Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Bankowość detaliczna w Polsce - stan i perspektywy rozwoju na tle Unii Europejskiej.
Retail banking in Poland - the state and development in the European Union.
Bankowość detaliczna, detaliczna usługa bankowa, rozwój bankowości detalicznej w Polsce, Unia Europejska
Retail banking, retail banking service, development of retail banking in Poland, European Union
Obsługa detalicznego sektora bankowości staje się w ostatnim czasie coraz bardziej opłacalnym i atrakcyjnym obszarem działalności banków, tendencje te występują zarówno na świecie, jak i w Polsce. Przedmiotem niniejszej pracy jest omówienie sytuacji sektora bankowości detalicznej w Polsce oraz jego rozwoju w kontekście członkostwa w Unii Europejskiej. Bankowość detaliczna w Polsce w porównaniu z krajami rozwiniętymi ma stosunkowo krótką historię, i jej specyfika wynika bezpośrednio z krótkiego funkcjonowania w warunkach gospodarki wolnorynkowej. Charakterystyczną cechą bankowości detalicznej w Polsce jest dość małe zróżnicowanie i konkurencyjność oferty produktów bankowych skierowanej do klientów detalicznych przez instytucje finansowe, słabo rozwinięte elektroniczne kanały dystrybucji usług i niedostateczne zaangażowanie banków w budowanie relacji bezpośrednich z klientami za pomocą rozwiniętych narzędzi marketingowych. Aczkolwiek sytuacja polskiego sektora bankowego podlega dynamicznym przemianom ze względu na wprowadzanie innowacyjnych technologii, coraz częstsze docenienie roli jaką odgrywa zastosowanie nowoczesnych metod strategii marketingowej w obsłudze sektora klientów detalicznych w Polsce. Dodatkowo, bankowość detaliczna stała się siłą napędową zarówno sektora bankowego, jak i całego systemu finansowego. Pomimo światowego kryzysu finansowego polski system gospodarczy nie uległ w znaczący sposób jego wpływowi. Polska podobnie jak pozostałe kraje regionu Europy Środkowo-Wschodniej nadał odnotowywała dynamiczny rozwój w sektorze bankowości detalicznej. Co więcej wszelkie prognozy wskazują na utrzymujący się trend wzrostowy bankowości detalicznej w tym regionie.Dynamicznym przemianom w ramach działalności bankowości detalicznej podlegają również odbiorcy usług finansowych, charakter ich oczekiwań i potrzeb. W niniejszej pracy uwagę skoncentrowano się na klientach, którzy zdefiniowani są w wąskim zakresie, jako konsumenci, czyli osoby fizyczne: indywidualne, bądź skupione w ramach gospodarstw domowych. Klienci tacy są bardzo zróżnicowani i reprezentują dość różnorodne potrzeby finansowe, które charakteryzują i oddziałują silnie konkurencyjną sytuację banków. Praca ta zwraca uwagę na kluczową rolą instytucji finansowej oferującej usługi takim klientom oraz znaczenia dostosowania jej działalności i strategii marketingowej nastawionej na budowanie relacji z klientem, zamiast skupienie na sprzedaży samego produktu. Dla banku. zatem istotne jest zrozumienie potrzeb klientów, zidentyfikowanie ich oraz wyróżnienie jednolitych segmentów klientów pod względem oczekiwań i dostosowanie oferty do ich specyficznych gustów i potrzeb. Scharakteryzowana została również specyfika usług oferowanych przez polskie banki nastawione na obsługę klientów detalicznych. Perspektywy rozwoju bankowości detalicznej w Polsce są uzależnione są wielu czynników zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych. Do czynników zewnętrznych zaliczane są przemiany ogólnogospodarcze na świecie, regulacje prawne funkcjonowania systemu finansowego, kształtowanie się sytuacji popytowej na poszczególne produkty bankowe oraz sytuacja konkurencyjna w systemie bankowym. Do czynników wewnętrznych należą przemiany demograficzne, kulturowe i społeczne. Postępujący proces informatyzacji, rozwój różnorodnych, form w obsłudze klienta, ewolucja potrzeb i oczekiwań klientów oraz wzrost ich świadomości i poziomu wiedzy ekonomicznej to główne zmiany, które będą wpływały na przyszły obraz rynku detalicznych usług bankowych.Występuje duża niepewność związana z kierunkami dalszego rozwoju gospodarczego na świecie, w tym krajów Unii Europejskiej, zwłaszcza w kontekście utrzymującej się sytuacji złej kondycji finansowej niektórych krajów strefy euro (m.in Grecja, Hiszpania, Portugalia, Włochy). Obawy te dotyczą również Polski, ale rozwój systemu bankowego ostatnich lat i przewidywana tendencja wzrostowa dają nadzieję na dalszy dynamiczny rozwój i wzrost jego atrakcyjności.
