Prawo i nauki prawne w służbie metodologicznej odnowy teologii dogmatycznej

2021
book section
article
dc.abstract.enLaw and legal studies convince us that we do not have to be ashamed of dogma. They encourage us to develop dogmatic theology as the art of interpretation. And since the life of law and the craft of lawyers is essentially interpretation, it would probably be worthwhile for dogmatic theologians to become knowledgeable about legal methods. How can they accomplish this? First, they must become acquainted with the basic methods of legal interpretation: linguistic, systemic and functional. This will facilitate understanding and increase the self-confidence of those who, within dogmatic theology, come across expressions of a legal nature or significance. Second, they should look at a given regulation not only according to its dogmatic structure, but also taking into account the interpretative conclusions resulting from arguments of a historical or comparative nature. This will make it possible to place the discussed normative issues or solutions in their broader context. And this will in turn facilitate the evaluation of their efficiency, and, at times, enable theologians to predict a dogma’s development and prepare for possible changes or mutations in it. There is no harm in dogmatic theologians tracing the critique of law, as this might give them more to say as regards the critique of dogmatic theology. This might also help them reinforce the credibility and scientific and cognitive nature of their own research. Thus, dogmatic theologians should not be afraid to consider their theses or research results from the perspective given by legal studies. Comparisons between the two fields are methodologically justified, as both fields develop in a parallel manner. It is appropriate for them to use each other’s instruments, and the relation between dogmatic theology and law, including legal studies, can be mutually beneficial. Law and legal studies can be treated as the useful mirror of dogmatic theology. Looking at law and legal studies from the perspective of dogmatic theology is a separate task from this, but could result in interesting descriptions, comparisons, and juxtapositions, and, in consequence, suggestions or reinforcement for legal arrangements.pl
dc.abstract.otherteologia dogmatyczna, dogmat, prawopl
dc.abstract.plPrawo i nauki prawne przekonują, że nie należy się wstydzić dogmatu. Zachęcają one do rozwijania teologii dogmatycznej jako sztuki interpretacji. A skoro prawo w istocie polega na interpretacji, warto chyba, żeby teologowie dogmatyczni znali prawnicze metody. Na czym miałoby to polegać? Po pierwsze, trzeba być świadomym podstawowych metod prawniczej interpretacji: językowej i logicznej oraz systemowej, a także funkcjonalnej. Ułatwi to zrozumienie danej materii i doda pewności tym, którzy w ramach teologii dogmatycznej zetkną się ze sformułowaniami o prawnym charakterze i konsekwencjach. Po drugie, należy patrzeć na dana regulację nie tylko wedle jej dogmatycznej konstrukcji, lecz z uwzględnieniem wniosków interpretacyjnych płynących z argumentów o charakterze historycznym i komparatystycznym. To pozwoli osadzić dyskutowane zagadnienia lub rozwiązania normatywne w ich pełniejszym kontekście, ułatwi ocenę użyteczności lub skuteczności, a czasem umożliwi przewidywanie rozwoju i przygotuje na ewentualne zmiany lub mutacje. Warto, aby teologowie dogmatyczni potrafili śledzić krytykę prawa, aby mieć więcej do powiedzenia w zakresie krytyki teologii dogmatycznej. Wszystko w celu ugruntowania wiarygodności i naukowości własnych poszukiwań. Niech więc teologia dogmatyczna nie boi się konfrontować swych tez lub wyników badań z perspektywą, jaką dają nauki prawne. Podobne zabiegi będą uzasadnione metodologicznie, gdyż obie dziedziny rozwijają się równolegle. Mogą wzajemnie korzystać ze swoich instrumentariów, a relacja teologii dogmatycznej do prawa i nauk prawnych wydaje się zwrotna. Prawo i nauki prawne wolno traktować jako zwierciadło teologii dogmatycznej. Osobnym zadaniem pozostaje spojrzenie na nie z perspektywy teologii dogmatycznej. Może to przynieść pouczające opisy, zestawienia lub porównania, a w konsekwencji sugestie czy wzmocnienie prawniczych ustaleń.pl
