Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
OCENA POLSKIEGO SYSTEMU OCHRONY ZDROWIA PRZEZ OBCOKRAJOWCÓW KORZYSTAJĄCYCH ZE ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH W POLSCE
ASSESSMENT OF THE POLISH HEALTHCARE SYSTEM BY FOREIGNERS USED HEALTH SERVICES IN POLAND
system opieki zdrowotnej, Polska, satysfakcja pacjenta, obcokrajowiec
health care system, Poland, patient satisfaction, foreigners
Wstęp: Wejście Polski do Unii Europejskiej i otwarcie granic dla obywateli krajów StrefySchengen spowodowało wzrost liczby świadczeń zdrowotnych udzielanych obcokrajowcom.Biorąc pod uwagę skromne zasoby finansowe, ludzkie i materialne w zakresie opiekizdrowotnej i odpowiadające jej wyniki, ogólna efektywność polskiego systemu jestzadowalająca. Jednakże zarówno efektywność alokacyjna, jak i techniczna wymagająulepszenia. Pomimo wielu reform nadal istnieje różnica w wartościach wskaźnikówzdrowotnych pomiędzy Polską, a krajami Europy Zachodniej.Cel: Celem pracy była analiza opinii obcokrajowców przebywających w Polscei korzystających ze świadczeń zdrowotnych w naszym kraju na temat polskiego systemuopieki zdrowotnej.Materiał i metody: Grupa badawcza liczyła 95 osób (51 mężczyzn i 44 kobiety).Najliczniejszą grupę stanowiły osoby w wieku 27-39 lat (n=46, 48,5%). Respondencipochodzili głównie z krajów europejskich, takich jak Ukraina, Niemcy i Hiszpania. Badanikorzystali w Polsce z publicznej i prywatnej opieki zdrowotnej. Dobór próby został dokonanyna podstawie dostępu respondentów do Internetu. Narzędziem badawczym był autorskikwestionariusz, składający się z 41 pytań otwartych, półotwartych i zamkniętych.Wyniki: Zdecydowana większość respondentów była zadowolona z funkcjonowania systemuochrony zdrowia. Polski system opieki zdrowotnej najlepiej oceniły pracujące osobypochodzenia ukraińskiego, mieszkające na wsi, posiadające podstawowe lub średniewykształcenie. Nieco ponad połowa respondentów (n=48, 50,5%) nie byłausatysfakcjonowana czasem oczekiwania na otrzymanie świadczeń, który był zbyt długi.Następnie wskazane zostały problemy w komunikacji z personelem medycznym w językuangielskim (n=21, 22,1%) oraz niska jakość otrzymanych świadczeń w porównaniu zeświadczeniami w kraju pochodzenia (n=19, 20,0%).Wnioski: Problemy z komunikacją z personelem medycznym w języku angielskim, a takżedługi czas oczekiwania na świadczenia mogą wiązać się z narastającym niezadowoleniempacjentów z funkcjonowania publicznej opieki zdrowotnej. Stopniowe wprowadzaniekompleksowych reform w ochronie zdrowia może skutkować lepszym dostępem do usługi usprawnieniem jego funkcjonowania.
Introduction: Poland's accession to the European Union and the opening of borders tocitizens of the Schengen Area resulted in an increase in the number of health servicesprovided to foreigners. Taking into account the modest financial, human and materialresources in the field of healthcare and the corresponding results, the overall effectiveness ofthe Polish system is satisfactory. However, both allocative and technical efficiency needimprovement. Despite many reforms, there is still a difference in the values of healthindicators between Poland and Western European countries.Goal: The aim of the study was to analyze the opinions of foreigners staying in Poland andusing health services in our country about the Polish health care system.Material and methods: The research group consisted of 95 people (51 men and 44 women).The most numerous group were people aged 27-39 (n = 46, 48.5%). The respondents camemainly from European countries such as Ukraine, Germany and Spain. The respondents usedpublic and private healthcare in Poland. The sample was selected based on the respondents'access to the Internet. The research tool was an original questionnaire consisting of 41 open,semi-open and closed questions.Results: The vast majority of respondents were satisfied with the functioning of the healthcare system. The Polish health care system was best rated by working people of Ukrainianorigin, living in the countryside, and having primary or secondary education. Slightly morethan half of the respondents (n = 48, 50.5%) were not satisfied with the waiting time forreceiving benefits, which was too long. Then, problems in communicating with medicalpersonnel in English were indicated (n = 21, 22.1%) and the low quality of the servicesreceived compared to the benefits in the country of origin (n = 19, 20.0%).Conclusions: Problems with communicating with medical staff in English, as well as longwaiting times for services, may be associated with patients' growing dissatisfaction with thefunctioning of public health care. The gradual introduction of comprehensive reforms inhealth care may result in better access to services and improved functioning.
