Głos koncertujący : wokół projektu "Chopin bez fortepianu"

2024
book section
article
dc.abstract.enThis article presents a contextual analysis of "Chopin without a piano", an ambitious intermedia performance scripted and produced in 2013 by Michał Zadara and Barbara Wysocka in collaboration with the conductor Jacek Kaspszyk. Here it is discussed within the framework of some selected legacy practices and literalizations of Chopin’s music, chief among them the arrangement conventions (including Peter Szendy’s idea of arrangement as a projection of a personal, idiosyncratic musical history). What makes the "Chopin without a piano" project unique is the substitution of the actual piano parts with the spoken word, i.e. a string of descriptions, emotional reactions and expert comments carefully orchestrated to bring out the full range of the phonic, performative and semantic potential of the human voice. In its essence it is an interesting attempt to roll out an amplitude of voices enacting an intermedia version and equivalent of the musical narrative.
dc.contributor.authorPuchalska, Iwona - 131586
dc.contributor.editorHejmej, Andrzej - 128303
dc.contributor.editorKucia-Kuśmierska, Katarzyna - 107496
dc.contributor.editorCiemiera, Katarzyna - 261128
dc.date.accessioned2025-02-21T14:55:11Z
dc.date.available2025-02-21T14:55:11Z
dc.date.createdat2025-02-14T15:21:37Zen
dc.date.issued2024
dc.description.additionalPrzedruk. Pierwotna wersja tekstu ukazała się pod tym samym tytułem w czasopiśmie "Ruch Literacki" 2023 nr 6, s. 965-975
dc.description.physical383-393
dc.description.seriesProjekty Komparatystyki - Polskie Stowarzyszenie Komparatystyki Literackiej
dc.identifier.eisbn978-83-242-6794-1
dc.identifier.isbn978-83-242-4050-0
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/549170
dc.languagepol
dc.language.containerpol
dc.placeKraków
dc.publisherTowarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS
dc.rightsDodaję tylko opis bibliograficzny
dc.rights.licenceBez licencji otwartego dostępu
dc.subject.enmusic and literary adaptation
dc.subject.enintermedia performance
dc.subject.enarrangement
dc.subject.envoices
dc.subject.enPeter Szendy (b. 1966)
dc.subject.enMichał Zadara (b. 1976)
dc.subject.enBarbara Wysocka (b. 1978)
dc.subject.enJacek Kaspszyk (b. 1952)
dc.subject.enFrédéric Chopin (1810–1849)
dc.subject.enChopin’s Piano Concertos Op. 11 and Op. 21
dc.subject.pl"Chopin bez fortepianu"
dc.subject.plFryderyk Chopin
dc.subject.plMichał Zadara
dc.subject.plBarbara Wysocka
dc.subject.plPeter Szendy
dc.subject.plkoncert fortepianowy
dc.subject.plfortepian
dc.subject.plaranżacja
dc.subject.pladaptacja
dc.subject.plgłosowość
dc.subject.plintermedialność
dc.subtypeArticle
dc.titleGłos koncertujący : wokół projektu "Chopin bez fortepianu"
dc.title.alternativeA voice for a concert : the "Chopin without a piano" project
dc.title.containerDźwięk – głos – literatura : przestrzenie intermedialności
dc.typeBookSection
dspace.entity.typePublicationen
dc.abstract.en
This article presents a contextual analysis of "Chopin without a piano", an ambitious intermedia performance scripted and produced in 2013 by Michał Zadara and Barbara Wysocka in collaboration with the conductor Jacek Kaspszyk. Here it is discussed within the framework of some selected legacy practices and literalizations of Chopin’s music, chief among them the arrangement conventions (including Peter Szendy’s idea of arrangement as a projection of a personal, idiosyncratic musical history). What makes the "Chopin without a piano" project unique is the substitution of the actual piano parts with the spoken word, i.e. a string of descriptions, emotional reactions and expert comments carefully orchestrated to bring out the full range of the phonic, performative and semantic potential of the human voice. In its essence it is an interesting attempt to roll out an amplitude of voices enacting an intermedia version and equivalent of the musical narrative.
dc.contributor.author
Puchalska, Iwona - 131586
dc.contributor.editor
Hejmej, Andrzej - 128303
dc.contributor.editor
Kucia-Kuśmierska, Katarzyna - 107496
dc.contributor.editor
Ciemiera, Katarzyna - 261128
dc.date.accessioned
2025-02-21T14:55:11Z
dc.date.available
2025-02-21T14:55:11Z
dc.date.createdaten
2025-02-14T15:21:37Z
dc.date.issued
2024
dc.description.additional
Przedruk. Pierwotna wersja tekstu ukazała się pod tym samym tytułem w czasopiśmie "Ruch Literacki" 2023 nr 6, s. 965-975
dc.description.physical
383-393
dc.description.series
Projekty Komparatystyki - Polskie Stowarzyszenie Komparatystyki Literackiej
dc.identifier.eisbn
978-83-242-6794-1
dc.identifier.isbn
978-83-242-4050-0
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/549170
dc.language
pol
dc.language.container
pol
dc.place
Kraków
dc.publisher
Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS
dc.rights
Dodaję tylko opis bibliograficzny
dc.rights.licence
Bez licencji otwartego dostępu
dc.subject.en
music and literary adaptation
dc.subject.en
intermedia performance
dc.subject.en
arrangement
dc.subject.en
voices
dc.subject.en
Peter Szendy (b. 1966)
dc.subject.en
Michał Zadara (b. 1976)
dc.subject.en
Barbara Wysocka (b. 1978)
dc.subject.en
Jacek Kaspszyk (b. 1952)
dc.subject.en
Frédéric Chopin (1810–1849)
dc.subject.en
Chopin’s Piano Concertos Op. 11 and Op. 21
dc.subject.pl
"Chopin bez fortepianu"
dc.subject.pl
Fryderyk Chopin
dc.subject.pl
Michał Zadara
dc.subject.pl
Barbara Wysocka
dc.subject.pl
Peter Szendy
dc.subject.pl
koncert fortepianowy
dc.subject.pl
fortepian
dc.subject.pl
aranżacja
dc.subject.pl
adaptacja
dc.subject.pl
głosowość
dc.subject.pl
intermedialność
dc.subtype
Article
dc.title
Głos koncertujący : wokół projektu "Chopin bez fortepianu"
dc.title.alternative
A voice for a concert : the "Chopin without a piano" project
dc.title.container
Dźwięk – głos – literatura : przestrzenie intermedialności
dc.type
BookSection
dspace.entity.typeen
Publication

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
14
Views per month
Views per city
Krakow
14

No access

No Thumbnail Available