Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Rola wedding plannera w zarządzaniu ceremoniami ślubnymi a mediatyzacja powszechnie panujących wzorców
The Wedding Planner's Role in Managing Wedding Ceremonies and the Mediatisation of Common Patterns
WEDDING PLANNER, ZARZĄDZANIE CEREMONIAMI ŚLUBNYMI, ŚLUB, WZORZEC MEDIALNY, KOMERCJALIZACJA
WEDDING PLANNER, WEDDING CEREMONY MANAGEMENT, WEDDING, MEDIA PATTERN, COMMERCIALISATION
Celem pracy jest analiza roli zawodu Wedding Plannera w zarządzaniu ceremoniami ślubnymi w oparciu o mediatyzację powszechnie panujących wzorców. Przedmiotem badań jest zawodowa działalność Wedding Plannerów i treści publikowane na stronach internetowych agencji ślubnych. Głównym pytaniem badawczym jest: czy w ofertach ślubnych Wedding Plannerów powielane są kulturowe i medialne wzorce dotyczące organizacji ceremonii ślubnej? Na potrzeby wykonania pogłębionych badań, w pracy zastosowano wywiad indywidualny. Presja społeczna dotycząca urzeczywistnienia mitu bajkowego ślubu spowodowała, że państwo młodzi w zorganizowaniu ślubu zaczęli szukać pomocy z zewnątrz. Pojawił się popyt na organizowanie ślubów przez firmy komercyjne, zaczerpnięty z kultury zachodniej. W ten sposób wykreował się nowy zawód tak zwany „Wedding Planner. Ewolucja nowego zawodu na rynku polskim, mediatyzacja i komercjalizacja ceremonii ślubnej oraz stosunkowo nieliczne przeprowadzone badania dotyczące tego aspektu skłoniły mnie do podjęcia rozważań w tym zakresie. Praca wpisuje się w nurt badań z zakresu nauk o zarządzaniu z uwagi na analizę zawodowej organizacji wesel. Skorzystano z aktualnych opracowań naukowych wydanych w formie książki oraz artykułów naukowych prezentowanych na łamach prasy specjalistycznej. Ze względu na nowoczesny charakter tematyki zarządzania ceremonią ślubną, skorzystano z informacji udostępnionych na stronach internetowych przedstawiających medialne wzorce ceremonii ślubnych. O nowatorskim charakterze pracy świadczy rozwój działalności Wedding Plannerów na rynku polskim.
The objective of this thesis is to study the role of the Wedding Planner profession in the management of wedding ceremonies based on the mediatization of widely spread patterns. The subject of the research is the professional activity of Wedding Planners and the content published on wedding agency websites. The main research question is: do Wedding Planners' proposals reproduce cultural and media patterns concerning the organization of wedding ceremonies? For the purpose of conducting in-depth research, the thesis has employed an individual interview. Social pressure to make the myth of a fairy tale wedding come true caused brides and grooms to consider external help in organizing their wedding. Thus, the demand for organizing weddings by commercial companies, taken from the Western culture, emerged. In this way, a new profession called "Wedding Planner" was born. The evolution of this new profession on the Polish market, mediatization and commercialization of wedding ceremonies and relatively few studies concerning this aspect inspired me to start a research regarding this issue. The thesis fits into the field of research in management sciences due to the analysis of the professional organization of weddings. Current scientific studies published in the form of a book and scientific articles presented in specialist press have been used. Due to the modern character of the topic of wedding ceremony management, the author has used information available on websites presenting media patterns of wedding ceremonies. The innovative character of the thesis is proved by the development of Wedding Planners' activity on the Polish market.