dc.abstract.en | Introduction: Poland's accession to the European Union and the opening of borders tocitizens of the Schengen Area resulted in an increase in the number of health servicesprovided to foreigners. Taking into account the modest financial, human and materialresources in the field of healthcare and the corresponding results, the overall effectiveness ofthe Polish system is satisfactory. However, both allocative and technical efficiency needimprovement. Despite many reforms, there is still a difference in the values of healthindicators between Poland and Western European countries.Goal: The aim of the study was to analyze the opinions of foreigners staying in Poland andusing health services in our country about the Polish health care system.Material and methods: The research group consisted of 95 people (51 men and 44 women).The most numerous group were people aged 27-39 (n = 46, 48.5%). The respondents camemainly from European countries such as Ukraine, Germany and Spain. The respondents usedpublic and private healthcare in Poland. The sample was selected based on the respondents'access to the Internet. The research tool was an original questionnaire consisting of 41 open,semi-open and closed questions.Results: The vast majority of respondents were satisfied with the functioning of the healthcare system. The Polish health care system was best rated by working people of Ukrainianorigin, living in the countryside, and having primary or secondary education. Slightly morethan half of the respondents (n = 48, 50.5%) were not satisfied with the waiting time forreceiving benefits, which was too long. Then, problems in communicating with medicalpersonnel in English were indicated (n = 21, 22.1%) and the low quality of the servicesreceived compared to the benefits in the country of origin (n = 19, 20.0%).Conclusions: Problems with communicating with medical staff in English, as well as longwaiting times for services, may be associated with patients' growing dissatisfaction with thefunctioning of public health care. The gradual introduction of comprehensive reforms inhealth care may result in better access to services and improved functioning. | pl |
dc.abstract.pl | Wstęp: Wejście Polski do Unii Europejskiej i otwarcie granic dla obywateli krajów StrefySchengen spowodowało wzrost liczby świadczeń zdrowotnych udzielanych obcokrajowcom.Biorąc pod uwagę skromne zasoby finansowe, ludzkie i materialne w zakresie opiekizdrowotnej i odpowiadające jej wyniki, ogólna efektywność polskiego systemu jestzadowalająca. Jednakże zarówno efektywność alokacyjna, jak i techniczna wymagająulepszenia. Pomimo wielu reform nadal istnieje różnica w wartościach wskaźnikówzdrowotnych pomiędzy Polską, a krajami Europy Zachodniej.Cel: Celem pracy była analiza opinii obcokrajowców przebywających w Polscei korzystających ze świadczeń zdrowotnych w naszym kraju na temat polskiego systemuopieki zdrowotnej.Materiał i metody: Grupa badawcza liczyła 95 osób (51 mężczyzn i 44 kobiety).Najliczniejszą grupę stanowiły osoby w wieku 27-39 lat (n=46, 48,5%). Respondencipochodzili głównie z krajów europejskich, takich jak Ukraina, Niemcy i Hiszpania. Badanikorzystali w Polsce z publicznej i prywatnej opieki zdrowotnej. Dobór próby został dokonanyna podstawie dostępu respondentów do Internetu. Narzędziem badawczym był autorskikwestionariusz, składający się z 41 pytań otwartych, półotwartych i zamkniętych.Wyniki: Zdecydowana większość respondentów była zadowolona z funkcjonowania systemuochrony zdrowia. Polski system opieki zdrowotnej najlepiej oceniły pracujące osobypochodzenia ukraińskiego, mieszkające na wsi, posiadające podstawowe lub średniewykształcenie. Nieco ponad połowa respondentów (n=48, 50,5%) nie byłausatysfakcjonowana czasem oczekiwania na otrzymanie świadczeń, który był zbyt długi.Następnie wskazane zostały problemy w komunikacji z personelem medycznym w językuangielskim (n=21, 22,1%) oraz niska jakość otrzymanych świadczeń w porównaniu zeświadczeniami w kraju pochodzenia (n=19, 20,0%).Wnioski: Problemy z komunikacją z personelem medycznym w języku angielskim, a takżedługi czas oczekiwania na świadczenia mogą wiązać się z narastającym niezadowoleniempacjentów z funkcjonowania publicznej opieki zdrowotnej. Stopniowe wprowadzaniekompleksowych reform w ochronie zdrowia może skutkować lepszym dostępem do usługi usprawnieniem jego funkcjonowania. | pl |
dc.affiliation | Wydział Nauk o Zdrowiu | pl |
dc.area | obszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej | pl |
dc.contributor.advisor | Płaszewska-Żywko, Lucyna - 133179 | pl |
dc.contributor.author | Piętak, Edyta | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WNOZ | pl |
dc.contributor.reviewer | Płaszewska-Żywko, Lucyna - 133179 | pl |
dc.contributor.reviewer | Wilk-Frańczuk, Magdalena | pl |
dc.date.accessioned | 2020-10-21T19:12:34Z | |
dc.date.available | 2020-10-21T19:12:34Z | |
dc.date.submitted | 2020-10-13 | pl |
dc.fieldofstudy | pielęgniarstwo | pl |
dc.identifier.apd | diploma-144956-208929 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/250141 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | health care system, Poland, patient satisfaction, foreigners | pl |
dc.subject.pl | system opieki zdrowotnej, Polska, satysfakcja pacjenta, obcokrajowiec | pl |
dc.title | OCENA POLSKIEGO SYSTEMU OCHRONY ZDROWIA PRZEZ OBCOKRAJOWCÓW KORZYSTAJĄCYCH ZE ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH W POLSCE | pl |
dc.title.alternative | ASSESSMENT OF THE POLISH HEALTHCARE SYSTEM BY FOREIGNERS USED HEALTH SERVICES IN POLAND | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |