Pozycja ustrojowa Prezydenta RP a Republiki Włoskiej.

master
dc.abstract.enThe President, in addition to privileges, also involves an enormous responsibility for the future of country and the whole nation. Therefore, the document presented and analyzed two presidents of European countries, highlighting strengths and weaknesses of solutions, which are being used in the country. At the beginning of the document there were discussed models and styles of presidency.Moreovet, it was pointed that in Poland there is the parliamentary cabinet system, and in Italy there is the parliamentary system.Next, an outline of the historical development of the office of President of the Republic at the turn of certain years. In the following sections, there was presented the Polish competence of Polisch president. In addition, it was included the procedure of selection of Polish President and his responsibility. The last problem in this part is countersignature of president's acts.Then, it was described the history and position of the political system of his office, and presented the competence, how to choose, how to select and countersignature.It should be noted that the president serves as a representative of Italy, and his rights are limited. An important element is the choice, because in Italy makes it a special college. In contrast to the current system in Poland, the president and the government is a body of executive power in the actual model of the division of powers. Therefore, its competence is much broader and representative functions in addition to a wide discretion in the performance of their duties. In addition, is elected in a different way, by the people.However, both models have similar characteristics which comparison on a background have been greatly magnified.pl
dc.abstract.plPiastowanie stanowiska prezydenta, oprócz przywilejów, pociąga za sobą również ogromną odpowiedzialność zarówno za losy państwa, jak i całego narodu. W związku z powyższym w pracy zaprezentowano i zanalizowano urząd dwóch prezydentów w państwach Europy z podkreśleniem wad i zalet rozwiązań funkcjonujących w danym kraju. Na początku pracy zostały omówione modele i style prezydentury. Zaznaczono również, iż w Polsce mamy do czynienia z systemem parlamentarno gabinetowym, a we Włoszech występuje system parlamentarnych. W dalszej kolejności przedstawiono zarys historyczny kształtowania się urzędu prezydenta RP na przełomie określonych lat. W dalszej części szczegółowo przedstawiano kompetencję głowy państwa RP. Ponadto, zawarto temat procedury wyboru prezydenta Polski oraz jego odpowiedzialności. Ostatnim problem w tej części jest kontrasygnata aktów głowy państwa.Następnie opisana została historia i pozycja ustrojowa jego urzędu, a także zaprezentowano zakres uprawnień w rozdzieleniu na poszczególne kategorie, sposobu wyboru, sposób wyboru oraz funkcjonowanie zasady kontrasygnaty. Warto zaznaczyć, iż sam prezydent Włoch pełni funkcję reprezentatywną,a jego uprawnienia są mocno ograniczone. Ważnym elementem jest jego wybór, gdyż we Włoszech dokonuje je specjalne kolegium. W przeciwieństwie do systemu panującego w Polsce, prezydent wraz z rządem jest organem władzy wykonawczej w panującym modelu trójpodziału władz. W związku z tym jego zakres kompetencji jest znacznie szerszy i oprócz funkcji reprezentatywnych posiada szeroki zakres uprawnień w pełnieniu swoich obowiązków. Dodatkowo, wybierany jest w odmienny sposób, a mianowicie przez naród.Niemniej jednak, oba modele prezydentury mają podobne cechy, które na tle porównania ich urzędów zostały znacznie uwypuklone.pl
dc.affiliationWydział Prawa i Administracjipl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorKulig, Andrzej - 129687 pl
dc.contributor.authorDylawerska, Sylwiapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WPA3pl
dc.contributor.reviewerGrzybowski, Marian - 128227 pl
dc.contributor.reviewerKulig, Andrzej - 129687 pl
dc.date.accessioned2020-07-24T16:53:26Z
dc.date.available2020-07-24T16:53:26Z
dc.date.submitted2013-07-05pl
dc.fieldofstudyadministracjapl
dc.identifier.apddiploma-75533-101365pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/188307
dc.languagepolpl
dc.subject.enPresident of Poland\nPresident of the Italian Republic\nmodels of presidency\npowers of the presidentpl
dc.subject.plprezydent RPprezydent Republiki Włoskiejmodele prezydenturykompetencje prezydentapl
dc.titlePozycja ustrojowa Prezydenta RP a Republiki Włoskiej.pl