dc.abstract.en | The objective of this thesis is to study the role of the Wedding Planner profession in the management of wedding ceremonies based on the mediatization of widely spread patterns. The subject of the research is the professional activity of Wedding Planners and the content published on wedding agency websites. The main research question is: do Wedding Planners' proposals reproduce cultural and media patterns concerning the organization of wedding ceremonies? For the purpose of conducting in-depth research, the thesis has employed an individual interview. Social pressure to make the myth of a fairy tale wedding come true caused brides and grooms to consider external help in organizing their wedding. Thus, the demand for organizing weddings by commercial companies, taken from the Western culture, emerged. In this way, a new profession called "Wedding Planner" was born. The evolution of this new profession on the Polish market, mediatization and commercialization of wedding ceremonies and relatively few studies concerning this aspect inspired me to start a research regarding this issue. The thesis fits into the field of research in management sciences due to the analysis of the professional organization of weddings. Current scientific studies published in the form of a book and scientific articles presented in specialist press have been used. Due to the modern character of the topic of wedding ceremony management, the author has used information available on websites presenting media patterns of wedding ceremonies. The innovative character of the thesis is proved by the development of Wedding Planners' activity on the Polish market. | pl |
dc.abstract.pl | Celem pracy jest analiza roli zawodu Wedding Plannera w zarządzaniu ceremoniami ślubnymi w oparciu o mediatyzację powszechnie panujących wzorców. Przedmiotem badań jest zawodowa działalność Wedding Plannerów i treści publikowane na stronach internetowych agencji ślubnych. Głównym pytaniem badawczym jest: czy w ofertach ślubnych Wedding Plannerów powielane są kulturowe i medialne wzorce dotyczące organizacji ceremonii ślubnej? Na potrzeby wykonania pogłębionych badań, w pracy zastosowano wywiad indywidualny. Presja społeczna dotycząca urzeczywistnienia mitu bajkowego ślubu spowodowała, że państwo młodzi w zorganizowaniu ślubu zaczęli szukać pomocy z zewnątrz. Pojawił się popyt na organizowanie ślubów przez firmy komercyjne, zaczerpnięty z kultury zachodniej. W ten sposób wykreował się nowy zawód tak zwany „Wedding Planner. Ewolucja nowego zawodu na rynku polskim, mediatyzacja i komercjalizacja ceremonii ślubnej oraz stosunkowo nieliczne przeprowadzone badania dotyczące tego aspektu skłoniły mnie do podjęcia rozważań w tym zakresie. Praca wpisuje się w nurt badań z zakresu nauk o zarządzaniu z uwagi na analizę zawodowej organizacji wesel. Skorzystano z aktualnych opracowań naukowych wydanych w formie książki oraz artykułów naukowych prezentowanych na łamach prasy specjalistycznej. Ze względu na nowoczesny charakter tematyki zarządzania ceremonią ślubną, skorzystano z informacji udostępnionych na stronach internetowych przedstawiających medialne wzorce ceremonii ślubnych. O nowatorskim charakterze pracy świadczy rozwój działalności Wedding Plannerów na rynku polskim. | pl |
dc.affiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.contributor.advisor | Barańska, Marzena | pl |
dc.contributor.author | Żeleźniak, Eliza | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/UJK | pl |
dc.contributor.reviewer | Barańska, Marzena | pl |
dc.contributor.reviewer | Wójciak, Michał | pl |
dc.date.accessioned | 2022-06-07T21:32:16Z | |
dc.date.available | 2022-06-07T21:32:16Z | |
dc.date.submitted | 2022-06-06 | pl |
dc.fieldofstudy | zarządzanie mediami i reklamą | pl |
dc.identifier.apd | diploma-147262-226883 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/292807 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | WEDDING PLANNER, WEDDING CEREMONY MANAGEMENT, WEDDING, MEDIA PATTERN, COMMERCIALISATION | pl |
dc.subject.pl | WEDDING PLANNER, ZARZĄDZANIE CEREMONIAMI ŚLUBNYMI, ŚLUB, WZORZEC MEDIALNY, KOMERCJALIZACJA | pl |
dc.title | Rola wedding plannera w zarządzaniu ceremoniami ślubnymi a mediatyzacja powszechnie panujących wzorców | pl |
dc.title.alternative | The Wedding Planner's Role in Managing Wedding Ceremonies and the Mediatisation of Common Patterns | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |