Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Ready mades w twórczości Władysława Hasiora – analiza zjawiska na podstawie pracy Wyszywanie charakteru
Ready mades in the art of Władysław Hasior - analysis of the phenomenon based on the work "Embroidery of the character"
Hasior, ready mades, asamblaż, sztuka powojenne, sztuka polska
Hasior, ready mades, assemblage, post-war art, polish art
Tematem niniejszej pracy jest wykorzystanie przedmiotów gotowych przez Władysława Hasiora. Hasior wykorzystuje ready mades w sposób zgoła inny niż dadaiści czy surrealiści. Kieruje swą uwagę raczej ku przedmiotom zniszczonym aniżeli fabrycznie nowym. Ponadto unika eksponowania ich w sposób, który wskazywałby na to, że przedmiot znajdujący się w nowym kontekście interpretacyjnym nadal może posiadać przypisaną sobie powszechnie rolę. Podkreśla za to wyeksploatowanie materiału i niezdolność zniszczonego przedmiotu do dalszego pełnienia swojej nominalnej funkcji. Użycie zniszczonych przedmiotów poszerza kontekst interpretacyjny o znaczenia jednostkowe, o historie przekazywane przez jedyną w swoim rodzaju rzecz. Tym samym jego dzieła z użyciem ready mades wpisują się w szerszy kontekst sztuki powojennej, korzystającej z wyeksploatowanych materiałów, aby ukazać kondycję człowieka w czasach obarczonych jarzmem pamięci wojny i Holocaustu. Dodatkowo dzieło Wyszywanie charakteru wpisuje się w lokalny, polski kontekst zawierając w sobie krytykę systemu komunistycznego.
The subject of this work is the use of ready mades by Władysław Hasior. Hasior uses ready mades in a way different than Dadaists or Surrealists. He directs his attention to objects destroyed rather than brand new ones. In addition, he avoids displaying them in a way that would indicate that the item in the new interpretative context can still have a commonly assigned role. He emphasizes, however, the destruction of the material and the inability of the damaged object to continue fulfilling its nominal function. The use of destroyed objects broadens the interpretative context with individual meanings, with stories conveyed by a unique thing. Thus, his works with the use of ready mades are part of the wider context of post-war art, using the exploited materials to show the human condition in times of the yoke of memory of war and the Holocaust. In addition, the work Wyszywanie charakter is in line with the local Polish context, including the criticism of the communist system.
dc.abstract.en | The subject of this work is the use of ready mades by Władysław Hasior. Hasior uses ready mades in a way different than Dadaists or Surrealists. He directs his attention to objects destroyed rather than brand new ones. In addition, he avoids displaying them in a way that would indicate that the item in the new interpretative context can still have a commonly assigned role. He emphasizes, however, the destruction of the material and the inability of the damaged object to continue fulfilling its nominal function. The use of destroyed objects broadens the interpretative context with individual meanings, with stories conveyed by a unique thing. Thus, his works with the use of ready mades are part of the wider context of post-war art, using the exploited materials to show the human condition in times of the yoke of memory of war and the Holocaust. In addition, the work Wyszywanie charakter is in line with the local Polish context, including the criticism of the communist system. | pl |
dc.abstract.pl | Tematem niniejszej pracy jest wykorzystanie przedmiotów gotowych przez Władysława Hasiora. Hasior wykorzystuje ready mades w sposób zgoła inny niż dadaiści czy surrealiści. Kieruje swą uwagę raczej ku przedmiotom zniszczonym aniżeli fabrycznie nowym. Ponadto unika eksponowania ich w sposób, który wskazywałby na to, że przedmiot znajdujący się w nowym kontekście interpretacyjnym nadal może posiadać przypisaną sobie powszechnie rolę. Podkreśla za to wyeksploatowanie materiału i niezdolność zniszczonego przedmiotu do dalszego pełnienia swojej nominalnej funkcji. Użycie zniszczonych przedmiotów poszerza kontekst interpretacyjny o znaczenia jednostkowe, o historie przekazywane przez jedyną w swoim rodzaju rzecz. Tym samym jego dzieła z użyciem ready mades wpisują się w szerszy kontekst sztuki powojennej, korzystającej z wyeksploatowanych materiałów, aby ukazać kondycję człowieka w czasach obarczonych jarzmem pamięci wojny i Holocaustu. Dodatkowo dzieło Wyszywanie charakteru wpisuje się w lokalny, polski kontekst zawierając w sobie krytykę systemu komunistycznego. | pl |
dc.affiliation | Wydział Historyczny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Bałus, Wojciech - 127190 | pl |
dc.contributor.author | Rzewnicka, Dominika | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WH3 | pl |
dc.contributor.reviewer | Gryska, Agnieszka | pl |
dc.contributor.reviewer | Bałus, Wojciech - 127190 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T17:28:14Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T17:28:14Z | |
dc.date.submitted | 2018-06-29 | pl |
dc.fieldofstudy | historia sztuki | pl |
dc.identifier.apd | diploma-124846-209158 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/229109 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Hasior, ready mades, assemblage, post-war art, polish art | pl |
dc.subject.pl | Hasior, ready mades, asamblaż, sztuka powojenne, sztuka polska | pl |
dc.title | Ready mades w twórczości Władysława Hasiora – analiza zjawiska na podstawie pracy Wyszywanie charakteru | pl |
dc.title.alternative | Ready mades in the art of Władysław Hasior - analysis of the phenomenon based on the work "Embroidery of the character" | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |