La déconstruction des conventions théâtrales dans le « Mouchoir de nuages » de Tristan Tzara (1924)

licenciate
dc.abstract.enThe objective of this thesis is to analyse the methods of deconstruction of dramatic conventions in Tristan Tzara’s Handkerchief of clouds (1924). The first chapter is devoted to the metatheatrical nature of this play. The function of commentary as well as the methods with which Tzara destroys theatrical illusion are also a part of the study. In the second chapter I focus on the question of the Hamlet collage, called in this play “the mousetrap”, to indicate the role of this intertertextual technique and to analyse the relation between Shakespeare’s work and the “condensated” version proposed by Tzara. Moreover, I mention other literary and culutural references present in Handkerchief of clouds. I also note the humorous side of this dadaist play as well as the impact of deconstruction of dramatic conventions on the perception of the play by audience.pl
dc.abstract.otherL’objectif du présent mémoire est d’analyser les moyens de la déconstruction des conventions théâtrales dans le Mouchoir de Nuages (1924) de Tristan Tzara. Le premier chapitre est consacré à la métathéâtralité de la pièce. La fonction des commentaires et les moyens par lesquels Tzara détruit l’illusion théâtrale sont aussi évoqués. Dans le deuxième chapitre je me concentre sur la question du collage d’Hamlet, appelé ici « la souricière », pour indiquer le rôle de ce procédé intertextuel et analyser les relations entre l’œuvre de Shakespeare et la version « condensée » proposée par Tzara. De plus, je mentionne d’autres références littéraires et culturelles présentes dans le Mouchoir de nuages. Je remarque aussi l’aspect comique de la pièce dadaïste ainsi que l’effet que de la déconstruction des conventions théâtrales produit sur le public.pl
dc.abstract.plCelem niniejszej pracy licencjackiej jest analiza sposobów dekonstrukcji konwencji teatralnych w Mouchoir de nuages (1924) Tristana Tzary. Rozdział pierwszy poświęcony jest metateatralności tej sztuki. Funkcje komentarzy oraz metody za pomocą których Tzara burzy iluzję teatralną również zostają przywołane. W rozdziale pierwszym, skupiam się na kwestii kolażu Hamleta, zwanego w tej sztuce ,,pułapką na myszy ”, by wskazać rolę tego zabiegu i przeanalizować relacje miedzy dziełem Szekspira i wersją „skondensowaną” zaproponowaną przez Tzarę. Ponadto wspominam o innych odniesieniach literackich i kulturowych obecnych w Mouchoir de nuages. Zaznaczam także aspekt humorystyczny sztuki dadaistycznej, jak również wpływ dekonstrukcji konwencji teatralnych na odbiór dzieła przez publiczność.pl
dc.affiliationUniwersytet Jagielloński w Krakowiepl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorMarczuk-Szwed, Barbara - 130321 pl
dc.contributor.authorSojka, Tymonpl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/UJKpl
dc.contributor.reviewerMarczuk-Szwed, Barbara - 130321 pl
dc.contributor.reviewerGorecka-Kalita, Joanna - 128119 pl
dc.date.accessioned2022-07-08T22:05:20Z
dc.date.available2022-07-08T22:05:20Z
dc.date.submitted2022-07-08pl
dc.fieldofstudyfilologia francuskapl
dc.identifier.apddiploma-159748-276301pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/295752
dc.languagefrepl
dc.subject.endeconstruction, dramatic conventions, dadaism, metatheatricality, discontinuitypl
dc.subject.otherdéconstruction, conventions théâtrales, dadaïsme, métathéâtralité, discontinuitépl
dc.subject.pldekonstrukcja, konwencje teatralne, dadaizm, metateatralność, nieciągłośćpl
dc.titleLa déconstruction des conventions théâtrales dans le « Mouchoir de nuages » de Tristan Tzara (1924)pl
dc.title.alternativeDekonstrukcja konwencji teatralnych w „Mouchoir de nuages” Tristana Tzary (1924)pl
