Rola wedding plannera w zarządzaniu ceremoniami ślubnymi a mediatyzacja powszechnie panujących wzorców

master
dc.abstract.enThe objective of this thesis is to study the role of the Wedding Planner profession in the management of wedding ceremonies based on the mediatization of widely spread patterns. The subject of the research is the professional activity of Wedding Planners and the content published on wedding agency websites. The main research question is: do Wedding Planners' proposals reproduce cultural and media patterns concerning the organization of wedding ceremonies? For the purpose of conducting in-depth research, the thesis has employed an individual interview. Social pressure to make the myth of a fairy tale wedding come true caused brides and grooms to consider external help in organizing their wedding. Thus, the demand for organizing weddings by commercial companies, taken from the Western culture, emerged. In this way, a new profession called "Wedding Planner" was born. The evolution of this new profession on the Polish market, mediatization and commercialization of wedding ceremonies and relatively few studies concerning this aspect inspired me to start a research regarding this issue. The thesis fits into the field of research in management sciences due to the analysis of the professional organization of weddings. Current scientific studies published in the form of a book and scientific articles presented in specialist press have been used. Due to the modern character of the topic of wedding ceremony management, the author has used information available on websites presenting media patterns of wedding ceremonies. The innovative character of the thesis is proved by the development of Wedding Planners' activity on the Polish market.pl
dc.abstract.plCelem pracy jest analiza roli zawodu Wedding Plannera w zarządzaniu ceremoniami ślubnymi w oparciu o mediatyzację powszechnie panujących wzorców. Przedmiotem badań jest zawodowa działalność Wedding Plannerów i treści publikowane na stronach internetowych agencji ślubnych. Głównym pytaniem badawczym jest: czy w ofertach ślubnych Wedding Plannerów powielane są kulturowe i medialne wzorce dotyczące organizacji ceremonii ślubnej? Na potrzeby wykonania pogłębionych badań, w pracy zastosowano wywiad indywidualny. Presja społeczna dotycząca urzeczywistnienia mitu bajkowego ślubu spowodowała, że państwo młodzi w zorganizowaniu ślubu zaczęli szukać pomocy z zewnątrz. Pojawił się popyt na organizowanie ślubów przez firmy komercyjne, zaczerpnięty z kultury zachodniej. W ten sposób wykreował się nowy zawód tak zwany „Wedding Planner. Ewolucja nowego zawodu na rynku polskim, mediatyzacja i komercjalizacja ceremonii ślubnej oraz stosunkowo nieliczne przeprowadzone badania dotyczące tego aspektu skłoniły mnie do podjęcia rozważań w tym zakresie. Praca wpisuje się w nurt badań z zakresu nauk o zarządzaniu z uwagi na analizę zawodowej organizacji wesel. Skorzystano z aktualnych opracowań naukowych wydanych w formie książki oraz artykułów naukowych prezentowanych na łamach prasy specjalistycznej. Ze względu na nowoczesny charakter tematyki zarządzania ceremonią ślubną, skorzystano z informacji udostępnionych na stronach internetowych przedstawiających medialne wzorce ceremonii ślubnych. O nowatorskim charakterze pracy świadczy rozwój działalności Wedding Plannerów na rynku polskim.pl
dc.affiliationUniwersytet Jagielloński w Krakowiepl
dc.contributor.advisorBarańska, Marzenapl
dc.contributor.authorŻeleźniak, Elizapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/UJKpl
dc.contributor.reviewerBarańska, Marzenapl
dc.contributor.reviewerWójciak, Michałpl
dc.date.accessioned2022-06-07T21:32:16Z
dc.date.available2022-06-07T21:32:16Z
dc.date.submitted2022-06-06pl
dc.fieldofstudyzarządzanie mediami i reklamąpl
dc.identifier.apddiploma-147262-226883pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/292807
dc.languagepolpl
dc.subject.enWEDDING PLANNER, WEDDING CEREMONY MANAGEMENT, WEDDING, MEDIA PATTERN, COMMERCIALISATIONpl
dc.subject.plWEDDING PLANNER, ZARZĄDZANIE CEREMONIAMI ŚLUBNYMI, ŚLUB, WZORZEC MEDIALNY, KOMERCJALIZACJApl
dc.titleRola wedding plannera w zarządzaniu ceremoniami ślubnymi a mediatyzacja powszechnie panujących wzorcówpl
