Obraz Niemiec w prasie polskiej na przykładzie tygodników "Gazeta Polska" i "Polityka"

licenciate
dc.abstract.enThe theme of my work is the image of Germany in the Polish media. To carry out their research chose "Gazeta Polska" and "Polityka" as two different opinion weeklies. The purpose of my analysis of the press was to see whether between titles examined newspapers, there are also differences in the presentation of Germany. Media shape public opinion, and therefore puzzling for me was the picture of our western neighbors in the eyes of the Poles. Both countries have a long history of mutual neighborhood perceived differently by both parties. The image of Germany and the Germans occurring in the Polish media is inconsistent and patchy. However, you can distinguish some dominant threads often appearing on the pages of Polish newspapers. These include above all: the position of Germany in the international arena, diplomatic relations between the two countries, the German economy, cultural initiatives, the situation of intra-German and a common history. Due to the presence in the European Community both countries our mutual relations are on a very close level. The governments of both the Polish and Germany cooperate closely. What effect is the strong interest of the citizens of our country the situation prevailing at the neighbors across the Oder River. Analysis of the content of the articles surveyed revealed that Germany is seen by Poles as a partner in the way of building a Common Europe. Positive feedback very often appear in the Polish media. My research has shown that it does not lack a comment and biting comments on the situation on the line Warsaw-Berlin.pl
dc.abstract.plTematem mojej pracy jest obraz Niemiec w polskich mediach. Do przeprowadzenia swoich badań wybrałam „Gazetę Polską” oraz „Politykę” jako dwa różniące się tygodniki opinii. Celem mojej analizy zawartości prasy było dostrzeżenie, czy pomiędzy tytułami zbadanych gazet istnieją również różnice w sposobie przedstawiania Niemiec. Media kształtują opinię publiczną, dlatego też zastanawiający był dla mnie obraz naszych zachodnich sąsiadów w oczach Polaków. Oba kraje łączy ponadtysiącletnia historia wzajemnego sąsiedztwa różnie postrzegana przez obie strony. Wizerunek Niemiec i Niemców występujący w polskich mediach jest niespójny i niejednorodny. Wyróżnić jednak można pewne dominujące wątki często pojawiające się na łamach polskich gazet. Należą do nich przede wszystkim: pozycja Niemiec na arenie międzynarodowej, wzajemne stosunki dyplomatyczne obu krajów, gospodarka niemiecka, inicjatywy kulturalne, sytuacja wewnątrzpaństwowa Niemiec oraz wspólna historia. Ze względu na obecność w Wspólnocie Europejskiej obu krajów nasze wzajemne kontakty są na bardzo bliskim poziomie. Rządy zarówno Polski jak i Niemiec ściśle ze sobą współpracują. Czego efektem jest silne zainteresowanie obywateli naszego kraju sytuacją panującą u sąsiadów zza Odry. Analiza treści przebadanych artykułów pozwoliła stwierdzić, że Niemcy postrzegane są przez Polaków jako partner na drodze budowania Wspólnej Europy. Pozytywne opinie bardzo często pojawiają się w polskich mediach. Moje badania wykazały, że nie brak także uwag i kąśliwych komentarzy dotyczących sytuacji na linii Warszawa- Berlin. W związku z tematem pracy, tekst został podzielony na cztery główne części. W rozdziale pierwszym omówiłam zagadnienia teoretyczne związane z analizą zawartości jako metodą badawczą. Zaprezentowałam podstawowe definicje tego pojęcia, cele oraz jej funkcje. Następnie przedstawiłam opis procedury badawczej, ponieważ dobrze przeprowadzone badania wymagają odpowiedniego przygotowania. W dalszej części pracy przedstawiłam „Politykę” i „Gazetę Polską”. Zaczynając od historii powstania obu tygodników, poprzez lata rozwoju, aż do funkcjonowania redakcji dziś. Zaprezentowałam również zestawienie sprzedaży zarówno „Polityki” jak i „Gazety Polskiej” w latach 2012-2013, a więc okresie w którym publikowane zostały artykułu będące materiałem moich badań. W rozdziale kolejnym przedstawiam wizualny wygląd obu tygodników, ich podobieństwa i różnice. Następnie przedstawione zostały wyniki przeprowadzonej analizy zawartości. Ostatnia część prezentuje wnioski jakie wyciągnęłam z przeprowadzonych badań. Prezentuję w nim podobieństwa i różnice w przedstawianiu Niemiec na łamach zarówno „Polityki” jak i „Gazety Polskiej” oraz obraz naszych sąsiadów zza Odry widziany oczami obywateli naszego kraju.pl
dc.affiliationWydział Studiów Międzynarodowych i Politycznychpl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorMatykiewicz, Aleksandra - 130428 pl
dc.contributor.authorMyrta, Monikapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WSMPpl
dc.contributor.reviewerStankowski, Witold - 132067 pl
dc.contributor.reviewerMatykiewicz, Aleksandra - 130428 pl
dc.date.accessioned2020-07-25T05:20:20Z
dc.date.available2020-07-25T05:20:20Z
dc.date.submitted2014-10-08pl
dc.fieldofstudyeuropeistykapl
dc.identifier.apddiploma-91662-152054pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/199850
dc.languagepolpl
dc.subject.enGermany, public opinion, press, media, weeklypl
dc.subject.plNiemcy, opinia, prasa, media, tygodnikpl
dc.titleObraz Niemiec w prasie polskiej na przykładzie tygodników "Gazeta Polska" i "Polityka"pl
dc.title.alternativeImage of Germany in the Polish press for example weeklypl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The theme of my work is the image of Germany in the Polish media. To carry out their research chose "Gazeta Polska" and "Polityka" as two different opinion weeklies. The purpose of my analysis of the press was to see whether between titles examined newspapers, there are also differences in the presentation of Germany. Media shape public opinion, and therefore puzzling for me was the picture of our western neighbors in the eyes of the Poles. Both countries have a long history of mutual neighborhood perceived differently by both parties. The image of Germany and the Germans occurring in the Polish media is inconsistent and patchy. However, you can distinguish some dominant threads often appearing on the pages of Polish newspapers. These include above all: the position of Germany in the international arena, diplomatic relations between the two countries, the German economy, cultural initiatives, the situation of intra-German and a common history. Due to the presence in the European Community both countries our mutual relations are on a very close level. The governments of both the Polish and Germany cooperate closely. What effect is the strong interest of the citizens of our country the situation prevailing at the neighbors across the Oder River. Analysis of the content of the articles surveyed revealed that Germany is seen by Poles as a partner in the way of building a Common Europe. Positive feedback very often appear in the Polish media. My research has shown that it does not lack a comment and biting comments on the situation on the line Warsaw-Berlin.
dc.abstract.plpl
Tematem mojej pracy jest obraz Niemiec w polskich mediach. Do przeprowadzenia swoich badań wybrałam „Gazetę Polską” oraz „Politykę” jako dwa różniące się tygodniki opinii. Celem mojej analizy zawartości prasy było dostrzeżenie, czy pomiędzy tytułami zbadanych gazet istnieją również różnice w sposobie przedstawiania Niemiec. Media kształtują opinię publiczną, dlatego też zastanawiający był dla mnie obraz naszych zachodnich sąsiadów w oczach Polaków. Oba kraje łączy ponadtysiącletnia historia wzajemnego sąsiedztwa różnie postrzegana przez obie strony. Wizerunek Niemiec i Niemców występujący w polskich mediach jest niespójny i niejednorodny. Wyróżnić jednak można pewne dominujące wątki często pojawiające się na łamach polskich gazet. Należą do nich przede wszystkim: pozycja Niemiec na arenie międzynarodowej, wzajemne stosunki dyplomatyczne obu krajów, gospodarka niemiecka, inicjatywy kulturalne, sytuacja wewnątrzpaństwowa Niemiec oraz wspólna historia. Ze względu na obecność w Wspólnocie Europejskiej obu krajów nasze wzajemne kontakty są na bardzo bliskim poziomie. Rządy zarówno Polski jak i Niemiec ściśle ze sobą współpracują. Czego efektem jest silne zainteresowanie obywateli naszego kraju sytuacją panującą u sąsiadów zza Odry. Analiza treści przebadanych artykułów pozwoliła stwierdzić, że Niemcy postrzegane są przez Polaków jako partner na drodze budowania Wspólnej Europy. Pozytywne opinie bardzo często pojawiają się w polskich mediach. Moje badania wykazały, że nie brak także uwag i kąśliwych komentarzy dotyczących sytuacji na linii Warszawa- Berlin. W związku z tematem pracy, tekst został podzielony na cztery główne części. W rozdziale pierwszym omówiłam zagadnienia teoretyczne związane z analizą zawartości jako metodą badawczą. Zaprezentowałam podstawowe definicje tego pojęcia, cele oraz jej funkcje. Następnie przedstawiłam opis procedury badawczej, ponieważ dobrze przeprowadzone badania wymagają odpowiedniego przygotowania. W dalszej części pracy przedstawiłam „Politykę” i „Gazetę Polską”. Zaczynając od historii powstania obu tygodników, poprzez lata rozwoju, aż do funkcjonowania redakcji dziś. Zaprezentowałam również zestawienie sprzedaży zarówno „Polityki” jak i „Gazety Polskiej” w latach 2012-2013, a więc okresie w którym publikowane zostały artykułu będące materiałem moich badań. W rozdziale kolejnym przedstawiam wizualny wygląd obu tygodników, ich podobieństwa i różnice. Następnie przedstawione zostały wyniki przeprowadzonej analizy zawartości. Ostatnia część prezentuje wnioski jakie wyciągnęłam z przeprowadzonych badań. Prezentuję w nim podobieństwa i różnice w przedstawianiu Niemiec na łamach zarówno „Polityki” jak i „Gazety Polskiej” oraz obraz naszych sąsiadów zza Odry widziany oczami obywateli naszego kraju.
dc.affiliationpl
Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Matykiewicz, Aleksandra - 130428
dc.contributor.authorpl
Myrta, Monika
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WSMP
dc.contributor.reviewerpl
Stankowski, Witold - 132067
dc.contributor.reviewerpl
Matykiewicz, Aleksandra - 130428
dc.date.accessioned
2020-07-25T05:20:20Z
dc.date.available
2020-07-25T05:20:20Z
dc.date.submittedpl
2014-10-08
dc.fieldofstudypl
europeistyka
dc.identifier.apdpl
diploma-91662-152054
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/199850
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Germany, public opinion, press, media, weekly
dc.subject.plpl
Niemcy, opinia, prasa, media, tygodnik
dc.titlepl
Obraz Niemiec w prasie polskiej na przykładzie tygodników "Gazeta Polska" i "Polityka"
dc.title.alternativepl
Image of Germany in the Polish press for example weekly
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
49
Views per month
Views per city
Poznan
8
Warsaw
8
Wroclaw
5
Gdynia
2
Katowice
2
Mainz
2
Bialystok
1
Des Moines
1
Dublin
1
Izabelin C
1

No access

No Thumbnail Available