dc.affiliationWydział Prawa i Administracji : Katedra Prawa Rzymskiegopl
dc.contributor.authorLongchamps de Berier, Franciszek - 160658 pl
dc.contributor.editorWoźniak, Robert J.pl
dc.date.accessioned2021-02-17T10:12:02Z
dc.date.available2021-02-17T10:12:02Z
dc.date.issued2021pl
dc.description.physical373-394pl
dc.description.publication1,5pl
dc.identifier.bookweblinkhttp://katalog.nukat.edu.pl/lib/item?id=chamo:5055266pl
dc.identifier.isbn978-83-277-1845-7pl
dc.identifier.projectROD UJ / Opl
dc.identifier.project2017/27/B/HS1/01634pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/265148
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.participationLongchamps de Berier, Franciszek: 100%;pl
dc.pbn.affiliationDziedzina nauk społecznych : nauki prawnepl
dc.pubinfoKraków : Wydawnictwo WAMpl
dc.publisher.ministerialWydawnictwo WAMpl
dc.rightsDodaję tylko opis bibliograficzny*
dc.rights.licenceBez licencji otwartego dostępu
dc.rights.uri*
dc.sourceinfoliczba autorów 27; liczba stron 720; liczba arkuszy wydawniczych 49;pl
dc.subject.endogmatic theologypl
dc.subject.endogmapl
dc.subject.enlawpl
dc.subject.enphilosophy of lawpl
dc.subject.plteologia dogmatycznapl
dc.subject.pldogmatpl
dc.subject.plprawopl
dc.subtypeArticlepl
dc.titlePrawo i nauki prawne w służbie metodologicznej odnowy teologii dogmatycznejpl
dc.title.alternativeThe use of law and legal studies for the methodological renewal of dogmatic theologypl
dc.title.containerDogmat i metoda : wprowadzenie do badań interdyscyplinarnych w teologii dogmatycznejpl
dc.typeBookSectionpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Law and legal studies convince us that we do not have to be ashamed of dogma. They encourage us to develop dogmatic theology as the art of interpretation. And since the life of law and the craft of lawyers is essentially interpretation, it would probably be worthwhile for dogmatic theologians to become knowledgeable about legal methods. How can they accomplish this? First, they must become acquainted with the basic methods of legal interpretation: linguistic, systemic and functional. This will facilitate understanding and increase the self-confidence of those who, within dogmatic theology, come across expressions of a legal nature or significance. Second, they should look at a given regulation not only according to its dogmatic structure, but also taking into account the interpretative conclusions resulting from arguments of a historical or comparative nature. This will make it possible to place the discussed normative issues or solutions in their broader context. And this will in turn facilitate the evaluation of their efficiency, and, at times, enable theologians to predict a dogma’s development and prepare for possible changes or mutations in it. There is no harm in dogmatic theologians tracing the critique of law, as this might give them more to say as regards the critique of dogmatic theology. This might also help them reinforce the credibility and scientific and cognitive nature of their own research. Thus, dogmatic theologians should not be afraid to consider their theses or research results from the perspective given by legal studies. Comparisons between the two fields are methodologically justified, as both fields develop in a parallel manner. It is appropriate for them to use each other’s instruments, and the relation between dogmatic theology and law, including legal studies, can be mutually beneficial. Law and legal studies can be treated as the useful mirror of dogmatic theology. Looking at law and legal studies from the perspective of dogmatic theology is a separate task from this, but could result in interesting descriptions, comparisons, and juxtapositions, and, in consequence, suggestions or reinforcement for legal arrangements.