dc.title.alternativeDeconstruction of dramatic conventions in Tristan Tzara's « Handkerchief of Clouds » (1924)pl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The objective of this thesis is to analyse the methods of deconstruction of dramatic conventions in Tristan Tzara’s Handkerchief of clouds (1924). The first chapter is devoted to the metatheatrical nature of this play. The function of commentary as well as the methods with which Tzara destroys theatrical illusion are also a part of the study. In the second chapter I focus on the question of the Hamlet collage, called in this play “the mousetrap”, to indicate the role of this intertertextual technique and to analyse the relation between Shakespeare’s work and the “condensated” version proposed by Tzara. Moreover, I mention other literary and culutural references present in Handkerchief of clouds. I also note the humorous side of this dadaist play as well as the impact of deconstruction of dramatic conventions on the perception of the play by audience.
dc.abstract.otherpl
L’objectif du présent mémoire est d’analyser les moyens de la déconstruction des conventions théâtrales dans le Mouchoir de Nuages (1924) de Tristan Tzara. Le premier chapitre est consacré à la métathéâtralité de la pièce. La fonction des commentaires et les moyens par lesquels Tzara détruit l’illusion théâtrale sont aussi évoqués. Dans le deuxième chapitre je me concentre sur la question du collage d’Hamlet, appelé ici « la souricière », pour indiquer le rôle de ce procédé intertextuel et analyser les relations entre l’œuvre de Shakespeare et la version « condensée » proposée par Tzara. De plus, je mentionne d’autres références littéraires et culturelles présentes dans le Mouchoir de nuages. Je remarque aussi l’aspect comique de la pièce dadaïste ainsi que l’effet que de la déconstruction des conventions théâtrales produit sur le public.
dc.abstract.plpl
Celem niniejszej pracy licencjackiej jest analiza sposobów dekonstrukcji konwencji teatralnych w Mouchoir de nuages (1924) Tristana Tzary. Rozdział pierwszy poświęcony jest metateatralności tej sztuki. Funkcje komentarzy oraz metody za pomocą których Tzara burzy iluzję teatralną również zostają przywołane. W rozdziale pierwszym, skupiam się na kwestii kolażu Hamleta, zwanego w tej sztuce ,,pułapką na myszy ”, by wskazać rolę tego zabiegu i przeanalizować relacje miedzy dziełem Szekspira i wersją „skondensowaną” zaproponowaną przez Tzarę. Ponadto wspominam o innych odniesieniach literackich i kulturowych obecnych w Mouchoir de nuages. Zaznaczam także aspekt humorystyczny sztuki dadaistycznej, jak również wpływ dekonstrukcji konwencji teatralnych na odbiór dzieła przez publiczność.
dc.affiliationpl
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Marczuk-Szwed, Barbara - 130321
dc.contributor.authorpl
Sojka, Tymon
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/UJK
dc.contributor.reviewerpl
Marczuk-Szwed, Barbara - 130321
dc.contributor.reviewerpl
Gorecka-Kalita, Joanna - 128119
dc.date.accessioned
2022-07-08T22:05:20Z
dc.date.available
2022-07-08T22:05:20Z
dc.date.submittedpl
2022-07-08
dc.fieldofstudypl
filologia francuska
dc.identifier.apdpl
diploma-159748-276301
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/295752
dc.languagepl
fre
dc.subject.enpl
deconstruction, dramatic conventions, dadaism, metatheatricality, discontinuity
dc.subject.otherpl
déconstruction, conventions théâtrales, dadaïsme, métathéâtralité, discontinuité
dc.subject.plpl
dekonstrukcja, konwencje teatralne, dadaizm, metateatralność, nieciągłość
dc.titlepl
La déconstruction des conventions théâtrales dans le « Mouchoir de nuages » de Tristan Tzara (1924)
dc.title.alternativepl
Dekonstrukcja konwencji teatralnych w „Mouchoir de nuages” Tristana Tzary (1924)
dc.title.alternativepl
Deconstruction of dramatic conventions in Tristan Tzara's « Handkerchief of Clouds » (1924)
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
4
Views per month
Views per city
Wroclaw
2
Paris
1

No access

No Thumbnail Available