF), kompetencje zdrowotne (KZ) oceniono za pomocą Europejskiego Kwestionariusza (HLS-EU-Q-16), do oceny kompetencji e-zdrowotnych (KeZ) wykorzystano Polską Wersję Skali Kompetencji e-Zdrowotnych (Pl-eHEALS). Z kolei poglądy spiskowe (PS) oceniono Skalą Poglądów Spiskowych Związanych z COVID-19 (C19CBS) a zachowania prewencyjne (ZP) skalą ad hoc. Do analizy danych wykorzystano: test U-Manna Whitneya, test Kruskalla Wallisa, współczynnik korelacji rho-Spearmana oraz model wielorakiej regresji liniowej dla ZP jako zmiennej zależnej. Przyjęto poziom istotności na poziomie p<0,05.Wyniki: Mężczyźni stanowili 77% badanych graczy. Średni wiek (odchylenie standardowe, SD) wynosił 22,1 (4,9) lat. Średni (SD) wskaźnik: (ZP) - 20,41 (7,1), (UGK) - 17,63 (5,27), (KZ) - 12,00 (3,29), (KeZ) - 29,68 (5,9), (PS) - 17,88 (8,00). Wystąpiła istotna ujemna korelacja pomiędzy UGK a ZP (ro=-0.14, p=0,02). Model wielorakiej regresji liniowej wykazał, że osoby z niedostatecznym poziomem KZ rzadziej stosowały ZP (współczynnik B (B)=-2,75, 95% przedział ufności (95%CI): -5,3 - -0,16, p=0,036), osoby z nieoznaczonym poziomem KZ także rzadziej stosowały ZP (B= -2,53, 95%CI: -4,73 - -0,18, p=0,030). PS były związane z niższym przestrzeganiem ZP (B=-0,35, 95%CI: -0,45 - -0,25, p<0,001), jak również korzystanie z Internetu powyżej 8 godzin dziennie skłaniało do rzadszego przestrzegania zachowań prewencyjnych (B= -2,28, 95%: -4,36 - -0,22, p=0,030. Ponadto zaobserwowano częstsze przestrzeganie ZP u kobiet niż mężczyzn, u osób z wykształceniem wyższym niż średnim oraz u studentów niż u pracowników.Wnioski: Po uwzględnieniu zmiennych społeczno-demograficznych, KZ, KeZ, PS i korzystania z Internetu nie zaobserwowano wpływu UGK na ZP. Co ciekawe, KeZ nie były także związane z przestrzeganiem ZP. Niewątpliwie jednak wyższy poziom KZ i krótszy czas korzystania z Internetu skłania do przestrzegania ZP.pl
dc.affiliationWydział Nauk o Zdrowiupl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.areaobszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznejpl
dc.contributor.advisorDuplaga, Mariusz - 129287 pl
dc.contributor.authorSmoła, Paulinapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WNOZpl
dc.contributor.reviewerDuplaga, Mariusz - 129287 pl
dc.contributor.reviewerMakara-Studzińska, Martapl
dc.date.accessioned2023-07-17T22:13:12Z
dc.date.available2023-07-17T22:13:12Z
dc.date.submitted2023-07-17pl
dc.fieldofstudyzdrowie publicznepl
dc.identifier.apddiploma-168236-265841pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/316765
dc.languagepolpl
dc.subject.engame addiction, health literacy, e-health literacy, pandemic COVID-19, preventive measures, conspiracy beliefspl
dc.subject.pluzależnienie od gier, kompetencje zdrowotne, kompetencje e-zdrowotne, pandemia COVID-19, zachowania prewencyjne, wierzenia spiskowepl
dc.titleKompetencje zdrowotne, uzależnienie od Internetu i poglądy spiskowe a przestrzeganie zachowań prewencyjnych w czasie pandemii przez graczy komputerowych.pl
dc.title.alternativeHealth literacy, Internet addiction and conspiracy beliefs versus adherence to pandemic prevention measures by computer gamers.pl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Introduction: The modern popularity of the Internet poses a risk of negative health effects, such as addiction. Time spent on digital activity during the COVID-19 pandemic was associated with exposure to disinformation , of which conspiracy beliefs appear to be an important manifestation. Appropriate preventive measures were implemented