Recently, sector of retail banking services is becoming a cost-effective and attractive area for banks, these trends are both around the world and in Poland. The subject of this paper is to discuss the situation of the retail banking sector in Poland and its development in the context of European Union membership.Retail Banking in Poland has a relatively short history, and the specificity of the direct result of a short function in the free market economy. Retail banking in Poland has not diversified and competitive offer of banking products directed to retail customers, there is also underdeveloped electronic distribution channels and insufficient involvement of banks in building relationships with customers.The situation of the Polish banking sector is rapidly changing due to the introduction of innovation and new technologies and increasing role of modern marketing strategies. Retail banking has become the driving force both in the banking sector and the financial system. Despite the global financial crisis , Polish econom yhas not been significantly influenced by it. Poland, like other countries in the region of Central and Eastern Europe continued to perform dynamic growth in the retail banking sector. Moreover, all forecasts point to a sustain growing trend in retail banking in the region of Central Europe.Dynamic changes in the retail banking also includes customers of financial services, the nature of their needs and expectations. In this paper, attention has been focused on customers who are defined in a narrow range, as consumers, like individuals or members of households. Such customers are very diversified and represent a vary financial needs.This paper points out to the role of financial institutions, which is offering services to indiciduals and the importance of adapting business and marketing strategies focused on relationships with customers. It is important for banks to understand customers needs, identify them and diversify customers into specific groups. Therefor, it is important to describe a specific features of offered banking services in Poland. Development prospects of retail banking in Poland depend on many factors, both internal and external. The external factors includs: the world's general economic situation, regulation of the financial system and the competitive situation in the banking system. Internal factors includes demographic, cultural and social changes. It is uncertain what will be the directions of further economic development in the world, including the European Union. Especially the influence of poor financial situation of Euro zone members (including Greece, Spain, Portugal, Italy). These concerns also applies to Poland, but the development of the banking system in the recent years is expected to grow and gives a hope for further development and promissing attractiveness.
dc.abstract.en | Recently, sector of retail banking services is becoming a cost-effective and attractive area for banks, these trends are both around the world and in Poland. The subject of this paper is to discuss the situation of the retail banking sector in Poland and its development in the context of European Union membership.Retail Banking in Poland has a relatively short history, and the specificity of the direct result of a short function in the free market economy. Retail banking in Poland has not diversified and competitive offer of banking products directed to retail customers, there is also underdeveloped electronic distribution channels and insufficient involvement of banks in building relationships with customers.The situation of the Polish banking sector is rapidly changing due to the introduction of innovation and new technologies and increasing role of modern marketing strategies. Retail banking has become the driving force both in the banking sector and the financial system. Despite the global financial crisis , Polish econom yhas not been significantly influenced by it. Poland, like other countries in the region of Central and Eastern Europe continued to perform dynamic growth in the retail banking sector. Moreover, all forecasts point to a sustain growing trend in retail banking in the region of Central Europe.Dynamic changes in the retail banking also includes customers of financial services, the nature of their needs and expectations. In this paper, attention has been focused on customers who are defined in a narrow range, as consumers, like individuals or members of households. Such customers are very diversified and represent a vary financial needs.This paper points out to the role of financial institutions, which is offering services to indiciduals and the importance of adapting business and marketing strategies focused on relationships with customers. It is important for banks to understand customers needs, identify them and diversify customers into specific groups. Therefor, it is important to describe a specific features of offered banking services in Poland. Development prospects of retail banking in Poland depend on many factors, both internal and external. The external factors includs: the world's general economic situation, regulation of the financial system and the competitive situation in the banking system. Internal factors includes demographic, cultural and social changes. It is uncertain what will be the directions of further economic development in the world, including the European Union. Especially the influence of poor financial situation of Euro zone members (including Greece, Spain, Portugal, Italy). These concerns also applies to Poland, but the development of the banking system in the recent years is expected to grow and gives a hope for further development and promissing attractiveness. | pl |