dc.title.alternativeThe position of the President of Poland and the Italian Republic.pl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The President, in addition to privileges, also involves an enormous responsibility for the future of country and the whole nation. Therefore, the document presented and analyzed two presidents of European countries, highlighting strengths and weaknesses of solutions, which are being used in the country. At the beginning of the document there were discussed models and styles of presidency.Moreovet, it was pointed that in Poland there is the parliamentary cabinet system, and in Italy there is the parliamentary system.Next, an outline of the historical development of the office of President of the Republic at the turn of certain years. In the following sections, there was presented the Polish competence of Polisch president. In addition, it was included the procedure of selection of Polish President and his responsibility. The last problem in this part is countersignature of president's acts.Then, it was described the history and position of the political system of his office, and presented the competence, how to choose, how to select and countersignature.It should be noted that the president serves as a representative of Italy, and his rights are limited. An important element is the choice, because in Italy makes it a special college. In contrast to the current system in Poland, the president and the government is a body of executive power in the actual model of the division of powers. Therefore, its competence is much broader and representative functions in addition to a wide discretion in the performance of their duties. In addition, is elected in a different way, by the people.However, both models have similar characteristics which comparison on a background have been greatly magnified.
dc.abstract.plpl
Piastowanie stanowiska prezydenta, oprócz przywilejów, pociąga za sobą również ogromną odpowiedzialność zarówno za losy państwa, jak i całego narodu. W związku z powyższym w pracy zaprezentowano i zanalizowano urząd dwóch prezydentów w państwach Europy z podkreśleniem wad i zalet rozwiązań funkcjonujących w danym kraju. Na początku pracy zostały omówione modele i style prezydentury. Zaznaczono również, iż w Polsce mamy do czynienia z systemem parlamentarno gabinetowym, a we Włoszech występuje system parlamentarnych. W dalszej kolejności przedstawiono zarys historyczny kształtowania się urzędu prezydenta RP na przełomie określonych lat. W dalszej części szczegółowo przedstawiano kompetencję głowy państwa RP. Ponadto, zawarto temat procedury wyboru prezydenta Polski oraz jego odpowiedzialności. Ostatnim problem w tej części jest kontrasygnata aktów głowy państwa.Następnie opisana została historia i pozycja ustrojowa jego urzędu, a także zaprezentowano zakres uprawnień w rozdzieleniu na poszczególne kategorie, sposobu wyboru, sposób wyboru oraz funkcjonowanie zasady kontrasygnaty. Warto zaznaczyć, iż sam prezydent Włoch pełni funkcję reprezentatywną,a jego uprawnienia są mocno ograniczone. Ważnym elementem jest jego wybór, gdyż we Włoszech dokonuje je specjalne kolegium. W przeciwieństwie do systemu panującego w Polsce, prezydent wraz z rządem jest organem władzy wykonawczej w panującym modelu trójpodziału władz. W związku z tym jego zakres kompetencji jest znacznie szerszy i oprócz funkcji reprezentatywnych posiada szeroki zakres uprawnień w pełnieniu swoich obowiązków. Dodatkowo, wybierany jest w odmienny sposób, a mianowicie przez naród.Niemniej jednak, oba modele prezydentury mają podobne cechy, które na tle porównania ich urzędów zostały znacznie uwypuklone.
dc.affiliationpl
Wydział Prawa i Administracji
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Kulig, Andrzej - 129687
dc.contributor.authorpl
Dylawerska, Sylwia
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WPA3
dc.contributor.reviewerpl
Grzybowski, Marian - 128227
dc.contributor.reviewerpl
Kulig, Andrzej - 129687
dc.date.accessioned
2020-07-24T16:53:26Z
dc.date.available
2020-07-24T16:53:26Z
dc.date.submittedpl
2013-07-05
dc.fieldofstudypl
administracja
dc.identifier.apdpl
diploma-75533-101365
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/188307
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
President of Poland\nPresident of the Italian Republic\nmodels of presidency\npowers of the president
dc.subject.plpl
prezydent RPprezydent Republiki Włoskiejmodele prezydenturykompetencje prezydenta
dc.titlepl
Pozycja ustrojowa Prezydenta RP a Republiki Włoskiej.
dc.title.alternativepl
The position of the President of Poland and the Italian Republic.
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
40
Views per month
Views per city
Warsaw
13
Wroclaw
5
Dublin
4
Poznan
3
Kazimierz Dolny
2
Oleszyce
2
Torun
2
A Coruña
1
Barcin
1
Bialystok
1

No access

No Thumbnail Available