to limit the spread of coronavirus.Aim of the study: The main aim of the study was to determine the association between adherence to preventive measures against COVID-19 and health literacy, Internet addiction, and conspiracy beliefs among computer gamers.Material and methods: The analysis was based on data obtained from a questionnaire survey completed by 257 adults who were the members of the private Facebook group "Gamers are Us!". The survey was conducted using a computer-based web-based interviewing. The Gaming Addiction Rating Scale (GAS-BRIEF) was used to measure computer game addiction (GA). Health literacy (HL) were assessed using the European Health Literacy Survey Questionnaire (HLS-EU-Q-16), while e-health literacy (eHL) were assessed using the Polish Version of the e-Helath Literacy Scale (e-HEALS). Conspiracy beliefs (CB), on the other hand, were assessed with the COVID-19 Conspiracy Beliefs Scale (C19CBS), and preventive measures (PM) with an ad hoc scale. Data was analysed by using: the Whitney U-Mann test, the Kruskalla Wallis test, the rho-Spearman correlation coefficient, and the multiple linear regression model for PM as the dependent variable. A significance level of p<0.05 was chosen as a cut-off value. Results: Men accounted for 77% of the survey participants. The mean age (standard deviation, SD) of the gamers was 22.1 (4.9) years. Mean score (SD): PM - 20.41 (7.1), GA - 17.63 (5.27), HL - 12.00 (3.29), e-HL - 29.68 (5.9), CB - 17.88 (8.0). There was a significant negative correlation between GA and PM (ro=-0.14, p=0.02). A multivariate linear regression model showed that those with inadequate levels of HL were less likely to adhere to PM (B coefficient (B)=-2.75, 95% confidence interval (95%CI): -5.3 - -0.16, p=0.036), those with indeterminate levels of HL were also less likely to adhere to PM (B=-2.53, 95%CI: -4.73 - -0.18, p=0.030). CB were associated with lower adherence to PM (B=-0.35, 95%CI: -0.45 - -0.25, p<0.001). Use of the Internet for more than 8 hours per day prompted less frequent adherence to PM (B= -2.28, 95%: -4.36 - -0.22, p=0.030. In addition, more frequent adherence to PM was observed in women than in men, in those with higher than secondary education and in students than in employee.Conclusions: After adjusting for socio-demographic variables, HL, eHL, CB and Internet use, no effect of GA on PM was observed. Interestingly, eHL were also not associated with adherence to PM. Undoubtedly, higher levels of HL and shorter duration of Internet use, however, encourage adherence to PM.
dc.abstract.plpl
Wstęp: Współczesna popularność Internetu stanowi ryzyko wystąpienia negatywnych skutków zdrowotnych w tym uzależnienia. Wydłużony czas spędzony na aktywnościach cyfrowych podczas pandemii COVID-19 wywoływał narażenie na dezinformacje, której znaczącym przejawem wydają się być przekonania spiskowe. Wśród wdrożonych działań ukierunkowanych na ograniczenie rozprzestrzeniania się koronawiursa były odpowiednie zachowania prewencyjne.Cel: Głównym celem badania było określenie związku pomiędzy przestrzeganiem zachowań prewencyjnych przeciwko COVID-19 a kompetencjami zdrowotnymi, uzależnieniem od Internetu oraz poglądami spiskowymi wśród graczy komputerowych.Materiał i metody: Analiza została oparta na danych uzyskanych z badania kwestionariuszowego przeprowadzonego wśród 257 dorosłych uczestników prywatnej grupy na Facebooku „Gracze to My!”