dc.abstract.pl | Obsługa detalicznego sektora bankowości staje się w ostatnim czasie coraz bardziej opłacalnym i atrakcyjnym obszarem działalności banków, tendencje te występują zarówno na świecie, jak i w Polsce. Przedmiotem niniejszej pracy jest omówienie sytuacji sektora bankowości detalicznej w Polsce oraz jego rozwoju w kontekście członkostwa w Unii Europejskiej. Bankowość detaliczna w Polsce w porównaniu z krajami rozwiniętymi ma stosunkowo krótką historię, i jej specyfika wynika bezpośrednio z krótkiego funkcjonowania w warunkach gospodarki wolnorynkowej. Charakterystyczną cechą bankowości detalicznej w Polsce jest dość małe zróżnicowanie i konkurencyjność oferty produktów bankowych skierowanej do klientów detalicznych przez instytucje finansowe, słabo rozwinięte elektroniczne kanały dystrybucji usług i niedostateczne zaangażowanie banków w budowanie relacji bezpośrednich z klientami za pomocą rozwiniętych narzędzi marketingowych. Aczkolwiek sytuacja polskiego sektora bankowego podlega dynamicznym przemianom ze względu na wprowadzanie innowacyjnych technologii, coraz częstsze docenienie roli jaką odgrywa zastosowanie nowoczesnych metod strategii marketingowej w obsłudze sektora klientów detalicznych w Polsce. Dodatkowo, bankowość detaliczna stała się siłą napędową zarówno sektora bankowego, jak i całego systemu finansowego. Pomimo światowego kryzysu finansowego polski system gospodarczy nie uległ w znaczący sposób jego wpływowi. Polska podobnie jak pozostałe kraje regionu Europy Środkowo-Wschodniej nadał odnotowywała dynamiczny rozwój w sektorze bankowości detalicznej. Co więcej wszelkie prognozy wskazują na utrzymujący się trend wzrostowy bankowości detalicznej w tym regionie.Dynamicznym przemianom w ramach działalności bankowości detalicznej podlegają również odbiorcy usług finansowych, charakter ich oczekiwań i potrzeb. W niniejszej pracy uwagę skoncentrowano się na klientach, którzy zdefiniowani są w wąskim zakresie, jako konsumenci, czyli osoby fizyczne: indywidualne, bądź skupione w ramach gospodarstw domowych. Klienci tacy są bardzo zróżnicowani i reprezentują dość różnorodne potrzeby finansowe, które charakteryzują i oddziałują silnie konkurencyjną sytuację banków. Praca ta zwraca uwagę na kluczową rolą instytucji finansowej oferującej usługi takim klientom oraz znaczenia dostosowania jej działalności i strategii marketingowej nastawionej na budowanie relacji z klientem, zamiast skupienie na sprzedaży samego produktu. Dla banku. zatem istotne jest zrozumienie potrzeb klientów, zidentyfikowanie ich oraz wyróżnienie jednolitych segmentów klientów pod względem oczekiwań i dostosowanie oferty do ich specyficznych gustów i potrzeb. Scharakteryzowana została również specyfika usług oferowanych przez polskie banki nastawione na obsługę klientów detalicznych. Perspektywy rozwoju bankowości detalicznej w Polsce są uzależnione są wielu czynników zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych. Do czynników zewnętrznych zaliczane są przemiany ogólnogospodarcze na świecie, regulacje prawne funkcjonowania systemu finansowego, kształtowanie się sytuacji popytowej na poszczególne produkty bankowe oraz sytuacja konkurencyjna w systemie bankowym. Do czynników wewnętrznych należą przemiany demograficzne, kulturowe i społeczne. Postępujący proces informatyzacji, rozwój różnorodnych, form w obsłudze klienta, ewolucja potrzeb i oczekiwań klientów oraz wzrost ich świadomości i poziomu wiedzy ekonomicznej to główne zmiany, które będą wpływały na przyszły obraz rynku detalicznych usług bankowych.Występuje duża niepewność związana z kierunkami dalszego rozwoju gospodarczego na świecie, w tym krajów Unii Europejskiej, zwłaszcza w kontekście utrzymującej się sytuacji złej kondycji finansowej niektórych krajów strefy euro (m.in. Grecja, Hiszpania, Portugalia, Włochy). Obawy te dotyczą również Polski, ale rozwój systemu bankowego ostatnich lat i przewidywana tendencja wzrostowa dają nadzieję na dalszy dynamiczny rozwój i wzrost jego atrakcyjności. | pl |
dc.affiliation | Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Zombirt, Jolanta - 132935 | pl |
dc.contributor.author | Śpiewak, Bogumiła | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WSMP | pl |
dc.contributor.reviewer | Pożarlik, Grzegorz - 131537 | pl |
dc.contributor.reviewer | Zombirt, Jolanta - 132935 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T12:57:27Z | |
dc.date.available | 2020-07-24T12:57:27Z | |
dc.date.submitted | 2012-11-22 | pl |
dc.fieldofstudy | europeistyka w ramach Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych | pl |
dc.identifier.apd | diploma-71559-133658 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/184628 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Retail banking, retail banking service, development of retail banking in Poland, European Union | pl |
dc.subject.pl | Bankowość detaliczna, detaliczna usługa bankowa, rozwój bankowości detalicznej w Polsce, Unia Europejska | pl |
dc.title | Bankowość detaliczna w Polsce - stan i perspektywy rozwoju na tle Unii Europejskiej. | pl |
dc.title.alternative | Retail banking in Poland - the state and development in the European Union. | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |