Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Tradycyjny teatr chiński i teatr epicki Brechta – inspiracje i wpływy
Traditional Chinese theater and Brecht's epic theater – interactions and influence
Bertolt Brecht, Mei Lanfang, Huang Zuolin, teatr epicki, efekt osobliwości, teatr chiński, opera pekińska
Bertolt Brecht, Mei Lanfang, Huang Zuolin, epic theater, alienation effect, Chinese theater, Peking Opera
Bertolt Brecht (1898-1956) był niemieckim dramaturgiem i reżyserem teatralnym, który sformułował teorię teatru epickiego, opartą się na koncepcji tak zwanego efektu osobliwości. W 1936 r. obejrzał spektakl w wykonaniu chińskiego aktora Mei Lanfanga (1894-1961), którego gra aktorska wywarła na nim duże wrażenie. Miało to znaczny wpływ na jego twórczość, w której można odnaleźć wiele elementów zapożyczonych z tradycyjnego teatru chińskiego. Celem niniejszej pracy jest analiza wpływu sztuki scenicznej Państwa Środka na rozwój teatru epickiego, recepcji teorii i dramatów Brechta w Chinach oraz porównanie obu systemów teatralnych.W pierwszym rozdziale opisana została fascynacja Bertolta Brechta Chinami oraz jego spotkanie z Mei Lanfangiem, które mocno wpłynęło na twórczość niemieckiego dramaturga. Drugi rozdział przedstawia recepcję twórczości Brechta w Chinach, za którą odpowiedzialny jest przede wszystkim chiński reżyser Huang Zuolin. W trzecim rozdziale poddano analizie teatr epicki oraz tradycyjny teatr chiński i wykazano występujące pomiędzy nimi podobieństwa oraz różnice. Na podstawie tych informacji stwierdzono, że Brecht zawarł w swojej teorii wiele elementów chińskiej sztuki aktorskiej, a z powodu licznych podobieństw pomiędzy obiema koncepcjami scenicznymi, jego twórczość została pozytywnie odebrana przez chińską publiczność.
Bertolt Brecht (1898-1956) was a German playwright and theater director, who formulated the theory of epic theater based on the concept of the so-called alienation effect. In 1936, he saw the performance of the Chinese actor Mei Lanfang (1894-1961), whose acting made a great impression on him. As a result, many elements borrowed from the traditional Chinese theater can be found in his works. The aim of this thesis is to analyze the influence of Chinese performing art on the development of epic theater as well as the reception of Brecht's theories and dramas in China. Moreover, a comparison of these both theater systems was presented.The first chapter describes the Bertolt Brecht's fascination with China and his meeting with Mei Lanfang, which strongly influenced the work of the German playwright. The second chapter presents the reception of Brecht's work in China, which was developed by Chinese theater director Huang Zuolin. In the third chapter the similarities and differences between the epic theatre and the traditional Chinese theatre were pointed out. On the basis of presented information, it may be concluded that Brecht included in his theory many elements of Chinese acting art. Because of numerous similarities between this two theater models, his work was positively received by the Chinese audience.
dc.abstract.en | Bertolt Brecht (1898-1956) was a German playwright and theater director, who formulated the theory of epic theater based on the concept of the so-called alienation effect. In 1936, he saw the performance of the Chinese actor Mei Lanfang (1894-1961), whose acting made a great impression on him. As a result, many elements borrowed from the traditional Chinese theater can be found in his works. The aim of this thesis is to analyze the influence of Chinese performing art on the development of epic theater as well as the reception of Brecht's theories and dramas in China. Moreover, a comparison of these both theater systems was presented.The first chapter describes the Bertolt Brecht's fascination with China and his meeting with Mei Lanfang, which strongly influenced the work of the German playwright. The second chapter presents the reception of Brecht's work in China, which was developed by Chinese theater director Huang Zuolin. In the third chapter the similarities and differences between the epic theatre and the traditional Chinese theatre were pointed out. On the basis of presented information, it may be concluded that Brecht included in his theory many elements of Chinese acting art. Because of numerous similarities between this two theater models, his work was positively received by the Chinese audience. | pl |
dc.abstract.pl | Bertolt Brecht (1898-1956) był niemieckim dramaturgiem i reżyserem teatralnym, który sformułował teorię teatru epickiego, opartą się na koncepcji tak zwanego efektu osobliwości. W 1936 r. obejrzał spektakl w wykonaniu chińskiego aktora Mei Lanfanga (1894-1961), którego gra aktorska wywarła na nim duże wrażenie. Miało to znaczny wpływ na jego twórczość, w której można odnaleźć wiele elementów zapożyczonych z tradycyjnego teatru chińskiego. Celem niniejszej pracy jest analiza wpływu sztuki scenicznej Państwa Środka na rozwój teatru epickiego, recepcji teorii i dramatów Brechta w Chinach oraz porównanie obu systemów teatralnych.W pierwszym rozdziale opisana została fascynacja Bertolta Brechta Chinami oraz jego spotkanie z Mei Lanfangiem, które mocno wpłynęło na twórczość niemieckiego dramaturga. Drugi rozdział przedstawia recepcję twórczości Brechta w Chinach, za którą odpowiedzialny jest przede wszystkim chiński reżyser Huang Zuolin. W trzecim rozdziale poddano analizie teatr epicki oraz tradycyjny teatr chiński i wykazano występujące pomiędzy nimi podobieństwa oraz różnice. Na podstawie tych informacji stwierdzono, że Brecht zawarł w swojej teorii wiele elementów chińskiej sztuki aktorskiej, a z powodu licznych podobieństw pomiędzy obiema koncepcjami scenicznymi, jego twórczość została pozytywnie odebrana przez chińską publiczność. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filologiczny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Sarek, Katarzyna | pl |
dc.contributor.author | Kołodziejczyk, Anna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF6 | pl |
dc.contributor.reviewer | Sarek, Katarzyna | pl |
dc.contributor.reviewer | Grzybek, Joanna | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T16:24:12Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T16:24:12Z | |
dc.date.submitted | 2018-06-29 | pl |
dc.fieldofstudy | filologia orientalna - sinologia | pl |
dc.identifier.apd | diploma-123779-210423 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/228130 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Bertolt Brecht, Mei Lanfang, Huang Zuolin, epic theater, alienation effect, Chinese theater, Peking Opera | pl |
dc.subject.pl | Bertolt Brecht, Mei Lanfang, Huang Zuolin, teatr epicki, efekt osobliwości, teatr chiński, opera pekińska | pl |
dc.title | Tradycyjny teatr chiński i teatr epicki Brechta – inspiracje i wpływy | pl |
dc.title.alternative | Traditional Chinese theater and Brecht's epic theater – interactions and influence | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |