Rivalry or collaboration? The implementation of first and second generation electromobility in urban public transport : a theoretical approach

2025
journal article
article
dc.abstract.enThe electrification of urban public transport is an interesting problem for cities. Finding the right solution for a city is complicated because it should take into account both the characteristics of the means of transport (first or second generation electromobility) and a complex mosaic of local and urban factors. The main aim of this paper is to conceptualise electromobility in the context of a spatial urban transport system. The concept of sustainable mobility explicitly emphasises the role of public transport and electromobility in a city. The role of public transport in densely populated urbanised areas is crucial and is not limited to meeting mobility needs (a mobility paradigm), but is also an important element in the functioning of a city in a social, human, natural and economic context (a sustainability paradigm). The article highlights the somewhat neglected spatial aspect both in terms of spatial diversity but also a spatial scale. The article identifies various factors that should be taken into account when choosing electromobility. One significant factor should be spatial considerations, including the importance of transport lines. The article proposes assumptions for an electromobility model taking spatial aspects into account. Electromobility should be implemented in different ways, depending on the scale of a city, its internal structure and the volume of transport flows and the existing – but also desired – modal split. The above considerations of the spatial aspects of electromobility implementation are based on studies for Poland, but they are universal.
dc.abstract.plElektryfikacja miejskiego transportu publicznego jest interesującym problemem stojącym przed miastami. Znalezienie odpowiedniego rozwiązania dla miasta jest skomplikowane, gdyż powinno uwzględniać zarówno charakterystykę środków transportu (pierwszej lub drugiej generacji elektromobilności), jak i złożoną mozaikę czynników lokalnych, miejskich. Głównym celem artykułu jest konceptualizacja elektromobilności w kontekście systemu transportu miejskiego o charakterze przestrzennym. Koncepcja zrównoważonej mobilności wprost podkreśla rolę transportu publicznego i elektromobilności w mieście. Rola transportu publicznego w gęsto zaludnionych obszarach zurbanizowanych jest kluczowa i nie ogranicza się do zaspokajania potrzeb w zakresie mobilności (paradygmat mobilności), ale jest również ważnym elementem funkcjonowania miasta w kontekście społecznym, ludzkim, przyrodniczym i gospodarczym (paradygmat zrównoważonego rozwoju). W artykule zwrócono uwagę na nieco zaniedbany aspekt przestrzenny zarówno w kontekście zróżnicowania przestrzennego, jak i skali przestrzennej. W artykule wskazano także na różnorodne czynniki, które powinny być uwzględnione przy wyborze elektromobilności. Jednym z istotnych czynników powinny być uwarunkowania przestrzenne, w tym znaczenie linii transportowych. W związku z tym zaproponowano założenia do modelu elektromobilności z uwzględnieniem aspektów przestrzennych. Elektromobilność powinna być wdrażana na różne sposoby, w zależności od skali miasta, jego wewnętrznej struktury i wielkości przepływów transportowych oraz istniejącego – ale także pożądanego – podziału modalnego. Powyższe rozważania dotyczące przestrzennych aspektów wdrażania elektromobilności zostały oparte na badaniach dotyczących Polski, ale mają charakter uniwersalny.
dc.affiliationWydział Geografii i Geologii : Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej
dc.contributor.authorKołoś, Arkadiusz - 129038
dc.date.accessioned2025-11-07T16:18:45Z
dc.date.available2025-11-07T16:18:45Z
dc.date.createdat2025-10-25T06:50:21Zen
dc.date.issued2025
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s. 32-36
dc.description.physical21-36
dc.description.sponsorshipidubidub_yes
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume76
dc.identifier.doi10.51733/udi.2025.76.02
dc.identifier.eissn2544-6258
dc.identifier.issn2544-624X
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/565087
dc.languageeng
dc.language.containerpol
dc.rightsDodaję tylko opis bibliograficzny
dc.rights.licenceCC-BY-NC
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.enelectromobility
dc.subject.enurban transport
dc.subject.enelectric bus
dc.subject.entram
dc.subject.entrolleybus
dc.subject.engeographical space
dc.subject.plelektromobilność
dc.subject.pltransport miejski
dc.subject.plautobus elektryczny
dc.subject.pltramwaj
dc.subject.pltrolejbus
dc.subject.plprzestrzeń geograficzna
dc.subtypeArticle
dc.titleRivalry or collaboration? The implementation of first and second generation electromobility in urban public transport : a theoretical approach
dc.title.alternativeRywalizacja czy współdziałanie? Wdrażanie elektromobilności pierwszej i drugiej generacji w miejskim transporcie publicznym : ujęcie teoretyczne
dc.title.journalUrban Development Issues
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typePublicationen
