Tradycyjny teatr chiński i teatr epicki Brechta – inspiracje i wpływy

licenciate
dc.abstract.enBertolt Brecht (1898-1956) was a German playwright and theater director, who formulated the theory of epic theater based on the concept of the so-called alienation effect. In 1936, he saw the performance of the Chinese actor Mei Lanfang (1894-1961), whose acting made a great impression on him. As a result, many elements borrowed from the traditional Chinese theater can be found in his works. The aim of this thesis is to analyze the influence of Chinese performing art on the development of epic theater as well as the reception of Brecht's theories and dramas in China. Moreover, a comparison of these both theater systems was presented.The first chapter describes the Bertolt Brecht's fascination with China and his meeting with Mei Lanfang, which strongly influenced the work of the German playwright. The second chapter presents the reception of Brecht's work in China, which was developed by Chinese theater director Huang Zuolin. In the third chapter the similarities and differences between the epic theatre and the traditional Chinese theatre were pointed out. On the basis of presented information, it may be concluded that Brecht included in his theory many elements of Chinese acting art. Because of numerous similarities between this two theater models, his work was positively received by the Chinese audience.pl
dc.abstract.plBertolt Brecht (1898-1956) był niemieckim dramaturgiem i reżyserem teatralnym, który sformułował teorię teatru epickiego, opartą się na koncepcji tak zwanego efektu osobliwości. W 1936 r. obejrzał spektakl w wykonaniu chińskiego aktora Mei Lanfanga (1894-1961), którego gra aktorska wywarła na nim duże wrażenie. Miało to znaczny wpływ na jego twórczość, w której można odnaleźć wiele elementów zapożyczonych z tradycyjnego teatru chińskiego. Celem niniejszej pracy jest analiza wpływu sztuki scenicznej Państwa Środka na rozwój teatru epickiego, recepcji teorii i dramatów Brechta w Chinach oraz porównanie obu systemów teatralnych.W pierwszym rozdziale opisana została fascynacja Bertolta Brechta Chinami oraz jego spotkanie z Mei Lanfangiem, które mocno wpłynęło na twórczość niemieckiego dramaturga. Drugi rozdział przedstawia recepcję twórczości Brechta w Chinach, za którą odpowiedzialny jest przede wszystkim chiński reżyser Huang Zuolin. W trzecim rozdziale poddano analizie teatr epicki oraz tradycyjny teatr chiński i wykazano występujące pomiędzy nimi podobieństwa oraz różnice. Na podstawie tych informacji stwierdzono, że Brecht zawarł w swojej teorii wiele elementów chińskiej sztuki aktorskiej, a z powodu licznych podobieństw pomiędzy obiema koncepcjami scenicznymi, jego twórczość została pozytywnie odebrana przez chińską publiczność.pl
dc.affiliationWydział Filologicznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorSarek, Katarzynapl
dc.contributor.authorKołodziejczyk, Annapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF6pl
dc.contributor.reviewerSarek, Katarzynapl
dc.contributor.reviewerGrzybek, Joannapl
dc.date.accessioned2020-07-27T16:24:12Z
dc.date.available2020-07-27T16:24:12Z
dc.date.submitted2018-06-29pl
dc.fieldofstudyfilologia orientalna - sinologiapl
dc.identifier.apddiploma-123779-210423pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/228130
dc.languagepolpl
dc.subject.enBertolt Brecht, Mei Lanfang, Huang Zuolin, epic theater, alienation effect, Chinese theater, Peking Operapl
dc.subject.plBertolt Brecht, Mei Lanfang, Huang Zuolin, teatr epicki, efekt osobliwości, teatr chiński, opera pekińskapl
dc.titleTradycyjny teatr chiński i teatr epicki Brechta – inspiracje i wpływypl
