Die Stärken und Schwächen der Native Speaker im Vergleich zu den Nichtmuttersprachlern als Fremdsprachenlehrer

licenciate
dc.abstract.enIn my dissertation entitled 'The advantages and disadvantages for native speakers in comparison to non-native speakers as foreign language teachers' at first I have explained the definition of native speaker. Next chapter is devoted to the competencies in language teaching: language competencies, methodical competencies, cultural competencies, pedagogic competencies and media competencies. All of them taken together characterize a good language teacher. The main part of my thesis is comprised of the differences between native speakers and non-native speakers, considering such aspects as: pronunciation, vocabulary, use of various expressions in different situations, grammar and its rules, cultural knowledge, ability to speak their students’ language and methodical knowledge. To better understand and illustrate the issue, I asked two native teachers and a trilingual student about their opinion. I also conducted a survey among 66 people aged 16-28, which results, presented in this thesis, shed new light on the matter. According to the questionnaire, the biggest advantage for native speakers as foreign language teachers seems to be using real language, whereas inability to speak their students’ language was chosen as a main disadvantage. Taking non-native speaking teachers into consideration, using “bookish” language was picked out to be their biggest weakness while grammar knowledge and ability to speak their students’ language were voted to be their strength.pl
dc.abstract.otherIn dieser Arbeit, die unter dem Titel "Die Stärken und Schwächen der Native Speaker im Vergleich zu den Nichtmuttersprachlern als Fremdsprachenlehrer" steht, habe ich versucht, zuerst den Begriff Native Speaker zu definieren und fünf Kompetenzen der Fremdsprachenlehrer zu beschreiben: Sprachfähigkeiten, methodische Fähigkeiten, landes- und kulturkundliche Fähigkeiten, pädagogische Fähigkeiten und mediale Fähigkeiten. Einerseits wurden die Merkmale dargestellt, die sowohl die Muttersprachler als auch die Nichtmuttersprachler als Fremdsprachenlehrer in manchen von oben genannten Bereichen betreffen, andererseits - die Unterschiede zwischen ihnen. Ich habe mich auch bemüht, solche Frage zu beantworten: Welche Nachteile und Vorteile haben sowohl die Native Speaker als auch die Nichtmuttersprachler? In der Arbeit wurde ebenfalls die Meinung verschiedener Experten berücksichtigt: eines Lehrers, der Englisch-Muttersprachler ist und nur in dieser Sprache unterrichtet, einer Lehrerin, die Deutschmuttersprachlerin ist aber auch auf Spanisch unterrichtet und eines Studenten, der in Spanien geboren wurde und mehrsprachig ist. Zum Schluss habe ich auch die Ergebnisse meiner Umfrage präsentiert, die ich unter den Studenten im Alter zwischen 16 und 28 aus aller Welt durchgeführt habe.pl
dc.abstract.plNa początku mojej pracy zatytułowanej „Wady i zalety native speakerów w porównaniu do osób niebędących native speakerami jako nauczycieli języka obcego” wyjaśniłam pojęcie „native speaker”. Kolejny rozdział poświęcony jest kompetencjom nauczycieli języków obcych: kompetencji językowej, kompetencji metodycznej, kompetencji krajo- i kulturoznawczej, kompetencji pedagogicznej oraz kompetencji medialnej, które połączone ze sobą winny charakteryzować dobrego nauczyciela języka obcego. Główna część pracy składa się z przedstawionych różnic pomiędzy native speakerami, a osobami niebędącymi native speakerami, w której rozważyłam takie aspekty jak: wymowa, słownictwo, użycie różnego rodzaju zwrotów i wyrażeń w zależności od sytuacji, gramatyka i jej zasady, wiedza o kulturze, umiejętność porozumiewania się w języku uczniów oraz wiedza metodyczna. W celu lepszego zilustrowania zagadnienia, poprosiłam o opinię dwóch nauczycieli, będących native speakerami a także trójjęzycznego studenta. Przeprowadziłam również ankietę wśród 66 osób w wieku 16-28, której rezultaty zaprezentowane w mojej pracy, rzuciły nowe światło na tę kwestię. Z kwestionariusza wynika bowiem, że największą zaletą native speakerów jako nauczycieli języka obcego jest posługiwanie się “żywym” językiem, podczas gdy niemożność mówienia językiem ojczystym studentów została wybrana ich największą wadą. Analizując odpowiedzi ankietowanych, dotyczące osób niebędących native speakerami, za ich największą przywarę zostało wybrane używanie języka „książkowego”. Wiedza gramatyczna i umiejętność posługiwania się językiem studentów zostały natomiast uznane za ich najmocniejszą stronę.pl