dc.title.alternativeThe Wedding Planner's Role in Managing Wedding Ceremonies and the Mediatisation of Common Patternspl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The objective of this thesis is to study the role of the Wedding Planner profession in the management of wedding ceremonies based on the mediatization of widely spread patterns. The subject of the research is the professional activity of Wedding Planners and the content published on wedding agency websites. The main research question is: do Wedding Planners' proposals reproduce cultural and media patterns concerning the organization of wedding ceremonies? For the purpose of conducting in-depth research, the thesis has employed an individual interview. Social pressure to make the myth of a fairy tale wedding come true caused brides and grooms to consider external help in organizing their wedding. Thus, the demand for organizing weddings by commercial companies, taken from the Western culture, emerged. In this way, a new profession called "Wedding Planner" was born. The evolution of this new profession on the Polish market, mediatization and commercialization of wedding ceremonies and relatively few studies concerning this aspect inspired me to start a research regarding this issue. The thesis fits into the field of research in management sciences due to the analysis of the professional organization of weddings. Current scientific studies published in the form of a book and scientific articles presented in specialist press have been used. Due to the modern character of the topic of wedding ceremony management, the author has used information available on websites presenting media patterns of wedding ceremonies. The innovative character of the thesis is proved by the development of Wedding Planners' activity on the Polish market.
dc.abstract.plpl
Celem pracy jest analiza roli zawodu Wedding Plannera w zarządzaniu ceremoniami ślubnymi w oparciu o mediatyzację powszechnie panujących wzorców. Przedmiotem badań jest zawodowa działalność Wedding Plannerów i treści publikowane na stronach internetowych agencji ślubnych. Głównym pytaniem badawczym jest: czy w ofertach ślubnych Wedding Plannerów powielane są kulturowe i medialne wzorce dotyczące organizacji ceremonii ślubnej? Na potrzeby wykonania pogłębionych badań, w pracy zastosowano wywiad indywidualny. Presja społeczna dotycząca urzeczywistnienia mitu bajkowego ślubu spowodowała, że państwo młodzi w zorganizowaniu ślubu zaczęli szukać pomocy z zewnątrz. Pojawił się popyt na organizowanie ślubów przez firmy komercyjne, zaczerpnięty z kultury zachodniej. W ten sposób wykreował się nowy zawód tak zwany „Wedding Planner. Ewolucja nowego zawodu na rynku polskim, mediatyzacja i komercjalizacja ceremonii ślubnej oraz stosunkowo nieliczne przeprowadzone badania dotyczące tego aspektu skłoniły mnie do podjęcia rozważań w tym zakresie. Praca wpisuje się w nurt badań z zakresu nauk o zarządzaniu z uwagi na analizę zawodowej organizacji wesel. Skorzystano z aktualnych opracowań naukowych wydanych w formie książki oraz artykułów naukowych prezentowanych na łamach prasy specjalistycznej. Ze względu na nowoczesny charakter tematyki zarządzania ceremonią ślubną, skorzystano z informacji udostępnionych na stronach internetowych przedstawiających medialne wzorce ceremonii ślubnych. O nowatorskim charakterze pracy świadczy rozwój działalności Wedding Plannerów na rynku polskim.
dc.affiliationpl
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
dc.contributor.advisorpl
Barańska, Marzena
dc.contributor.authorpl
Żeleźniak, Eliza
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/UJK
dc.contributor.reviewerpl
Barańska, Marzena
dc.contributor.reviewerpl
Wójciak, Michał
dc.date.accessioned
2022-06-07T21:32:16Z
dc.date.available
2022-06-07T21:32:16Z
dc.date.submittedpl
2022-06-06
dc.fieldofstudypl
zarządzanie mediami i reklamą
dc.identifier.apdpl
diploma-147262-226883
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/292807
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
WEDDING PLANNER, WEDDING CEREMONY MANAGEMENT, WEDDING, MEDIA PATTERN, COMMERCIALISATION
dc.subject.plpl
WEDDING PLANNER, ZARZĄDZANIE CEREMONIAMI ŚLUBNYMI, ŚLUB, WZORZEC MEDIALNY, KOMERCJALIZACJA
dc.titlepl
Rola wedding plannera w zarządzaniu ceremoniami ślubnymi a mediatyzacja powszechnie panujących wzorców
dc.title.alternativepl
The Wedding Planner's Role in Managing Wedding Ceremonies and the Mediatisation of Common Patterns
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
93
Views per month
Views per city
Warsaw
13
Krakow
11
Poznan
10
Wroclaw
10
Olsztyn
5
Krynica-Zdroj
4
Lodz
4
Kobe
2
Koszalin
2
Lublin
2

No access

No Thumbnail Available
Collections