dc.abstract.otherpl
teologia dogmatyczna, dogmat, prawo
dc.abstract.plpl
Prawo i nauki prawne przekonują, że nie należy się wstydzić dogmatu. Zachęcają one do rozwijania teologii dogmatycznej jako sztuki interpretacji. A skoro prawo w istocie polega na interpretacji, warto chyba, żeby teologowie dogmatyczni znali prawnicze metody. Na czym miałoby to polegać? Po pierwsze, trzeba być świadomym podstawowych metod prawniczej interpretacji: językowej i logicznej oraz systemowej, a także funkcjonalnej. Ułatwi to zrozumienie danej materii i doda pewności tym, którzy w ramach teologii dogmatycznej zetkną się ze sformułowaniami o prawnym charakterze i konsekwencjach. Po drugie, należy patrzeć na dana regulację nie tylko wedle jej dogmatycznej konstrukcji, lecz z uwzględnieniem wniosków interpretacyjnych płynących z argumentów o charakterze historycznym i komparatystycznym. To pozwoli osadzić dyskutowane zagadnienia lub rozwiązania normatywne w ich pełniejszym kontekście, ułatwi ocenę użyteczności lub skuteczności, a czasem umożliwi przewidywanie rozwoju i przygotuje na ewentualne zmiany lub mutacje. Warto, aby teologowie dogmatyczni potrafili śledzić krytykę prawa, aby mieć więcej do powiedzenia w zakresie krytyki teologii dogmatycznej. Wszystko w celu ugruntowania wiarygodności i naukowości własnych poszukiwań. Niech więc teologia dogmatyczna nie boi się konfrontować swych tez lub wyników badań z perspektywą, jaką dają nauki prawne. Podobne zabiegi będą uzasadnione metodologicznie, gdyż obie dziedziny rozwijają się równolegle. Mogą wzajemnie korzystać ze swoich instrumentariów, a relacja teologii dogmatycznej do prawa i nauk prawnych wydaje się zwrotna. Prawo i nauki prawne wolno traktować jako zwierciadło teologii dogmatycznej. Osobnym zadaniem pozostaje spojrzenie na nie z perspektywy teologii dogmatycznej. Może to przynieść pouczające opisy, zestawienia lub porównania, a w konsekwencji sugestie czy wzmocnienie prawniczych ustaleń.
dc.affiliationpl
Wydział Prawa i Administracji : Katedra Prawa Rzymskiego
dc.contributor.authorpl
Longchamps de Berier, Franciszek - 160658
dc.contributor.editorpl
Woźniak, Robert J.
dc.date.accessioned
2021-02-17T10:12:02Z
dc.date.available
2021-02-17T10:12:02Z
dc.date.issuedpl
2021
dc.description.physicalpl
373-394
dc.description.publicationpl
1,5
dc.identifier.bookweblinkpl
http://katalog.nukat.edu.pl/lib/item?id=chamo:5055266
dc.identifier.isbnpl
978-83-277-1845-7
dc.identifier.projectpl
ROD UJ / O
dc.identifier.projectpl
2017/27/B/HS1/01634
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/265148
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.participationpl
Longchamps de Berier, Franciszek: 100%;
dc.pbn.affiliationpl
Dziedzina nauk społecznych : nauki prawne
dc.pubinfopl
Kraków : Wydawnictwo WAM
dc.publisher.ministerialpl
Wydawnictwo WAM
dc.rights*
Dodaję tylko opis bibliograficzny
dc.rights.licence
Bez licencji otwartego dostępu
dc.rights.uri*
dc.sourceinfopl
liczba autorów 27; liczba stron 720; liczba arkuszy wydawniczych 49;
dc.subject.enpl
dogmatic theology
dc.subject.enpl
dogma
dc.subject.enpl
law
dc.subject.enpl
philosophy of law
dc.subject.plpl
teologia dogmatyczna
dc.subject.plpl
dogmat
dc.subject.plpl
prawo
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Prawo i nauki prawne w służbie metodologicznej odnowy teologii dogmatycznej
dc.title.alternativepl
The use of law and legal studies for the methodological renewal of dogmatic theology
dc.title.containerpl
Dogmat i metoda : wprowadzenie do badań interdyscyplinarnych w teologii dogmatycznej
dc.typepl
BookSection
dspace.entity.type
Publication

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available