dc.affiliationWydział Filologicznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorKubiczek, Agnieszka - 129613 pl
dc.contributor.authorKuszyńska, Aleksandrapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF6pl
dc.contributor.reviewerFeret, Andrzejpl
dc.contributor.reviewerKubiczek, Agnieszka - 129613 pl
dc.date.accessioned2020-07-26T19:43:41Z
dc.date.available2020-07-26T19:43:41Z
dc.date.submitted2016-04-21pl
dc.fieldofstudyfilologia germańska z językiem angielskimpl
dc.identifier.apddiploma-102970-144202pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/209546
dc.languagegerpl
dc.subject.enNative speaker, non-native speaker, foreign language teachers, advantages, disadvantages, competenciespl
dc.subject.otherNative Speaker, Muttersprachler, Nichtmuttersprachler, Fremdsprachenlehrer, Stärken, Schwächen, Nachteile, Vorteile, Kompetenzenpl
dc.subject.plNative speaker, nauczyciele języka obcego, zalety, wady, kompetencjepl
dc.titleDie Stärken und Schwächen der Native Speaker im Vergleich zu den Nichtmuttersprachlern als Fremdsprachenlehrerpl
dc.title.alternativeWady i zalety native speakerów w porównaniu do osób niebędących native speakerami jako nauczycieli języka obcegopl
dc.title.alternativeThe advantages and disadvantages for native speakers in comparison to non-native speakers as foreign language teacherspl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
In my dissertation entitled 'The advantages and disadvantages for native speakers in comparison to non-native speakers as foreign language teachers' at first I have explained the definition of native speaker. Next chapter is devoted to the competencies in language teaching: language competencies, methodical competencies, cultural competencies, pedagogic competencies and media competencies. All of them taken together characterize a good language teacher. The main part of my thesis is comprised of the differences between native speakers and non-native speakers, considering such aspects as: pronunciation, vocabulary, use of various expressions in different situations, grammar and its rules, cultural knowledge, ability to speak their students’ language and methodical knowledge. To better understand and illustrate the issue, I asked two native teachers and a trilingual student about their opinion. I also conducted a survey among 66 people aged 16-28, which results, presented in this thesis, shed new light on the matter. According to the questionnaire, the biggest advantage for native speakers as foreign language teachers seems to be using real language, whereas inability to speak their students’ language was chosen as a main disadvantage. Taking non-native speaking teachers into consideration, using “bookish” language was picked out to be their biggest weakness while grammar knowledge and ability to speak their students’ language were voted to be their strength.
dc.abstract.otherpl
In dieser Arbeit, die unter dem Titel "Die Stärken und Schwächen der Native Speaker im Vergleich zu den Nichtmuttersprachlern als Fremdsprachenlehrer" steht, habe ich versucht, zuerst den Begriff Native Speaker zu definieren und fünf Kompetenzen der Fremdsprachenlehrer zu beschreiben: Sprachfähigkeiten, methodische Fähigkeiten, landes- und kulturkundliche Fähigkeiten, pädagogische Fähigkeiten und mediale Fähigkeiten. Einerseits wurden die Merkmale dargestellt, die sowohl die Muttersprachler als auch die Nichtmuttersprachler als Fremdsprachenlehrer in manchen von oben genannten Bereichen betreffen, andererseits - die Unterschiede zwischen ihnen. Ich habe mich auch bemüht, solche Frage zu beantworten: Welche Nachteile und Vorteile haben sowohl die Native Speaker als auch die Nichtmuttersprachler? In der Arbeit wurde ebenfalls die Meinung verschiedener Experten berücksichtigt: eines Lehrers, der Englisch-Muttersprachler ist und nur in dieser Sprache unterrichtet, einer Lehrerin, die Deutschmuttersprachlerin ist aber auch auf Spanisch unterrichtet und eines Studenten, der in Spanien geboren wurde und mehrsprachig ist. Zum Schluss habe ich auch die Ergebnisse meiner Umfrage präsentiert, die ich unter den Studenten im Alter zwischen 16 und 28 aus aller Welt durchgeführt habe.