dc.abstract.en
The electrification of urban public transport is an interesting problem for cities. Finding the right solution for a city is complicated because it should take into account both the characteristics of the means of transport (first or second generation electromobility) and a complex mosaic of local and urban factors. The main aim of this paper is to conceptualise electromobility in the context of a spatial urban transport system. The concept of sustainable mobility explicitly emphasises the role of public transport and electromobility in a city. The role of public transport in densely populated urbanised areas is crucial and is not limited to meeting mobility needs (a mobility paradigm), but is also an important element in the functioning of a city in a social, human, natural and economic context (a sustainability paradigm). The article highlights the somewhat neglected spatial aspect both in terms of spatial diversity but also a spatial scale. The article identifies various factors that should be taken into account when choosing electromobility. One significant factor should be spatial considerations, including the importance of transport lines. The article proposes assumptions for an electromobility model taking spatial aspects into account. Electromobility should be implemented in different ways, depending on the scale of a city, its internal structure and the volume of transport flows and the existing – but also desired – modal split. The above considerations of the spatial aspects of electromobility implementation are based on studies for Poland, but they are universal.
dc.abstract.pl
Elektryfikacja miejskiego transportu publicznego jest interesującym problemem stojącym przed miastami. Znalezienie odpowiedniego rozwiązania dla miasta jest skomplikowane, gdyż powinno uwzględniać zarówno charakterystykę środków transportu (pierwszej lub drugiej generacji elektromobilności), jak i złożoną mozaikę czynników lokalnych, miejskich. Głównym celem artykułu jest konceptualizacja elektromobilności w kontekście systemu transportu miejskiego o charakterze przestrzennym. Koncepcja zrównoważonej mobilności wprost podkreśla rolę transportu publicznego i elektromobilności w mieście. Rola transportu publicznego w gęsto zaludnionych obszarach zurbanizowanych jest kluczowa i nie ogranicza się do zaspokajania potrzeb w zakresie mobilności (paradygmat mobilności), ale jest również ważnym elementem funkcjonowania miasta w kontekście społecznym, ludzkim, przyrodniczym i gospodarczym (paradygmat zrównoważonego rozwoju). W artykule zwrócono uwagę na nieco zaniedbany aspekt przestrzenny zarówno w kontekście zróżnicowania przestrzennego, jak i skali przestrzennej. W artykule wskazano także na różnorodne czynniki, które powinny być uwzględnione przy wyborze elektromobilności. Jednym z istotnych czynników powinny być uwarunkowania przestrzenne, w tym znaczenie linii transportowych. W związku z tym zaproponowano założenia do modelu elektromobilności z uwzględnieniem aspektów przestrzennych. Elektromobilność powinna być wdrażana na różne sposoby, w zależności od skali miasta, jego wewnętrznej struktury i wielkości przepływów transportowych oraz istniejącego – ale także pożądanego – podziału modalnego. Powyższe rozważania dotyczące przestrzennych aspektów wdrażania elektromobilności zostały oparte na badaniach dotyczących Polski, ale mają charakter uniwersalny.
dc.affiliation
Wydział Geografii i Geologii : Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej
dc.contributor.author
Kołoś, Arkadiusz - 129038
dc.date.accessioned
2025-11-07T16:18:45Z
dc.date.available
2025-11-07T16:18:45Z
dc.date.createdaten
2025-10-25T06:50:21Z
dc.date.issued
2025
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additional
Bibliogr. s. 32-36
dc.description.physical
21-36
dc.description.sponsorshipidub
idub_yes
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume
76
dc.identifier.doi
10.51733/udi.2025.76.02
dc.identifier.eissn
2544-6258
dc.identifier.issn
2544-624X
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/565087
dc.language
eng
dc.language.container
pol
dc.rights
Dodaję tylko opis bibliograficzny
dc.rights.licence
CC-BY-NC
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.en
electromobility
dc.subject.en
urban transport
dc.subject.en
electric bus
dc.subject.en
tram
dc.subject.en
trolleybus
dc.subject.en
geographical space
dc.subject.pl
elektromobilność
dc.subject.pl
transport miejski
dc.subject.pl
autobus elektryczny
dc.subject.pl
tramwaj
dc.subject.pl
trolejbus
dc.subject.pl
przestrzeń geograficzna
dc.subtype
Article
dc.title
Rivalry or collaboration? The implementation of first and second generation electromobility in urban public transport : a theoretical approach
dc.title.alternative
Rywalizacja czy współdziałanie? Wdrażanie elektromobilności pierwszej i drugiej generacji w miejskim transporcie publicznym : ujęcie teoretyczne
dc.title.journal
Urban Development Issues
dc.type
JournalArticle
dspace.entity.typeen
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
5
Views per month
Views per city
Łańcut
2

No access

No Thumbnail Available