. Badanie zostało przeprowadzone techniką wywiadu internetowego wspomaganego komputerowo (CAWI). Do zbadania uzależnienia od gier komputerowych (UGK) zastosowano Skalę Oceny Uzależnienia od Gier Komputerowych (GAS-BRIEF), kompetencje zdrowotne (KZ) oceniono za pomocą Europejskiego Kwestionariusza (HLS-EU-Q-16), do oceny kompetencji e-zdrowotnych (KeZ) wykorzystano Polską Wersję Skali Kompetencji e-Zdrowotnych (Pl-eHEALS). Z kolei poglądy spiskowe (PS) oceniono Skalą Poglądów Spiskowych Związanych z COVID-19 (C19CBS) a zachowania prewencyjne (ZP) skalą ad hoc. Do analizy danych wykorzystano: test U-Manna Whitneya, test Kruskalla Wallisa, współczynnik korelacji rho-Spearmana oraz model wielorakiej regresji liniowej dla ZP jako zmiennej zależnej. Przyjęto poziom istotności na poziomie p<0,05.Wyniki: Mężczyźni stanowili 77% badanych graczy. Średni wiek (odchylenie standardowe, SD) wynosił 22,1 (4,9) lat. Średni (SD) wskaźnik: (ZP) - 20,41 (7,1), (UGK) - 17,63 (5,27), (KZ) - 12,00 (3,29), (KeZ) - 29,68 (5,9), (PS) - 17,88 (8,00). Wystąpiła istotna ujemna korelacja pomiędzy UGK a ZP (ro=-0.14, p=0,02). Model wielorakiej regresji liniowej wykazał, że osoby z niedostatecznym poziomem KZ rzadziej stosowały ZP (współczynnik B (B)=-2,75, 95% przedział ufności (95%CI): -5,3 - -0,16, p=0,036), osoby z nieoznaczonym poziomem KZ także rzadziej stosowały ZP (B= -2,53, 95%CI: -4,73 - -0,18, p=0,030). PS były związane z niższym przestrzeganiem ZP (B=-0,35, 95%CI: -0,45 - -0,25, p<0,001), jak również korzystanie z Internetu powyżej 8 godzin dziennie skłaniało do rzadszego przestrzegania zachowań prewencyjnych (B= -2,28, 95%: -4,36 - -0,22, p=0,030. Ponadto zaobserwowano częstsze przestrzeganie ZP u kobiet niż mężczyzn, u osób z wykształceniem wyższym niż średnim oraz u studentów niż u pracowników.Wnioski: Po uwzględnieniu zmiennych społeczno-demograficznych, KZ, KeZ, PS i korzystania z Internetu nie zaobserwowano wpływu UGK na ZP. Co ciekawe, KeZ nie były także związane z przestrzeganiem ZP. Niewątpliwie jednak wyższy poziom KZ i krótszy czas korzystania z Internetu skłania do przestrzegania ZP.
dc.affiliationpl
Wydział Nauk o Zdrowiu
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.areapl
obszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej
dc.contributor.advisorpl
Duplaga, Mariusz - 129287
dc.contributor.authorpl
Smoła, Paulina
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WNOZ
dc.contributor.reviewerpl
Duplaga, Mariusz - 129287
dc.contributor.reviewerpl
Makara-Studzińska, Marta
dc.date.accessioned
2023-07-17T22:13:12Z
dc.date.available
2023-07-17T22:13:12Z
dc.date.submittedpl
2023-07-17
dc.fieldofstudypl
zdrowie publiczne
dc.identifier.apdpl
diploma-168236-265841
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/316765
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
game addiction, health literacy, e-health literacy, pandemic COVID-19, preventive measures, conspiracy beliefs
dc.subject.plpl
uzależnienie od gier, kompetencje zdrowotne, kompetencje e-zdrowotne, pandemia COVID-19, zachowania prewencyjne, wierzenia spiskowe
dc.titlepl
Kompetencje zdrowotne, uzależnienie od Internetu i poglądy spiskowe a przestrzeganie zachowań prewencyjnych w czasie pandemii przez graczy komputerowych.
dc.title.alternativepl
Health literacy, Internet addiction and conspiracy beliefs versus adherence to pandemic prevention measures by computer gamers.
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
64
Views per month
Views per city
Warsaw
13
Krakow
11
Wroclaw
4
Poznan
3
Rzeszów
3
Bergisch Gladbach
2
Jagiełła
2
Katowice
2
Lodz
2
Lublin
2

No access

No Thumbnail Available
Collections