dc.abstract.plpl
Na początku mojej pracy zatytułowanej „Wady i zalety native speakerów w porównaniu do osób niebędących native speakerami jako nauczycieli języka obcego” wyjaśniłam pojęcie „native speaker”. Kolejny rozdział poświęcony jest kompetencjom nauczycieli języków obcych: kompetencji językowej, kompetencji metodycznej, kompetencji krajo- i kulturoznawczej, kompetencji pedagogicznej oraz kompetencji medialnej, które połączone ze sobą winny charakteryzować dobrego nauczyciela języka obcego. Główna część pracy składa się z przedstawionych różnic pomiędzy native speakerami, a osobami niebędącymi native speakerami, w której rozważyłam takie aspekty jak: wymowa, słownictwo, użycie różnego rodzaju zwrotów i wyrażeń w zależności od sytuacji, gramatyka i jej zasady, wiedza o kulturze, umiejętność porozumiewania się w języku uczniów oraz wiedza metodyczna. W celu lepszego zilustrowania zagadnienia, poprosiłam o opinię dwóch nauczycieli, będących native speakerami a także trójjęzycznego studenta. Przeprowadziłam również ankietę wśród 66 osób w wieku 16-28, której rezultaty zaprezentowane w mojej pracy, rzuciły nowe światło na tę kwestię. Z kwestionariusza wynika bowiem, że największą zaletą native speakerów jako nauczycieli języka obcego jest posługiwanie się “żywym” językiem, podczas gdy niemożność mówienia językiem ojczystym studentów została wybrana ich największą wadą. Analizując odpowiedzi ankietowanych, dotyczące osób niebędących native speakerami, za ich największą przywarę zostało wybrane używanie języka „książkowego”. Wiedza gramatyczna i umiejętność posługiwania się językiem studentów zostały natomiast uznane za ich najmocniejszą stronę.
dc.affiliationpl
Wydział Filologiczny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Kubiczek, Agnieszka - 129613
dc.contributor.authorpl
Kuszyńska, Aleksandra
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF6
dc.contributor.reviewerpl
Feret, Andrzej
dc.contributor.reviewerpl
Kubiczek, Agnieszka - 129613
dc.date.accessioned
2020-07-26T19:43:41Z
dc.date.available
2020-07-26T19:43:41Z
dc.date.submittedpl
2016-04-21
dc.fieldofstudypl
filologia germańska z językiem angielskim
dc.identifier.apdpl
diploma-102970-144202
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/209546
dc.languagepl
ger
dc.subject.enpl
Native speaker, non-native speaker, foreign language teachers, advantages, disadvantages, competencies
dc.subject.otherpl
Native Speaker, Muttersprachler, Nichtmuttersprachler, Fremdsprachenlehrer, Stärken, Schwächen, Nachteile, Vorteile, Kompetenzen
dc.subject.plpl
Native speaker, nauczyciele języka obcego, zalety, wady, kompetencje
dc.titlepl
Die Stärken und Schwächen der Native Speaker im Vergleich zu den Nichtmuttersprachlern als Fremdsprachenlehrer
dc.title.alternativepl
Wady i zalety native speakerów w porównaniu do osób niebędących native speakerami jako nauczycieli języka obcego
dc.title.alternativepl
The advantages and disadvantages for native speakers in comparison to non-native speakers as foreign language teachers
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
23
Views per month
Views per city
Tübingen
4
Steyregg
3
Dublin
2
Wroclaw
2
Auckland
1
Chicago
1
Cologne
1
Hamburg
1
Steinhagen
1
Stuttgart
1

No access

No Thumbnail Available