dc.title.alternativeTraditional Chinese theater and Brecht's epic theater – interactions and influencepl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Bertolt Brecht (1898-1956) was a German playwright and theater director, who formulated the theory of epic theater based on the concept of the so-called alienation effect. In 1936, he saw the performance of the Chinese actor Mei Lanfang (1894-1961), whose acting made a great impression on him. As a result, many elements borrowed from the traditional Chinese theater can be found in his works. The aim of this thesis is to analyze the influence of Chinese performing art on the development of epic theater as well as the reception of Brecht's theories and dramas in China. Moreover, a comparison of these both theater systems was presented.The first chapter describes the Bertolt Brecht's fascination with China and his meeting with Mei Lanfang, which strongly influenced the work of the German playwright. The second chapter presents the reception of Brecht's work in China, which was developed by Chinese theater director Huang Zuolin. In the third chapter the similarities and differences between the epic theatre and the traditional Chinese theatre were pointed out. On the basis of presented information, it may be concluded that Brecht included in his theory many elements of Chinese acting art. Because of numerous similarities between this two theater models, his work was positively received by the Chinese audience.
dc.abstract.plpl
Bertolt Brecht (1898-1956) był niemieckim dramaturgiem i reżyserem teatralnym, który sformułował teorię teatru epickiego, opartą się na koncepcji tak zwanego efektu osobliwości. W 1936 r. obejrzał spektakl w wykonaniu chińskiego aktora Mei Lanfanga (1894-1961), którego gra aktorska wywarła na nim duże wrażenie. Miało to znaczny wpływ na jego twórczość, w której można odnaleźć wiele elementów zapożyczonych z tradycyjnego teatru chińskiego. Celem niniejszej pracy jest analiza wpływu sztuki scenicznej Państwa Środka na rozwój teatru epickiego, recepcji teorii i dramatów Brechta w Chinach oraz porównanie obu systemów teatralnych.W pierwszym rozdziale opisana została fascynacja Bertolta Brechta Chinami oraz jego spotkanie z Mei Lanfangiem, które mocno wpłynęło na twórczość niemieckiego dramaturga. Drugi rozdział przedstawia recepcję twórczości Brechta w Chinach, za którą odpowiedzialny jest przede wszystkim chiński reżyser Huang Zuolin. W trzecim rozdziale poddano analizie teatr epicki oraz tradycyjny teatr chiński i wykazano występujące pomiędzy nimi podobieństwa oraz różnice. Na podstawie tych informacji stwierdzono, że Brecht zawarł w swojej teorii wiele elementów chińskiej sztuki aktorskiej, a z powodu licznych podobieństw pomiędzy obiema koncepcjami scenicznymi, jego twórczość została pozytywnie odebrana przez chińską publiczność.
dc.affiliationpl
Wydział Filologiczny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Sarek, Katarzyna
dc.contributor.authorpl
Kołodziejczyk, Anna
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF6
dc.contributor.reviewerpl
Sarek, Katarzyna
dc.contributor.reviewerpl
Grzybek, Joanna
dc.date.accessioned
2020-07-27T16:24:12Z
dc.date.available
2020-07-27T16:24:12Z
dc.date.submittedpl
2018-06-29
dc.fieldofstudypl
filologia orientalna - sinologia
dc.identifier.apdpl
diploma-123779-210423
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/228130
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Bertolt Brecht, Mei Lanfang, Huang Zuolin, epic theater, alienation effect, Chinese theater, Peking Opera
dc.subject.plpl
Bertolt Brecht, Mei Lanfang, Huang Zuolin, teatr epicki, efekt osobliwości, teatr chiński, opera pekińska
dc.titlepl
Tradycyjny teatr chiński i teatr epicki Brechta – inspiracje i wpływy
dc.title.alternativepl
Traditional Chinese theater and Brecht's epic theater – interactions and influence
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
131
Views per month
Views per city
Warsaw
35
Krakow
10
Wroclaw
10
Lodz
7
Katowice
5
Szczecin
4
Poznan
3
Taipei
3
Bungarribee
2
Dublin
2

No access

No Thumbnail Available