Ready mades w twórczości Władysława Hasiora – analiza zjawiska na podstawie pracy Wyszywanie charakteru

licenciate
dc.abstract.enThe subject of this work is the use of ready mades by Władysław Hasior. Hasior uses ready mades in a way different than Dadaists or Surrealists. He directs his attention to objects destroyed rather than brand new ones. In addition, he avoids displaying them in a way that would indicate that the item in the new interpretative context can still have a commonly assigned role. He emphasizes, however, the destruction of the material and the inability of the damaged object to continue fulfilling its nominal function. The use of destroyed objects broadens the interpretative context with individual meanings, with stories conveyed by a unique thing. Thus, his works with the use of ready mades are part of the wider context of post-war art, using the exploited materials to show the human condition in times of the yoke of memory of war and the Holocaust. In addition, the work Wyszywanie charakter is in line with the local Polish context, including the criticism of the communist system.pl
dc.abstract.plTematem niniejszej pracy jest wykorzystanie przedmiotów gotowych przez Władysława Hasiora. Hasior wykorzystuje ready mades w sposób zgoła inny niż dadaiści czy surrealiści. Kieruje swą uwagę raczej ku przedmiotom zniszczonym aniżeli fabrycznie nowym. Ponadto unika eksponowania ich w sposób, który wskazywałby na to, że przedmiot znajdujący się w nowym kontekście interpretacyjnym nadal może posiadać przypisaną sobie powszechnie rolę. Podkreśla za to wyeksploatowanie materiału i niezdolność zniszczonego przedmiotu do dalszego pełnienia swojej nominalnej funkcji. Użycie zniszczonych przedmiotów poszerza kontekst interpretacyjny o znaczenia jednostkowe, o historie przekazywane przez jedyną w swoim rodzaju rzecz. Tym samym jego dzieła z użyciem ready mades wpisują się w szerszy kontekst sztuki powojennej, korzystającej z wyeksploatowanych materiałów, aby ukazać kondycję człowieka w czasach obarczonych jarzmem pamięci wojny i Holocaustu. Dodatkowo dzieło Wyszywanie charakteru wpisuje się w lokalny, polski kontekst zawierając w sobie krytykę systemu komunistycznego.pl
dc.affiliationWydział Historycznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorBałus, Wojciech - 127190 pl
dc.contributor.authorRzewnicka, Dominikapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WH3pl
dc.contributor.reviewerGryska, Agnieszkapl
dc.contributor.reviewerBałus, Wojciech - 127190 pl
dc.date.accessioned2020-07-27T17:28:14Z
dc.date.available2020-07-27T17:28:14Z
dc.date.submitted2018-06-29pl
dc.fieldofstudyhistoria sztukipl
dc.identifier.apddiploma-124846-209158pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/229109
dc.languagepolpl
dc.subject.enHasior, ready mades, assemblage, post-war art, polish artpl
dc.subject.plHasior, ready mades, asamblaż, sztuka powojenne, sztuka polskapl
dc.titleReady mades w twórczości Władysława Hasiora – analiza zjawiska na podstawie pracy Wyszywanie charakterupl
dc.title.alternativeReady mades in the art of Władysław Hasior - analysis of the phenomenon based on the work "Embroidery of the character"pl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The subject of this work is the use of ready mades by Władysław Hasior. Hasior uses ready mades in a way different than Dadaists or Surrealists. He directs his attention to objects destroyed rather than brand new ones. In addition, he avoids displaying them in a way that would indicate that the item in the new interpretative context can still have a commonly assigned role. He emphasizes, however, the destruction of the material and the inability of the damaged object to continue fulfilling its nominal function. The use of destroyed objects broadens the interpretative context with individual meanings, with stories conveyed by a unique thing. Thus, his works with the use of ready mades are part of the wider context of post-war art, using the exploited materials to show the human condition in times of the yoke of memory of war and the Holocaust. In addition, the work Wyszywanie charakter is in line with the local Polish context, including the criticism of the communist system.
dc.abstract.plpl
Tematem niniejszej pracy jest wykorzystanie przedmiotów gotowych przez Władysława Hasiora. Hasior wykorzystuje ready mades w sposób zgoła inny niż dadaiści czy surrealiści. Kieruje swą uwagę raczej ku przedmiotom zniszczonym aniżeli fabrycznie nowym. Ponadto unika eksponowania ich w sposób, który wskazywałby na to, że przedmiot znajdujący się w nowym kontekście interpretacyjnym nadal może posiadać przypisaną sobie powszechnie rolę. Podkreśla za to wyeksploatowanie materiału i niezdolność zniszczonego przedmiotu do dalszego pełnienia swojej nominalnej funkcji. Użycie zniszczonych przedmiotów poszerza kontekst interpretacyjny o znaczenia jednostkowe, o historie przekazywane przez jedyną w swoim rodzaju rzecz. Tym samym jego dzieła z użyciem ready mades wpisują się w szerszy kontekst sztuki powojennej, korzystającej z wyeksploatowanych materiałów, aby ukazać kondycję człowieka w czasach obarczonych jarzmem pamięci wojny i Holocaustu. Dodatkowo dzieło Wyszywanie charakteru wpisuje się w lokalny, polski kontekst zawierając w sobie krytykę systemu komunistycznego.
dc.affiliationpl
Wydział Historyczny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Bałus, Wojciech - 127190
dc.contributor.authorpl
Rzewnicka, Dominika
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WH3
dc.contributor.reviewerpl
Gryska, Agnieszka
dc.contributor.reviewerpl
Bałus, Wojciech - 127190
dc.date.accessioned
2020-07-27T17:28:14Z
dc.date.available
2020-07-27T17:28:14Z
dc.date.submittedpl
2018-06-29
dc.fieldofstudypl
historia sztuki
dc.identifier.apdpl
diploma-124846-209158
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/229109
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Hasior, ready mades, assemblage, post-war art, polish art
dc.subject.plpl
Hasior, ready mades, asamblaż, sztuka powojenne, sztuka polska
dc.titlepl
Ready mades w twórczości Władysława Hasiora – analiza zjawiska na podstawie pracy Wyszywanie charakteru
dc.title.alternativepl
Ready mades in the art of Władysław Hasior - analysis of the phenomenon based on the work "Embroidery of the character"
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
35
Views per month
Views per city
Warsaw
8
Wroclaw
4
Biała Podlaska
2
Krakow
2
Krościenko Wyżne
2
Bydgoszcz
1
Dublin
1
Gdansk
1
Gorlice
1
Katowice
1

No access

No Thumbnail Available