Zastosowanie fotografii w prozie Stefana Chwina (na podstawie wybranych utworów)

licenciate
dc.abstract.enThe purpose of this research was to present codependence of photography and Stefan Chwin’s prose based on chosen examples. Six of his works were discussed: Esther, Krótka historia pewnego żartu, Hanemann, Żona prezydenta, Dolina Radości and Złoty pelikan. The aim was to prove that already the very structure of Chwin’s prose resembles the point of view introduced by photography when it first emerged. Based on that assumption descriptive passages from the books were analyzed in order to showcase their photographic value. Sets of photographs, inserted in some editions of the books, were also examined in relation to the respective narratives. At the same time, the study explored the theme of photography in itself—how it featured in Chwin’s works and how it was expressed.pl
dc.abstract.plGłównym celem niniejszej pracy było wykazanie przejawiającego się w wielu aspektach związku fotografii z prozą autorstwa Stefana Chwina na podstawie wybranych przeze mnie przykładów. Opracowanie objęło sześć utworów prozaika: „Esther”, „Krótką historię pewnego żartu”, „Hanemanna”, „Żonę prezydenta”, „Dolinę Radości” i „Złotego pelikana”. W pracy starałam się udowodnić, że teksty Chwina już w warstwie strukturalnej posiadają elementy wspólne ze sposobem widzenia, jaki wprowadziło wynalezienie fotografii. Na tej podstawie poddałam analizie użyte w książkach opisy, próbując wykazać ich „fotograficzność”. W pracy uwzględniłam również konkretne zestawy zdjęć, zastanawiając się, jaką rolę w stosunku do treści książek pisarza spełniło umieszczenie ich we wkładkach kilku wydań. Równocześnie zależało mi na zbadaniu samego motywu fotografii, w jaki sposób wystąpił na kartach powieści Stefana Chwina i jakie przybrał formy.pl
dc.affiliationWydział Polonistykipl
dc.contributor.advisorJuszczyk, Andrzej - 128568 pl
dc.contributor.authorMazanek, Martapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WP4pl
dc.contributor.reviewerJuszczyk, Andrzej - 128568 pl
dc.contributor.reviewerSkucha, Mateuszpl
dc.date.accessioned2020-07-25T03:50:17Z
dc.date.available2020-07-25T03:50:17Z
dc.date.submitted2015-07-07pl
dc.fieldofstudykomparatystykapl
dc.identifier.apddiploma-90159-145600pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/198439
dc.languagepolpl
dc.subject.enStefan Chwin\nPhotography\nPhotography in literaturepl
dc.subject.plStefan ChwinFotografiaFotografia w literaturzepl
dc.titleZastosowanie fotografii w prozie Stefana Chwina (na podstawie wybranych utworów)pl
dc.title.alternativeRole of photography in Stefan Chwin's prose (based on chosen works)pl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The purpose of this research was to present codependence of photography and Stefan Chwin’s prose based on chosen examples. Six of his works were discussed: Esther, Krótka historia pewnego żartu, Hanemann, Żona prezydenta, Dolina Radości and Złoty pelikan. The aim was to prove that already the very structure of Chwin’s prose resembles the point of view introduced by photography when it first emerged. Based on that assumption descriptive passages from the books were analyzed in order to showcase their photographic value. Sets of photographs, inserted in some editions of the books, were also examined in relation to the respective narratives. At the same time, the study explored the theme of photography in itself—how it featured in Chwin’s works and how it was expressed.
dc.abstract.plpl
Głównym celem niniejszej pracy było wykazanie przejawiającego się w wielu aspektach związku fotografii z prozą autorstwa Stefana Chwina na podstawie wybranych przeze mnie przykładów. Opracowanie objęło sześć utworów prozaika: „Esther”, „Krótką historię pewnego żartu”, „Hanemanna”, „Żonę prezydenta”, „Dolinę Radości” i „Złotego pelikana”. W pracy starałam się udowodnić, że teksty Chwina już w warstwie strukturalnej posiadają elementy wspólne ze sposobem widzenia, jaki wprowadziło wynalezienie fotografii. Na tej podstawie poddałam analizie użyte w książkach opisy, próbując wykazać ich „fotograficzność”. W pracy uwzględniłam również konkretne zestawy zdjęć, zastanawiając się, jaką rolę w stosunku do treści książek pisarza spełniło umieszczenie ich we wkładkach kilku wydań. Równocześnie zależało mi na zbadaniu samego motywu fotografii, w jaki sposób wystąpił na kartach powieści Stefana Chwina i jakie przybrał formy.
dc.affiliationpl
Wydział Polonistyki
dc.contributor.advisorpl
Juszczyk, Andrzej - 128568
dc.contributor.authorpl
Mazanek, Marta
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WP4
dc.contributor.reviewerpl
Juszczyk, Andrzej - 128568
dc.contributor.reviewerpl
Skucha, Mateusz
dc.date.accessioned
2020-07-25T03:50:17Z
dc.date.available
2020-07-25T03:50:17Z
dc.date.submittedpl
2015-07-07
dc.fieldofstudypl
komparatystyka
dc.identifier.apdpl
diploma-90159-145600
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/198439
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Stefan Chwin\nPhotography\nPhotography in literature
dc.subject.plpl
Stefan ChwinFotografiaFotografia w literaturze
dc.titlepl
Zastosowanie fotografii w prozie Stefana Chwina (na podstawie wybranych utworów)
dc.title.alternativepl
Role of photography in Stefan Chwin's prose (based on chosen works)
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
11
Views per month
Views per city
Gdansk
4
Wroclaw
2
Barcelona
1
Boardman
1
Bydgoszcz
1
Dublin
1
Fayetteville
1

No access

No Thumbnail Available